Wanneer heeft een paard Hoefkatrolontsteking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:04

Cassdiy:

Wat volgens mij de reden is dat er, volgens jou ik ben het daar dus niet mee eens, steeds meet HKO bij paarden voorkomt. Is dat er meer paarden zijn en dat de paardensport, met name dressuur, behoorlijk is gegeroeid de afgelopen jaren. Meer paarden, meer fokken, meer ruiters etc. etc.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 13:19

Cassidy het zou voor de verandering eens fijn zijn als je LEEST wat ik had geschreven. Naar aanleiding van dat bewuste topic werp ik de vraag op of de DIAGNOSE van die arts wel JUIST is............
WANNEER HEEFT EEN PAARD HOEFKATROL is de stelling hier......

Zannekin je vat mijn opinie prima samen!!!!!!!!

En om nog even terug te komen op HKO die ontstaan zou zijn omdat het paard scheef gereden wordt:
Iemand heeft al eerder zich afgevraagd hoe het dan komt dat ponies zo weinig HKO hebben. Je gaat me toch niet vertellen dat al die kids op die ponies van nature hun pony recht richten?????????

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:24

Hmm, ik heb ook al eerder naar wetenschappelijk bewijs gevraagd maar ik krijg dat nu nooit in zulke topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:31

chantal1 schreef:
Hmm, ik heb ook al eerder naar wetenschappelijk bewijs gevraagd maar ik krijg dat nu nooit in zulke topics.

Niet alles hoeft door de wetenschap onderzocht en bewezen te zijn, maar sommige dingen zullen heus wel becijferd zijn en dan wil ik dat wel graag weten, dat zit er bij mij nu eenmaal in. In dit geval dus over het ontstaan van hko, de incidentie en liefst nog oorzaak.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:34

fabienne schreef:
En om nog even terug te komen op HKO die ontstaan zou zijn omdat het paard scheef gereden wordt:
Iemand heeft al eerder zich afgevraagd hoe het dan komt dat ponies zo weinig HKO hebben. Je gaat me toch niet vertellen dat al die kids op die ponies van nature hun pony recht richten?????????

Als dat zou zou zijn, dat paarden HKO krijgen door scheef lopen, dan moeten er volgens mij veel meer paarden met HKO rondlopen.

Gezien ik een paard het met HKO heb voel ik me aangeproken door mensen die beweren dat het door het verkeerd rijden van je paard komt

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:33

Wanneer een paard HKO heeft is in theorie best duidelijk. Het is een degeneratieve aandoening van de hoefkatrol (het straalbeen). Daarmee samenhangend zijn er een aantal problemen en veranderingen te zien aan een paard en op basis daarvan kan de diagnose HKO gesteld worden. Het probleem is echter dat het straalbeen binnen in de hoef opgesloten ligt en het voor onderzoek erg moeilijk te bereiken is. Dat draagt bij aan de onduidelijkheid in de diagnose en aan het feit dat er veel over ontstaan en oorzaak niet bekend is.
Over het laatste zijn er eigenlijk twee stromingen: 1 hangt de theorie aan dat HKO ontstaat door verminderde doorbloeding van de hoef en de ander vind dat het vooral komt door overbelasting in het gebruik van de voet.
Het is aangetoond dat er veranderingen in de bloedvaten zijn bij patienten die aan HKO lijden, ook is bewezen dat door veranderingen in de bloedvoorziening van het onderbeen veranderingen in het straalbeen kunnen optreden. Maar.. er zijn ook aanwijzingen dat mechanische belasting een rol speelt en dat er ook een genetische factor is. Veel is dus onduidelijk, zoals Lovely al zei, lang niet alles is door de wetenschap onderzocht en bewezen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:18

Met dat wetenschappelijk bewezen had ik het over de spreuken van ADB, dat die niet onderlegd worden.
Niet over het hele HKO gebeuren. Daar heb ik in de loop der jaren al veel over gelezen en gehoord.
Of course, weet ik dat niet alles door de wetenschap onderzocht is en bewezen.
Maar als je iets voor de volle 100% kan beweren dan moet daar toch enig bewijs voor zijn?

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:38

fabienne schreef:
Unifer, niet alle paarden die bij hem terecht komen, maar degenen die hij kan helpen en die weer goed lopen dan he......

S h i t , gaan we weer off topic Knipoog

Het is maar net hoe je het bekijkt, als het met rijden op te lossen is is het geen HKO Verward Ook niet bepaald een theoretische onderbouwing Haha! Volgens mij is het al eerder geopperd in een topic: zoek een paard met HKO waarvan je zeker weet (voor zover je dat kunt weten) dat het HKO is en dat het niet met rijden is op te lossen, breng die naar AdB en je weet het.....Kost je niets

Als ik mijn eigen mening mag geven dan denk ik dat het een combinatie van factoren is, deels aangeboren (verhoogde factor) deels door verkeerde belasting. En of die verkeerde belasting nou altijd aan de ruiter ligt, dat mag die ruiter zelf beoordelen. Sommige paarden laten zich slechts heel moeilijk corrigeren. Ik heb wel eens een clinic van AdB meegemaakt en ik stond zeer verbaasd over het resultaat. Ik heb 3 paarden gezien die kreupel liepen en waarbij (volgens de eigenaren althans, ik heb het niet gecontroleerd) HKO was geconstateerd door de DA (4-tjes). Deze paarden gingen wel degelijk binnen redelijk korte tijd frank en vrij door de baan. Dat was voor mij voldoende bewijs van de relatie tussen belasting en pijn / kreupel lopen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:53

[quote="happy worker
Als ik mijn eigen mening mag geven dan denk ik dat het een combinatie van factoren is, deels aangeboren (verhoogde factor) deels door verkeerde belasting. En of die verkeerde belasting nou altijd aan de ruiter ligt, dat mag die ruiter zelf beoordelen. Sommige paarden laten zich slechts heel moeilijk corrigeren. [/quote]

Er zijn ook paarden die nog niet ingereden zijn maar wel de diagnose HKO krijgen. Dit kon volgens AdB doordat paarden van zichzelf scheef lopen en zich dan in de wei al zodanig overbelasten dat kreupel worden. Hij was er dan ook voor om paarden in kleinere weiden te laten lopen zodat ze geen snelheid kunnen ontwikkelen als ze aan de ren gaan. Want scheefheid in het verticale vlak heb je nodig om snelheid te kunnen ontwikkelen, hoe schever hoe meer ongelijke belasting.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:41

Ik heb niet zoveel behoefte om hier AdB te gaan promoten of juist te proberen hem het graf in te schrijven. Dit topic was ooit gestart met de frustratie dat veel DA te pas en te onpas de term HKO gebruiken en dat een paard dan al snel is afgeschreven.
Daar probeerde ik een antwoord op te geven.
Meneer AdB is kennelijk fervent aanhanger van de tweede stroming wat betreft oorzaak en ontstaan van HKO. En wanneer je oorzaak en ontstaan weet dan is een behandeling vaak snel gevonden.
Ik hoopte de discussie weer enigszins on topic te krijgen want in oeverloos ja en nee over de werkwijze van de heer AdB heb ik niet zoveel behoefte op medisch. Dat vind ik meer voor rijtechnisch of zo.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 16:53

Jantien daarin sta ik achter je. By the way, niet elk paard met een slecht straalbeen heeft HKO! Pas als ze kreupel lopen en er een slecht straalbeen wordt gevonden heet het HKO.

En ik heb nog steeds geen reactie hoe dat dan zit met ponys. Daar komt hoefkatrol nauwelijks voor..........toch erfelijk dus....degeneratie doordat we alsmaar groter en groter zijn gaan fokken????

En inderdaad Happy Worker, mijn overweging geef ik aan als iets om over na te denken. Ik heb het niet gepresenteerd als vaststaand feit! Derhalve behoeft dit ook nog geen theoretische onderbouwing. Het is stof tot nadenken en een kritische kanttekening bij zaken die door sommige mensen als vaststaand feit worden aangenomen, ook zonder theoretische onderbouwing!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 16:59

Kijk toch eens wat ik op de eerste pagina van Antoine de Bodt tegenkom!!! Een door AdB ondersteunde uitspraak van een dierenarts!!!!!

Wat zegt de dierenarts?
"We moeten als wetenschapper open staan voor deze nieuwe benadering van kreupele paarden waar na grondig onderzoek niet zwart op wit kan bewezen worden wàt er precies fout gaat. Misschien zijn onze klassieke onderzoeksmethoden ontoereikend, misschien begingen we in het verleden de fout oorzaak en gevolg door elkaar te haspelen of bewegen we ons nu op glad ijs door een aantal vanzelfsprekendheden in twijfel te trekken? Feit is dat ikzelf al meermaals stomverbaasd heb moeten toekijken wanneer een aanvankelijk kreupel paard na doorverwijzing naar Antoine De Bodt, zich uiteindelijk correct gedraagt in de drie gangen.Als dit resultaat er is moeten we durven onze aanvankelijke diagnose in twijfel te trekken. In deze materie heb je maar ongelijk als je een punt zet achter het paard."
Dierenarts Dr. Paul Naullaerts

I REST MY CASE Haha!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:03

Over het algemeen zie je er niet zomaar aan de buitenkant aan af of een paard een slecht straalbeen heeft. Er is vaak een aanleiding om dat te gaan onderzoeken. Vandaar dat ik die stap even had overgeslagen. Ook vertelde ik dat er een aantal factoren meespelen in de diagnose HKO.
Waarom het bij ponies minder voorkomt?
Ik denk dat het te maken heeft met mindere prestatiedrang, waardoor het bewegingsregime minder intensief is maar ook dat het minder opvalt wanneer een pony wat stijver loopt en daarnaast heeft het zeker ook te maken met de fokkerij, paarden zijn veel verder doorgefokt (deze hele jaargang KWPN-ers bestaat zo ongeveer uit Ferro's!) en dat speelt zeker ook een rol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:11

Als je het over pony's hebt, bedoel je dan ook de ruigere typen of bedoel je de kleine paardjes die je bijvoorbeeld op (meestal meer dan 1) EK's tegenkomt??

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 17:17

Daarmee bedoel ik de echte ponyrassen Haha! Dus niet de te klein gebleven, oorspronkelijk als groot paard gefokte ponys.

Jantien, die aanleiding is vaak al bijnoorbeeld een aankoopkeuring, dat is vaak het moment om foto's te maken, en al is het paard dan helemaal rad, dan zullen ze het echt laten staan als het straalbeentje (en andere onderdelen) een grote 2 of meer krijgen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:04

De beoordeling van foto's bij een aankoopkeuring staat helemaal los van de diagnose HKO. En of je een paard laat staan omdat 'ie een stel 2-tjes heeft, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Maar dat is meer een discussie over de zin en de onzin van een aankoopkeuring waard. En daar is ook wel heel wat over te zeggen. Maar dat staat iig helemaal los van een paard diagnosticeren als zijnde lijdende aan podothrochleose (a.k.a. HKO)!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:26

Kreupel is kreupel, of het nou een paard, pony koe of ezel is. Volgens mij heeft dat er absoluut niet mee te maken dat zo'n pony stijver zou lopen.
Naar mijn mening en ook van veel medici (heb het natuurlijk niet van mezelf) kan het komen door deze 3 factoren.
*voeding
*trainig &
*erfelijkheid

Heb ik ook al eerder in dit topic gezegd.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:34

Ik ken trouwens wel een aantal pony's met hoefkatrolontsteking. Een welsh B, een New Forest, een vuilnisbakkie en twee halfbloed arabieren...

Bij het paard van mijn vriendin werd na het kreupelheidsonderzoek het woord "hoefkatrolontsteking" nooit genoemd. Dhr. v. Muiswinkel meldde dat er sprake was van een slecht straalbeen, toen mijn vriendin vroeg of dat iets met hko te maken had bevestigde hij dat. Het is zo'n beladen woord en een hoop mensen raken er helemaal door in paniek.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 11:40

Daar zeg je een waar woord Mieke. Het is zeer beladen. Ik blijf me afvragen hoe het nu verder moet. Ik ben er zeker van dat die diagnose van HKO vaak of misschien wel meestal fout is Verward
Het enige wat je zeker weet is na het onderzoek:
a. het paard is kreupel in de ondervoet
b. het paard heeft een slecht straalbeen
maar wat er verder in de hoef aan de hand is kan niet onderzocht worden.

M.i. is er pas sprake van echte hoefkatrol, als er veranderingen aan de pees geconstateerd kunnen worden (hoe verklaar je anders dat er heel veel paarden met slechte straalbeentjes nooit kreupel lopen??????). En daar is de techniek tot op heden nog niet aan toe om dat op een betaalbare wijze te doen.

In dat opzicht is het fijn dat Antoine de Bodt deze paarden kan helpen, maar ik blijf erbij dat hij ze kan helpen, omdat ze GEEN HKO hadden!
Lees ook het relaas van de DA op zijn site!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:57

Fabienne, als dat zo is dan is meneer De Bodt wel zijn USP (unique selling point) kwijt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:59

Ik denk dat dat ook wel zo is. Een beschadigde buigpees zal misschien wel herstellen, maar met bindweefsel en nooit meer helemaal soepel worden denk ik. Zeker niet als het straalbeen slecht is en blijft en die pees daar langs schuurt.

Ik weet nog wel van twintig jaar geleden dat pony's en paarden met HKO altijd naar de slacht gingen, nu zijn ze gelukkig wat verder en zijn een hoop paarden geholpen met bijv. ander beslag of een andere manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:04

Manier van trainen en opgroeien heeft er zeker mee te maken. Op de waiboerhoeve werd toch ook onderzoek gedaan met jonge paarden? Dat ging voornamelijk over OC en OCD, maar wie weet zijn de straalbenen ook meegenomen in het onderzoek? Iemand enig idee of daar al bevindingen van bekend zijn?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:05

Lovely schreef:
Fabienne, als dat zo is dan is meneer De Bodt wel zijn USP (unique selling point) kwijt.

Niet flauw bedoelt hoor maar heeft hij dat wel.

Een USP heeft hij naar mijn mening niet echt. Zo, origineel is zijn methode nou ook weer niet. Hij is wel uniek in mensen bepaalde dingen laten geloven...
Maar daar heb ik een ander woord voor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:28

En die gedachte, Chantal was bij mij al heel vaak naar boven gekomen nav alle topics over hem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:37

Het verkoopt kennelijk goed omdat hij beantwoordt aan een bepaalde behoefte. NIks mis mee, dat doet iedere koopman immers.