Kunnen paarden kotsen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Kunnen paarden kotsen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:21

Esmeralda schreef:
Het paard van me vriendin spugt zijn eten uit. We zullen het maar geen kotsen noemen, want dat kan niet volgens jullie. Met name als hij komkommer at. Hij at dat ding op en nog geen 3 tellen later een vreemd geluid en het kwam er weer uit. Paard is inmiddels door hoge leeftijd overleden. Verklaar dat eens aan mij dan. Heb het meerdere keren gezien.
Boeren kunnen ze ook, op de manege was altijd zo,n ettertje die zei, mijn paard kan boeren. Dan deed hij iets en hopla een flinke boer. (het zegt al genoeg als een ettertje een paard laat boeren)

Dat van die komkommer is IMO goed te verklaren: die komkommer had dan de maag nog niet bereikt, maar zat nog in de slokdarm. Dan kan het voedsel prima omhoog komen, terug de mond in. Dat zie je bij een slokdarmverstopping ook. Zit het eenmaal in de maag, dan kan het niet terug naar de mond, hooguit naar de neus (maar dat gaat met een komkommer wat lastig, een overdosis gras wil nog wel eens via de neusgaten naar buiten komen bij een graskoliek, en dat heb ik dan zelf weer meegemaakt bij mijn oude pony).

En de tekst die ik in jouw quote vet heb gemaakt, vind ik nogal arrogant klinken. Volgens ons? Zeg maar gewoon volgens de veterinaire wereld. Het lijkt me dat die toch wel voldoende kijk heeft op dit soort 'technische' dingen. Knipoog

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:17

DA zei eens tegen mij dat het beter was dat paarden niet kunnen kotsen anders werd t zo'n zooitje!
Met alle troep en snoepjes die ze krijgen, heeft ie gelijk in.
Het mechanisme is niet gemaakt om 't eten weer eruit te gooien.

Fiduz heeft regelmatig slokdarmverstopping gehad (al vanaf de geboorte).
Z'n eten blijft klem zitten en hij maakt wel "kots" bewegingen maar er komt niks mee.
Uiteindelijk neusuitvloeiing en dan zuigt de dierenarts t eruit en masseren we hem.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:18

nee dat kunnen ze niet.. daardoor krijgen ze ook koliek Knipoog

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:24

Ik heb vanuit vroeger mee gekregen als een paard kots * wat eigenlijk nooit voor komt * ze dan ook zo ''dood'' zijn

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:47

ik heb het ook nog nooit gezien

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:49

net als wat karin zegt.. dan heeft het de maag nog niet berijkt Knipoog

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:50

Paarden kunnen niet kotsen.
Er zit een klep tussen de keel en slokdarm waardoor het eten
alleen naar binnen kan en niet naar buiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:28

VSW -> MD

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:52

Nee paarden kunnen niet braken.
Dat is ook het probleem als een paard uitbreekt en de haverkist plundert: hij eet zich letterlijk dood.
De haver zwelt op in de maag en de maag scheurt - einde paard.

Als hij gewoon maar kon braken zou het allemaal een stuk minder heftig verlopen...

Ik denk dat daarom een paard ook koliek krijgt; hij heeft gewoon last van zijn overvulde maag. En boeren? Ik heb idd 1 fjord gekend die weleens boeren. Maar ik kan me voorstellen dat als boeren niet of moeilijk gaat, het paard ook maagpijn en dus koliek krijgt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:17

natuurlijk kunnen paarden niet kotsen!!! als ze dat wel konden was koliek ook niet zo gevaarlijK!!!

colette

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:18

iemand die op de manege staat vertelde dat ze 1 x een paard heeft zien kotsen die zat zo vol die had koliek namelijk , wou er niet uit , toen heeft ie gekotst , ze zei ook dat die paard het niet gehaald had ,

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:21

Paarden/pony's kunnen volgens mij idd niet kotsen.. Toch heb ik het een pony wel eens zien doen, maar die ging ook niet lang daarna dood..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:42

Een paar jaartjes geleden heb ik mijn oude pony onwetend pulpbrokken gegeven. Ik had na het voeren eventjes gereden en merkte al dat de pony erg flauw en benauwd leek, ik dacht een verkoudheid. Bij het afzadelen begon 'tie ineens heel gek te doen, hij zakte naar achter en daarna schoot hij weer naar voor en probeerde te hoesten.. Daarna kwamen er met vlagen hele hopen rotzooi, snot en dus pulp UIT ZN NEUS naar buiten.. Ik noem dat dus wel degelijk kotsen!

DA was erbij geweest toen, die had het over een slokdarmverstopping. Spierverslappers, pijnstillers en massage hielp gelukkig goed.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:07

nee dat kunnen ze niet, daarom krijgen ze overal koliek van

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:20

koliek = darmen
"kotsen"= slokdarm

Ligt inderdaad niet heel dicht bij elkaar, ondanks dat het woord 'darm' erin in voorkomt! Daarom snap ik het punt van koliek hier ook niet..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:22

omdat kotsen vanuit de maag komt, en vanuit de maag kan dan al niet meer, de maag hoort by de darmen; dus Koliek

wat jullie "kotsen" noemen is dat het nog in de slokdarm zit en er uitkomt Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:24

LisetCharlot schreef:
koliek = darmen
"kotsen"= slokdarm

Ligt inderdaad niet heel dicht bij elkaar, ondanks dat het woord 'darm' erin in voorkomt! Daarom snap ik het punt van koliek hier ook niet.. Zodra iets in de maag heeft gezeten, kan het niet meer terug naar boven.. De peristaltische beweging (jaja..) die de slokdarm wél kan, heeft een maag en de verdere organen niet, of in zo'n mindere mate dat het voedsel niet weer omhoog kan komen.. En dan kan inderdaad wel koliek ontstaan..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:29

schaamt dr eigen Tong uitsteken .. sorry Knipoog

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:54

LisetCharlot schreef:
koliek = darmen
"kotsen"= slokdarm

Ligt inderdaad niet heel dicht bij elkaar, ondanks dat het woord 'darm' erin in voorkomt! Daarom snap ik het punt van koliek hier ook niet..

Laat ik toch even wat ophelderen hier. Koliek is idd darmen, maar is wel degelijk zo gevaarlijk bij paarden, omdat ze niet kunnen braken. Wanneer een hond iets verkeerd eet kan hij dit uitbraken en is het probleem weg. Een paard kan dit niet en het verkeerde voer gaat dus verder naar de darmen waar de problemen zich voordoen, omdat het voedsel pas in de darm wordt opgenomen in het lichaam. En dan heb je dus koliek.

Kotsen is niet alleen slokdarm. Het begint simpelweg in de maag, geinnerveerd door de braakreflex. Spieren van de maag en het diafragma trekken zich samen, waardoor het voedsel naar de slokdarm wordt verplaatst, waarna de dwarsgestreepte spieren die daar zitten zich ook samentrekken. Paarden hebben hier ook een probleem, omdat ze meer gladde spieren hebben en die kunnen niet worden geactiveerd door de braakreflex.

Verder schijnt iedereen te denken dat wanneer er iets uit de neus van het paard komt, het dier dan braakt. Er is een groot verschil tussen braken en regurgiteren. Het eerste moet actief plaatsvinden en het tweede is passief. Als een paard veel te veel eet of de slokdarm is verstopt etc, dan loopt de maag of slokdarm gewoon over en loopt het dus idd uit de neus. Maar dit heeft dus echt niks met braken te maken.

Ik studeer diergeneeskunde en deze info komt rechtstreeks uit een van mn boeken. Haha!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:09

Nou dan is het bij deze duidelijk lijkt mij Haha!.. Maar braken blijkt volgens jou boek dus wel te kunnen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:12

Chocotof schreef:
Paarden kunnen niet kotsen.
Er zit een klep tussen de keel en slokdarm waardoor het eten
alleen naar binnen kan en niet naar buiten.

dit is niet waar.
een paard heeft geen klep tussen zn slokdarm en zn keel. als hij dat had had hij namelijk helemaal niks eruti kunnen gooien du ook niks wat in de slokdarm zit(slokdarmverstopping) bij een paard ligt de maag in een bepaalde draaing en een klepje en daardoor kan het eten niet terug in de slokdarm komen. het kan wel en dat is maar op 1 manier. als ze een sonde krijgen die tot de maag gaat dan komt het er via de sonde eruit. anders kan het niet.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:21

LisetCharlot schreef:
Nou dan is het bij deze duidelijk lijkt mij Haha!.. Maar braken blijkt volgens jou boek dus wel te kunnen?

Nee dat kunnen ze niet. Ik had eerder in dit topic al uitgelegd waarom niet. Zelfde boek Knipoog

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:22

Ik ben al een aantal maanden met mijn jaarling in de weer. Een tijd geleden als hij gegeten had had hij een verstopping het is een tijdje over geweest en afgelopen vrijdag was het er weer dit keer alleen erger dan normaal dit keer gaf hij dus echt wit slijm en gehele brokken met bix over uit zijn mond en uit zijn neus liep de groene drap. Veearts gebeld die zei dat het verstopping was zou wel overgaan inderdaad het ging over maar telkens als hij nu gegeten heeft heeft hij het dus morgen komt de veearts langs. Ik zal aan hem morgen vragen of het nou kotsen is wat hij doet of niet naar mijn idee is het kotsen want het komt uit ze mond geheel met de brokken bix.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:49

Ze kunnen idd niet kotsen vanwege dat klepje juist boven de slokdarm. Het eten kan wel terug door de neus naar buiten. Vloeistof en schuimen door de neus duidt dus ook mogelijk op een voedselprobleem.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:56

een tijdje terug zijn wij met de rijvereniging een avondje op de dierenclinic in someren geweest die ook erg veel op het gebied voor paarden doen.

toen kwam deze vraag ook naar voren.
de arts wist ons te vertellen dat dat niet kan. de reden ben ik helaas vergeten.