Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:50

He Buuf,

Ik lees het nu nu, en zit met tranen in me ogen.
Ik weet wat lordea voor jou betekend, en dat je altijd alles voor haar gedaan hebt ( en ook voor je andere dieren ).
Lieverd heb geen schuld gevoel je doed echt alles wat er in je macht ligt om voor je dieren te zorgen.
Ik wil je heel veel sterkte toewensen , met dit gemis.
Dikke knuf, je buum en je weet me te vinden he.
Betty

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:24

Cookies dank je. Ja ik zie het ook wel een beetje als een taak om als het ter sprake komt toch de meest complete informatie te proberen te verstrekken zodat mensen en hun paarden een keus en een kans krijgen. Op hoeveel sites juist in NL staat dat er niets aan Cushing te doen is. En dan zie je hoe een paard opknapt en jaren jonger wordt door een medicijn dat je bij wijze van spreken nog minder kost dan de smid per maand of 2 maanden, dan moet je toch in ieder geval die keuze of die informatie ter beschikking krijgen. Probleem is dat er niet genoeg ervaring mee is en dat we in NL relatief weinig oude paarden hebben. Ook oude paarden zijn deze moeite nog waard!

En nogmaals: Amal ik moet zeggen ik schrok ook van je bericht, maar ben wel blij dat je merrie zo'n goed jaar achter de rug heeft en dat ze zo oud heeft mogen worden! Nogmaals veel sterkte!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:39

Heel triest dat je paard is overleden.Cushing is gewoon een rotziekte. Ik heb het zelf vorig jaar meegemaakt, het begon bij ons paard met heofbevangenheid terwijl ze maar 400 gram voer en heel veel ruwvoer kreeg en dan denk je nog niet aan Cushing maar 2 weken later toen ze bijna was opgeknapt van de heofbevangenheid werd ze weer bevangen terwijl ze alleen nog maar ruwvoer kreeg, we hebben toen test gedaan en werkelijk alles met medicijnen en ga zo maar door maar ze kon niet meer lopen haar hoefbeen was gekanteld en ja dan moet je haar wel in laten slapen (ze was 24 jaar) we kregen 1 dag na haar overlijden de uitslag en het was dus Cushing.
Zo snel kan het ook gaan bij je paard. Ik ben blij dat er nu toch wat meer bekendheid aan wordt gegeven want ik had er tot vorig jaar nog nooit van gehoord.En misschien als je dan de symptomen gaat herkennen dat je met de medicijnen die je dan ook inderddad eerder kan geven je je paard nog wat langer (zonder pijn ) bij je kan houden. Bij ons ging het zo snel. ook wij hebben haar laten cremeren een crematorium vanuit Roermond en die mensen hebben haar ook met zoveel respect behandeld. Het is ook gelukkig een waardig afscheid geworden van een maatje die dat ook zo verdiende.

Dus ik snap heel goed hoe je je voelt en wens je heel veel sterkte om dit verlies te kunnen verwerken.

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 22:41

wat en lieve berichtjes allemaal, dank jullie wel. Het doet me goed te lezen dat er nog meer idioten zoals ik zijn. En ook die hun pony laten cremeren! jullie zijn toppers!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:42

Amal heel verdrietig dat je je paardje moesten laten inslapen maar gelukkig is 35 een geweldige leeftijd. Huilen
Bij mij is het nu bijna een jaar geleden dat ik mijn merrie moest laten inslapen ze is ook 35 geworden, ze had door de Cushing een ontstoken kaak of kiezen. Verdrietig
Verder heeft ze gelukkig niet zo heel veel last gehad van de Cushing alleen het verharen en de laatste 4 maanden die kaak.

Mijn andere merrie(14) heeft pre Cushing dus alles begint gewoon weer opnieuw.
Ben ook blij dat er veel meer aandacht aan wordt gegeven en vooral wat je kan doen om het toch te verlichten voor ze.
Heb ook op een ander deel met veel interesse de stukken van Fargo gelezen volgens mij weet zij er veel meer van dan menig veearts. Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:03

Amal, wat erg dat je je paardje in hebt moeten laten slapen. 35 jaar is wel een hele mooie leeftijd hoor!! En voel je alsjeblieft niet schuldig, zoals Cookies ook zegt: je HEBT tenminste wat gedaan! Er zijn genoeg mensen die het op z'n beloop laten idd... Jij hebt jouw paardje nog een hele fijne laatste tijd gegeven Ach gut !

Ik heb mijn merrie (wordt dit jaar 17) sinds december '06 op Pergolide staan. Eind 2007 hebben we een flinke dip gehad die een paar weken duurde, maar gelukkig begint ze die nu weer te boven te komen. Zat toen zo in twijfel... Broodmager, geen spieren, lusteloos... was helemaal mijn paard niet meer.
Tot ze opeens op een dag dacht: ik ga weer eens lekker eten en met mijn vrouwtje kroelen Lovers . Tot op heden gaat het weer goed, ze begint weer wat aan te komen en ze is vrolijk Lachen.
Is moeilijk, een paard met Cushing. Dacht bij de laatste 'dip' even dat het gedaan was, mijn grens was echt bijna bereikt. Zo wil ik mijn paard gewoon niet zien, zo doodongelukkig Verdrietig .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:50

Zit toch nog met vragen ze doen onderzoek maar is het erfelijk?
Kan je je merrie laten dekken en door drachtig te zijn en dus andere hormonen gaat het beter en als het veulen er is weer veel slechter?
(niet dat ik mijn merrie wil laten dekken 1 veulen is voor mij genoeg)
En hoe komt de PRe Cushing dan eigenlijk als ze de tumor nog niet hebben?
Is er eigenlijk ergens een registratie van het aantal paarden met Cushing?
Ik geloof niet dat het alleen komt doordat onze paarden ouder worden maar waarom dan wel?

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:19

Ik zou niet weten hoe t zit met cushing als je merrie drachtig is. Wel denk ik dat t ouder worden van onze paarden zeker een rol speelt. Maar t valt me op dat jouw paard dus ook een merrie is. Zou t meer bij merries als bij ruinen voorkomen, vraag ik me af.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:32

http://www.thehorse.com/pdf/aaep/aaep.pdf

Vanaf pagina 23 wordt overgewicht in paarden beschreven, op pagina 26 wordt gezegd dat cushing veroorzaakt wordt door een soort van neurologische schade vergelijkbaar met Parkinson bij mensen (daarom wordt ook het mensen medicijn pergolide voor de behandeling ingezet).

Op die pagina staat ook dat ponies en morgans (erg oorspronkelijke amerikaanse paardjes) er gevoeliger voor zijn. Het artikel denkt ook dat overgewicht schade aan het lichaam en ook evt aan de "hersenen" oid kan toebrengen en dat dit ook mee kan spelen bij cushing. Maar het is gewoon een soort van degeneratie van neurologische cellen; zenuwen/hersenen. Net als kanker ook een degeneratie van cellen is. En des te ouder een paard wordt des te meer slijtage en degeneratie van cellen ze natuurlijk hebben. Ik heb wel het idee dat de wat meer oorspronkelijke paarden zoals ponies, morgans, gelderse (en wellicht ook bijv fjorden en tinkers (maar dat is mijn guess)) er gevoeliger voor kunnen zijn als ze ouder worden. Maar in oorsprong is het een neurologische slijtage/degeneratie waarschijnlijk die de basis vormt ooit.

Het zou kunnen dat een zwangerschap een tijdelijke verbetering geeft, zou je haast eens op moeten zoeken maar dan in google en cushing en pregnancy in typen.

En oh ja, ons paard is een 24 of 25 jarige ruin. En ik ken iemand in amerika en haar paard was ook een ruin. En Cookies had volgens mij ook een ruin.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:43

Wat sneu Amal, dat je paard is overleden.. veel sterkte!

Interessant topic dit! Hoe is de pre cushing fase te herkennen?
Mijn pony (een haflingermerrie van bijna 22 jaar) heeft een aantal symptomen die ook voorkomen bij cushing (o.a. lichte insulineresistentie, vochtbultjes boven de ogen, hangbuik en in het verleden overgewicht, nu juist neiging tot ondergewicht).
Aan de ene kant denk ik dat dat niet direct hoeft te zeggen dat ze het ook heeft of krijgt, maar als het wel zo is wil ik er graag op tijd bij zijn. Ze heeft verder geen hoefbevangenheid, vacht-problemen of krulletjes en in haar gedrag is ze nog even energiek als altijd. Ik heb het er wel eens met mijn veearts over gehad, maar zij zag toen geen rede om Evita er verder op te onderzoeken.

Wordt het bij paarden die beginnende cushing hebben (maar bijv. nog geen vervelende symptomen) geadviseerd om direct met medicatie te beginnen? Of wordt daar pas mee begonnen wanneer het paard er last van begint te krijgen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:54

De signalen die jij noemt klinken al wel heel erg cushing achtig. Mijn vriend had ook altijd zoiets van ja hij heeft nog niet alle signalen. Tja maar ieder dier is ook weer verschillend, dus wieweet krijgen ze uiteindelijk ook niet ALLE verschijnselen maar zijn ze toch ziek! En een paard kan niet praten. Veel dierenartsen komen cushings te weinig tegen en weten niet goed wat er aan te behandelen is. Ze vinden pergolide duur (wij betalen volgens mij ongeveer 30 eur per maand wat is dat nu in je totale kostenplaatje van je paard??) of ze weten niet eens van het bestaan of de werking af. Naar mijn idee kun je een paard niet snel genoeg weer op orde brengen als je ziet dat hij de verschijnselen heeft! Voordat ze erger wordt. Het feit dat ze nu mager is en een hangbuik heeft en ook al de bultjes boven de ogen wordt betekent toch dat het echt actief is of in een voorfase zit wat je wilt. Ik zou het zelf niet willen riskeren dat ze bijv hoefbevangen wordt oid. De weerbaarheid en weerstand van een (pre)cushing paard is laag, je krijgt daardoor dus meer problemen met huid, mond, hoeven, wormen en algemene weerstand. Dus wat je kunt verhelpen en op orde kunt krijgen is altijd meegenomen, vooral voor je paard. Het zou zonde zijn om te wachten tot je paard zich (nog) ellendig(er) voelt als je voor die tijd al kunt ingrijpen.

===============
Citaat dat ik ooit van site van Bodegraven heb gehaald:

Cushing is een aandoening die eigenlijk alleen bij oudere paarden optreedt (vanaf een leeftijd van ong. 15 jaar). Het wordt veroorzaakt door een vergrote pijnappelklier die zorgt voor een verhoogde hormoonproductie van o.a. cortisol.

Een aantal symptomen die bij een paard met Cushing kunnen optreden zijn een lange krullerige vacht, overmatig zweten, veel drinken en veel plassen, terugkerende hoefbevangenheid, allerlei infecties die slecht willen genezen, spiermassaverlies en in enkele gevallen kunnen blindheid en epileptiforme aanvallen optreden. De diagnose is te stellen door urine onderzoek en/of bloedonderzoek waarbij gekeken kan worden naar of er een verhoging is van het glucosegehalte en/of het hormoongehalte. Behandeling van deze ziekte is bij paarden alleen maar mogelijk met vrij dure medicatie (afhankelijk van de dosering die een paard nodig heeft begint dit bij minimaal ongeveer 70 Euro per maand). Hiermee kan er verbetering van de symptomen/klachten worden bereikt maar geen genezing van de oorzaak van de aandoening. Op langere termijn hangt de prognose vooral af van het feit of er complicaties zoals bijv. hoefbevangenheid optreden.

==============

Zij weten dus wel waar ze over praten, maar hebben het toch ook over hoge kosten. Ik denk dat de meeste pergolide gebruikers niet aan de 70 eur per maand zitten eerlijk gezegd en zelfs als dat wel zo zou zijn voor ons paard, dan is het ons dat zeker waard. Het is ook niet altijd nodig om echt bloed af te nemen en te testen, je kunt ook in goed overleg met een arts pergolide gaan geven of provarium breeding omdat je paard cushing of precushing is. Het zou ook goed zijn om al minder rijk eten te geven, maar wel te zorgen dat je paard goed blijft eten! Wij geven nu bijv minder rijke muesli met beter verteerbare eiwitten en minder suikers. Maar we geven ook luzerne omdat dit heel goed door oude paarden gegeten wordt en heel goed verteerbare eiwitten bevat. Je moet met dit soort oudjes vooral ook blijven zorgen dat ze blijven eten en dat ze door willen blijven gaan en niet depressief worden/blijven. Veel sterkte. NB ons paard is uiteindelijk ook niet getest maar hij had zoveel signalen en een van onze artsen had hem lang niet gezien en die zag hem en zei "DAT is cushing". Hoe oud is hij? Cushing, geen twijfel mogelijk". En aangezien ik al lang mijn twijfels had, was dat wat ik nodig had om mijn vriend ook te overtuigen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 08:59

Wij hebben een pony bij de stichting staan (www.paardenrusthuisamon.nl) van 33. Hij heeft al minimaal 4 jaar Cushing. We hebben nooit medicijnen ofzo geprobeerd omdat het redelijk ging. Dit jaar hebben we hem voor het eerst geschoren en blijkt dat hij kleine infecties heeft aan zijn huid. Volgens de DA schimmel, volgens mij heeft het te maken met de Cushing. Na vele malen wassen met Imaverol, Bethadine en insmeren met zalfjes gaat het redelijk. Toch wil ik overgaan tot iets extra's. Hij krijgt nu ieder dag extra vitaminen, ruw voer en bijna 4 kg Subli Seniores. Ik lees net over Pergolide. Ik heb er nog nooit van gehoord. Waar kan ik meer info vinden en waar zou ik het kunnen halen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:54

Je zou je paard in ieder geval echinae druppels kunnen geven, die zorgt voor een verbeterde conditie. Cushings zorgt er gewoon voor dat paarden veel gevoeliger zijn voor ontstekingen en huidproblemen en die zijn ook hardnekkiger omdat ze minder weerstand hebben. Die weerstand moet je dus opkrikken en ondersteunen. Ik geef ons paard druppels van Bloem die koop ik gewoon bij de drogist. Verder geef ik mijn paard ook MSM omdat dat ook heel erg goed is voor huid, haar, hoeven, pezen en nog veel meer en helpt om ontstekingen te voorkomen maar ook om ze sneller te verhelpen. Het probleem met de huid dat je paard nu heeft is niet cushing zelf, maar een gevolg van het feit dat ie cushings heeft en daardoor gevoeliger is voor ontstekingen en gewoon veel minder weerstand heeft.
Pergolide is het medicijn dat helpt de cushings zelf te stabiliseren en het is ook een antioxidant (antioxidanten zijn nodig om ontstekingen te bevechten). Pergolide kan je via je dierenarts krijgen of via een recept van je dierenarts bij de apotheek; pergolide is namelijk een medicijn dat oorspronkelijk voor alzheimer en de ziekte van parkinson voor mensen.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:08

Amal veel sterkte.
Wij hebben onze oude pony ook verloren aan de gevolgen van cushing. De pony had ook een krullende vacht, was herhaaldelijk hoefbevangen, vochtbultjes boven ogen, veel drinken etc. De kliniek in Utrecht stuurde hem naar huis als "weideversiersel" Aantal jaren later kreeg hij een soort beroerte of hartaanval, de dierenarts heeft hem toen ingeslapen op 27 jarige leeftijd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:09

Bedankt voor je reactie Fargo! Niet wat ik graag had willen horen natuurlijk, maar ik ga binnenkort nog maar eens contact opnemen met de veearts.
2 weken geleden is ze bij Evita geweest omdat ik haar mager vond worden, toen bleek ze wel een afgebroken kies te hebben, wat de oorzaak zou kunnen zijn van het afvallen. Ze raadde toen aan om het even aan te kijken en als ze niet dikker werd een mestonderzoek te doen ivm een mogelijke wormbesmetting.

Ik moet wel zeggen dat ze de vochtbultjes boven haar ogen en de insulineresistentie-verschijnselen al een paar jaar heeft. De andere symptomen heb ik tot nu toe steeds aan haar leeftijd toegschreven..
Je hebt het ook over blindheid, kunnen paarden door cushing ook staar krijgen? Evita heeft namelijk ook lichte staar aan beide ogen.
(huidproblemen en vreemde ontstekingen zijn trouwens ook herkenbaar.. Ze heeft wel eens ontstoken wondjes/plekjes gehad waarvan de veearts niet wist wat het was en een paar jaar geleden heeft ze uit het niets een uierontsteking gehad).

Haar voeding probeer ik al zo laag mogelijk in suikers te houden. Ze krijgt nu een melassevrije muesli, luzerne zonder melasse en Subli energie kern mix (op basis van olie, om haar wat dikker te krijgen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:22

[VN] Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson
Dit topic is ook redelijk actief nu en daar staat ook heel veel informatie in, kun je even bijlezen Knipoog Daar kun je ook lezen dat je evt ook Provarium Breeding kunt gaan geven, dat is op basis van een kruid en is bijv via de Paardendrogist te bestellen zonder recept! De basis hiervan is een kruid dat sinds eeuwen bekend is voor het regulieren van hormonen bij oa mensen denk aan monniken die niet aan s.x mogen doen en aan vrouwen met overgangsproblemen. Cushing bestaat voor het grootste deel uit een hormonenhuishouding probleem. Je zou (evt in overleg met je dierenarts) kunnen beginnen met het geven van Provarium Breeding, daarvoor heb je geen recept nodig en in USA en Engeland zijn er behoorlijk wat paarden die het daar goed op doen. Wij geven ons paard Provarium Breeding en pergolide.
Wormen, tand en mondproblemen (zoals zweren in de mond), en ik denk ook uierproblemen dat zijn ook allemaal dingen waar onze oudjes en zeker oudjes met Cushing gevoeliger voor zijn. Dus zeeer regelmatig ontwormen, regelmatig de tandarts langs laten komen of alles er nog goed uit ziet. Ireentjuh, qua eten ziet het er in ieder geval al goed uit! Dat is toch al het halve werk hoor!

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 18:33

dank je wel hoefnageltje.
Het valt nog steeds erg zwaar, ik ben blij dat mijn topic actief is zodat steeds meer mensen zich bewust worden van cushing. Alorda is uiteindelijk overleden aan een neurologisch insult. Waarschijnlijk had ze die de laatste tijd wat vaker, ze is in de zomer al een keer in de sloot gekukeld terwijl ze in al die 23 jaar dat ik haar heb nog nooit in de sloot heeft gelegen. Ze was een aantal weken geleden al kreupel zonder aanwijsbare oorzaak ( gevallen?) Dus waarschijnlijk hebben door de aanvallen haar hart en longen een flinke klap gekregen. Toen ik bij haar kwam, was haar achterhand zwaar verslapt en haar longen zaten vol met vocht, ze had koorts en inmiddels al blauw tandvlees. Het hart deed zijn uiterste best om zuurstof in t lichaam te krijgen. Terwijl de dierenarts haar uiterste best deed kreeg ze er een insult overheen en overleed ze met haar hoofd in mijn schoot. Ik vraag me nog steeds af of ze echt op was of dat ik mischien haar leven nog had kunnen rekken als ik t eerder wist en als ik eerder was begonnen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:43

Amal ik weet het is erg moeilijk je paard verliezen maar voor wie zou je hebben gerekt?
Soms helpen medicijnen ook niet en zeker insultachtige verschijnselen zijn moeilijk.
En hoeveel eerder had je moeten beginnen met medicijnen? Heb je de symptomen herkend meestal niet en zodra je het weet neem je actie.
Maar onzekerheid blijft een behoorlijke tijd bestaan.

Ik heb nu 2 keer een paard moeten laten inslapen en bij alle 2 heb ik me afgevraagd had ik niet meer kunnen/moeten doen.
Waren er niet nog medicijnen die ik had kunnen geven enz. ik heb er nachten van wakker gelegen van deze vragen.
Uiteindelijk kom je er niet achter en kan je beter proberen te denken ik heb veel gedaan voor mijn paard alles wat binnen mijn vermogen lag, ze zijn oud geworden dus ik zal goed voor ze hebben gezorgd.

amal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 23:40

hoi rumay, zag in je profiel dat je heel wat gemeen had met mij. Alorda was ook van 1972 en had haar ook 22 bijna 23 jaar en , geen papieren waarschijnlijk wel forestbloed en 35 jaar. Ga nu niet zeggen dat ze ook een schimmeltje was. Bij Alorda hebben we 2 jaar een oud vriendje van haar opgevangen. Van zijn 28 tot zijn 30e. Deze had achteraf ook cushing, maar toen hadden we er nog niet van gehoord. En die hebben we in laten slapen omdat hij flinke ontstekingen in kaak en kiezen had en te zwak was om de behandeling te doorstaan. Waarom vertellen ze ons dan niet al dat die pony cushing heeft? T lijkt wel of men t niet belangrijk/waard vind om er wat aan te doen. Is het onkunde of heeft het gewoon geen prioriteit?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:31

Het is onbekendheid met alle verschijnselen die ten gevolge van de cushing naar voren kunnen komen. En vaak denkt men dat een ouder paard het allemaal niet meer waard is lijkt het wel.
bij mij op stal staat ook een oude shet met cushing, de eigenaresse wil al heel lang behandelen maar de dierenarts zegt dat het geen cushing is. Ze zou nu met behandelen met provarium breeding beginnen en ik vroeg of dat al lukte en toen zei ze nee er kwam iets tussen wat niets met cushing te maken heeft: hij had last van zijn mond en zijn tanden. Waarop ik (verbijsterd) antwoordde maar dat is juist een van de (standaard) problemen die een paard met cushing voor zijn kiezen krijgt.. Waarop zij weer baalde dat die dierenarts dat niet weet of niet zegt, etc.. Conclusie paard is al meer dan een jaar niet behandeld (speelt gelijk met ons paard dat nu dus al wel een jaar onder behandeling is).

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:12

Amal mijn Dorine was een bruin met zwarte manen en staart.
En ja waarom ze het niet zeggen ik denk dat Fargo het goed verwoord geen herkenning van de symthomen ja toen de VA haar kwam laten inslapen zei hij, tja geval van Cushing he.
Op dat moment heb je te veel verdriet om er op in te gaan dus nu ga ik met Rava naar Laarakker en de VA komt maar voor de jaarlijkse enting en mocht er een wond zijn die gehecht moet worden maar verder niet meer.
In 2005 was Rava ook niet in orde en had ernstige mok en de VA had zoiets van ja een gevoelig paard he en haar veulen net weg blah blah, ben toen ook naar Laarakker geweest en daar zijn de problemen goed opgelost.
Moet een VA niet bijscholen ofzo?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:18

fargo schreef:
[VN] Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson
Dit topic is ook redelijk actief nu en daar staat ook heel veel informatie in, kun je even bijlezen Knipoog Daar kun je ook lezen dat je evt ook Provarium Breeding kunt gaan geven, dat is op basis van een kruid en is bijv via de Paardendrogist te bestellen zonder recept!

Bedankt, interessant topic! Veel dingen komen we toch wel erg bekend voor.. Ik hoop dat ik morgen mijn veearts even kan spreken. Ik wil Evita sowieso Provarium Breeding gaan geven, maar weet niet of het verstandiger is om eerst een eventueel bloed/urine onderzoek af te wachten, omdat het kruid die uitslag misschien kan beinvloeden..?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:34

Klopt maar het is niet altijd even makkelijk om (pre)cushings in het bloed terug te zien. Bijv suikerpijl e.d. vervliegen snel als het te lang duurt voordat er werkelijk getest wordt; dus de rit van jouw stal naar de dierenarts beïnvloedt de uitslag al. Dan zou je haast bij de kliniek zelf het bloed moeten laten afnemen. Verkijk je niet te veel op die tests. Op zich is de test die genoemd wordt in andere topic zoals ik daar al zei niet ongevaarlijk en je moet afwegen of je dat geld en risico wilt lopen als je ook zonder de test op basis van goed observeren van haar kwalen en signalen toch een diagnosis kan stellen. Maar dat is je eigen beslissing en dat kun je ook evt weer aan je dierenarts voorleggen.
Ik vind dat zowiezo geldt: zorg dat je je probeert in te lezen. Zoek eens op Chasteberry en founder en cushing in google. Zorg dat je kennis opbouwt. Wees mondig en vraag dingen na bij anderen en bij je arts. Laat je niet makkelijk afschepen of ga naar een ander. Het is jouw paard en het is jouw verantwoordelijkheid en als je paard zich door behandeling beter kan voelen moet je zelf kiezen of het je dat waard is. Zo probeer ik met blessures en problemen van mijn dieren om te gaan zodat ik de goede of meest goede beslissingen kan nemen en niet (alleen) afhankelijk ben van een arts.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:26

Ik ben ook heel erg blij met dit topic. Zoals als eerder vermeld, DA weten er ook niet alles van of vergeten dit te melden aan de eigenaar. Door ervaring uit te wisselen heb je een aanvulling op de DA. Ik ga vanaf volgende week beginnen met Provarium Breeding. Als dat niet helpt stap ik over op de Pergolide.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:30

Succes Nickynicole! Het kan best even duren voordat je wat ziet hoor als je iets gaat geven denk aan 3 tot 6 of 8 weken! Maar het zal in ieder geval effect hebben op zijn hormonen huishouding. Fijn dat je al extra vitaminen geeft, dat hebben ze echt nodig. Je kan dus nog denken aan echinae om evt de weerstand nog extra te boosten.