"Gevaarlijke" Spaanse vlieg omg. de Veluwe!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Re: "Gevaarlijke" Spaanse vlieg omg. de Veluwe!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:20

Het klink verdacht veel als de " mouche de vache of mouche platte" (koeienvlieg of platte vlieg) die ik vanuit Zuid Frankrijk ken. Hij steekt niet, zit graag onder de staart/rond de anus. Het is een vlieg, maar hij vliegt nauwelijks. Hij beweegt zich hoofdzakelijk zijwaarts lopend als een krab over het dier. Dat kriebelt en daar reageren de paarden op. De paarden die ik in Zuid Frankrijk heb gereden waren er overigens zo aan gewend dat ze er niet meer op reageerden dan onze paarden hier op een gewone vlieg.

Je kunt ze onder de staart weghouden door dat gebied met een doekje met olijf- of zonnebloemolie in te smeren. Gevolg is echter wel dat ze dan gaan zwerven over het lichaam met alle kriebel gevolgen van dien.

Verder eten ze het zeet/zout van de paarden op. Ze zijn dus irritant, maar gevaarlijk, zeker niet.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:27

ah dat is dan dat beest wat ik hier heb gezien, die bewoog zich ook als een krab, zo zijwaards lopend.
Maareh waar blijven al die beloofde foto's nou???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:10

Gadsie; Klinkt niet zo gezellie Haha!
Ik wacht ook nog steeds op de foto's!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:49

Alvaron schreef:
Het klink verdacht veel als de " mouche de vache of mouche platte" (koeienvlieg of platte vlieg) die ik vanuit Zuid Frankrijk ken. Hij steekt niet, zit graag onder de staart/rond de anus. Het is een vlieg, maar hij vliegt nauwelijks. Hij beweegt zich hoofdzakelijk zijwaarts lopend als een krab over het dier. Dat kriebelt en daar reageren de paarden op. De paarden die ik in Zuid Frankrijk heb gereden waren er overigens zo aan gewend dat ze er niet meer op reageerden dan onze paarden hier op een gewone vlieg.

Je kunt ze onder de staart weghouden door dat gebied met een doekje met olijf- of zonnebloemolie in te smeren. Gevolg is echter wel dat ze dan gaan zwerven over het lichaam met alle kriebel gevolgen van dien.

Verder eten ze het zeet/zout van de paarden op. Ze zijn dus irritant, maar gevaarlijk, zeker niet.

ik woon in zuid-frankrijk en hier is inderdaad ook zo'n zeer irritante vlieg. het lijkt meer op een grote teek. maar is niet veel groter dan eens trontvlieg, zit wel op dezelfde plek en ze steken lelijk. mijn paard vond het eerst (vorig jaar toen we verhuisden) erg irritant maar naa een tijdje raakte hij eraan gewent en nu merkt hij het amper.
ze zijn inderdaad erg lastig dood te krijgen, je moet ze echt pletten of er een fikkie onder houden Tong uitsteken

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:58

en hoe zit dat met het eitjes verhaal?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:09

cp112 schreef:
Alvaron schreef:

ik woon in zuid-frankrijk en hier is inderdaad ook zo'n zeer irritante vlieg. het lijkt meer op een grote teek. maar is niet veel groter dan eens trontvlieg, zit wel op dezelfde plek en ze steken lelijk. mijn paard vond het eerst (vorig jaar toen we verhuisden) erg irritant maar naa een tijdje raakte hij eraan gewent en nu merkt hij het amper.
ze zijn inderdaad erg lastig dood te krijgen, je moet ze echt pletten of er een fikkie onder houden Tong uitsteken

heh, getver, het wordt nu wel een heel goor verhaal Tong uitsteken
kijk ondertussen braaf iedere keer tussen koker en staart en onder staart van mijn paard, maar gelukkig -klop, klop- nog niks gevonden!

iemand al een foto van zo'n vies beest? en waar zitten ze nou allemaal precies in Nl?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:54

Pellie schreef:
en hoe zit dat met het eitjes verhaal?

Deze vliegen hebben geen legboor (zoals een sluipwesp) dus als ze al eitjes leggen dan niet onder de huid. Ik heb ook nog nooit gehoord of gezien dat de paarden er wonden met maden (vliegenlarven) van zouden krijgen. Dus heel eerlijk gezegd geloof ik niet in het eitjes verhaal.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 25-06-06 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:59

owh bah blij dat het ngo zo ver weg is.maar die naam klinkt niet veel belovend.zal kijken of ik een foto kan vinden.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:50

Het zijn levendbarende insecten, dus ze leggen geen eitjes.....

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 23:13

Hier gaat de ronde in de paarden kliniek dat ze wellicht eitjes leggen, hoe, waar ,wat en waarom geen idee. Foto op internet kan ik niet vinden en foto van t beest op stal heb ik geen tijd voor gehad. Misschien dat Cp112 er 1 kan vinden?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 00:00

ooh er zijn hier zat, maar ik weet niet zeker of dat dezefdle is als die jij bedoeld.
het zijn zoals Alvaron zei zogenaamde "mouche plat" dingen.
maar ik zal morgen even een foto maken, paard zit eronder dus makkelijk te vinden.
al maakt mijn camera niet al te scherpe foto's Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:55

Jakkes, mijn merrie heeft sins vrijdag een hele vreemde bult achter haar kaak zitten, DA komt vanmiddag, zal hem dan gelijk ook eens vragen over deze 'vlieg' waar we het hier over hebben !!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:06

mm toch even dit topic volegn wel benieuwd...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:12

uhm interessant topic, maar ik zou ook graag een foto willlen zien!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:18

foto???????????????????

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:26

Ik ben ook wel erg benieuwd naar een foto. Wat ik me afvroeg, bedoelen jullie met strontvlieg een horzel?? Ik vind horzels al zulke nare beesten, kan het nog erger?

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:38

Nee ik bedoel er een gewone vlieg mee.....zo'n zwarte....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:40

Ok, dan is me dat duidelijk. Ben echt wel benieuwd naar de foto.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:26

foto komt eraan, paard is aan het eten en dan ga ik hem maar niet lastigvallen Haha!
uurtje dan issie der wel.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:23

Roxatte schreef:
Het zijn levendbarende insecten, dus ze leggen geen eitjes.....

Sorry, insecten zijn per definitie niet levendbarend. Dat is aan zoogdieren een een aantal reptielen voorbehouden.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 26-06-06 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:27

bah kon geen foto maken want ze waren er niet. het is de hele dag al pokke weer met regen e.d en dan zie je ze dus niet. het klaart nu wat op dus misschien straks nog foto en anders hopelijk morgen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:52

Ik ken die vliegen wel.
Ik heb er zelf 1 in mijn schouder gehad.
En het gekke is je voelt het geen eens als ze zich in je huid nestelen. Ik was er gelukkig op tijd bij en heb hem eruit getrokken met een pincet. Verder niks gebeurd.
Maar het zijn inderdaad vieze enge beesten.
Maar je hebt er ook bij zitten die verrekt veel op de normale huis tuin en keuken vlieg lijkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:36

Ik lees ook even mee!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:45

Bah krijg gelijk overal jeuk als ik dit topic lees.

Ik ben niet zo bang eigenlijk...al die insecten lijken zo veel op elkaar..gister zat er ook een dikke kever bij ons op de kamer..lijkt ook enorm veel op die 'spaanse vlieg' Clown maar hij was het niet

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:37

Ik zelf woon ook op de Veluwe en gaan met de paarden zomers vaak het bos in. Ben ondertussen wel heel benieuwd naar de foto's geworden eigenlijk.