Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Alvaron schreef:Het klink verdacht veel als de " mouche de vache of mouche platte" (koeienvlieg of platte vlieg) die ik vanuit Zuid Frankrijk ken. Hij steekt niet, zit graag onder de staart/rond de anus. Het is een vlieg, maar hij vliegt nauwelijks. Hij beweegt zich hoofdzakelijk zijwaarts lopend als een krab over het dier. Dat kriebelt en daar reageren de paarden op. De paarden die ik in Zuid Frankrijk heb gereden waren er overigens zo aan gewend dat ze er niet meer op reageerden dan onze paarden hier op een gewone vlieg.
Je kunt ze onder de staart weghouden door dat gebied met een doekje met olijf- of zonnebloemolie in te smeren. Gevolg is echter wel dat ze dan gaan zwerven over het lichaam met alle kriebel gevolgen van dien.
Verder eten ze het zeet/zout van de paarden op. Ze zijn dus irritant, maar gevaarlijk, zeker niet.
cp112 schreef:Alvaron schreef:Het klink verdacht veel als de " mouche de vache of mouche platte" (koeienvlieg of platte vlieg) die ik vanuit Zuid Frankrijk ken. Hij steekt niet, zit graag onder de staart/rond de anus. Het is een vlieg, maar hij vliegt nauwelijks. Hij beweegt zich hoofdzakelijk zijwaarts lopend als een krab over het dier. Dat kriebelt en daar reageren de paarden op. De paarden die ik in Zuid Frankrijk heb gereden waren er overigens zo aan gewend dat ze er niet meer op reageerden dan onze paarden hier op een gewone vlieg.
Je kunt ze onder de staart weghouden door dat gebied met een doekje met olijf- of zonnebloemolie in te smeren. Gevolg is echter wel dat ze dan gaan zwerven over het lichaam met alle kriebel gevolgen van dien.
Verder eten ze het zeet/zout van de paarden op. Ze zijn dus irritant, maar gevaarlijk, zeker niet.
ik woon in zuid-frankrijk en hier is inderdaad ook zo'n zeer irritante vlieg. het lijkt meer op een grote teek. maar is niet veel groter dan eens trontvlieg, zit wel op dezelfde plek en ze steken lelijk. mijn paard vond het eerst (vorig jaar toen we verhuisden) erg irritant maar naa een tijdje raakte hij eraan gewent en nu merkt hij het amper.
ze zijn inderdaad erg lastig dood te krijgen, je moet ze echt pletten of er een fikkie onder houden
Pellie schreef:en hoe zit dat met het eitjes verhaal?
Roxatte schreef:Het zijn levendbarende insecten, dus ze leggen geen eitjes.....