Hoefzweer {Foto}

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Hoefzweer {Foto}

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:36

@ Maxielover: Bij mij ging het om de linkerachterhoef om precies te zijn Vork

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:39

Ducktape doet wonderen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:13

cissieh schreef:
[Jouw paard kan een traumatische hoornzuil hebben en deze zorgt er voor dat hij iedere keer inwendig ontsteekt en dan boven in de kroonrand uitbreekt.

Ik heb dit van de site www.hoofcare.nl waarom laat je hun eens kijken of stuur een foto naar hun
je krijgt een antwoord met oplossing zodat je van dit probleem af komt.

sucses,
cissie
[/quote]

Bovenstaan persoon is hoefsmid van Hoofcare.nl en ik zou zijn advies toch maar opvolgen.
Ik begrijp alleen niet waarom hij onder een SA reageer terwijl hij zelf de maker van het boek en website is.
Deze hoefsmid is erg kundig en geloof me dat je de rest van de adviezen zoals de onzin verhalen van Arabesk zeker niet voor waarheid moet nemen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:34

Hippotha schreef:
Arabesk schreef:
en geen biks meer geven. In Wageningen doen ze nu onderzoek naar biks, ze hebben het vermoeden dat dat voor hoefzweren kan zorgen, omdat de afvalstoffen zich ophopen in de hoef.

Ik zou idd even mailen naar hoefsmid van Nassau voor een deskundig advies. Deze mensen hebben enorm veel ervaring met OPLOSSEN van problemen.
En al die andere vreemde hocupocus ideeen zou ik achterwege laten.
Er zit iets niet goed en je moet zoeken naar de oorzaak en een definitieve oplossing.
Dit alles bezorgt het paardje enorm veel ellende....en dierenartsen weet niet alles van hoeven hoor, neem dat maar van mij aan. Daar zijn ze niet voor opgeleid!
Daar moet je een zeer kundige hoefsmid voor hebben (en helaas zijn die ook zeldzaam)

Volgens mij kan TS dat beter niet doen,denk dat ze een hele vlaag over zich heen gaat krijgen ivm de ijzers.Van Nassau gaat toch alleen maar aanraden om die ijzers eraf te halen en tja,volgens jou is dat dus ook hocus pocus pats

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:46

@Armaris, ik begrijp bovenstaande niet helemaal.
Ben je nu voor of tegen hoefijzers?
Wat van Nassau betreft zal hij zaker adviseren om de ijzers met 2 lippen af te halen bij een voorvoet.
Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Ik kan TS alleen maar adviseren om contact met van Nassau of Hoofcare.nl op te nemen.
Zeker niet door blijven modderen en al zeker niet je paard natuurlijk laten bekappen!!
Tenmisnste als je paard je lief is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:33

poppekontje schreef:
@Armaris, ik begrijp bovenstaande niet helemaal.
Ben je nu voor of tegen hoefijzers?
Wat van Nassau betreft zal hij zaker adviseren om de ijzers met 2 lippen af te halen bij een voorvoet.
Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Ik kan TS alleen maar adviseren om contact met van Nassau of Hoofcare.nl op te nemen.
Zeker niet door blijven modderen en al zeker niet je paard natuurlijk laten bekappen!!

Oh nee?Kan je misschien ook uitleggen waarom je ertegen ben??
Ik ben tegen hoefijzers,en vooral zulke foto's,daar draait mijn maag van om.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:15

poppekontje schreef:
en al zeker niet je paard natuurlijk laten bekappen!!

Wanneer je je paard lief hebt, laat je zodanig regelmatig je paard bekappen, dat de hoef z'n gezondheid behoudt en het gebruik van een ijzer onnodig is. Of dat nu natuurlijk of traditioneel is, is mij dan worst. De getoonde foto is uitgesproken antireclame voor ijzers op zich, daar hoef je geen kenner voor te zijn. Een hoefsmid welke zo'n situatie laat voortduren, mag van mij zijn gereedschap inleveren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:33

poppekontje schreef:
Bovenstaan persoon is hoefsmid van Hoofcare.nl en ik zou zijn advies toch maar opvolgen.
Ik begrijp alleen niet waarom hij onder een SA reageer terwijl hij zelf de maker van het boek en website is.
Deze hoefsmid is erg kundig en geloof me dat je de rest van de adviezen zoals de onzin verhalen van Arabesk zeker niet voor waarheid moet nemen.

Wie ben jij om daarover te oordelen?

Ik verwijs heel vaak naar Van Nassau en ik stuur zelf notabene ook weleens foto's naar hem op!
Heb je zijn boek gelezen??

Hij zegt hetzelfde in zijn boek: een paard is beter af zonder ijzer, stalarrest en weinig beweging zorgen voor hoefproblemen etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:35

__inge__ schreef:
Wat moet hij dan als ''vervanger'' hebben?

Pavo summerkoeken zijn heel geschikt, daar zit 'alles' in, vitamines mineralen etc, maar verder 'niks' zeg maar dus geen eiwitten en andere rommel die paarden NIET nodig hebben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:58

ja dat is nou weer jammer dat ara de zwarte piet toegespeeld krijgt. Rolleyes
hippotha weet kennelijk niet dat er meer onder de zon is dan alleen reguliere geneeskunde en vind het allemaal erg eng gezien het hocus pocus idee Nagelbijten / Gniffelen

je kan prima haver of een muesli als vervanger voeren aan het paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:06

off-topic (sorry) je kunt sowieso de ijzers er beter afhalen en over gaan op natuurlijk bekappen een handige link (staan trouwens nog meer links bij voor meer informatie) viewtopic.php?f=99&t=599002&hilit=

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:22

poppekontje schreef:
geloof me dat je de rest van de adviezen zoals de onzin verhalen van Arabesk zeker niet voor waarheid moet nemen.

Overdaad schaadt wat krachtvoer betreft, naar gelang het gebruik van het paard is dit onnodig of nodig, maximale bewegingsvrijheid voor het paard is een vereiste voor de doorbloeding van alle weefsels en daardoor ook voor de hoef. Doorbloeding is absoluut noodzakelijk voor herstel van allerlei ongewenste processen in het lichaam. Het is waanzin om het als onzin te bestempelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:46

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:28

opala schreef:
poppekontje schreef:
geloof me dat je de rest van de adviezen zoals de onzin verhalen van Arabesk zeker niet voor waarheid moet nemen.

Overdaad schaadt wat krachtvoer betreft, naar gelang het gebruik van het paard is dit onnodig of nodig, maximale bewegingsvrijheid voor het paard is een vereiste voor de doorbloeding van alle weefsels en daardoor ook voor de hoef. Doorbloeding is absoluut noodzakelijk voor herstel van allerlei ongewenste processen in het lichaam. Het is waanzin om het als onzin te bestempelen.

@Opala,
Met wat jij schrijft ben ik het eens maar niet wat Arabesk schrijft.
Zij heeft het nml. over dat een als paard 24 uur per dag op de wei loopt zonder ijzers hij geen onsteking kan krijgen en dat biks slecht is omdat de afvalstoffen zich in de hoeven ophopen!!!
Dat is heel wat anders dat wat jij schrijft.
Arabesk heeft zeer vreemde uitspraken en dat is op zich prima zolang dat ze dat voor zich houd maar niet te pas en te onpas deze niet bewezen feiten loopt uit te kramen op Bokt.

@Arabesk.
Vraag eens aan van Nassau(hoofcare) wat hij van natuurlijk bekappen vind of denk je werkelijk dat hij dit een goede methode vind??
Je doet net of je me hem samendoet maar ik weet voor 200% zeker dat hij het niet eens eens met de dingen die jij hier beweerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:36

Wat hij er van vindt is wel duidelijk als je zijn site opent. Neemt niet weg dat hij in zijn eigen boek voor 90% hetzelfde zegt als de auteurs van paardnatuurlijk. Dáár gaat het mij om.

Hij heeft één voorval uitgekozen dat we allemaal kennen, maar daar ga ik verder niet op in. Heel jammer dat hij zich heeft laten verleiden tot die publiciteitsstunt.

Verder vind ik wel dat zijn stukken over ijzers met dubbele lippen aan voorhoeven wel degelijk hout snijden. Net als andere stukken op zijn site. Hij laat zien wat verkeerd beslag allemaal kan aanrichten. Heel nuttig en informatief!

Alleen ben ik van mening dat het oplossen van die problemen beter zonder ijzers kan gebeuren, op één uitzondering na als het hoefbeen gebroken is.

@ Poppekontje: Ik zou het fijn vinden als je een keer ophield met waardeoordelen over mij uit te spreken overal op bokt!!! Waarom zou ik mijn mening voor me moeten houden???? Kom liever met zinnige argumenten op de verhalen die ik hier neerzet, dan met dit soort beledigingen.
Ik weet waar ik over praat, ik heb diverse boeken en wetenschappelijke literatuur bestudeerd van verschillende invalshoeken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:03

Post verwijderd.
Persoonlijke melding.
Dit is niet toegestaan op bokt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:23

Kan er geen hoefzak omheen dan? Die kun je gemakkelijk losmaken en weer omdoen. Moet je paard uiteraard wel redelijk rustig zijn in de wei ...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:00

poppekontje schreef:
@Opala,
Met wat jij schrijft ben ik het eens maar niet wat Arabesk schrijft.
Zij heeft het nml. over dat een als paard 24 uur per dag op de wei loopt zonder ijzers hij geen onsteking kan krijgen en dat biks slecht is omdat de afvalstoffen zich in de hoeven ophopen!!!
Dat is heel wat anders dat wat jij schrijft.
Arabesk heeft zeer vreemde uitspraken en dat is op zich prima zolang dat ze dat voor zich houd maar niet te pas en te onpas deze niet bewezen feiten loopt uit te kramen op Bokt.

@Arabesk.
Vraag eens aan van Nassau(hoofcare) wat hij van natuurlijk bekappen vind of denk je werkelijk dat hij dit een goede methode vind??
Je doet net of je me hem samendoet maar ik weet voor 200% zeker dat hij het niet eens eens met de dingen die jij hier beweerd.

Ik zeg:een paard dat op de weide loopt en geen ijzers heeft,heeft véél minder kans op hoefzweren!
Biks is slecht,dat is allang bewezen door wetenschappers dus nee,Arabesk kraamt geen onzin uit!

Hoe weet jij zo zeker wat Van Nassau vind over Arabesk's uitspraken

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:22

[/quote]

Hoe weet jij zo zeker wat Van Nassau vind over Arabesk's uitspraken[/quote]

Vraag het voor de zekerheid maar eens na bij ze.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:29

denk niet dat de ts op dit gebek vecht zit te wachten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:32

lorelei schreef:
denk niet dat de ts op dit gebek vecht zit te wachten.

Je hebt helemaal gelijk.
Ik moet ook niet meer reageren maar dat is soms wel eens moeilijk als je iets tegen komt (meerdere malen) waar je nekharen van omhoog gaan staan.
Ik zal me beter gaan gedragen. Haha!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:51

@ Poppekontje, Armaris en Arabesk : Dit topic is er om de TS te helpen met het probleem van haar paard, niet om elkaar dood te gooien met allerlei beweringen van wetenschappers en weet ik het wat voor pietpraat wel niet. Waar of niet ? Knipoog

@ TS : Ben je al weleens in een kliniek geweest met je paard ?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:05

Mijn vroegere pony heeft ook een keer een hoefzweer gehad, dat gebeurde doordat ze 2 maanden op stal heeft moeten staan ivm een blessure.
Na die 2 maanden stalrust is de hoefsmid geweest en heeft de hoefzweer ondekt, die zat nog onderaan in de zool. Hij heeft het eruit gesneden en ik kreeg als advies om de pony gewoon zonder verband oid in de wei te zetten. Het was winter dus nat en modderig. De hoef is zo heel snel weer genezen.

Met jou paard zou ik idd een keer langs de VA gaan want 6 keer per jaar een zo'n hoefzweer kan gewoon niet gezond zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:12

ara, ik kan het helaas niet lezen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:16

@ Armaris: toch raar, dat de paarden die bij ons 24 uur buiten staan en in de zomer geen brok krijgen, regelmatig een hoefzweer hebben, terwijl de stalpaarden dat zelden overkomt.
Ieder jaar blijkt minimaal een kwart van ons permanent buiten lopende paardenbestand een hoefzweer gehad te hebben, te zien aan de kenmerkende scheur bij de kroonrand van ongeveer twee centimeter breed, waar een gat onder zit. Dit groeit uit en daar hebben ze nooit meer last van. Vaak hebben ze niet eens kreupel gelopen.

@TS: het enige dat ik je kan aanraden is wellicht (maar ik ben geen hoefsmid) wat minder nauwe ijzers en met één (of géén) lip, zodat de hoef minder smal wordt en het ijzer minder knelt, en dagelijks de hoeven goed uitkrabben en daarna met betadine scrub ontsmetten. Dan hebben ontstekingen al minder kans.