Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:00

Okee, kennis-de-bijna-veterinair zegt dat er hier (deze regio van Portugal)wel teken besmet zijn, maar hij spreekt over "enkele" en me vooral geen zorgen te maken, want er komen haast nooit ziekteverschijnselen van, ook als ze positief testen.
Overigens is er behalve het haar uitvalt, niks byzonders te zien aan de beet. Het is heel rustig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:17

Dat is mooi voorlopig. Maar in Nederland waren 10 jaar geleden ook maar enkele teken besmet. En inmiddels een heleboel meer. Het gaat hard met de verspreiding. Dus wel in de gaten houden Ja

dihjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 22:46

lennie schreef:
Volgens de DA kun je je paard ook inspuiten met Frontline tegen de teken.

Mag ik even waarschuwen nu de eerste teken al weer actief zijn (althans bij mij dan)....

Frontline is ONGESCHIKT voor paarden. er zit een voor paarden schadelijk oplosmiddel in verwerkt. Dat zegt de fabrikant zelf, nadat ik dat gevraagd had.
Daarnaast heb je nogal wat nodig voor een paard, en dat wordt dus prijzig.

Tip: Ik gebruik "Endure". Dat komt uit de VS, en bevat o.a. piperonylbotoxide en permetrin. Daarnaast ook nog eens zeer effectief tegen muggen en dazen, en je hoeft het maar 1 x per week op te brengen (doe ik met een spons).

Mijn Fries is ook slachtoffer van de Lyme, en staat inmiddels al 8 maanden aan de doxicicline, waar ie overigens enorm van is opgeknapt, nadat we eerst 2 jaar hebben geklungeld met hem omdat we niet wisten dat het Lyme was.

Bloedonderzoek zegt inderdaad niet alles. Die testen zijn maar 50% betrouwbaar. Een negatieve uitslag kan dus best inhouden dat het paard Lyme heeft.
Veel meer haal je uit een huid of sinoviaal biopt, wat je in kunt sturen naar zecklab in Duitsland. Bij ons was een huidbiopt positief, en zelfs DNA kon middels PCR geisoleerd worden. Duidelijker bewijs voor Lyme dan dat krijg je denk ik niet.

Ik sta ook open voor lotgenoten. Is het iets om met wat mensen bij elkaar te gaan zitten om op juiste wijze de andere paardenbezitters te waarschuwen ? Ik lees nogal wat broodje aap reacties her en der. Paniek lijkt me niet nodig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:22

Zolang je er op tijd bij bent is paniek niet nodig. Maar als één van die mensen waarbij Lyme niet op tijd is gevonden, kan ik je verzekeren dat goede voorlichting (ook bij artsen en Da's absoluut noodzakelijk is). Lyme die niet op tijd wordt ondekt grijpt behoorlijk in een leven in. Al is het maar omdat je eigenlijk altijd pijn hebt, moe bent, concentratiestoornissen krijgt e.d.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:51

Hallo,

Ik heb afgelopen vrijdag gehoord dat mijn paard "lyme" heeft.
Afgelopen zomer heb ik 2 teken gevonden en verwijderd, daarna geen dikke plekken of wat dan ook gezien.

Hij heeft al een jaar bloedarmoede, heeft er van alles voor gehad maar het kwam altijd weer terug. Nu heeft hij 3 maanden geleden, 3 x ijzer rechtstreeks in het bloed ingespoten gekregen, en tot nu toe is het goed.
Ook kampte hij met verzuring zonder dat hij overtraind was.
En het weggaan van zijn bespiering, hier ook van alles voor geprobeerd maar het bleef terug komen.
Sommige dagen was hij ook erg sloom, en kwam dan vanuit een schouder niet goed omhoog, een paar dagen later was dit weer over, maar het keerde altijd weer terug.

Hij heeft deze zomer ook een of andere rare huidaandoening gehad, kreeg grote vochtophopingen verspreid over zijn lijf, verdwenen weer en kwamen weer terug. Ook kreeg hij schilfers en een doffe vacht, en scheurde zijn huid kapot bij de minste drukking en was de huid erg stijf, als hij zich boog had hij overal rimpels staan. Ze zijn er toen niet achter kunnen komen wat het was, na een cortisonen kuur en daarna een antibioticum voor de huid van 10 dagen ging het na 2,5 maand eindelijk beter.

Ik was net een maand terug aan het trainen werd nog 2e op het limburgs kampioenschap Z2, selecteerde me zo voor het Belgisch kampioenschap. Die week werd hij erg sloom en even later hele hoge koorts die maar niet wilde zakken, na allerlei spuiten ook verschillende antbioticum ging het na een paar dagen wat beter. Maar hij was enorm vermagerd, kon nog geen 5 min. lopen dan was hij al moe, at niet meer. Na een maand knapte hij langzamerhand weer wat op. Hij was toen getest op influenza en rhino, en het bleek dat hij influenza had gehad. Wat heel vreem was daar hij om de 5 maanden geent werd ervoor.

Na 3 maanden was ik weer wat terug aan het rijden. Zijn bespiering kwam moeilijk terug ondanks dat hij 2x met testosteron was ingespoten en verschillende weerstandsboosters had gehad. Hij kreeg ook constant msm en vitamine E en sylenium om verzuring te voorkomen. Hij was hiermee ook erg soepel en had nog nooit zo los aangevoeld. Hij bleef alleen mager, terwijl hij vroeger altijd te dik was. Hij at wel goed. In januari weer redelijk bezig met rijden, en hij liep super, voelde aan zoals hij nooit had aangevoeld. 2 wedstrijden gereden en me weer geselecteerd. Vorige week de week voor het kampioenschap, was hij wat sloom, bespiering ging heel snel weg, mest rook raar en er zat veel vocht bij, heeft 1 dag hele hoge koorts gehad daarna niet meer en stond met hele dikke benen. De Da dacht dat hij zijn eten niet goed opnam, en dat hij daardoor mager bleef en slechte mest had, en hij gebruikte nu zijn spieren als voedingstof daarmee de extreme en snelle wegsmelting van spieren. Het kon maar toch vond ik het raar waar kwam die koortspiek en hele dikke benen dan vandaan? Hij heeft toen 3 weerstandsboosters gehad en een kuur voor zijn darmen.

Ik heb toch een andere veearts laten komen die dacht direct aan lyme, bloedarmoede, verzuring, regelmatig dikke benen (waar hij vroeger nooit last van had) koortspieken, mager, weinig bespiering dat waren voor hem de tekenen van Lyme, bloed opgestuurd. En de uitkomst was Lyme, hij had een titorwaarde van 380.

Hij wil hem 3 weken behandelen met excenel ingespoten iedere dag in de spier. En iets voor zn darmen wat hij nu ook al krijgt, om hem zijn eten te laten opnemen, en iets voor zijn maag om maagzweren te voorkomen.
En meerdere weerstandboosters, waar hij er al 3 van heeft gehad.

Op dit moment merk ik weinig aan hem. Hij loopt iedere dag op de wei, gedraagd zich erg idioot op de wei. Hij glanst weer mooi en is weer redelijk bijgekomen, om de dag rij ik hem een eventjes, maar hij is dan sloom en veert niet zoals hij normaal doet.

Ik kan op internet weinig vinden over de symptomen en behandeling, alleen dat het moeilijk te behandelen is als het al langer aan de gang is, mijn paard heeft het waarschijnlijk al een jaar...
Weet iemand wat de beste behandelmethode is?
Of jullie denken dat er kans is dat hij weer terug mijn oude paard wordt?
En of het zeker is dat hij lyme heeft, ik las namelijk ergens dat er veel paarden zijn met een positieve uitslag maar dat het niet wilde betekenen dat hij het ook had. Mijn Da heeft gebeld met een of andere professor en die was er 100% zeker van dat hij lyme heeft of heeft gehad...

Ik weet nu gewoon niet wat ik moet doen, ik dacht na een jaar sukkelen eindelijk echt van mijn paard te kunnen genieten en een stap verder komen in onze training en op wedstrijd, en nu....
Ik heb mijn paard sinds veulen, is mijn eerste paard, al mijn tijd en geld gaat naar hem, hij is mijn beste vriendje en doet gewoon alles voor mij hij blijft goed lopen en zijn oefeningen doen, en we waren zelfs begonnen met passage wat hij enorm goed aanpakte, en hij blijft doorgaan voor mij en laat niks merken tot hij echt heel erg ziek is en echt niet meer kan. En dat vind ik zo erg. En heel mijn wereldje, waarvoor ik ging werken, waaraan ik al mijn tijd besteed, mijn alles, dat staat nu op instorten....
En ik weet niet wat ik moet doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:57

Paashaas, wat sneu voor je paard en jou.
Als je paard positief is getest voor Lyme, ga er dan maar van uit dat het ook inderdaad Lyme is. Het vals positief testen (dus wel lyme uit test maar patient heeft geen lyme-ziekte) komt bijna niet voor ondanks dat een aantal artsen dat heel graag wil geloven.

De beste behandeling die op dit moment bekend is (bij mensen) is een langdurige antibiotica-behandeling (mogelijk vele maanden totdat de symptomen weg zijn en blijven). Een veel gebruikt antibioticum bij dieren is tetracycline.

heel veel sterkte en succes met je paard!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:31

Dankjewel Imaz,

Maar ik lees overal over ontstoken en gezwollen gewrichten. Daar heeft hij nog nooit last van gehad, zelfs niet een klein beetje. Kan het ook niet zijn, dat hij besmet is geweest, en dat zijn afweersysteem het heeft kunnen afweren en dat hij daarmee een hoge titorwaarde heeft? En dat zijn problemen door iets anders komen ofwel puur toeval telkens iets anders?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:56

Paashaas schreef:
Dankjewel Imaz,

Maar ik lees overal over ontstoken en gezwollen gewrichten. Daar heeft hij nog nooit last van gehad, zelfs niet een klein beetje. Kan het ook niet zijn, dat hij besmet is geweest, en dat zijn afweersysteem het heeft kunnen afweren en dat hij daarmee een hoge titorwaarde heeft? En dat zijn problemen door iets anders komen ofwel puur toeval telkens iets anders?

Ja, natuurlijk kan het puur toeval zijn en kan de hoge waarde van een eerder doorgemaakte ziekte zijn.

Ik begrijp je verhaal niet helemaal, is je paard nu nog/weer ziek?
En je schrijft:
Citaat:
Het kon maar toch vond ik het raar waar kwam die koortspiek en hele dikke benen dan vandaan?
Lijkt me toch te maken hebben met gezwollen gewrichten?

Lyme is een beetje een verradelijke ziekte die zich bij iedereen anders uit en waarbij het vaak zo is dat er geregeld andere symptomen de kop opsteken.

Over het algemeen geldt: titer verhoogd + lyme symptomen = Lyme.
Een andere aanwijzing zou zijn als je paard goed reageert op de antibiotica. Mij lijkt de voorgestelde behandeling van DA nog niet zo verkeerd. Ik heb geen idee of de gekozen AB en de lengte van de kuur de meest aangewezen is, ik heb geen medische achtergrond, ben slechts ervarings"deskundige".

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:02

2 weken geleden stond hij met dikke benen en een koortspiek, na een paar dagen waren ze weer gewoon dun. Het leek niet op gezwollen gewrichten, maar gewoon op heel veel vocht vasthouden (zijn dat dan ook gezwollen/ontstoken gewrichten). Hij stond toen ook 1,5 week met opgetrokken buik. Sindsdien staat hij stil, loopt alleen op de wei. Zijn benen zijn terug beter, zijn buik ook. En hij wordt weer wat dikker met de medicatie voor zijn darmen. Alleen als ik hem wat wil rijden, is hij heel flauw en slapjes, wat bij hem niet normaal is. Zo is er op dit moment niks meer aan hem te zien, alleen met rijden merk ik dat hij niet in orde is. En ben bang als ik terug ga rijden dat hij dan weer opnieuw een terugval gaat krijgen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:20

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:39

Hallo Dihjo,

Waar heb jij je paard laten behandelen? En is hij volledig beter geworden? Geen terug vallen meer gehad?
Mijn paard staat sinds vorige week in Gent, en ze gaan hem nu 1 maand behandelen met excenel. Maar iedereen zegt wat anders over de behandeling en of hij volledig beter gaat worden.

veertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:34

Beste Paashaas,
Je paard Lyme, dat is echt schrikken.
Ook ik weet sinds kort dat mijn paardje, die ik ook al vanaf veulen heb, besmet is met de Lyme bacterie Borrelia Burgdorferi. Mijn paardje loopt ook al heel lang te sukkelen met allerlei vage klachten. Dikke benen, sloom, spierproblemen (in eerste instantie dacht de DA dat hij spierbevangen was), rugproblemen, niet willen aandraven, bloedarmoede en uiteindelijk een lever die niet meer goed functioneerde. Na een leverecho en leverpunctie adviseerde de internist zijn bloed te onderzoeken op Lyme of een aanverwante tekenziekte. En ja hoor ze had gelijk helaas. Mijn paard staat nu op een zware antibioticakuur: Doxycycline 2xdaags voor 30 dagen. Hij reageert er zeker op, hij is alerter en levendiger, zijn temperatuur is gemiddeld aan het dalen, zijn mest ziet er beter uit (was eerst lichtbruin en slap en nu stevig en donker).
Ik heb daadwerkelijk alles wat er op het Internet te vinden is gelezen en daar word ik niet vrolijker van. De Lyme bacterie is zeer gecompliceerd en kan zich aan de inwerking van antibiotica onttrekken door zich in een andere vorm te veranderen. Hij kan als een cyste in het lichaam van het paard achterblijven en weer opspelen als bijv. de weerstand van je paard om wat voor reden ook weer verslechterd. De kans dat door de antibioticakuur daarom niet alle bacteriën worden gedood is aanwezig. Het enige wat je zelf kunt doen is zorgen dat de weerstand van je paard, zijn eigen immuunsysteem, zo optimaal mogelijk is, zodat een ongunstig klimaat ontstaat voor de bacterie om in te leven, in de hoop dat hij daardoor alleen “slapend” in het lichaam blijft. Ik wil mijn paard na afloop van de antibiotica kuur homeopatisch verder helpen met een reinigingskuur voor zijn lever en een paar maal per jaar een kuur om zijn weerstand op peil te houden, bijv. met echinacea/astralagus of iets dergelijks. En verder heel heel hard duimen dat zijn lichaam zelf hard genoeg kan vechten tegen deze rotziekte. Mijn paardje is echt mijn maatje en alles wat in mijn vermogen ligt doe ik voor hem. Dat verdient hij want hij is pas 8 jaar en qua karakter kan ik me geen beter paard wensen. Zolang hij zichzelf lekker blijft voelen en een paardwaardig leven kan leven blijft hij gewoon bij mij. Veel sterkte voor jou en je paard toegewenst.

Als er mensen zijn die ook ervaring hebben met deze aandoening bij hun paard laat dan alsjeblieft weten hoe het gaat met je paard, hoe hij behandeld is en hoe dat is verlopen. Alle info is welkom. Bedankt vast!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:37

Precies dezelfde klachten!
Mijn paard staat sinds vorige week in de universiteitskliniek in Gent. Hij wordt nu een maand lang met excenel ingespoten. Maar of dit de juiste manier is.... ?? Ook zijn mest ziet er nu beter uit, was al weken waterig en licht van kleur. Sinds 2 dagen zijn het weer bollen en terug een donkerbruine kleur. Die antibioticum wat jij geeft, zijn dat spuiten of poeder?
Ik denk dat ik daar nog geluk mee heb gehad, mijn paard werd sinds de zomer om de 2 maanden met weerstandsboosters gespoten. Ook heb ik zeewier en brandnetel gegeven. Naast de medicijnen vd veearts. Maar toen wisten we nog niet dat hij Lyme had. Mijn paard is ook een stuk van mijzelf, nu hij ziek is en ik hem niet iedere dag zie omdat het gewoon te ver rijden is. Voel ik me gewoon....

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:52

BAhbah wat een ellende. Iik kan er over mee praten, maar mijn paard heeft de tekenziekte pyroplasmose opgelopen. Hij is een andalusier, en komt uit Spanje, nu ndertussen 5 jaar geleden. Hij heeft een beetje dezelfde klachten die jullie beschrijven. Sloom, opgezwollen buik, benen, druk in zijn hoofd, ik ben een aantal jaren aan het modderen geweest omdat hij steeds vage klachten had...hert rijden gimng op en af...bij buitemnritten moets ik er vaak af omdat hij liep te zwalken...Nu maakten ze mij op het andalusierforum attend op pyroplasmose door een tekenbeet. Ik heb hem laten testen, en ja hoor. positief, en ook nog de agressiefste vorm, de T Equi. Chronisch ook nog. Nu gaat het al 2 jaar op en af, hij heeft hele goeie dagen, maar ook dagen die minder zijn, dan loopt hij wat lastiger vooral achter. Maar ik rijd hem niet meer, en hij staat gewoon overdag in de wei en s'nachts in een grote loopstal samen met onze tinker . Sinds gisteren is hij opeens erg ziek, hij heeft geen controle over zijn motoriek, en loopt te slingeren en zwalken, hij ziet iets geel, en waarschijnlijk is zijn leverfuntie achteruit gegaan, of hij heeft een pyrouitbraak..het is even afwachten, maar het is akelig..vanochtend toen ik hem op de wei zette was hij vreselijk druk en onzeker..hij werd bijna omver geblazen door een windvlaag. VAnmiddag komt de dierenarts weer, en dan kijken we verder...hoe lang kan ik dit nog door laten gaan, hij kan nu nog op de wei, maar wie zegt dat hij geen hoofdpijn heeft als hij zichzelf aan het vergiftigen is...wie zegt dat hij zich niet rot voelt...hij eet wel gewoon...Voor deze vorm van Pyro is geen enkel geneesmiddel helaas...er zal een dag komen dat ik moet gaan beslissen...en ik ben zo bang dat die dag dichtbij is gekomen....

veertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:53

voor paashaas, mijn paard krijgt voor Lyme 2xp/dag het antibioticum Doxycycline 50%. Dit is een poeder wat gewoon over de brok wordt gegeven. Dit antibioticum wordt in deze dosis eigenlijk bijna standaard gegeven aan mensen en dieren bij wie Lyme in een laat statium wordt ontdekt. Kijk maar op www.lymenet.nl of www.borreliose.nl, daar vindt je heel veel informatie. Het middel excenel heb ik nooit ergens zien staan bij behandelingen voor Lyme. Misschien is dit iets wat ze specifiek in Belgie gebruiken? Google geeft aan dat het een middel is tegen een aantal bacterien bij varkens? Wie weet werkt het inderdaad bij paarden ook goed. Wil je laten weten wat de resultaten van die behandeling zijn? Sterkte.

En octavodia ook voor jou heel veel sterkte, pyroplasmose is inderdaad een heel moeilijk te behandelen ziekte en je verhaal klinkt verschrikkelijk. Het helpt niets, maar ik voel met je mee.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:22

Mijn veearts heeft met een arts gesproken uit Amerika en Duitsland waar Lyme redelijk veel voorkomt. En daar hadden ze goede resultaten met excenel. Dat was het product waar op dit moment de beste resultaten mee werden gehaald. Maar ze zeiden het kon dat het bij mijn paard niet aansloeg. Dan gingen ze proberen met wat anders. Maar Excenel was op dit moment volgens hun het best werkende bij paarden. In Gent zijn tot nu toe alle paarden met Lyme die er behandeld zijn met Excenel behandeld. Maar ik ga zeker eens vragen naar het middel wat jij geeft. Mijn veearts is Nederlands, ik woon zelf ook in Nederland. Maar mijn paard staat in Belgie daarmee dat ik hem naar Gent heb gebracht.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:24

Hallo octavodia, heel veel sterkte met de moeilijke beslissing die je misschien moet gaan nemen. En ook erg dat hij het zelf zo duidelijk voelt en er zo te horen wat door in paniek is, heel erg voor jouw en je paard.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:57

ze dachten ook dat mij paard lyme had in emmeloord maar kreeg gister tehoren dat het geen lyme is maar waarschijnlijk reuma Huilen
hoor van de week uitslag van die test

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:23

Ik ben net op wat websites aan het lezen.
En er staat dat als Lyme op het moment van de antibioticum behandeling niet in de actieve fase is, maar in de slapende fase. Dat behandeling op dat moment geen nut heeft. Klopt dat?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:25

Wees maar blij dat het waarschijnlijk reuma is en geen Lyme...
Maar een negatieve uitslag op Lyme hoeft niet te betekenen dat je paard het niet heeft, meer dan 30% schijnt in de standaard test negatief en met de andere testen positief. Lees maar eens op de websites die in dit topic staan. Maar reuma is ook helemaal niet fijn, maar met de juiste behandeling zal het wel lukken, succes.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:34

Paashaas schreef:
Wees maar blij dat het waarschijnlijk reuma is en geen Lyme...
Maar een negatieve uitslag op Lyme hoeft niet te betekenen dat je paard het niet heeft, meer dan 30% schijnt in de standaard test negatief en met de andere testen positief. Lees maar eens op de websites die in dit topic staan. Maar reuma is ook helemaal niet fijn, maar met de juiste behandeling zal het wel lukken, succes.

nee niet als het de reuma is die de DA vanmiddag tegen mij zij dan is het klaar met kaar lees me topic anders maar dan kan je het zelf lezen.
staat in me onderschrift

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:50

Sorry, wat je daar schrijft klinkt allemaal ook niet zo leuk.
Hopelijk kunnen ze het bij jouw wel behandelen.
Ik begrijp hoe je voelt, ik voel me niet beter, en geen pijnstiller helpt tegen de hoofdpijn, een voordeel de misselijkheid is bij mij erg goed voor mijn lijn....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:44

brenpasbeau schreef:
ze dachten ook dat mij paard lyme had in emmeloord maar kreeg gister tehoren dat het geen lyme is maar waarschijnlijk reuma Huilen

Lyme is moeilijk aan te tonen met de huidige testen, zie: http://www.vetline.de/facharchiv/pferde ... 235673.htm

Het is bekend dat Lyme vaak aangezien wordt voor een andere ziekte, ook mensen worden vaak eerst naar een reumatoloog gestuurd. Komt het uit de Reuma-testen die de DA heeft gedaan dat je paard reuma heeft of is het nu nog alleen een vermoeden van de DA?

In nederland is wel een dierenarts die gepromoveerd is op onderzoek van Lyme bij honden, misschien dat hij nog iets zinnigs kan zeggen over de symptomen, verloop en testresultaten?
zie: http://www.dierenartsveldhoven.nl/index-1.htm onder mensen; Miel Hovius

veertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:24

Het probleem bij de behandeling van Lyme is inderdaad dat de bacterie in een slapende fase aanwezig kan blijven in het lichaam van je paard en dan niet door de antibiotica wordt gedood.
In ieder geval niet door antibiotica als doxycycline, die werkt alleen in op de actieve bacterie.
Dat geeft mij het idee dat een heel lange behandeling geen zin heeft, omdat de actieve bacterien al wel dood zijn, en overgebleven bacterien door het ten gevolge van de anticiotica ongunstige klimaat in het lichaam in de "slapende" fase over zijn gegaan. En de antibiotica op zich is best een zwaar middel voor een paard, dus om dat dan voor niks te geven...
Een behandeling waarmee je echt voor 100% van Lyme geneest is er volgens mij nog niet.

Het hoeft echter niet zo te zijn dat er altijd "slapende" bacterien achterblijven. Er is volgens mij ook altijd een kans dat het paard na de behandeling wel helemaal schoon is. Dus heel hard duimen dat het gaat lukken!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:42

irmaz schreef:
brenpasbeau schreef:

Lyme is moeilijk aan te tonen met de huidige testen, zie: http://www.vetline.de/facharchiv/pferde ... 235673.htm

Het is bekend dat Lyme vaak aangezien wordt voor een andere ziekte, ook mensen worden vaak eerst naar een reumatoloog gestuurd. Komt het uit de Reuma-testen die de DA heeft gedaan dat je paard reuma heeft of is het nu nog alleen een vermoeden van de DA?

In nederland is wel een dierenarts die gepromoveerd is op onderzoek van Lyme bij honden, misschien dat hij nog iets zinnigs kan zeggen over de symptomen, verloop en testresultaten?
zie: http://www.dierenartsveldhoven.nl/index-1.htm onder mensen; Miel Hovius

het bloed van me paard is naar duitserland gegaan en naar frankrijk om tekijken of het lyme of reuma is.
van de week kreeg ik al tehoren dan het geen lyme is en gister kreeg ik tehoren dar het ook geen reuma is maa zijner wel achter gekm dat alle gewrichten ontstoken zijn maar dan ook allemaal Huilen is geen goed teken,
ze staat nu op zware ontstekings remmers en nog iets. en als dat niet aan slaat dan hebben we een mega probleem want dan hebben ze alles gedaan voor me paard en dan is het einde verhaal Huilen maar als de medicijnen aan slaan dan is er nog een kleine kans voor haar