Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freya_bokt

Re: Gigantische bloeduitstorting, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 08:04

Nee hoor, ruiken deed het niet Knipoog

Ik ben ook heel ongerust met die hitte, een infectie heb je snel, vooral met al die vliegen. Het jammere is dat ik de wonde niet kan afdekken, en dat ze wat blijft vloeien. Dat zal voor die vliegen wel extra aantrekkelijk zijn. Ik bespuit de plek errond met extra veel vliegenspray en het lijkt wel te helpen.

Ze mag ook de eerste dagen niet naar buiten, dus hopen maar dat ze haar boxrust een beetje kalm opneemt. Nu ja, het is toch véél te heet om de gek uit te hangen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:38

Gaat het goed? Was even benieuwd!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 23:39

Tot nu toe gaat het vrij goed. Ze is kalm in haar box, ik laat haar alleen 's ochtends en 's namiddags even in de bak om uit te mesten en haar te wassen (ze vindt het leuk om nat gemaakt te worden in deze hitte).

Wat de injecties betreft, die moet ik geven met de praam op, anders wil ze niet stilstaan. Het is wat zielig maar ze heeft de antibiotica echt nodig....

IK moet 2 keer per dag het korstje van het wondje verwijderen. Dan is het net alsof ik een kraantje openzet en komt er weer wat van dat gele vocht (geen pus, gewoon helder) naar buiten gelopen. Je voelt wel duidelijk dat de losse huid bovenaan alweer met de onderlaag vergroeid is. Dat schuift naar beneden toe op, en er is iedere dag minder vocht. We gaan zo maar door dus!

Maandag zou ik in principe weer mogen rijden, maar ik denk dat ik het ga aankijken tot ik zeker weet dat het goed geneest. Kwestie van de vooruitgang van een week niet met een paar gekke bokkesprongen te verpesten.... Als alles zo blijft doorgaan zal er later maar héél weinig van te zien zijn. Oef!

Blijven duime, maar! OK dan!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 06:21

Zozo, je hebt nog geluk gehad! Wel fijn dat het toch goed is gekomen he?! Misschien sederen zodat ze rustig blijft en geen gekke sprongen maakt?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:59

Dat gaat goed zeg! Vind het slim dat je nog even wacht met rijden, het geneest nu zo goed én best snel ook! Ik duim rustig verder Knipoog !

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:34

Ik had van de week dit topic gelezen, en wat gebeurd me nu? Ik haal mijn paard uit de weide met een bult met vocht aan de binnenkant/knie van haar achterbeen.

Ik heb het even aangekeken, maar nu is de bult groter en groter geworden, dus ik heb de DA er maar bijgehaald, en het is inderdaad een bloeduitstorting, hij heeft met een naaldje gekeken wat erin zat, en dat was dus bloed.

Volgens hem trekt het vanzelf weg, maar dat kan maanden gaan duren. Maar nu lees ik hier tegenstrijdige dingen...ik weet niet zo goed wat ik er nu mee moet..:S Mijn paard loopt er behoorlijk kreupel op (lees galopperen op 3 benen) dus rijden kan ik voorlopig op mijn buik schrijven.

Maar nu zit ik dus te twijfelen over dat leeglopen: kan het een harde klomp worden? Want dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling! Ik denk dat ik ook maar een belletje naar de kliniek hier in de buurt pleeg, kunnen hun advies geven over de telefoon?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:09

Nou, da's toevallig. Als de bult nog steeds groeit, is de bloeding niet gestopt. Ik denk dat als je dit topic goed doorleest, je precies weet wat je kan verwachten. Als het maanden blijft zitten (en omdat het eiwitrijke vloeistof is wat erin zit) loop je kans dat er een steriele ontsteking onstaat. Zou het dus ook net als de TS op een gegeven moment laten leeglopen.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:04

Een paard bij ons op stal heeft dat ook gehad , we hebben er coolpack op gedaan dat koelt maar er zit ook arnica in wat plaatselijk de doorbloeding bevorderd.
Als het niet meer bloed kun je dat doen , door de betere doorbloeding gaat de zwelling sneller over.
Arnica kan in dit soort gevallen een hoop doen.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 06:37

Nou, dat is wel heel toevallig rijoyco! Succes! Wel fijn dat j edankzij dit topic al weet wat er kan gebeuren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:03

Ik heb een fjord gehad die dit had op zijn schouder nadat hij een flinke beet van een ander paard had gehad.
We hebben er niets aan gedaan omdat inderdaad leeg laten lopen allerlei bacterien de kans geeft.
Heel langzaam is het geslonken, maar het heeft wel zo'n maand of 4 geduurd voor hij het helemaal kwijt was. We hebben hem fulltime op de wei gezet omdat beweging natuurlijk voor dit soort dingen altijd goed is.

Sterkte ermee!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:22

@rijoyco: Wat jammer! Als je het idee hebt dat de bult nog aan het groeien is, moet je meteen ijs erop leggen en een goed drukkende bandage aanleggen( wel niet te lang). Ik was daar niet op tijd mee en daarom is het zo groot kunnen worden.

Ik denk dat je beter met je paard naar de kliniek gaat. De mijne heeft nooit zo kreupel gelopen, daarom wisten we dat het enkel om een bloeduitstorting ging en er niets anders beschadigd was. Als de mijne zo kreupelde zou ik toch graag met een foto/echo laten nakijken waarom. Bovendien gaan ze je denk ik geen gratis telefonisch advies geven over een paard dat ze niet gezien hebben.
Als er bloed in zit raad ik je ook aan het over een week of 4 te laten openmaken. Het is maar een heel klein sneetje (vraag of ze niet willen scheren vooraf, dan zie je er eigenlijk niks van). En laat hem in de tussentijd gewoon lekker staan; wat spontane beweging op de wei is nog het beste. Het is een zaak van veel geduld, maar het komt wel in orde!

Ik heb trouwens vandaag voor de eerste keer weer gereden. Ging prima! Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:29

Goed nieuws Freya!! Lekker gevoel weer denk ik Lachen !

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:00

Mijn paard heeft volgens mij hetzelfde. Hij is vorig jaar in longeerkraal gevallen door stomme aktie van hem en had toen opeens een flinke bult zitten aan de binnenkant van zijn bovenbeen. Na een tijd was de bult geslonken maar er zat een beetje hard bot op de plek. Hij heeft er geen dag kreupel opgelopen en de bult deed hem ook absoluut geen pijn. De bult is binnen een jaar zo'n 4x dik geworden en werd dan weer dun... mijn toenmalige DA wist niet wat het was en fysio ook niet. Ben nu bij mijn nieuwe DA geweest omdat Omar van de week weer met dikke bult stond, die nu ook warm was geworden en zijn knie nu ook dik en warm Scheve mond Het blijkt dat Omar een lekkend bloedvat heeft overgehouden door die val, blijft zwakke plek en bij overbelasting gaat bloedvat weer lekken en daardoor dus die bloeduitstorting. De bult is nu op zijn dikst en nog niet geslonken. Ik heb er een gel voor gekregen om erop te smeren (komt uit Duitsland maar weet naam even niet) en heb homeopatische druppels voor de doorbloeding gekregen. Ik baal er stevig van omdat het ook altijd een zwakke plek zal blijven. Had een endurance wedstrijd en die heb ik afgezegd. Hoop dat ik in de toekomst wel gewoon endurance kan blijven rijden enzo.

Is dit een beetje hetzelfde als bij jullie? Wat is het voordeel van open laten snijden? Mijn DA heeft mij niet gezegd of ik nu wel of niet rustig mocht rijden of dat het beter was hem op het land te zetten zodat hij 'eigen' beweging heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:06

Het is bij Lan geen zwakke plek geworden. Ik rij al weer een hele poos en training is ook al een behoorlijke tijd opgepakt.

Voordeel van openmaken: deze bult was uit zichzelf niet weggetrokken. Het bloed verhard in kamertjes (van huid) die aangemaakt worden. Ze had een harde bult gehouden. En daar had echt geen arnica-zalf bij geholpen. Dat is voor milde kneuzingen. Niet voor een paar liter bloed in een bult.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:06

aanvulling: ik heb haar in de wei gehad in die periode.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:32

Anya schreef:
Het is bij Lan geen zwakke plek geworden. Ik rij al weer een hele poos en training is ook al een behoorlijke tijd opgepakt.

Voordeel van openmaken: deze bult was uit zichzelf niet weggetrokken. Het bloed verhard in kamertjes (van huid) die aangemaakt worden. Ze had een harde bult gehouden. En daar had echt geen arnica-zalf bij geholpen. Dat is voor milde kneuzingen. Niet voor een paar liter bloed in een bult.

Ben bang dat Omar al een harde bult heeft overgehouden aan die val. Het is al bindweefsel en dat bindweefstel schijnt te drukken op dat bloedvat en bij overbelasting gaat bloedvat weer lekken.

Ik heb geen arnica zalf maar een speciale gel die in Nederland niet wordt verkocht die normaal voor mensen gebruikt wordt met aderproblemen.

Omar staat nu in de wei. Die bulten heeft hij dit jaar af en aan gehad, soms met tussenpauze van 6 maanden en verdwenen bij hem soms binnen een week weer en dan bleef het bindweefselbult weer over. Het zit op een hele lastige plek aan binnenkant van zijn been waar veel aders en spieren e.d. lopen en helaas niet op zijn kont ofzo Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:37

Ik doelde ook niet op jouw gel.. die gel ken ik... werkt wel aardig goed. Ik ben ook de naam kwijt idd.

Iemand anders in dit topic raadde aan een zeer grote bult met arnicazalf te behandelen. Dat werkt dus niet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:23

Anya schreef:
Ik doelde ook niet op jouw gel.. die gel ken ik... werkt wel aardig goed. Ik ben ook de naam kwijt idd.

Iemand anders in dit topic raadde aan een zeer grote bult met arnicazalf te behandelen. Dat werkt dus niet.

Ah okay Haha! zal de naam vanavond even opzoeken. De bult bij Omar is niet zo groot als die van jullie hoor. Het is een soort van groot ei op zijn been en in totaal ongeveer 5 cm groot. Ik meet de beenomvang dagelijks op en kan dus ook vergelijken met een jaar geleden. Op zijn kleinst is de bult 38 cm (met bindweefsel) en nu is hij 42 cm en is het dus een bloeduitstorting.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:26

Die gel wordt volgens mij gebruik voor behandeling van trombose bij mensen. Dat werkt wel.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:41

Anya schreef:
Die gel wordt volgens mij gebruik voor behandeling van trombose bij mensen. Dat werkt wel.

Dat zou idd best kunnen. Ik smeer het er nu sinds vrijdag op maar helaas nog geen verbetering. Ik zal wel weer te snel willen Scheve mond

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:28

Gel die ik van mijn veearts heb gekregen heet Heparin-ratiopharm 180 000 gel.

Schijnt te worden gebruikt bij revalidatie na een trauma Verward Ik hoorde van mijn sportmasseuse (dochter heeft ook een paard bij mij op stal) dat het een goede gel is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:39

Ja ik weet het weer... wordt gespoten bij hoefbevangenheid. Voor de doorbloeding.

Hier de tekst die daar staat... let wel.. dit zijn injecties.

Belangrijke medicijnen tijdens een acute en chronische hoefbevangenheid:
Als eerste moet doorbloeding problemen worden behandeld. Daarvoor zijn bloedvat verwijdende medicijnen nodig (Vasodilatoren). Veel gebruikt is het medicijn Heparin maar ook Acepromazine word veel gebruikt. Bij chronische bevangenheid heeft Heparin geen zin. Een teveel aan Heparin kan schade aanrichten vooral na geboorteproblemen en open wonden. Het beste kan men Heparin geven onder kliniekomstandigheden. Doorbloedingbevorderende middelen naast Heparin zijn ook Acepromazine (Vetranquil 0,05 mg/kg) en Isoxurpine. Bij een aderlating mag men geen Acepromazine gebruiken. Een goede bloedverdunner zijn Acetylsalicylzuur 500 mg. Het paard mag hiervan max. 2 x daags 10 tabl. van hebben. (per 600kg)

Schema subkutaan spuiten van Heparin:
Dag:1 150 IE Heparin/kg
2e Inj. 120 IE Heparin/Kg
Dag:2-3 120 IE Heparin/Kg
Dag:4-7 100 IE Heparin/Kg
Vanaf dag 8 80 IE Heparin/Kg
Tussen elke injectie minstens 12 uur.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:04

Ik heb idd geen injecties maar gel voor Omar. De teksten die ik op internet vind zijn allemaal in het Duits Scheve mond ik kon er wel uit opmaken dat het wordt gebruikt bij Trombose en bij problemen met doorbloeding enzo. Iemand goed in Duits Verward Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:09

Ik heb de duitse teksten zitten lezen. Wordt idd gebruikt ter bevordering van doorbloeding. Spataderen, trombose e.d. Dus ook bloeduitstortingen van ernstige aard.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:18

Anya schreef:
Ik heb de duitse teksten zitten lezen. Wordt idd gebruikt ter bevordering van doorbloeding. Spataderen, trombose e.d. Dus ook bloeduitstortingen van ernstige aard.

Dank je Haha! Ik heb gehoord dat het een goede gel is.

Zijn knie is gelukkig al weggetrokken met de gel. Het vocht e.d. uit de bult was namelijk deze keer ook naar zijn knieen gezakt. Bult is nog steeds even groot Verdrietig Ik zal wel weer te snel willen. Ik geef hem nu even alleen weidegang en stappen totdat de bult is geslonken. Het is helaas een lastige plek waar het zit.