gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 09:03

ja ,doe maar, is altijd interresant toch?
heel sneu dat t paard uiteindelijk wel overleden is....

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:11

Sterkte Jesse!!! Wat naar voor je! Hopelijk heeft je beestje niet hoeven lijden.. Ben wel erg benieuwd wat ze mankeerde en wat de uitslagen waren!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:45

Ibbel schreef:
Verhoogd gGT treedt bv ook op als je paard veel kuil eet, of toevallig gewoon een actievere fermentatie in de darm heeft. Het is nl een enzym dat een rol speelt bij het afbreken van fermentatie-eiwitten. Bij mensen is het chronisch verhoogd bij alcoholici.

Ik begreep dat deze waarden ook kan verhogen (als je hiermee de gamma-gt bedoeld althans) bij bepaald medicijngebruik.

Citaat:
vandaar dat een waarde van 400 als niet ernstig wordt gezien in combinatie met een normaal klinisch beeld, terwijl een waarde van 'maar' 500 bij een paard dat niet wil lopen de diagnose maandagziekte oplevert

daarom had ik mijn pony laten testen want ze stond stokstijf stil. CPK is 496, maar onder de referentiewaarden van 500, dus goed volgens de DA. Als ik dit zo lees betwijfel ik of mijn referentiewaarden dan wel klopten ...

Weet iemand ook wat "vrije vetzuren" zijn.
Deze uitslag heb ik pas binnengekregen en was normaal, maar ik weet niet wat ermee bedoeld wordt dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:14

Isapaardje schreef:
daarom had ik mijn pony laten testen want ze stond stokstijf stil. CPK is 496, maar onder de referentiewaarden van 500, dus goed volgens de DA. Als ik dit zo lees betwijfel ik of mijn referentiewaarden dan wel klopten ...

Je referentiewaarden kloppen wel, maar je redenatie van je DA niet. Alleen op grond van 'normale' CPK (en bijna 500 ís natuurlijk niet echt normaal in combinatie met de klachten) concluderen dat er geen speirbevangenheid is terwijl het klinisch beeld er wel op duidt is een kunstfout.

Citaat:
Weet iemand ook wat "vrije vetzuren" zijn.
Deze uitslag heb ik pas binnengekregen en was normaal, maar ik weet niet wat ermee bedoeld wordt dus.

Vrije vetzuren zijn de afbraakprodukten van vetten in het bloed. Die mogen niet te hoog zijn, want dan is er iets mis met de stofwisseling, dan stokt ergens de verdere verwerking van vetten / de verbranding. Je ziet verhoogde vrije vetzuren voorkomen bij diabetes, maar ook nogal eens optreden bij paarden die te snel aan het afvallen zijn, of bij koliek bv, en andere ingewandsstoornissen. Bij mensen is het een risicofactor bij hart- en vaatziekten.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:42

ik Heb hier de uitslag van het 2e bloedonderzoek van Palermo.
ik heb de DA nog niet gesproken, ik kreeg het gisteren (zaterdag) binnen met de post van het GD.
tussen haakjes de waardes van de vorige keer die toen afwijkten van de norm.
conclusie was toen ernstige bloedwormbesmetting.
er is een kuur gedaan.. maar volgens mij is er nog niet zoveel verbeterd.

Onderzoek/methode waarde referentiewaarde/eenheid
Hemolyse index kca 0.01 <0.100 mmol/L
Albumine CE 41 29-48%
alfa globuline CE 11 (12) 17-22%
beta globuline CE 30 (32) <22%
gamma globuline CE 18 <25%
erythrocyten cell-dyn 6.1 6.0 - 9.0 10E12/L
hemoglobine cell-dyn 6.2 (5.9) 7.5-9.0 mmol/L
hermatocriet cell-dyn 0.30 (0.29) 0.36-0.42 L/L
MCV cell-dyn 50 34.0-58.0 fl
MCH cell-dyn 1.02 0.78-1.18fmol
MCHC cell-dyn 20.5 19.3-24.5 mmol/L
Thrombocyten cell-dyn 142 10E12/L
leucocyten cell-dyn 7.1 5.0-10.0 10E12/L
lymfocyten microscopie 48 %
Neutrofiele granulocyten 46 %
eos.gran. microscopie 2 %
basof.gran. microscopie 1 %
monocyten microscopie 3 %
ureum kca 4.5 5.0-8.4 mmol/L
creatinine kca 99 106-168 umol/L
chloride ISE 97 96-107 mmol/L
Kalium ISE 3.6 (8.2) 3.0-5.8 mmol/L
natrium ISE 137 135-150 mmol/L
calcium kca 3.12 2.40-3.30 mmol/L
magnesium kca 0.71 (0.59) 0.8-1.2 mmol/L
anorganisch forfor kca 0.9 0.8-1.8 mmol/L
bilirubine totaal kca 18 9-44 umol/L
ALT (GTP) kca 6 2-10 U/L
alkalische fosfatase 319 180-380 U/L
AST (GOT) kca 189 125-275 U/L
CPK kca 201 75-160 U/L
gGT kca 17 8-23 U/L
GLDH kca <4.0 <15.0 U/L
LDH kca 609 (816) 180-500 U/L
totaal eiwit kca 70 60-90 g/L
glucose kca 5.0 (4.9) 5.9-7.4 mmol/L
triglyceriden kca 0.1 0.1-0.5 mmol/L
cholesterol kca 2.0 1.8-2.3 mmol/L

- Palermo was toen ik hem kocht sterk vermagerd, onder de luizen, schimmel enz broze doffe vacht
- hij kwam erg moeilijk aan, was erg timide, vacht dof en broos
- bij de eerste bloedtest was het bloed voor bepaalde waardebepalingen eigenlijk te oud (vrijdags getapt/maandags getest)
- Palermo heeft nu net een zwaar weekend achter de rug met hard werken
- Palermo is nog niet helemaal door het winterhaar heen, maar de zomervacht lijkt er mooi uit te gaan zien, glans en glad. wel is zijn huid erg gevoelig. heeft kriebel aan zijn buik en beetje kaal. mogelijk zomerexceem? maar nog geen verdere symptomen/jeuk. is nog steeds niet veel aangekomen qua gewicht. wel al wat beter bespierd.

wie kan me er alvast wat wijzer over maken over zijn huidige staat adh van dieze test?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:45

Ik heb ook gelezen dat je, als je je paard op oa insulineresistentie wilt testen, je het paard nuchter moet laten prikken (liefst minimaal 5 uur na een maaltijd)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:14

fjordido schreef:
alfa globuline CE 11 (12) 17-22%
beta globuline CE 30 (32) <22%
erythrocyten cell-dyn 6.1 6.0 - 9.0 10E12/L
ureum kca 4.5 5.0-8.4 mmol/L
creatinine kca 99 106-168 umol/L
Kalium ISE 3.6 (8.2) 3.0-5.8 mmol/L
magnesium kca 0.71 (0.59) 0.8-1.2 mmol/L
CPK kca 201 75-160 U/L
LDH kca 609 (816) 180-500 U/L
glucose kca 5.0 (4.9) 5.9-7.4 mmol/L

wie kan me er alvast wat wijzer over maken over zijn huidige staat adh van dieze test?

Laag alfa globuline is geen probleem, alleen hoge waardes zeggen iets over allergieen etc.
Hoog beta globuline betekent nog steeds wormbesmetting waarschijnlijk, vooral in combinatie met laag erythrocyten, laag hemoglobine en laag hematokriet. Je paard heeft in ieder geval een fikse bloedarmoede. Zwaar werken zou ik voorlopig zeker niet doen, dan kan sowieso een lichte bloedarmoede veroorzaken. Ik zou een ijzerpreparaat gaan geven, bv RedCell

Ureum en keratinine zijn laag, dat is niet zo erg. Hoog betekent slechtere nierfunctie, maar laag zegt niet zo veel.

Kalium is nu weer goed, en dat is erg fijn. Te laag of te hoog kalium, natrium of calcium heeft invloed op spierfunctie en prikkelgeleiding en kan echt gevaarlijk zijn. Omdat het bloed vorige keer te oud was denk ik echter dat de vorige meting incorrect was. Zo'n hoog kaliumgehalte als de vorige meting geeft gegarandeerd ernstige problemen, hartritmestoornissen ed.
Magnesium is laag, te laag magnesium geeft oa nervositeit. Magnesium kan je ook bijvoeren, zit dacht ik ook wel in RedCell.

CPK is iets hoog, ik denk dat dat komt door de zware training. Is iig als je paard verder goed loopt geen enkele reden om aan een ernstig spierprobleem te denken. Gewoon flinke spierpijn kan zo'n lichte verhoging goed verklaren. Maar als het klinische beeld anders is, kan het natuurlijk wél wijzen op een lichte bevangenheid. Cijfers alleen zeggen niet veel zoals ik al eerder gezegd heb.

Iets verhoogd LDH is eveneens niet dramatisch. Zegt iets over voedingstoestand, kan goed komen door z'n slechte conditie.

Laag glucose zegt verder helemaal niets. Alleen hoog glucose kan op suikersuikte/insulineresistentie wijzen.

Samenvattend: het lijkt me dat-ie best nog eens een goede wormenkuur mag hebben, en je kan wat ijzer bijgeven om z'n bloedarmoede te bestrijden, en wat magnesium bijgeven omdat dat wat laag is.
Voor de rest zie ik geen schokkende dingen, maar ik ben geen DA, en weet verder niks van de klinische staat van je paard, dus ga vooral eerst en ook in discussie met je eigen DA en volg zijn advies op!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:16

ahh super joh!! dank je wel!
ik hoop de DA snel te spreken zodat we weer een verder plan de campagne kunnen maken.. wordt vervolgd!

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:21

<= hoort het na het weekend de uitslag zal t laten weten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:20

Ibbel schreef:
Vrije vetzuren zijn de afbraakprodukten van vetten in het bloed. Die mogen niet te hoog zijn, want dan is er iets mis met de stofwisseling, dan stokt ergens de verdere verwerking van vetten / de verbranding.

De uitslag van de vrije vetzuren was:
0,35 mmol/l (referentie 0,30 - 0,90)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 09:50

ik vond nog wat leuke info over hemoglobine

Citaat:

staat hier hele leuke uitleg er over:

http://agripress.be/start/artikel/96916/nl

( kon niks kopieren van die site dus dan maar zo)

katel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:10

Hoi,
De normale waarden staan normaal achter de uitslagen van het bloed van jouw paard. Omdat dit per labo kan verschillen (afhankelijk van testmethose, etc), kan je dus beter daar naar kijken dan naar uitslagen van andere laboratoria.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:59

ellepel schreef:
ik vond nog wat leuke info over hemoglobine

Citaat:

staat hier hele leuke uitleg er over:

http://agripress.be/start/artikel/96916/nl

( kon niks kopieren van die site dus dan maar zo)

pff dan zou je bijna denken dat hij een ernstige nier aandoening heeft.. maar goed daar lijken de andere waarden niet naar..
ik heb mijn da nog steeds niet gesproken maar ze zal deze week wel bellen denk ik.
groetjes!!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:29

Ik heb de DA net gesproken.. de waarde van de betaglobuline kan schijnbaar na zo'n ernstige wormbesmetting als Palermo had, nog maanden, zo niet jaren een afwijkende hoge uitslag vertonen. De bloedarmoede gaan we te lijf met Hemolitan (soort ijzerdrank).
Over een paar weekjes moeten er een paar de 2e enting van de basis van influenza en tetanus, dus dan neemt ze het meteen mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:54

bij ap waren de beta en alpha globulines niet goed:
ik vond dit er nog over:
Citaat:
Albumin levels are increased in dehydration. They are decreased in malnutrition, pregnancy, liver disease, inflammatory diseases, and such protein-losing syndromes as malabsorption syndrome and certain kidney disorders.

Alpha1 globulins are increased in inflammatory diseases. They are decreased or absent in juvenile pulmonary emphysema, which is a genetic disease.

Alpha2 globulins are increased in a kidney disorder called nephrotic syndrome. They are decreased in patients with an overactive thyroid gland (hyperthyroidism) or severe liver dysfunction.

Betaglobulin levels are increased in conditions of high cholesterol levels (hypercholesterolemia) and iron deficiency anemia. They are decreased in malnutrition.

Gammaglobulin levels are increased in chronic inflammatory disease (for example, rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus); cirrhosis; acute and chronic infection; and a cancerous disease characterized by uncontrolled multiplication of plasma cells in the bone marrow (multiple myeloma). Gammaglobulins are decreased in a variety of genetic immune disorders, and in secondary immune deficiency related to steroid use, leukemia, or severe infection.

vooral het stukje van:
Alpha2 globulins are decreased in patients with an overactive thyroid gland (hyperthyroidism) or severe liver dysfunction.

bij ap was de waarde 4 terwijl die hoger moet zijn..
ap heeft al tijden een verdikking op de plaats van zijn schildklier zitten.
voor mij eigenlijk best een reden om te zeggen dat ik het dus wazig vind dat ze bij paarden die beta en alpha globulines alleen aan een worminfectie koppelen....

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:11

ellepel schreef:
voor mij eigenlijk best een reden om te zeggen dat ik het dus wazig vind dat ze bij paarden die beta en alpha globulines alleen aan een worminfectie koppelen....

nou.. volgens mij is dat niet zo hoor...
ze kijken naar de uiterlijke symptomen die het paard vertoont en dat plus het volledige bloedbeeld kan dus resulteren in de conclusie worminfectie
paard van een buurtgenootje had hoog betaglobuline plus hoog cell turn over en daarvan dachten ze dat hij kanker of i.d. had.. dus eea moet ook in perspectief van de andere uitslagen worden gezien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 13:18

ohw dat wist ik niet,dus als een bepaalde waarde hoog is kijken ze ook naar andere waardes?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:32

klopt.. ze kijken altijd naar de combinatie van verschillende waarden. pas dan kan je er echt conclusies aan verbinden.
en uiteraard naar het klinisch beeld.. dat is vaak de reden/aanleiding om een bloedtest uit te laten voeren en in dat kader moet de uitslag dan ook geïnterpreteerd worden.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:01

Misschien een beetje offtopic maar wat kost zo'n bloedonderzoek eigenlijk? Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:02

Is afhankelijk van wat je laat testen, ongeveer 50-80 euro

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:01

Ibbel schreef:
Is afhankelijk van wat je laat testen, ongeveer 50-80 euro

En de kosten van de vee-arts die komt prikken niet te vergeten (voorrijkosten, consult, naald/spuit).
De laboratorium kosten komen apart.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:25

Dito schreef:
Misschien een beetje offtopic maar wat kost zo'n bloedonderzoek eigenlijk? Lachen

Wij hebben €65,- betaald.

Ik weet nog dat onze DA inderdaad zei dat bloedwaardes alleen niet alles zeggen. Dat je inderdaad ook moet kijken naar hoe het paard eruit ziet. Onze DA zei dat er soms paarden zijn die slechte bloedwaardes hebben, maar die er goed uitzien. Maar dat er ook paarden zijn die er slecht uitzien, maar toch goede bloedwaardes hebben. Lachen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:16

Dito schreef:

visite 25.21
bloedafname 3.20
verzendkosten 5.5
totaal 33.91 ex btw
1,19% = 40.35 inc btw aan dierenarts kosten

en daarnaast nog een rekening van de GD voor het testen van het bloed en die was 41.65 inc btw
dus in totaal 82 euro

sommige DA praktijken hebben een eigen lab en dan is het vaak goedkoper

Shirley15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:30

Wie kan mij verteleln wat dit inhoudt:
Eosinophils 24 ( 40 - 350 ) (Dit is van een ander paard als het paard hieronder)

LDH 448 + < 400
Leukoytes 5.0 5- 10
Monocytes 7 0 - 5
Lymphocytes 1461 1500 - 4000

Dit zijn verschillende paarden waarvan ik bloedonderzoek heb laten doen.
Bij de een kwam uit worminfectie en de ander last van zijn maag.
Maar weet niet meer welk bloedonderzoek bij welk paard hoort is even terug.
Maar nu kreeg een van deze paarden last en dacht ik zal het weer is er even bij pakken.
Wie kan mij hiervan uitleg geven?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:12

ik zal als ik die van mij heb ze ook hier plaatsen. hopelijk wordt er iig IEMAND wijzer van Knipoog