Esmeralda schreef:Het paard van me vriendin spugt zijn eten uit. We zullen het maar geen kotsen noemen, want dat kan niet volgens jullie. Met name als hij komkommer at. Hij at dat ding op en nog geen 3 tellen later een vreemd geluid en het kwam er weer uit. Paard is inmiddels door hoge leeftijd overleden. Verklaar dat eens aan mij dan. Heb het meerdere keren gezien.
Boeren kunnen ze ook, op de manege was altijd zo,n ettertje die zei, mijn paard kan boeren. Dan deed hij iets en hopla een flinke boer. (het zegt al genoeg als een ettertje een paard laat boeren)
Dat van die komkommer is IMO goed te verklaren: die komkommer had dan de maag nog niet bereikt, maar zat nog in de slokdarm. Dan kan het voedsel prima omhoog komen, terug de mond in. Dat zie je bij een slokdarmverstopping ook. Zit het eenmaal in de maag, dan kan het niet terug naar de mond, hooguit naar de neus (maar dat gaat met een komkommer wat lastig, een overdosis gras wil nog wel eens via de neusgaten naar buiten komen bij een graskoliek, en dat heb ik dan zelf weer meegemaakt bij mijn oude pony).
En de tekst die ik in jouw quote vet heb gemaakt, vind ik nogal arrogant klinken. Volgens ons? Zeg maar gewoon volgens de veterinaire wereld. Het lijkt me dat die toch wel voldoende kijk heeft op dit soort 'technische' dingen.

.. sorry