zenuwsnede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorientje

Re: zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:03

Ik heb het even nagelezen en het wordt tijd dat jij eens leert lezen: er staat heel duidelijk dat hij IN HET BEGIN sleepte met zijn voorbenen Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:25

imker schreef:
Idd Yvonne, ik ga een heel eind met je mee. Maar als ik mijn paard compleet uit de dressuurtraining zou halen, zou het meer schaden als baten.
Omdat hij rechtsvoor niets meer voelt en toch graag op de kop loopt, moet ik hem blijven trainen (wel in mindere mate) dat hij toch op zijn achterhand blijft lopen.

Imker heeft 2x binnen 8 weken een zenuwsnede aan hetzelfde been gehad, omdat de chirurg (domdom) een streng vergeten was door te halen.

Ik vind 'zwaar trainen' eigenlijk wel wat anders dan een paard gewoon netjes dresuurmatig recht en van achter naar voren blijven rijden (basiswerk) wat jij doet. Daar maak je je paard alleen maar beter mee.
Zwaar trainen vind ik springen of elke dag een uur intensief M-Z oefeningen rijden, en dat moet je gewoon niet meer doen met je paard als hij een zenuwsnede heeft gehad. Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:30

Voor Imker is nu 4-5x per week rijden/longeren zwaar werk... Hij is wedstrijdpaard-af en mag nu een beetje op halve kracht werken. Daarbij krijgt hij eind van het jaar weer een aantal maanden vakantie, omdat baasje (moi) dan niet meer kan rijden.

In mijn profiel staan trouwens nog dressuurfoto's van afgelopen maart, dan kun je zien hoe hij een beetje loopt.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:31

Maar zijn er ook paarden die ook na de zenuwsnede niet meer gebruikt konden worden?? Ben hier heel benieuwd naar, lopen ze ook rad, of blijf je er wat aan zien?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:37

Die van ons is echt jaren kreupel geweest, en het heeft best wel een tijd geduurd voordat ze weer normaal ging lopen. Ze was ook continu heel stijf, maar het is wel steeds beter gegaan. Nu is ze kreupel omdat ze een draadwond heeft (van stroomdraad, is ook troep). Ze voelen dus nog wel degelijk iets na de zenuwsnede!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:44

Even een berichtje, omdat ik dit topic graag wil blijven volgen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:04

Het volgende speelt hier:

Een paard dat al jaren kreupel is zal door geen enkele behandeling direct fijn lopen. Dit omdat niet alleen de probleemplek pijnlijk en stram is dan, maar het hele lijf. Dus na de zenuwsnede zie je dat nog wat, alleen de pijnbron is dan weg waardoor er herstel mogelijk is. Na dit herstel en hervertrouwen van het paard dat lopen geen au doet zul je er niets meer van zien. Ze schakelen maar een klein gedeelte van de voet uit, dus de rest en de huid bijvoorbeeld blijft wel gevoelig op de overige plaatsen allemaal van dat been.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:15

Klopt helemaal; het paard moet tussen de oren ook weer vertrouwen krijgen en dat heeft ook tijd nodig.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 04:03

Mijn paard loopt lekker rond met zijn zenuwsnede en natuurlijk is het van belang dat je regelmatig de hoeven grondig inspecteerd op wonden e.d. Maar ik denk dat iedereen dat bij elk paard wel doet.

Mijn paard is geopereerd toen ze 10 was en inderdaad, volgens de dierenarts was de groei er zo goed als uit en de kans is dan groter dat de zenuw niet weer aangroeid.

Mijn dierenarts heeft wel beide benen meteen geopereerd, dit om het gevoel in beide benen zo gelijk mogelijk te maken.

Toen ik na de operatie uit mijn werk naar haar toe reed om de resultaten te horen was ik doodzenuwachtig. Ik had met ze afgesproken dat ze wanneer ze twijfel hadden bij haar herstel ze niet verder zou leven. Echter, wat ik eigenlijk ook van dit paard had verwacht, deed ze het boven verwachting van de dierenartsen zo goed. Ze was na de narcose opgestaan en had even gehinnikt en was toen meteen met het hooi begonnen.

Ik heb haar daar nog een week gelaten om goede controle te hebben die eerste week. Thuis, heb ik me heel goed aan de adviezen van de dierenartsen gehouden ivm het wisselen van het verband. Ze moest na 3 weken terug voor controle, de dierenarts heeft met verbazing gekeken en vertelde dat ze wel weer het weiland in mocht...

Ik heb haar een kans gegeven en daar ben ik zeker weten nog steeds blij om.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:29

Ik heb zo'n 5 jaar geleden voor die keuze gestaan ivm een slijmbeurs ontsteking in de hoef nabij het hk gebied.

Ik heb er nooit een goed gevoel bij gehad bij zo'n ingreep omdat het probleem niet opgelost wordt.
Mijn paard had pas immers 1 behandeling ondergaan die niet aangeslagen was. De DA zag een 2e niet zitten omdat het positiefe resultaat te kort was.
Mijn Hoefsmid van toen geloofde ook niet in die behandeling en wat zenuwsnede's betreft zaten we op 1 lijn.

Ik heb mijn paard weer mee naar huis genomen. 2 dagen later liep zo rad als maar kon.
6 maanden later ben ik bij AdB geweest en nu 5 jaar later loopt ie nog steeds.

Had ik een paard zoals Imker had ik wellicht anders besloten.

Verder zie ik dat er veel positieve reacties zijn, terwijl toen ik en topic opende 'zenuwsnede Bloosplossing of uitstel van executie' behoorlijk wat negatieve reacties had.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:35

Ik heb tijden gesukkeld met een paard dat 'kreupel' liep. Dierenartsen die op een gegeven moment zelf even langskwamen omdat ze maar niet konden plaatsen wat het was.

Toen heb ik op eigen initiatief een dierenarts gebeld en daar Röntgenfoto's laten maken. Het was voor mij al een 'geruststelling' dat ik toen wist wat het was, ook al was het dan hk.

Mijn hoefsmid was ook zó tegen de zenuwsnede en ik heb eerst zijn kunsten wat betreft het aangepast bekappen en speciaal beslag heb afgewacht, maar toen dat ook niet naar mijn zin was en ze nog telkens kreupel liep als ze een sprintje had gemaakt. Ik heb vaak zitten janken in de box als ik d'r maar weer binnen had gezet om de voet rust te geven, en ik wist dat het nooit beter zou gaan.

Binnen een half jaar na de diagnose had ik genoeg tijd en geld om haar te laten opereren. Begrijp goed dat ik van dat geld ook een leuk paardje had kunnen kopen hoor.

Nu ben ik super-blij dat ik het heb laten doen, maar ik doe het niet weer. Als ze nu weer kreupel gaat lopen is het over....

Ik vind het ook héél belangrijk dat je goed naar een paard kijkt. Is het een soft/gevoelig paard, zou ik het misschien niet doen. Ik ken mijn paard door en door, een stoere muts, die ondanks haar hoefkatrol al kreupelend ook al zeker de baas in het weiland was. Een echte doorzetter dus.....

Probleem opgelost?
Ze loopt weer heerlijk, niet kreupel dus geen pijn. Er is iemand die zich er prima mee red en ik weet zeker dan het paard er ook plezier in heeft.

Ja, voor mij betekend dat dat het probleem is opgelost.... Lachen

edit aanvulling en typefoutjes
Laatst bijgewerkt door Elan_GV op 06-08-06 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:37

Mijn paard was direct na de operatie weer helemaal rad en heeft nog geen problemen met het been gehad.
In september is het 2 jaar geleden dat hij geopereerd is.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:39

imker schreef:
Deze ingreep is NIET verboden in Nederland. Welke gerenomeerde kliniek zou hem dan nog uitvoeren? Hij mag wél uitgevoerd worden, het betreffende paard mag ná de ingreep alleen niet meer uitgebracht worden in de wedstrijdsport.

Het is inderdaad niet verboden...
Even los van de discussie of je wel of niet moet gaan trainen en/of starten met paarden met een ZS, ik kan nergens in de reglementen van het KNHS terugvinden dat het niet mag. Ook niet op de site van het FEI. Of heb ik niet goed gekeken?

Mijn mening is, dat er door het gebrek aan gevoel wel een verandering van looppatroon kan optreden, waardoor er andere blessures kunnen ontstaan. Een relatief vaak voorkomend probleem is overstrekking van de voorknie.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:06

Ik kan het ook niet vinden, maar heb destijds een mail naar de KNHS gestuurd. Hierop heb ik als antwoord gekregen dat het daadwerkelijk niet mag.
Ik zou evt. nog wel even een nieuwe mail kunnen maken voor ze.