een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suussiej

Re: een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:52

aerdenhout1 schreef:
Nu een dierenarts erbij gaan halen is inderdaad geld verspilling! Maak de wond schoon met betadine shampoo.Wel afspoelen daarna! Droog het af met een SCHONE droge doek.Daarna flink betadine zalf erop.Dan een b.v oude SCHONE theedoek erop en vast zetten met een bandage. Dit twee keer per dag verschonen. Eventueel het been een minuut of tien met een kleine straal water afkoelen voordat je het behandeld met de betadine.. Korsten eraf halen zo veel mogenlijk!.Heb je wildvleesvorming dan even bij de dierenarts zalf halen wat dat tegen werkt! Als je dat een week volhoud is de wond voor het grootste gedeelte weer genezen!

Bedoel je nou dat ze er een bandage omheen moet binden?
Als je iets niet moet doen is het de wond afsluiten, zo krijgt het been (de wond) geen zuurstof en ben je 3 keer zo lang bezig. Korsten eraf halen is mij ten strengste afgeraden door mijn veearts, korstvorming is een belangrijk deel van het genezingsproces en als je dat steeds af gaat trekken, duurt dat alleen maar langer..

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:19

Nog even over de calendulazalf; Ik heb zelf mijn been opengereten aan een zwembad rand, een schaafwond waar we eerst niks mee gedaan hebben, maar omdat ik toch weer ging zwemmen enzo is 't gaan ontsteken. Begon te etteren enzo. Toen hebben we er dik calendulazalf opgesmeerd ('s avonds laat) en de volgende dag was de ontsteking weg. Die dag weer Calendulazalf erop, en die avond was de wond zelfs alweer gedeeltelijk dicht. Groot oppervlak, etterende, vrij diepe schaafwond in 3 dagen helemaal genezen.
Ik vind het een wonderzalf. (:

suussiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:48

Calendula schijnt ook goed te zijn tegen littekens. Ik had de tip gekregen om het op de wond te smeren als die helemaal dicht is, om te voorkomen dat er witte haren voor terugkwamen. Ik heb het nog niet geprobeerd omdat de wond nog niet helemaal genezen is, ben benieuwd!

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 10:54

ja ik ben ook benieuwd hoe het eruit gaat zien straks... ik ga zo naar mijn pony toe en dan zal ik er weer een foto van maken, die zal ik dan wel hier plaatsen vanavond...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:12

Heb je de DA er al bijgehaald? Moet trouwens zeggen dat het net lijkt alsof er vocht in de pees zit (boven de kogel op het pijpbeen) daar is het verdikt (op de eerste foto goed te zien). Lijkt me niet goed en zeker naar de wond zou ik even een DA laten kijken. Succes!

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 15:59

Nou ik ben vanmiddag langsgeweest en dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
En eentje tussen zijn voorbenen gemaakt, van de 2 achterbenen:
Afbeelding

Ik heb er nu 2 x calendulan zalf opgesmeerd en laat de korst erop zitten. Voor mijn gevoel gaat het de goede kant op...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:45

Zo ziet het er inderdaad uit! *LOL*

suussiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:52

Heb jij gewoon die calendulazalf van de etos ofzo vandaan? Heb het vandaag ook gekocht, maar er stond bij de bijsluiter dat je het pas op mag smeren als de wond geheeld is. Is dat ook zo of kun je t ook op een dun korstje smeren?

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:28

ben erg blij met dit topic
zou donderdag m'n pony op een nieuw land zetten waar ze het niet mee eens was.
ze is compleet in paniek over het hek gesprongen,
waardoor ze haar voorbeen lelijk heeft open gehaald.
ik heb er ook geen DA bij gehaald omdat het vooral erg bloedde en niet duidelijk te zien was hoe erg het was op het moment dat ik daar zo met haar stond.
dus naar huis gereden (in de trailer) en thuis goed schoongemaakt en ontsmet.
ik spoel het nu 4x per dag een kwartier af met koud water omdat haar been ook dikker is geworden rondom de wond.
ik bind het niet in omdat ik het idee heb dat het dan sneller gaat ontsteken.
lekker het land in, frisse lucht erbij en rust.
ze loopt ook niet kreupel en lijkt er geen last van te hebben.
ze is super vrolijk en doet met de rest mee alsof er niets aan de hand is.
ik blijf het rondom de wond afspoelen voor de bloedsomloop.
morgen zal ik de dierenarts bellen of hij een zalfje heeft tegen wildvlees en anders moet ik even naar een ruitersportzaak of welkoop.
zolang ik van mening ben dat de DA alleen maar kan zeggen dat het goed schoon moet (standaart antibiotica erbij) en volgende week terug wil komen om zelf te zien dat het vordert..
hoeft hij niet te komen.
een lelijk litteken word het zowiezo,
daar kun je echt niets tegen smeren.
de huid is zo open gereten dat er wel sporen achterblijven.
ik zal zo een foto plaatsen van haar wond.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:42

Hier een foto van gister
het heeft niet meer gebloed nadat ik het goed schoongemaakt heb.
maar ik moet het wel nat maken als ik de zwelling afspoel.
Afbeelding

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 20:25

Ja ik ben ook blij met deze vooruitgang! Ik smeer de calendulanzalf op de korst maar ook rondom... dat moet kunnen zeggen ze! En ladyVal, die wond van jouw paardje lijkt echt veel op de wond van mijn pony... hopen dat het net zo goed gaat genezen als bij mijn pony... Ik heb het de eerste dagen ook steeds de straal van de slang boven de wond gehouden zodat het mooi schoon kon worden. En daarna had ik er betadinezalf erop gedaan en nu dan die calendulanzalf. Hij staat ook gewoon in het land maar je moet goed de vliegen in de gaten houden! Laat ons maar op de hoogte van je paardje, vind ik wel intressant hoe het gaat verlopen... Succes!

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:42

ik heb nu gister en vandaag 4x het been afgespoelt inderdaad boven de wond.
het been is behoorlijk dik geweest maar vandaag al een stuk minder dan gister.
heb gister ook betadine zalf erop gedaan,
en morgen schaf ik de calendula aan haha
komt allemaal wel weer goed.
zal morgen proberen weer een foto te maken!

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 03:21

LadyVal schreef:
Hier een foto van gister
het heeft niet meer gebloed nadat ik het goed schoongemaakt heb.
maar ik moet het wel nat maken als ik de zwelling afspoel.

Maak het niet nat! je kan het wel even nat maken om het snel schoon te maken maar droog het daarna ook goed en dan met betadinezalf. Ga niet met de slang erop voor een paar minuten dit maakt de huid erom alleen maar zacht. Des te langer duurt het voordat het beter word. Veel succes Knipoog

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 04:35

bij mijn weten mag calendula niet op open wonden in ieder gaval niet bij mensen. Dus of het nou zo verstandig is om dat op een open wond te smeren, afspuiten lijkt mij beter

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:01

Afspuiten is niet altijd goed je moet zorgen dat de wond droog blijft,anders duurt het veel langer voor dat het een beetje geheeld is.

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:40

ik heb de wond bij mijn pony wel afgespoten tegen de dikke been, maar daarna goed drooggemaakt en een half uur na dit afspuiten heb ik de betadine zalf erop gedaan. Nu spuit ik het niet meer af en doe ik alleen de calendulan zalf erop. Nee, ik smeer de calendulan niet op de open wond, puur op de korst en meestal komt er iets naast maar niet onder de korst. Ik ben benieuwd hoe het met jouw paardje gaat ladyVal

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:16

ik zal het been wel af moeten spuiten aangezien het dik is.
door het afspoelen is het al aardig afgezakt maar om de doorbloeding te bevorderen blijf ik het wel afspoelen.
niet op de wond maar rond de gewrichten.
de calendula zal ik niet op de wond smeren,
al zit er al wel een licht korstje op.
vandaag helaas geen foto kunnen maken,
morgen ga ik er overdag heen dus moet het lukken.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:40

hmm nieuw probleem komt om de hoek,
mevrouw schijnt de zalf lekker te vinden Boos!
nu heeft ze dus alles eraf geslikt en de wond weer open gemaakt.
wat kun je hier nog tegen doen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:53

suussiej schreef:
aerdenhout1 schreef:
Nu een dierenarts erbij gaan halen is inderdaad geld verspilling! Maak de wond schoon met betadine shampoo.Wel afspoelen daarna! Droog het af met een SCHONE droge doek.Daarna flink betadine zalf erop.Dan een b.v oude SCHONE theedoek erop en vast zetten met een bandage. Dit twee keer per dag verschonen. Eventueel het been een minuut of tien met een kleine straal water afkoelen voordat je het behandeld met de betadine.. Korsten eraf halen zo veel mogenlijk!.Heb je wildvleesvorming dan even bij de dierenarts zalf halen wat dat tegen werkt! Als je dat een week volhoud is de wond voor het grootste gedeelte weer genezen!

Bedoel je nou dat ze er een bandage omheen moet binden?
Als je iets niet moet doen is het de wond afsluiten, zo krijgt het been (de wond) geen zuurstof en ben je 3 keer zo lang bezig. Korsten eraf halen is mij ten strengste afgeraden door mijn veearts, korstvorming is een belangrijk deel van het genezingsproces en als je dat steeds af gaat trekken, duurt dat alleen maar langer..

Het ligt er net aan of er echt een ontsteking in de wond zit. ZIt de ontsteking er nog in, dan moet je zorgen dat het voorlopig nog niet dichtgroeid! Doordat je er als het ware een nat verband om doet kan de wond nog niet dichtgroeien en kan de ontsteking er langzaam uitgaan. Beweging is trouwens ook niets mis mee. Als het paard gewoon aan het werk gehouden wordt (mits niet kreupel uiteraard) versnelt het de bloedsomloop, wat uiteraard weer goed is voor het genezingsproces en het te lijf gaan van de ontsteking.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:54

Dubbelpost

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:00

Op mijn pot calandula stond dat het ook voor schaafwonden is, dan is het toch ook open?
Het bloed spuit er dan wel niet uit maar toch?
Heb het toen bij mijn paard erop gedaan toen de wond een paar dagen oud was, hij wilde niet helen werd etterig enzo en mijn paard zat er ook steeds aan en daar werd het ook niet beter van, denk dat het jeukte enzo.
Nadat ik de calandula erop had gedaan bleef ze eraf en was de wond zomaar schoon en dicht.
Als ik zelf een wondje heb wat niet goed dicht wil of een beetje begint te onsteken doe ik een flinke hoeveelheid calandula op de pleister en die er dan op, meestal is het de volgende dag al een heel stuk beter.
Vind het echt geweldig spul

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:12

De wond van mijn pony gaat ook heel goed en hij loopt ook weer wat kleine buitenritjes en hij is heel blij en in zijn hum. De calendulan werkt heel goed ik ben blij dat ik dit ben gaan gebruiken!!! Hoe staat het nu met jouw paardje ladyVal?

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:43

de dikte van het been is een stuk afgezakt.
maar ze slikt de calendulan eraf!
omdat het dus weer open was heb ik er weer betadine opgedaan om het te ontsmetten maar ook dat haalt ze er weer af.
heb de dierenarts even gebeld en die geeft aan dat ik het moet wassen met betadine, goed erin soppen en dit 2x per dag.
dus daar begin ik morgen dan maar mee.
ik heb ook weer een foto gemaakt maar omdat haar been nat en zwart is is ie niet zo duidelijk.
duidelijk is wel dat het dus weer open is Boos!

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:50

hier even een foto van na het schoonmaken en spuiten,
en nadat mevrouw er weer aan had gezeten..
helemaal vergeten even voor die tijd een foto te maken.
en had ik gister een foto gemaakt dan kon je zien dat het al veel beter was maarja...
haar 'knietje' vertekend een beetje want die is al bijna gelijk aan de ander.
Afbeelding

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:50

Je mag een open wond nooooit geen wondspray opspuiten, en nooit koelen met water, omdat water bacterien bevat, die zich razendsnel vermeerderen! En ook geen vettige creme's als calendulan erop smeren, want dan dicht je de wond af, en sluit je de bacterien op, die zich daar heel lekker gaan voelen... Je mag het geloof ik alleen wassen met betadine scrub.Je moet hier echt een dierenarts bij laten komen hoor, Je kan maar beter iets te voorzichtig zijn soms, en zeker met dit soort gevallen!! Ik vertel je dit omdat ik mijn paard begin augustus in heb moeten slapen, zei had een wond aan haar kogelgewricht, en die leek "niet zo ernstig", dus had de staleigenaar gekoeld met water en er wondspray opgedaan ( wat de dierenarts dus later zei dat we dat eigenlijk nooit hadden moeten doen, dus dit wil ik graag een andere hiermee duidelijk maken!) maar ik vertrouwde het niet omdat ze niet wilde staan op het been, toen toch maar even de dierenarts gebeld, en er kwam gewrichtsvocht uit de wond, direct rontgenfoto's gemaakt, bleek dat haar hele kogelgewricht kapot was, lag helemaal open voor bacterien, en er was helaas maar een kans van 40% voor haar, en maandenlange pijnlijke revalidatie, met 50-60% kans op ooit nog normaal te kunnen lopen op haar been. dus was het beter haar te laten gaan naar de groene weiden... Snik Snik. Huilen