[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjadana

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:50

vroeger hadden we bij stal nieuwmoed een hengstje gekocht en hem dara laten casteren.
hij was zo mooi voor de castratie, maar omdat de castratie zere slecht was verlopen en het herstellen ervan, was zijn uiterlijk zeer vermindert.
later is deze pony nog door de spiegel gesprongen bij ons door de manege Verdrietig
met gelukkig goede gevolgen.
maar als we hengsten zelf castereren betalen we ongeveer 50 euro

BaileyFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:13

Hallo,

Wij hebben sinds kort een shetlandertje van 3,5 jaar. Hij heeft eigenlijk altijd met een ander ruintje op de wei gestaan bij een oudere man. Hij is wel in handen geweest, kinderen hebben er ook met een halster een beetje op gereden.
Hij is heel aanhankelijk aan mensen. Maar je merkt dat hij nog veel moet leren qua rijden (kan goed en makkelijk achteruit, opzij en omhoog,hahaha) en omgang (hoefjes geven, stilstaan met poetsen).
Ik denk zelf dat hij dit doet omdat hij nog weinig geleerd heeft. Groen is dus. Er zit ook geen kwaad in. Hij begrijpt het volgens mij gewoon niet.
Maar nu zeggen ze op stal dat het een HENGST is en dat dit dus hengstekuren zijn. Ook zeggen ze dat hij nog erg jong is. 2 hooguit 2,5 en dat de balletjes dus nog niet ingedaald zijn. Maar de balletjes dalen toch al in als de pony's 1 jaar zijn en dan kan je ze toch ook al castereren???????
Voel namelijk echt geen balletjes(meer?).
Dus de vraag na dit lange verhaal is: wanneer dalen de balletjes in?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:50

Mijn shetlander was ook bijna 2.5 toen eindelijk allebei z'n balletjes er waren.
Dus als het echt waar is dat je shet hooguit 2.5 is zou ik het nog even rustig afwachten. En als het zeker wilt weten kun je het altijd even aan een veearts vragen Lachen

BaileyFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:31

o.k/ Bedankt voor je antwoord!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:10

Een hengst kan zijn ballen ook optrekken. En het kan ook zijn dat ze helemaal niet indalen, dat hij dus klophengst is. Dan kun je wel castreren maar dat wordt een dure ingreep in een dierenkliniek.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:10

ik had al een topic geopend maar die is gesloten omdat dit een centraal topic was..

dus hier mijn vraagje nog maar een keer:

Afgelopen zomer ben ik opzoek gegaan naar een paard. M'n oude vriendje was overleden en was wel weer toe aan een nieuw peerd
Ik op zoek, vele leuke gevonden, bijna allemaal afgekeurd.
Tot ik bij iemand kwam die haar eigen paard wel eventueel zou willen verkopen. Ja je raad het al, een hengst.
Ik had absoluut niet de bedoeling een hengst te kopen, en al helemaal niet om hem vervolgens hengst te laten!
Maargoed, ik was verliefd, liet hem keuren, helemaal perfect en kocht hem! Ruinen kon altijd nog

Als je niet weet dat er ballen onder hangen zul je nooit zeggen dat het een hengst is, hij is braver, liever etc dan menig ruin en merrie
(ja, ook op vreemd terrein, en ja ook met (hengstige) merries in de buurt) er is gewoon helemaal niks aan de hand.

Ik dus paard mee naar huis genomen, staat gezellig tussen alle andere paardjes
kan naar buiten,
Dit paard heeft dus gewoon een leven wat elk ander paard zou hebben. Hij wordt niet opgesloten, gaat elke dag naar buiten (wel alleen), wordt elke dag gereden, krijgt ontzettend veel aandacht. Uit voorzorg laat ik er geen kleine kinderen mee wegrijden, maar het zou kunnen (het is en blijft een paard)

Mijn vraag: dit paard is nu 8, bijna 9, en het is dus niet nodig om hem te laten ruinen omdat hij 1. geen hengstestreken heeft 2. zn leven blijft hetzelfde (naar buiten etc.)
Maar aan de andere kant: het is géén goed gekeurde dekhengst, en zal dus ook van mij nooit mogen dekken, wat voor nut heeft het dan om dat paard met al die hormenen opgescheept te laten zitten?

Dus nu wil ik weten; heeft iemand ervaring met het laten ruinen op zo'n late leeftijd, wat zijn de voor en nadelen? In hoeverre veranderd het paard dan?

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:16

ja ikke, ik heb mijn hengst afgelopen september laten ruinen. hij is 13 jaar. ik heb het waarom geloof ik al ergens neergeschreven (in dit topic als ik me niet vergis).
qua karakter is hij niks veranderd, zijn karakter zit immers (gelukkig) niet in zijn ballen.
hij test wel minder uit, en hoeft nu niet meer alleen de wei op. hij is voor de rest nog aanhankelijker geworden dan dat hij al was.
nadelen heb ik ook niet ondervonden, wel is het zo dat men 'oudere' hengsten in de kliniek liggend castreerd, omdat je met oudere hengsten meer complicaties kan hebben. ook al heb ik hier meer voor betaald dat bij de doorsnee castreur, ik zou het meteen opnieuw doen: mijn paard is heel netjes geopereerd, en heeft complete naverzorging gehad, iets wat je niet hebt als je iemand met overal naar je stal laat komen om daar 'even de ballen af te snijden'.

(zoals je misschien merkt ben ik wel een voorstander van het liggend castreren).

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:20

cooky schreef:
ja ikke, ik heb mijn hengst afgelopen september laten ruinen. hij is 13 jaar. ik heb het waarom geloof ik al ergens neergeschreven (in dit topic als ik me niet vergis).
qua karakter is hij niks veranderd, zijn karakter zit immers (gelukkig) niet in zijn ballen.
hij test wel minder uit, en hoeft nu niet meer alleen de wei op. hij is voor de rest nog aanhankelijker geworden dan dat hij al was.
nadelen heb ik ook niet ondervonden, wel is het zo dat men 'oudere' hengsten in de kliniek liggend castreerd, omdat je met oudere hengsten meer complicaties kan hebben. ook al heb ik hier meer voor betaald dat bij de doorsnee castreur, ik zou het meteen opnieuw doen: mijn paard is heel netjes geopereerd, en heeft complete naverzorging gehad, iets wat je niet hebt als je iemand met overal naar je stal laat komen om daar 'even de ballen af te snijden'.

(zoals je misschien merkt ben ik wel een voorstander van het liggend castreren).

Als ik het zou doen zou ik het ook zeker bij een kliniek doen, niet zomaar in stal even snel die ballen eraf
Ik neig steeds meer naar castratie.. maar weet het nog niet zeker

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:29

ik ken het gevoel maar al te goed hoor!
ik heb mijn "hengst-af" nu een 7tal jaar, en het heeft me een héle tijd gekost om die knoop door te hakken hoor!
uiteindelijk dan toch de beslissing genomen, en ik heb er tot op heden helemaal geen spijt van gehad.
ik hield hem eigenlijk hengst omdat ik er 'vroeg of laat' nog een veulen van wou (als ik ooit een merrie zou hebben), dat hield ik me altijd voor ogen. maar ondertussen is mijn situatie zo veranderd, daarbij komt dan ook nog eens dat ik bij mensen sta die voornamelijk merries hebben, en 4kinderen die allemaal paardrijden. het verantwoordelijkheidsgevoel speelt dan ook wel eens op. niet dat ik mijn hengst niet vertrouwde, maar hij had wel een heel duidelijke en correcte hand nodig.
ook vond ik het niet verantwoord om met een hengst buitenritten te gaan maken, iets wat ik nu wel lekker kan doen!
daarbij kon de mijne zich wel opwinden als hij buiten stond (en dan hadden we al het geluk dat hij elke dag buiten stond!), met als gevolg de hele wei kapotgetrapt en een paard waar je geen vet aankreeg!
ik heb alle voor- en nadelen tegen elkaar opgewogen, en uiteindelijk beslist dat er genoeg leuke merries en hengsten rondlopen. met een veulen van hem had ik misschien wel iets wat mij terug aan hem deed denken (om het even sentimenteel te zeggen), maar als ik zie hoeveel meer plezier ik er nu als ruin aan heb, weegt dat bovenvernoemde er echt niet tegenop!!!

als het een niet goedgekeurde dekhengst is zou ik wel sneller tot het castreren overgaan, maar ik begrijp wel dat het een moeilijke beslissing is.
succes ermee!

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:34

cooky schreef:
ik ken het gevoel maar al te goed hoor!
ik heb mijn "hengst-af" nu een 7tal jaar, en het heeft me een héle tijd gekost om die knoop door te hakken hoor!
uiteindelijk dan toch de beslissing genomen, en ik heb er tot op heden helemaal geen spijt van gehad.
ik hield hem eigenlijk hengst omdat ik er 'vroeg of laat' nog een veulen van wou (als ik ooit een merrie zou hebben), dat hield ik me altijd voor ogen. maar ondertussen is mijn situatie zo veranderd, daarbij komt dan ook nog eens dat ik bij mensen sta die voornamelijk merries hebben, en 4kinderen die allemaal paardrijden. het verantwoordelijkheidsgevoel speelt dan ook wel eens op. niet dat ik mijn hengst niet vertrouwde, maar hij had wel een heel duidelijke en correcte hand nodig.
ook vond ik het niet verantwoord om met een hengst buitenritten te gaan maken, iets wat ik nu wel lekker kan doen!
daarbij kon de mijne zich wel opwinden als hij buiten stond (en dan hadden we al het geluk dat hij elke dag buiten stond!), met als gevolg de hele wei kapotgetrapt en een paard waar je geen vet aankreeg!
ik heb alle voor- en nadelen tegen elkaar opgewogen, en uiteindelijk beslist dat er genoeg leuke merries en hengsten rondlopen. met een veulen van hem had ik misschien wel iets wat mij terug aan hem deed denken (om het even sentimenteel te zeggen), maar als ik zie hoeveel meer plezier ik er nu als ruin aan heb, weegt dat bovenvernoemde er echt niet tegenop!!!

als het een niet goedgekeurde dekhengst is zou ik wel sneller tot het castreren overgaan, maar ik begrijp wel dat het een moeilijke beslissing is.
succes ermee!

dat is een van de redenen dat ik er over denk, wat ALS ik er van af val??
dan blijft ie, hoe goed opgevoed dan ook, écht niet stil staan als er voor hem 3 merries lopen
ik moet er niet aan denken wat er dan gebeurt..

Niet alleen met buitenrijden, maar ook met wedstrijden.
Ik bedoel ik heb hem goed onder controle hoor, en hij gaat niet raar doen
maar ALS..

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:43

inderdaad ja: wat ALS...
dan heb je een probleem.
de mijne gedroeg zich op wedstrijden altijd voorbeeldig, maar zoiets geeft natuurlijk helemaal geen garanties.
de mijne heeft in het verleden wel gedekt, en waarschijnlijk daarom dat ik hem zo kort moest houden, en dat hij nogal gefrustreerd kon zijn (wat wil je als er zoveel lekkers in de buurt loopt). hij wist goed genoeg wat hij mistte, en ik vond het gewoon niet eerlijk meer tov hem.

ook hij had een 'normaal' leven, als men daarmee bedoeld dat hij elke dag lekker op de wei stond. maar het hormonenprobleem kan je enkel oplossen door hem te laten dekken, of te castreren. ik heb voor de laatste optie gekozen, na lang nadenken, en ik zie hoe dit hem in de positieve zin veranderd heeft: hij heeft geen last meer met zichzelf om het zomaar te zeggen.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:53

cooky schreef:
inderdaad ja: wat ALS...
dan heb je een probleem.
de mijne gedroeg zich op wedstrijden altijd voorbeeldig, maar zoiets geeft natuurlijk helemaal geen garanties.
de mijne heeft in het verleden wel gedekt, en waarschijnlijk daarom dat ik hem zo kort moest houden, en dat hij nogal gefrustreerd kon zijn (wat wil je als er zoveel lekkers in de buurt loopt). hij wist goed genoeg wat hij mistte, en ik vond het gewoon niet eerlijk meer tov hem.

ook hij had een 'normaal' leven, als men daarmee bedoeld dat hij elke dag lekker op de wei stond. maar het hormonenprobleem kan je enkel oplossen door hem te laten dekken, of te castreren. ik heb voor de laatste optie gekozen, na lang nadenken, en ik zie hoe dit hem in de positieve zin veranderd heeft: hij heeft geen last meer met zichzelf om het zomaar te zeggen.

dus jouwe had gedekt!
hoe doet hij dan nu als ie een merrie ziet?
staat ie ook samen met merries?

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:12

nu reageert hij helemaal niet meer op de merries! hij heeft wel nog niet met merries samen op de wei gestaan, enkel met een ruin. wat ik wel merk is dat hij, als ik de andere ruin uit de wei wil halen, erop wil kruipen (soms). hij schacht wel niet uit, maar ik denk dat hij gewoon nog een 'gedachtenkronkel' heeft: "ooh, een paard wat vastgehouden wordt voor mij, daar moet ik iets mee doen" Clown

bij de merries staat hij niet, omdat dat op 1tje na allemaal pony's zijn (eigenaar heeft het liever niet), die hun vaste weidegenootjes hebben. de 'grotere' merrie is drachtig, dus die wil helemaal geen "hengst-af" in de buurt denk ik Duivel

wel ben ik er heel benieuwd naar hoe hij het zou doen bij de merries in de wei. maar ik denk dat, zodra hij een paar meppen vastheeft, hij ze meteen gerust laat en weet hoever hij (niet) kan gaan.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:42

haha grappig
het scheelt wel dat de mijne nooit gedekt heeft
ik weet niet of ie dan nog zou weten hoe het moet als het eraf zou zijn?!

het geeft wel meer vrijheid.. gewoon voor het gevoel

pff lastig hoor..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:28

Weet iemand hoe het in zijn werk gaat met chemisch castreren en steriliseren van hengst?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:21

felicity schreef:
Weet iemand hoe het in zijn werk gaat met chemisch castreren en steriliseren van hengst?

deze vraag wilde ik ook al stellen, ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn, wat het verschil maakt (blijft het dier vruchtbaar, hoe lang blijft de stof actief, hoe zit het met de hormoonhuishouding?) voor het paard, en wat gewoon de ins en outs zijn ervan?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:22

die van mij is in het najaar gecastreerd en heeft een week bij de dierenarts gestaan, zodat hun het in de gaten konden houden of er niks fout was gegaan

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:26

Ik ben ontzettend huiverig voor een normale castratie. En heb ook altijd geroepen mijn hengst blijft hengst. Ik wil toch over 2 jaar met hem gaan starten. En heb niet de mogelijkheid om eerst een ander paard L2 met winst te rijden. Dus moet nu toch na gaan denken castreren of hengst laten en geen wedstrijden rijden.
Vandaar mijn vraag over chemisch castreren of steriliseren.

Leontien_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:31

felicity schreef:

Soms worden ruinen chemisch gecastreerd, omdat ze last hebben van hengstenmanieren.
Maar steriliseren van hengsten doet de dierenarts eigenlijk nooit.
Als het zaakje toch onder het mes moet, snijdt ze net zo makkelijk de ballen er af.

Waarom zou je dat eigenlijk willen ?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:30

Ik vind het niks al dat gesnij in mijn paard. En iets weghalen wat er hoort te zitten. Vind het zoiezo ronduit belachelijk om mijn paard te moeten castreren omdat ik er anders geen wedstrijden mee kan rijden. Terwijl die rust zelve is.
Vroeger een klophengst gestart waren ervan overtuigd dat hij ruim was. Super braaf alleen brullen naar de merries en uitschachten als te dicht in de buurt kwamen. Meer gebeurde er niet. En toen was ineens bekend dat het een klophengst was en mocht hem meteen niet meer starten.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:57

Hier op stal ook een klophengst. Ook heel lief, maar ik snap de regels heel erg goed!

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:08

Bij ons kost het 160 euro(ongeveer), was 300 gulden Haha! kwijt toendertijd. Ook gewoon in het land en hij was er na een paar daagjes weer helemaal bovenop.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:14

Mijn hengst is ook te veel hengst en het ALS wordt mij nu veel te groot nadat de staleigenaar die hem nu rijdt bijna twee keer is achterovergeklapt. Wil hem liever nog vandaag danmorgen laten castreren en dan gewoon normaal lekker wedstrijden kunnen gaan rijden in April. Hij staat nu hele dagen op stal, grote schone stal. Heb (af)spuitplaats en bak tot mijn beschikking, kan het denk je en wat moet ik na de castratie dan doen aan beweging en afspoelen e.d.?

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:33

natuurlijk kan dat! na de castratie hem zoveel mogelijk beweging (weidegang) geven, en een paar keer per dag goed afspuiten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:19

verstandig om te castreren, een leven op stal is ook maar niks... lekker op de wei laten na de castratie, zaakje goed in de gaten houden en afspuiten, wat hierboven ook al is gezegd. verder advies zal je wel krijgen van de DA.