inenting: wel/niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: inenting: wel/niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 23:58

Waarom hoeft een mens hooguit eens per 10 jaar (afhankelijk van de arts....) geënt te worden tegen tetanus en een paard 2x per jaar?
Wie kennen er allemaal een paard wat tetanus heeft gehad?
Hoeveel procent van de paardenpopulatie in Nederland en België wordt daadwerkelijk geënt?

Dit zijn een paar vragen die in me opkomen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:15

Ewalda wordt 1 keer per jaar geent met equilis equenza T. Van intervet dus. Dit is ook te verkrijgen zonder tetanus, maar ik geloof dat dat alleen in belgië is. Tetanus werkt idd 4jaar.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:07

koeien, zijn andere dieren dan paarden en zullen waarschijnlijk ook vatbaar zijn voor andere ziekten. Ik weet alleen dat paarden een stuk gevoeliger zijn voor tetanus dan runderen.

annepanne, dit stuk komt van paardendokters.nl;

Paarden zijn extreem gevoelig voor tetanus. De tetanusbacterie kan zich in een wond(je) vermeerderen. Het produceert een gif, dat via de bloedbaan in het zenuwstelsel terechtkomt. De tijd tussen het moment van besmetting en eerste verschijnselen van de ziekte bedraagt meestal 7-10 dagen. Het gif gaat nu kramp in het lichaam veroorzaken. Vaak zien we deze het eerst in de kauwspieren; daarom noemt men tetanus ook wel “kaakklem”. Ander kenmerk is het verschijnen van het derde ooglid en stuiptrekkingen bij licht geluid. De verdere verspreiding van het gif door het lichaam zorgt voor een bijzonder naar ziekteverloop en de behandeling van een geïnfecteerd paard is kostbaar. Uit onderzoeken is gebleken dat bijna 90% van de paarden die tetanus krijgen overlijden. Echter, doordat nagenoeg alle paarden schematisch ingeënt worden, komt tetanus zelden voor. Als verzorger van een paard, is het verstandig zelf ook geënt te zijn.

Kan dus best dat een paard het overleefd, maar de kans is groter van niet. Er zijn al zo veel risico's.. en met 1 prikje kun je dit voorkomen, waarom zou iemand dat dan niet doen?

Ik ken overigens geen paard met tetanus, maar dat zal wel komen doordat bijna alle paarden die ik ken netjes geent worden. Eigenlijk maakt het me ook niet zo veel uit hoe groot de kans op tetanus is bij een niet-geent paard, feit is dat de kans er is, dat het dodelijk is, en dat het heel makkelijk te voorkomen is.

Ben zelf ook wel benieuwd hoeveel paarden er daadwerkelijk ingeent worden!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:41

Geloof dat je me niet helemaal begrijpt, ik bedoelde namelijk niet dat je je paard maar niet in moet enten tegen tetanus omdat ze waarschijnlijk wel beter kunnen worden! Alleen dat ze er niet altijd meteen dood aan gaan!! Toch ben ik wel van mening dat het zomaar twee maal per jaar willekeurige anti-stoffen in je paard brengen niet heel goed zou zijn. Heb laatst een artikel gelezen van een da die toch minder enten adviseert bij bv wat oudere paarden vanwege de opbouw van eigen anti stoffen. Waarmee hij dus zegt dat het paard uiteindelijk zelf ook antistoffen in het bloed houdt en daarmee dus een eigen resistentie opbouwt. Tetanus is langer geldig dus puur commercieel van de fabrikant dat ie die enting niet los op de markt brengt. Let wel dat je met enten toch ook eerst het systeem van het paard verzwakt! Je brengt stoffen in (weliswaar verzwakt) die het immunosysteem van je paard eerst moet bevechten! Persoonlijk denk ik dat je best kritisch mag zijn over hetgeen je bij je paard allemaal inbrengt! Maar wees niet bevreesd, ik heb geen paard Vork

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:05

zo bedoelde ik het ook niet Knipoog
ik reageerde eigenlijk alleen op deze quote, om aan te tonen dat toch de grote meerderheid aan tetanus overlijdt;

Citaat:
Niet helemaal waar hoor, van tetanus kan je tegenwoordig (en je paard ook) gewoon genezen!

Ben het verder wel met je eens dat je best kritisch mag zijn over wat je in je paard laat spuiten! Ik begreep van een stalgenootje een tijdje geleden dat haar dierenarts bezig was met een nieuw entschema, waar tetanus inderdaad minder vaak herhaald werd. Maar, volgensmij kwam in dat schema wel de Rhino-enting voor, en daar ent ik weer niet tegen, omdat ik daar geen meerwaarde in zie.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:34

Rhino is nog wel dubieus, als je paard drachtig is zou ik het wel doen. Ben een paar stallen tegengekomen waar toch een rhino virusje zorgde voor veel verworpen veulens, eeuwig zonde als je dat kan voorkomen! Verder zie ik de meerwaarde er nu nog niet helemaal van. Het virus wat de verlammingsverschijnselen geeft hou je er niet mee tegen. En ja een verkoudheid kunnen ze er ook van krijgen, maar ach ik ben ook wel eens verkouden!

Volgens mij ligt dat percentage van overlevingskansen wat betreft tetanus toch hoger. Werkte op de Faculteit waar ik dus dat paard heb gezien, en die kansen lagen toch echt hoger! Paard was echt al heel stijf, dus zou je dan zeggen als ie 10 % kans zou hebben gehad dat het misschien niet de moeite waard was om te behandelen. Maar goed daar gaat de discussie hier eigenlijk niet over!

edit: Als je erg hard aan het trainen bent voor bv de hogere dressuur snap ik ook wel dat je er niet uit wil liggen voor een verkoudheid en daarom voor Rhino ent. Maar persoonlijk zou ik het niet zo snel doen!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:18

2 opmerkingen:
1) enten tegen rhino (abortusvorm) helpt alleen als je alle aanwezige paarden tegelijk ent. liefst iedere 2 maanden. da's dus bijna niet te doen op bijv. een pensionstal, en anders wordt het zowiezo een heeele dure grap.
2) leuk dat je van tetanus kunt genezen, maar gun je je paard dan eerst die vreselijke pijn, stress, en mogelijke restverschijnselen erna?

mijn advies: enten die hap, en wel zo vaak dat je optimale bescherming hebt. dus niet maar 1xp/jaar Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:57

Als je leest dan zie je dus dat ik niet zeg dat je niet tegen tetanus moet enten omdat je het kan genezen, ik ben het alleen niet eens met de opmerking dat alle besmette paarden doodgaan....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:18

oh, ik had het niet tegen jou.
waren algemene opmerkingen over wat ik zoal gelezen had in het topic.
voel je vooral niet aangesproken! Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:31

Was er al een keer op aangesproken dus had al een heel verhaal getypt en dacht he alweer? Sorry dan!!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:04

dierfysio schreef:

mijn advies: enten die hap, en wel zo vaak dat je optimale bescherming hebt. dus niet maar 1xp/jaar Lachen

Zou het ook zo kunnen zijn dat 1 enting per leven of 1 enting per 10 jaar zoals bij mensen ook aan paarden optimale bescherming biedt? Is 'meer' altijd 'beter'? Dus vaker enten is beter dan minder vaak enten?

Bij andere diersoorten komt men terug van het veelvuldig enten omdat blijkt dat het enten op zich niet zo heel erg gezond is én omdat dieren bij het bepalen van het weerstandsnivo via titerbepaling dit ruimschoots voldoende blijkt te zijn. Ook vele jaren ná het enten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:27

de bescherming met de huidige enting tegen tetanus is maar een maand of 8a9. influenza ongeveer een jaar, maar aangezien ze samen in 1 potje zitten (Equenza T->T van tetanus), kun je beter iedere 8a9 maanden enten.
ieder vaccin is anders, dus sommige kun je 'boosteren', zoals bij mensen-tetanus->1 prik, dan 1 maand erna nog 1, dan 6 maanden erna de laatste, en dan ben je 20 jaar beschermd. bij paarden-vaccins is dat dus momenteel anders! heeft te maken met dood of levend vaccin waartegen je anti-stoffen aanmaakt, of niet; lang&ingewikkeld verhaal wat ik jullie zal besparen. Knipoog
iedereen moet het voor zich weten, maar ik laat mijn paard niet doodgaan aan een knullig griepje of lijden aan tetanus.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:20

Citaat:
lang&ingewikkeld verhaal wat ik jullie zal besparen.

Nee, zou ik niet doen. Mensen die het niet willen weten/lezen kunnen toch gewoon doorscrollen? Ik ben ook wel benieuwd wat je van onderstaande tekst vind?

Misschien zijn jaarlijkse entingen niet nodig
Bron: Journal American Animal Hospital Association March-April 2003;39(2):119-31

De professor en tevens hoofd van de pathobiologische wetenschappen van de Universiteit van Wisconsin-Madison School of Veterinary Medicine heeft het enten van honden bestudeerd vanaf de jaren 1970 en zijn conclusie is, dat honden te veel en te vaak gevaccineerd worden.

Het resultaat is dat een groep deskundigen op het gebied van het enten van honden nieuwe veterinaire richtlijnen heeft opgesteld, waarmee de noodzaak om elk jaar te enten, geëlimineerd wordt.

Honden krijgen jaarlijks veel verschillende entstoffen, die vaak gecombineerd worden in een spuit. Vier van de entstoffen beschermen tegen ernstige ziektes zoals rabiës, parvo type 2 (CPV-2), hondenziekte (CDV) en adenovirus type 2 (CAV-2), maar de rest beschermt tegen veel mildere aandoeningen waar een hond misschien helemaal niet aan blootgesteld wordt.

Te veel en te vaak enten kan bijwerkingen tot gevolg hebben zoals huidproblemen, allergische reacties en auto-immune aandoeningen. Ook worden er tumoren aangetroffen op de plek waar katten ingespoten zijn, echter niet bij honden.

Door deze ongewenste bijwerkingen zijn veel dierenartsen gaan nadenken over het onderwerp jaarlijkse entingen.

Er is bewijsmateriaal dat suggereert dat honden, net als mensen, geënt kunnen worden met bepaalde entstoffen in het begin van hun leven en vervolgens hun leven lang beschermd zijn, in plaats van ze elk jaar een nieuwe dosis te geven.

Er is aangegeven dat de entstoffen die bescherming bieden tegen levensbedreigende ziektes, met uitzondering van rabiës, gedurende 7 jaar hun werking behouden en niet vaker gegeven zouden moeten worden dan een keer per drie jaar. De enting tegen rabiës werkt drie jaar, zoals onderzoeken hebben aangetoond, en zouden elke drie jaar gegeven moeten worden.

De andere entstoffen zouden een kortere beschermingsduur van ongeveer een jaar kunnen hebben, maar volgens de onderzoekers moeten deze niet aan alle honden gegeven worden, omdat alleen bepaalde honden gevaar lopen om in contact te komen met de betreffende ziektes. Deze entstoffen kunnen een omgekeerde uitwerking hebben en mogen alleen gegeven worden wanneer de hond daadwerkelijk risico loopt, zoals met alle entstoffen het geval is.

Veel dierenartsen zijn voor hun inkomsten afhankelijk van de jaarlijkse entingen en daarom kan de herziening van de richtlijnen zorgen voor ophef. De onderzoekers merken echter op dat een jaarlijks bezoek aan de dierenarts belangrijk is vanwege andere zaken zoals controle op hartworm en tumoren. Er is onlangs een test ontwikkeld die gebruikt kan worden om de immuniteit van de hond voor bepaalde ziektes te testen in plaats van elk jaar de enting te herhalen.

Verder stellen de onderzoekers dat dierenartsen die zijn overgestapt op driejaarlijkse entingen, in tegenstelling tot jaarlijkse entingen, geen toename hebben geconstateerd van ziektes die verhinderd worden door de entstoffen. Tot slot is het zo dat het enten van dieren met entstoffen die ze niet nodig hebben, een zaak is waarbij men onnodig risico creëert voor de betreffende dieren.

Natuurlijk het gaat over honden maar de verwijzing naar bijwerkingen en het stellen van een levenslange immuniteit zou ook voor paarden op kunnen gaan? Over het wel/niet boosteren van tetanus bij mensen en de werkzaamheid van die entingen zijn de huisartsen het ook niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:58

Hier op stal enten we niet zolang er geen wedstrijd/keuring is.
Zolang we dus gewoon op het erf verblijven met de 8 peerden, wordt er niet ge-ent.
De officiele eigenaar doet het zo al jaren met z'n paarden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:47

Hoe duur zijn de entingen?
We zijn van plan zelf een paard te kopen maar zijn nu even de medische kosten aan het berekenen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:00

@ TS: Dan ent je toch niet! Je vraagt in de beginpost wat iedereen ervan vindt. Nagenoeg iedereen zegt dat 'ie wel ent, en dat ze dat het beste vinden, maar jij blijft elke post volhouden dat het helemaal niet nodig en onzin is. Tja, vraag dan niet wat wij ervan vinden.

Ik zou alles doen om te kunnen voorkomen dat mijn paarden iets krijgen. Als dat betekend dat er 1 of 2x per jaar een enting van een paar tientjes in moet, dan moet dat maar. Bether save then sorry!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:36

Ja inderdaad als je paard ziek wordt of iets kost het veel duurder dan als je die entingen even had gegeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:08

De tetanus vaccinatie werkt bij paarden in elk geval 2 jaar. Dat is onderzocht, daarna is het onderzoek gestopt, maar er was op dat moment geen aanwijzing dat de werkzaamheid van de vaccinatie al aan het verminderen was. (edit : Ik zie in dit topic ook iets over een onderzoek dat 7 jaar aangeeft)
Volgens dit onderzoek is het jaarlijks tetanus enten dus niet nodig. Dit kan je minimaal om het jaar of met nog grotere tussentijd doen. De tetanusvaccinatie is ook de grootste probleemveroorzaker bij paarden, veel dieren worden er langdurig stijf (of stijver) van.
Influenza enten is belangrijk voor risicogroepen, dus zwakke dieren, en dieren die veel met veel verschillende soortgenoten in aanraking komen. Of een paard een influenza besmetting overleeft hangt voor een groot deel af van de algemene weerstand/gezondheid van dat dier. De vaccinatie helpt maar gedeeltelijk.
Bij Rhino kan je alleen voor de verkoudheidsvariant enten. Voor de rest bestaat geen vaccin. Daarnaast is het duur, want je moet elke 2 of 3 maanden de gehele stal enten en dan nog zijn er geen garanties. Als je paarden fokt kan je die het beste op een gesloten bedrijf houden. Dus geen pensionstal waar een nieuw paard nog wel eens iets naars kan meebrengen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:40

Ja een onderzoek in Zwitserland met 7000 paarden (ik zei eerst Oostenrijk, maar dat was fout). Daar zijn de paarden eerst gewoon geent. Dus basis enting en herhaling. En daarna niet meer. Na 7 jaar kregen ze nog steeds geen tetanus zelfs niet als ze ermee besmet werden. Ik heb het onderzoek al 1 x op bokt geplaats tijdens een eerdere discussie.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:41

Mijn paarden worden gewoon 1x per jaar geent, maar 1 van mijn paarden is altijd ziekig na de enting. Dus ik vraag me af of ik er wel goed aan doe.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 15:53

Anoeska schreef:
@ TS: Dan ent je toch niet! Je vraagt in de beginpost wat iedereen ervan vindt. Nagenoeg iedereen zegt dat 'ie wel ent, en dat ze dat het beste vinden, maar jij blijft elke post volhouden dat het helemaal niet nodig en onzin is. Tja, vraag dan niet wat wij ervan vinden.

Ik zou alles doen om te kunnen voorkomen dat mijn paarden iets krijgen. Als dat betekend dat er 1 of 2x per jaar een enting van een paar tientjes in moet, dan moet dat maar. Bether save then sorry!

ik vroeg mij een aantal dingen af, die vraag ik in de discussie.
komende week komt de dierenarts te enten;-)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:58

Wel. Ook onze pony's, die nooit van het erf komen, worden jaarlijks geent. Tetanus komt nog regelmatig voor en is een regelrechte marteling voor je dier, als hij/zij het al overleeft. En als het met zoiets simpels als een enting te voorkomen valt, waarom dan niet?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:39

Hoe erg is het voor een paard als de basisenting niet in orde is. Er staat er namelijk 1 op stal die erg laks is. Is het schadelijk voor andere paarden of alleen voor die van haar. De rest wordt wel jaarlijks geent die van mij en een vriendin elk half jaar

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:26

Anoeska schreef:

Ik denk dat de mensen die de noodzakelijkheid van het jaarlijks enten in twijfel trekken dit zéker niet doen uit financiële overwegingen. Ook zij zijn liever safe than sorry en willen niet met de eventuele gevolgen van veelvuldig en waarschijnlijk onnodig entstoffen toedienen geconfronteerd worden.

Het lijkt mij goed om die afwegingen zo zuiver mogelijk te maken en er zeker niet van uit te gaan dat meer enten ook beter zal zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:51

splash1999 schreef:
Hoe erg is het voor een paard als de basisenting niet in orde is. Er staat er namelijk 1 op stal die erg laks is. Is het schadelijk voor andere paarden of alleen voor die van haar. De rest wordt wel jaarlijks geent die van mij en een vriendin elk half jaar

Is er iemand die dit weet?????