Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Verhoogd gGT treedt bv ook op als je paard veel kuil eet, of toevallig gewoon een actievere fermentatie in de darm heeft. Het is nl een enzym dat een rol speelt bij het afbreken van fermentatie-eiwitten. Bij mensen is het chronisch verhoogd bij alcoholici.
Citaat:vandaar dat een waarde van 400 als niet ernstig wordt gezien in combinatie met een normaal klinisch beeld, terwijl een waarde van 'maar' 500 bij een paard dat niet wil lopen de diagnose maandagziekte oplevert
Isapaardje schreef:daarom had ik mijn pony laten testen want ze stond stokstijf stil. CPK is 496, maar onder de referentiewaarden van 500, dus goed volgens de DA. Als ik dit zo lees betwijfel ik of mijn referentiewaarden dan wel klopten ...
Citaat:Weet iemand ook wat "vrije vetzuren" zijn.
Deze uitslag heb ik pas binnengekregen en was normaal, maar ik weet niet wat ermee bedoeld wordt dus.
fjordido schreef:alfa globuline CE 11 (12) 17-22%
beta globuline CE 30 (32) <22%
erythrocyten cell-dyn 6.1 6.0 - 9.0 10E12/L
hemoglobine cell-dyn 6.2 (5.9) 7.5-9.0 mmol/L
hermatocriet cell-dyn 0.30 (0.29) 0.36-0.42 L/L
ureum kca 4.5 5.0-8.4 mmol/L
creatinine kca 99 106-168 umol/L
Kalium ISE 3.6 (8.2) 3.0-5.8 mmol/L
magnesium kca 0.71 (0.59) 0.8-1.2 mmol/L
CPK kca 201 75-160 U/L
LDH kca 609 (816) 180-500 U/L
glucose kca 5.0 (4.9) 5.9-7.4 mmol/L
wie kan me er alvast wat wijzer over maken over zijn huidige staat adh van dieze test?
Ibbel schreef:Vrije vetzuren zijn de afbraakprodukten van vetten in het bloed. Die mogen niet te hoog zijn, want dan is er iets mis met de stofwisseling, dan stokt ergens de verdere verwerking van vetten / de verbranding.
Citaat:hemoglobine cell-dyn 6.2 (5.9) 7.5-9.0 mmol/L
MCV cell-dyn 50 34.0-58.0 fl
MCH cell-dyn 1.02 0.78-1.18fmol
MCHC cell-dyn 20.5 19.3-24.5 mmol/L
ellepel schreef:ik vond nog wat leuke info over hemoglobineCitaat:hemoglobine cell-dyn 6.2 (5.9) 7.5-9.0 mmol/L
MCV cell-dyn 50 34.0-58.0 fl
MCH cell-dyn 1.02 0.78-1.18fmol
MCHC cell-dyn 20.5 19.3-24.5 mmol/L
staat hier hele leuke uitleg er over:
http://agripress.be/start/artikel/96916/nl
( kon niks kopieren van die site dus dan maar zo)
Citaat:Albumin levels are increased in dehydration. They are decreased in malnutrition, pregnancy, liver disease, inflammatory diseases, and such protein-losing syndromes as malabsorption syndrome and certain kidney disorders.
Alpha1 globulins are increased in inflammatory diseases. They are decreased or absent in juvenile pulmonary emphysema, which is a genetic disease.
Alpha2 globulins are increased in a kidney disorder called nephrotic syndrome. They are decreased in patients with an overactive thyroid gland (hyperthyroidism) or severe liver dysfunction.
Betaglobulin levels are increased in conditions of high cholesterol levels (hypercholesterolemia) and iron deficiency anemia. They are decreased in malnutrition.
Gammaglobulin levels are increased in chronic inflammatory disease (for example, rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus); cirrhosis; acute and chronic infection; and a cancerous disease characterized by uncontrolled multiplication of plasma cells in the bone marrow (multiple myeloma). Gammaglobulins are decreased in a variety of genetic immune disorders, and in secondary immune deficiency related to steroid use, leukemia, or severe infection.
ellepel schreef:voor mij eigenlijk best een reden om te zeggen dat ik het dus wazig vind dat ze bij paarden die beta en alpha globulines alleen aan een worminfectie koppelen....
Ibbel schreef:Is afhankelijk van wat je laat testen, ongeveer 50-80 euro
Dito schreef:Misschien een beetje offtopic maar wat kost zo'n bloedonderzoek eigenlijk?
Dito schreef:Misschien een beetje offtopic maar wat kost zo'n bloedonderzoek eigenlijk?