Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Minder vaak ontwormen, wormen dreigen resistent te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:00

Ik ontworm om de 8 weken, vanaf maart beginnend met equimax en dan om de 8 weken met eraquel en dan in eind nov/begin dec. nog een spuit equimax. Maar als k het goed begrijp zou dr in januari nog een spuit in moeten tegen bloedwormlarven?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:17

Misschien goed om nog even de aanleiding voor dit topic in gedachten te houden.

Ik krijg het idee dat het een beetje een uitwisseling wordt van 'wie hoe vaak en met welk middel ontwormt', maar dat was volgens mij niet de bedoeling van TS.

Om nog even te verduidelijken nog een quote van de oorspronkelijke site van PN:

Wat zou je er van zeggen als je huisarts je standaard om de twee maanden een antibioticakuur voorschrijft, zonder dat je gezondheidsklachten hebt, en zonder dat hij je heeft onderzocht? Gewoon "voor het geval dat"? Dat zou te gek voor woorden zijn, want op onnodig antibioticagebruik zit jij niet te wachten, en bovendien zou het resistentie in de hand werken, zodat wanneer je onverhoopt echt een kuur nodig zou hebben er een grote kans is dat het niet meer werkt.

Gelukkig zullen huisartsen niet zomaar preventief antibiotica voorschrijven. Maar dit is wel precies datgene wat er bij paarden gebeurt! Volgens deskundigen is 80% van de paarden die worden ontwormd niet of nauwelijks besmet met wormen.

Baat het niet, schaadt het niet? Helaas geldt hier het omgekeerde: Het baat niet, maar het schaadt wel! Wat zijn de nadelen van het nodeloos ontwormen:

* Het werkt resistentie in de hand. Tegen de tijd dat je het middel echt nodig zult hebben werkt het niet meer zo goed.
* Je belast het paard iedere keer weer onnodig met gifstoffen. De fabrikanten claimen dat de ontwormmiddelen geen schadelijke bijwerkingen hebben, maar waarom zou je risico nemen als het niet hoeft?
* Je belast het milieu. In Nederland zijn er volgens recente schattingen 400.000 paarden. Als ieder paard tien keer per jaar wordt ontwormd verbruiken we gezamelijk dus 4 miljoen wormspuiten per jaar. Van een aantal van deze stoffen is bekend dat ze een ongunstige invloed uitoefenen op het bodemleven... De rest zal vast ook wel niet zo gezond zijn.
* Het paard krijgt geen kans om natuurlijke weerstand op te bouwen tegen de wormen. Raakt een fanatiek ontwormd paard alsnog besmet, iets wat altijd kan gebeuren, dan zijn de gevolgen over het algemeen veel ernstiger dan bij paarden die de kans hebben gekregen om weerstand op te bouwen.

Beter is het dus om de bestrijdingsmiddelen slechts toe te passen wanneer het echt nut heeft. Hiervan is sprake wanneer er via mestonderzoek, bloedonderzoek of visueel is vastgesteld dat het paard daadwerkelijk een serieuze besmetting heeft.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/ontwormen.htm

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:39

Eigenlijk is dit topic onderwerp ook geen discussie maar gewoon een feit dat even (niet voor de eerste keer op bokt trouwens) onder de aandacht wordt geplaatst.
Op pagina 1 gaf ik een link naar een ander topic. Achterin dat topic staan echt wel heel goede tips/ervaringen van mensen om wormen met zo min mogelijk wormenkuren in de hand te houden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:30

Ik heb dit ontwormschema gekregen van de DA:
1 feb – equest
1 apr – equimax
1 jun – ivermectine
1 aug – ivermectine
1 okt - equimax
1 dec – ivermectine
Dat komt dus overeen met wat ik hier ook lees.Begin van het jaar bloedwormen (equest),voor- en najaar lintworm (equimax) en de rest ivermectine en iedere 8 weken ontwormen.
Mijn paardje staat het hele jaar buiten.In de winter alleen overdag en in de zomer 24/7.Misschien een goed schema voor iedereen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:00

Kimmes, lees o.a. nog eens de openingspost en de tweede post boven die van jou. Knipoog

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:56

Nimmy schreef:
(gaat helaas wel gebeuren, wanneer is nog de vraag)

Wanneer: 1 oktober 2007 gaat de regeling defintief in.

Nimmy schreef:
Particulieren zijn over het algemeen erg zuinig op hun paard en ontwormen in ieder geval niet vaker dan noodzakelijk... grote bedrijven wel, en daar ligt het probleem.

Niet waar. Particulieren verzorgen vaak hun paard beter dan een professional, maar in onwetendheid of eigenwijsheid doen ze vaak wel de verkeerde dingen, hoe goedbedoeld het ook is. Onderdoseren is de grootste boosdoener bij resistentie. Frequentie van ontwormen heeft daar veel minder invloed op.

Minder frequent ontwormen, ik ben helemaal voor! Maar dan wel voldoende preventie op andere vlakken zoals weide schoonhouden en mest monitoren en als ontwormen dan toch nodig is, juist doseren!

Franka_Vosje schreef:
Beter is het dus om de bestrijdingsmiddelen slechts toe te passen wanneer het echt nut heeft. Hiervan is sprake wanneer er via mestonderzoek, bloedonderzoek of visueel is vastgesteld dat het paard daadwerkelijk een serieuze besmetting heeft.

Helemaal mee eens. Echter paarden die samen op een weide staan zullen altijd last hebben van infectiedruk. In gedomesticeerde situaties is er bijna nooit sprake van een natuurlijk evenwicht tussen parasiet en paard. Door intensief gebruik van het land is het leefgebied per paard te klein (= er staan teveel paarden op een stuk land bij elkaar). Als je minder wilt ontwormen, dan zal je de weide goed schoon moeten houden van uitwerpselen en regelmatig de mest laten monitoren. Indien er geen preventie van infectie plaatsvind door het schoonhouden van de wei (erg lastig te organiseren, want iedereen op stal heeft dan wel een smoesje dat ze die dag niet kunnen), dan is preventief ontwormen de beste optie. Minder paarden op een weiland is natuurlijk ook een oplossing.

Als iedereen vandaag zou stoppen met ontwormen, dan loopt er binnen 3 jaar geen paard meer rond in Europa. Bron: Dr. J. Vercruysse.

Kimmes schreef:
Mijn paardje staat het hele jaar buiten.In de winter alleen overdag en in de zomer 24/7.Misschien een goed schema voor iedereen?

Sorry, maar helaas. Ontwormen is maatwerk. Infectiedruk is bij iedereen verschillend vanwege het weer, soort land, hoeveelheid paarden, contact met buitenwereld, etc.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:54

@ niels... er moet eerst duidelijkheid en een overgangstermijn komen voor het ingevoert kan worden en het wordt volgens virbac steeds vager... dus kan nog tig keer uitgesteld worden.

Onwetendheid kun je op inspelen door advies te geven, door een goede voorlichting en niet meteen door het verplicht via de da te laten gaan... dat gaat averechts werken denk ik.

mest monitoren bij particulieren geeft vaak ook geen betrouwbaar beeld en lang niet alle wormen worden in de mest aangetroffen. dus dat is alleen op grote bedrijven zinvol.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:12

In mijn ogen krijg je resistentie bij wormen als je onderdoseert. Is dan een logisch gevolg!
Een goed beeld van hoeveel je paard weegt is inderdaad erg handig om te weten hoeveel je moet doseren. Mijn paard weegt bijvoorbeeld bijna 640 kg. Standaard ontworming gaat er in voor 700 kg. Ik houd me aan het volgende schema, tijdens het weide seizoen om de 8 weken (ook al heeft mijn paard zijn eigen vaste weide) en buiten het weide seizoen om elke 11/12 weken.
Bij ons staan er ook meerdere paarden op stal, waarvan een aantal vaak op andere plekken komen (wedstrijden/demo's e.d) Alle andere paarden wisselen wel regelmatig van wei. Zelf ben ik daar geen voorstander van, mijn paard staat al ruim 5 jaar in de dezelfde wei en er zijn nooit wormen gevonden tijdens mest onderzoek. Ik vind dat als je met meerdere mensen op stal staat dat je dan allemaal tegelijk moet ontwormen, niet een paar wel en een paar niet. Door die paar niet komen de andere paarden juist meer in aanmerking voor een besmetting. Aangezien je normaal maar eens in de 8 weken ontwormt heb je door die personen dus eigenlijk zich niet aan het schema houden een veel groter risico omdat de paarden steeds van wei wisselen. Ik vind persoonlijk niet dat je dat kunt maken. Je staat met zijn allen en dan is het juist het opzoeken van problemen. Tevens vind ik het een verkeerde besparing om je paard niet te ontwormen en het bijvoorbeeld van een mestonderzoek laten afhangen of je nu wel of niet gaat ontwormen. Zeker gezien de resultaten dat een mestonderzoek geen 100% resultaat zal geven. In mijn ogen ben je dan eigenlijk dubbelop aan t betalen, je doet onderzoek, o wormen dan toch maar een spuit erin. heb je al voor 2 dingen betaald. Plus dat je de andere paarden op stal een verhoogde kans geeft op wormen omdat je eigenlijk achter de feiten aanholt.......................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:32

@meggiemeg:
Wanneer je alle paarden standaard en tegelijkertijd zou ontwormen, dan kun je dus resistentie in de hand werken. Want op die manier ontworm je ook de paarden die niet ontwormd hoeven te worden.

Er heeft ook een keer een artikel gestaan in IDS; die zal ik 'es opzoeken.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:19

Nimmy schreef:
@ niels... er moet eerst duidelijkheid en een overgangstermijn komen voor het ingevoert kan worden en het wordt volgens virbac steeds vager... dus kan nog tig keer uitgesteld worden.

Onjuist. Bron: Fidin. Hier is Virbac ook bij aangesloten..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:36

Persoonlijk geloof ik niet in minder gaan ontwormen maar juist beter te gaan ontwormen. En dan niet alleen afwisselen qua merken maar juist ook andere wormspectrums mee nemen. Daarbij is het zeker goed min 2 tot 4x per jaar te ontwormen met equest.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:57

Niels71 schreef:
Nimmy schreef:

Onjuist. Bron: Fidin. Hier is Virbac ook bij aangesloten..

ben bij virbac langs geweest.. en klopt dat die bij fidin aangesloten zijn. alleen de invoeringsdatum is al een aantal keer verplaats en zou nog vaker kunnen.

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:31

Volgens mijn informatie ligt de datum nu wel vast. Dat ze bij Virbac het allemaal vaag vinden, vind ik maar vaag... Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:43

RUBYWHITE schreef:
Persoonlijk geloof ik niet in minder gaan ontwormen maar juist beter te gaan ontwormen. En dan niet alleen afwisselen qua merken maar juist ook andere wormspectrums mee nemen. Daarbij is het zeker goed min 2 tot 4x per jaar te ontwormen met equest.

En waarom moet dat dan 2 tot 4x per jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:51

Kimmes schreef:
Ik heb dit ontwormschema gekregen van de DA:
1 feb – equest
1 apr – equimax
1 jun – ivermectine
1 aug – ivermectine
1 okt - equimax
1 dec – ivermectine
Dat komt dus overeen met wat ik hier ook lees.Begin van het jaar bloedwormen (equest),voor- en najaar lintworm (equimax) en de rest ivermectine en iedere 8 weken ontwormen.

Wat veel, ik dacht dat equest wel 12 weken doorwerkt. Equimax 1 keer per jaar dacht ik is ook genoeg, toch tegen de horzellarven, die heb je maar 1 keer per jaar. Ik denk juist dat je op deze manier resistentie in de hand werkt. Het lichaam raakt hierdoor gewent aan de stoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:30

Equimax is tegen lintworm (bestanddeel praziquantel). Bestanddeel ivermectine is tegen horzellarven (en die zijn idd 1 keer per jaar).

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:09

Ik gebruik 2x per jaar equimax en verder wissel ik tussendoor elke 2 maanden met een ander middel.
Dan wennen de wormen nooit aan je middeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:10

JoviBan schreef:
Equimax is tegen lintworm (bestanddeel praziquantel). Bestanddeel ivermectine is tegen horzellarven (en die zijn idd 1 keer per jaar).

O ja, lintworm, maar dat is volgens mij ook maar 1 keer per jaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:40

Lintworm moet elk half jaar

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:04

mijn dierenarts heeft me ooit eens uitgelegd dat je als je een goed 'wormenbeleid' hebt, je je paarden helemaal niet overdreven vaak hoeft te ontwormen...het gaat er om besmetting van een wei met wormen te voorkomen...dus ontwormen voor ze voor het eerst naar een nieuwe wei gaan, om te voorkomen dat de paarden wormen van thuis meebrengen op die nieuwe schone wei (een wei waar dus geen andere dieren op staan, want anders helpt het niet natuurlijk). Ondertussen kan je thuis je wei eventueel met kalk behandelen zodat die ook weer schoon is. Om op zeker te spelen kan je dan na de zomer ook nog eens terug ontwormen wanneer je paarden weer naar huis komen (das in mijn geval, want ze blijven meestal enkel julie en augustus op de wei daar = 8 tot max 10 weken), moesten er dan toch wormen zijn op die andere wei, dan nemen ze die al niet mee terug naar huis. Verder behandel ik wel in het najaar 1x tegen de horzels, maar daarbij wissel ik van merk.

dit is natuurlijk wel een systeem voor iemand die zijn paarden thuis op de wei heeft staan...op pensionstallen zal dat niet zo evident zijn, want elk paard loopt wel eens op dezelfde wei als ze buiten gaan daar...dan zou ik eentje midden op het weiseizoen en eentje op het einde geven (ook tegen de horzels ineens dan). eventueel nog een extra als het nodig is, maar deze twee keer ontwormen als basis

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:36

Niels71 schreef:
Volgens mijn informatie ligt de datum nu wel vast. Dat ze bij Virbac het allemaal vaag vinden, vind ik maar vaag... Knipoog

dat is omdat er een overgangstermijn moet zijn want de verpakkingen en de bijsluiters moeten worden aangepast en ook de registratie van het geneesmiddel moet opnieuw geregistreerd worden.. dus vandaar...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:42

ik was mij er ook al van bewust dat regelmatig ontwormen niet het juiste is, het is wel lastig om de balans te vinden. mestmonsters is wel een goed alternatief, het scheelt zeker in de hoeveelheid ontwormingen Ja

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:45

wij ontwormen 1 keer in de drie maanden omdat ik ook niet bij andere paarden kom en ik sta niet op een manege enzo.
maar de ene keer neem ik een hele goeie en dure ook.
en de andere keer een goedkopere en dan is hij zeg maar 1 keer in het half jaar voor alle soorten wormen beschermd.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:02

Pellie schreef:
ik was mij er ook al van bewust dat regelmatig ontwormen niet het juiste is, het is wel lastig om de balans te vinden. mestmonsters is wel een goed alternatief, het scheelt zeker in de hoeveelheid ontwormingen Ja

als je daar een betrouwbaar beeld uit krijgt ja... maar helaas dat is niet zo, sommige wormen kun je alleen in het bloed aantreffen, dus dan moet je een bloed + mest onderzoek uitvoeren om een betrouwbaar beeld te krijgen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:55

Citaat:
Daarbij is het zeker goed min 2 tot 4x per jaar te ontwormen met equest

Ik heb deze week gelezen dat Equest wel 25 weken werkt!

Dus op papier zou ik dan genoeg hebben aan 2x per jaar(voor en naajaar) ontwormen.

Schakel ik met equest alle wormen uit?