Steatitis (vetontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Steatitis (vetontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:36

Dry: om het insulinegehalte te bepalen moeten ze bloed op ijs opsturen. Dat kan in Utrecht gebeuren, maar voor zover ik heb begrepen kan dat niet bij een reguliere dierenarts, zo is mij verteld. Het bloed van Indiana is zomer 2005 opgestuurd naar New Market in Engeland.
Ik zou graag van je horen hoe jouw dierenarts dit aanpakt.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:07

Romeorowan, ze hebben alleen het glucosegehalte bepaald.
Niet een duidelijke indicatie volgens mij.
De uitslag van het bloedonderzoek was dat lever, nieren en glucose ok waren. Maar er zijn wel veels te hoge waarde van LDH, CPK en iets te hoog Alkalische fosfatase.
Conclusie nog steeds spierproblemenen. Vitamine E heeft geen zin blijkbaar.
Ik ga het nu een tijd zonder supplementen proberen en dan zie ik wel wat er gebeurt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:25

Het topic is wat verouderd inmiddels Lachen
Maar een week geleden heb ik nog eens een andere veearts gesproken over Evita haar manenkam.. of eigenlijk een stalgenootje van mij wiens dierenarts kwam.. zij heeft er even naar gevraagd.

Hij vertelde dat het bindweefsel is, iets wat vaak ontstaat na dat een paard hoefbevangen is geweest. Volgens hem had Evita het nog vrij licht, en komt het ook bij ezels vaak voor (soms zelfs zo erg dat de manenkam gaat hangen/omslaan). Het zou geen kwaad kunnen, maar wel een teken zijn dat je op moet passen met wat je voert (krachtvoer).
Het aparte vind ik dat ik Evita bijna 9 jaar heb, en ze is bij mij nooit hoefbevangen geweest.. Voordat ze van mij was is ze waarschijnlijk wel bevangen geweest, dit kon de hoefsmid toen zien aan haar hoeven. Ze was ook heeeel erg dik toen ze bij de vorige eigenaar kwam. De opgezette manenkam is alleen pas de laatste 3/4 jaar..

Gelukkig is Evita haar manenkam op dit moment veel "normaler" dan een paar maanden geleden.. ik ben wat anders gaan voeren en ze krijgt nog magnesium bij. Als het de volgende zomer weer erger wordt laat ik zeker bloed prikken, dan is het waarschijnlijk ook beter aan te tonen dan wanneer ik nu laat prikken.. omdat het nu zo goed gaat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:43

Heel erg fijn dat het met Evita weer zo goed gaat.
Kun je zeggen dat het door de magnesium komt of heb je meerdere dingen gedaan of gelaten?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:44

Ik denk eigenlijk dat het voor het grootste deel komt doordat ze weer op stal staat (een uitloopstal met zand), en dus geen vers gras meer binnen krijgt.. Haar manenkam is in de zomer altijd het ergste. Misschien heeft de magnesium ook meegeholpen, maar dat vind ik wel moeilijk om met zekerheid te zeggen eigenlijk..
Verder krijgt ze nu pavo nature's best in plaats van pavo Liga, daar zit geen melasse in en weinig suiker Lachen

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:26

Even een update over Lisa: ik ben inmiddels ± 7 weken bezig met de magnesiumkuur (magnesiumchelaat van paardnatuurlijk). Ik heb het idee dat de manenkam iets soepeler is geworden, maar ik zie geen noemenswaardige afname van het vet in de manenkam...... Misschien dat het iets minder is geworden, maar ik weet dus niet of dit echt door de magnesiumkuur komt of door het feit dat ze nu nog maar een minimale hoeveelheid biks krijgt.

Evita: mag ik de naam van de dierenarts die zei dat het bindweefsel is als gevolg van hoefbevangenheid? Misschien dat hij me nog wat advies geven... Lisa is namelijk meerdere keren hoefbevangenheid geweest en ik heb inderdaad het idee dat het daarmee te maken heeft; het leek wel of het na iedere bevangenheid iets erger is geworden.

Hoe is het verder met jullie paardjes??

Groetjes,

Myrna

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:59

Hoi Myrna, de veearts die dat vertelde was Vollaers.. hij is niet mijn eigen dierenarts maar hij kwam voor Evita haar buurvrouw, en haar eigenaresse heeft er toen naar gevraagd omdat ik benieuwd was naar de mening van een andere veearts. Volgens hem was het dus bindweefsel en is het meestal het gevolg van hoefbevangenheid!

Met Evita gaat het goed trouwens, haar manenkam wordt nog steeds dunner.. maarja, dat is altijd in de winter.. ik vind het een beetje moeilijk te beoordelen of het nou minder is dan de vorige winter bijvoorbeeld. Ik geef nu trouwens pavo E Plus erbij als supplement (selenium, vitamine E en magnesium).

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:26

Hoi Ireentjuh!

Wel fijn dat de manenkam al dunner wordt!! Ik heb gelijk even gekeken naar Pavo E Plus op het internet. Ik vind het alleen vreemd dat er ook vitamine C aan toegevoegd is..... Paarden kunnen dat immers zelf aanmaken en hebben die toevoeging helemaal niet nodig Verward

Ik ga binnenkort ook beginnen met een selenium en vitamine E, omdat de magnesiumkuur niet het gewenste resultaat geeft.

Ik hou jullie op de hoogte!

P.S.: ik heb informatie opgevraagd bij dierenkliniek Visdonk, die hebben mij een interessant artikel gestuurd over steatitis (symptomen, behandeling, prognose etc.) Als een van jullie het ook wil lezen, pb me dan je e-mailadres, dan stuur ik het bericht door!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:27

nee, waarom er vitamine C is toegevoegd weet ik ook niet.. maargoed, het richt ook geen schade aan in die kleine hoeveelheid. Grote kans dat dat erin zit omdat mensen denk dat het goed is voor hun paard en het product dan sneller kopen ofzo Knipoog

Ik ben wel erg benieuwd naar dat artikel! heb je mijn e-mail nog of zal ik m'n emailadres nog even PB'en?

Lisa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:23

Ireentjuh schreef:
nee, waarom er vitamine C is toegevoegd weet ik ook niet.. maargoed, het richt ook geen schade aan in die kleine hoeveelheid. Grote kans dat dat erin zit omdat mensen denk dat het goed is voor hun paard en het product dan sneller kopen ofzo Knipoog

Ik ben wel erg benieuwd naar dat artikel! heb je mijn e-mail nog of zal ik m'n emailadres nog even PB'en?

Ik heb je een mailtje gestuurd!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:49

Ireentjuh schreef:
Het topic is wat verouderd inmiddels Lachen

Het aparte vind ik dat ik Evita bijna 9 jaar heb, en ze is bij mij nooit hoefbevangen geweest.. Voordat ze van mij was is ze waarschijnlijk wel bevangen geweest, dit kon de hoefsmid toen zien aan haar hoeven. Ze was ook heeeel erg dik toen ze bij de vorige eigenaar kwam. De opgezette manenkam is alleen pas de laatste 3/4 jaar..

Gelukkig is Evita haar manenkam op dit moment veel "normaler" dan een paar maanden geleden.. ik ben wat anders gaan voeren en ze krijgt nog magnesium bij. Als het de volgende zomer weer erger wordt laat ik zeker bloed prikken, dan is het waarschijnlijk ook beter aan te tonen dan wanneer ik nu laat prikken.. omdat het nu zo goed gaat.

Hoi Ireentjuh,

Misschien heb je wat aan het volgende.

Door Hippolyt(Duitsland) wordt veel onderzoek gedaan naar stofwisselingsproblemen.
Daarbij is ontdekt dat alle hoefbevangen paarden een behoorlijk Mangaantekort hebben.
Normaliter moet Mangaan in de weide voorkomen en aanvullend in krachtvoer.

Verder nog een tip.
Voer Magnesium nooit zonder een bep. verhouding Calcium erbij.
Deze 2 zijn elkaars antagonisten.
M.a.w. ze werken samen in het lichaam.
De ene werkt binnenin de lichaamscel terwijl de ander tegelijkertijd buiten de cel werkt. Samen houden ze de juiste celwerking in balans.
De gemiddelde verhouding voor mensen en ook paarden is:
Calcium : Magnesium = 2:1
Mijn ex-zomereczemers hebben zelfs een verhouding van 1:1 nodig.
Dat krijgen ze nu al ruim een jaar en deze verhouding hebben ze nog steeds nodig Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:52

Lisa123, ik heb ook interesse in dat artikel. Ik stuur een pb met mijn mailadres.
Alvast bedankt.

Ik kom nu met het probleem van het andere uiterste. Indiana blijft maar afvallen. Niet hard of zo, maar toch. Ze begint nu van die uitstekende heupbotten te krijgen.
Jarenlang lukte het niet om haar af te laten vallen, heeft altijd een speknek gehad. Ze is hoefbevangen geworden. Diagnose insuline resistentie. Magnesium gaan geven en speciaal voer. Maar met de hoeveelheid hooi die ze krijgt, zou ze op gewicht moeten blijven, zeker omdat ze niet gereden wordt.
Haar nek ben ik heel erg tevreden over. Misschien maak ik me zorgen om niks (ik ken haar natuurlijk alleen maar moddervet) maar zelfs mijn moeder en een vriendin zeiden dat Indiana wel heel erg slank is.