Heel veel sterkte! Mijn paard heeft een bacteriele onsteking gehad in zijn spronggewricht, was ook enorm dik en het was goed dat wij hem naar de kliniek hebben gesleept anders had hij het niet gered viewtopic.php?f=3&t=667486&hilit= dit is natuurlijk wel een andere blessure als de jouwe. Ik zou als er geen verbetering komt toch echt naar de kliniek gaan!!
zodra hij achteruit gaat, gaat hij meteen naar de raaphorst (kliniek). zoals ik al eerder had gepost zegt de man van de kliniek dat we dit door moeten zetten tot woensdag/donderdag. Dan meoten we duidelijk resultaat zien. Zien we dat niet, dan gaan we meteen naar de kliniek. Het nadeel van de behandeling die hij dan zal krijgen is dat alles in zijn lichaam lamgelegd zal worden ongeveer. Het is zeker niet een behandeling die je doet als je nog geen andere dingen heb geprobeerd. Volgens deze man is het niet niks voor een paard, en zitten er ook de nodige gevolgen aan...
Mijn merrie heeft recent 2 keer einschuss gehad. Ook bij haar beide keren geen wondje gevonden maar een megadik olifantsbeen. De eerste keer werd het been ook dikker tot 2 dagen na de antibiotica en de spuiten en vochtafdrijvers, bij haar was de uier helemaal dik. Daarna werd het dunner. Ze móest naar buiten, in beweging, ze staan met z'n 3-tjes en waggelen dan wat rond. Dat lukte haar gerust en zowaar na een paar megastijve moeilijke passen werd het wat soepeler. De tweede keer was ik er eerder bij, nl. toen de zwelling nog maar tot aan de sprong was en is het na de behandeling niet meer tot aan de lies gekomen. Veel succes!
ook na een paar stappen wordt het niet beter, alleen maar erger. de 1e stap gaat nog wel, daarna zet hij hem helemaal niet meer neer en loopt hij letterlijk op 3 benen ... bewegen is dus echt geen optie....
jeetje zeg dat ziet er idd niet best uit. hopen dat ze snel iets kunnen vinden. kun je niet proberen om een handdoek in een emmer te dompelen en dan te koelen? weet niet of je aan het been kan/mag komen anders is dat misschien een oplossing als je niet naar de plaats kunt lopen om af te spuiten. ik hou het ff in de gaten. succes ermee en hopen dat het snel over gaat. groetjes linda
wat ziet dit er verschrikkelijk naar en pijnlijk uit! ik begrijp dat je alles in het werk stelt om er achter te komen wat het is. heel veel sterkte de komende tijd en hou ons op de hoogte!
jups, geen mok, geen hoefzweer , geen wondjes te bekennen en de zwilwrat is helemaal heel. gewoon echt niks te vinden.
We mogen nu heel voorzichtig met een handdoek deppen op het been, als we het ook maar iets te grof doen gaat het mis (en heb je bijna een been in je gezicht en is je gehoor aangetast. Hij schreeuwt dan ongeveer van de pijn) helaas werkt een handdoek dus ook niet....
We hopen nu dat de nieuwe behandeling aanslaat. Zoniet dan gaat hij naar de kliniek. Momenteel zouden die de zelfde behandeling aanhouden als dat hij nu krijgt.
@ cassidy: koelen kan dus ook bijna niet. Hij kan zn stal niet uit en in zn stal afspuiten gaat niet. Stappen kan dus ook niet omdat hij niet kan lopen...
Koelen kan wel, als je met coolpacks in de weer gaat. En als het echt moet, kan hij echt zijn box wel uit hoor!
we spuiten hem nu af in zn stal, het wordt een vieze natte klote zooi, maar wat moeten we anders. Vanmiddag is hij zn stal uitgeweest, maar de 1e stap gaat, daarna gaat het helemaal mis (op 3 benen) en absoluut niet meer willen belasten.
het nadeel van spuiten in de stal is dat het nog veel natter en smeriger wordt dan dat hij het zelf al maakt (door het vele plassen) Vooral savonds is dit eigenlijk niet te doen (voor de spuiten komen we pas om 21.00) omdat het erg veel opruim werk is.
Coolpacks kunnen dus echt NIET, dat kan gewoon niet als je er niet eens aan kan komen. Daarbij is het oppervlak ook veel te groot om te coolpacks te doen.
echt veel dunner krijg je het daar ook niet van hoor. Bewegen zou het mooist zijn. Die van mij (sorry dat ik die er weer bij haal) die móest naar buiten ( de rest gaat ook, en ze kan niet alleen achter blijven). Mijn 4 jarige achtervolgde haar regelmatig.....en dan hinkte ze bij 'm weg, maar dat lukte haar steeds beter. Piepen van de pijn heeft ze echer niet gedaan, wel had ze een enoooorme kriebel aan dat been en dook ze met haar neus tegen de grond als je er naar wees. Fíjn vond ze dat lopen dus niet. Maar tijdens rust kriebelde hij ook aan haar been en dat vond ze weer zálig.
het plassen kan niet anders, met al die vochtafdrijvers die hij krijgt. Om te controleren hoeveel hij drink (en dus of hij genoeg drinkt)wouden we nog een soort teller tussen de leiding en drink bak doen. Maar gezien hij gewoon veel drinkt en veel plast is dit niet nodig.
Ik schat dat hij zo'n 3 a 4 keer in het uur plast, en flink ook!
mijn paard had ook van het een op het andere moment een heel dik been kon er niet op staan als zij er op stond dan leek het op een hoef zweer, zij stond op de toon. noog geen half uur later stond zij er helemaal niet meer op. onsteking in de lymfebaan van een wondje, niet te zien kreeg van de da de 1e dag metacam peniciline via de mond toe dienen voor 3 dagen en 15 ml dexa en 15 ml colbactan beide antibiotica en daarna voor 5 dagen colbactan de laaste injecteren in de borstspier. nu ben ik een week verder en alleen rond de kogel is het nog wat dik.... dus gaan wij de goede kant op. ik wens jou heel veel sterkte met je paard
Misschien eerst de stal leegscheppen, dan afspuiten, water eruit met een trekker en nieuwe bodembedekking? Dan krijg je ook niet zo'n troep en naderhand staat hij weer droog.
In de dierenkliniek zou hij een verband krijgen dat met een gieter nat gehouden zou worden. Dus ik zou proberen hetzelfde te doen: been verbinden, en verband dan met de gieter nat houden...
Ik heb een coolpack met klitteband, die kan je gewoon los er omheen doen en een 10 min. laten zitten, gewoon bij de ruitersportzaak vandaan. Misschien een idee als je denkt dat koelen nut heeft... Heb je ook geen water in de stal, ik zou er lekkere dikke laag stro in gooien!
Echt naar als hij zoveel pijn heeft. In nat verband zetten zou ik niet doen, ik heb één keer een paard op stal gekregen waar ze dat bij hadden gedaan, maar zo'n been heeft zo weinig weerstand... toen ze het verband er af haalden liet ook zo al het haar en hele stukken huid los, dat paard heeft nog een tijdje geleefd tot het stabiel bleef en het niet beter werd, toen hebben ze haar in laten slapen.
Dat paard moest ook zo veel mogelijk lopen, we lieten haar naar een weitje strompelen en daar kon ze zelf weten of ze liep, vaak ging het een stuk beter als ze een beetje had lopen grazen en zelf wat rustige stapjes gezet.
Ik hoop echt dat er een behandeling aanslaat en dat hij niet lang met zo veel pijn staat, sterkte ermee!
ik heb het ook wel eens meegemaakt, dat idd het vocht eruit kwam lopen, en ook heel erg pijnlijk
ook bij deze paarden was beweging een goede oplossing. is er geen mogelijkheid tot een grote stal of loopstal? en eventueel als je hem buiten kan zetten, hoopjes met hooi verdeeld over de paddock leggen, zodat hij moet bewegen. beweging is de beste stimulans voor de gehele bloedsomloop, want niet alleen de bloedsomloop in nhet been is nu slecht, maar in het gehele lijf, waardoor waarschijnlijk de antibiotica niet voldoende op de juiste plek komt. ik zou dus toch echt proberen te bewegen, heel veel sterkte in elk geval
Poeh ik heb al veel einschuss-benen gezien maar zelden zo heftig. Ik hoop dat de behandeling aanslaat en anders toch maar naar de kliniek, dit is ook niks...sterkte er mee