Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Nimmy schreef:(gaat helaas wel gebeuren, wanneer is nog de vraag)
Nimmy schreef:Particulieren zijn over het algemeen erg zuinig op hun paard en ontwormen in ieder geval niet vaker dan noodzakelijk... grote bedrijven wel, en daar ligt het probleem.
Franka_Vosje schreef:Beter is het dus om de bestrijdingsmiddelen slechts toe te passen wanneer het echt nut heeft. Hiervan is sprake wanneer er via mestonderzoek, bloedonderzoek of visueel is vastgesteld dat het paard daadwerkelijk een serieuze besmetting heeft.
Kimmes schreef:Mijn paardje staat het hele jaar buiten.In de winter alleen overdag en in de zomer 24/7.Misschien een goed schema voor iedereen?
Nimmy schreef:@ niels... er moet eerst duidelijkheid en een overgangstermijn komen voor het ingevoert kan worden en het wordt volgens virbac steeds vager... dus kan nog tig keer uitgesteld worden.
Niels71 schreef:Nimmy schreef:@ niels... er moet eerst duidelijkheid en een overgangstermijn komen voor het ingevoert kan worden en het wordt volgens virbac steeds vager... dus kan nog tig keer uitgesteld worden.
Onjuist. Bron: Fidin. Hier is Virbac ook bij aangesloten..
RUBYWHITE schreef:Persoonlijk geloof ik niet in minder gaan ontwormen maar juist beter te gaan ontwormen. En dan niet alleen afwisselen qua merken maar juist ook andere wormspectrums mee nemen. Daarbij is het zeker goed min 2 tot 4x per jaar te ontwormen met equest.
Kimmes schreef:Ik heb dit ontwormschema gekregen van de DA:
1 feb – equest
1 apr – equimax
1 jun – ivermectine
1 aug – ivermectine
1 okt - equimax
1 dec – ivermectine
Dat komt dus overeen met wat ik hier ook lees.Begin van het jaar bloedwormen (equest),voor- en najaar lintworm (equimax) en de rest ivermectine en iedere 8 weken ontwormen.
Mijn paardje staat het hele jaar buiten.In de winter alleen overdag en in de zomer 24/7.Misschien een goed schema voor iedereen?
JoviBan schreef:Equimax is tegen lintworm (bestanddeel praziquantel). Bestanddeel ivermectine is tegen horzellarven (en die zijn idd 1 keer per jaar).
Niels71 schreef:Volgens mijn informatie ligt de datum nu wel vast. Dat ze bij Virbac het allemaal vaag vinden, vind ik maar vaag...
Pellie schreef:ik was mij er ook al van bewust dat regelmatig ontwormen niet het juiste is, het is wel lastig om de balans te vinden. mestmonsters is wel een goed alternatief, het scheelt zeker in de hoeveelheid ontwormingen

Citaat:Daarbij is het zeker goed min 2 tot 4x per jaar te ontwormen met equest