Heeeel oude Pony !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:37

ik lees hier vanalles betreft agh sjieluuugh etc... ik heb mijn pony bijna 15 jaar gehad, het laatste half jaar viel hij steeds verder in en zag er ook zo uit als dit pony'tje. DA erbij geweest, dierenbescherming zelfs omdat mensen uit de wijk ofzo gebeld hadden en contact gehad met de inspectie dienst. mijn pony was dan mager, maar at veel en graag, hapte nog gras van het land, was vrolijk, draafde van en naar stal, het was voornamelijk een rot gezicht.
zowel DA als dierenbescherming vonden het niet een geval van direct laten inslapen, hij was altij dnog zooo vrolijk. uiteindelijk kon hij sochtends niet meer opstaan en pas tóen was de heldere blik en vrolijkheid uit zijn ogen, dat was ook het moment om het in te laten slapen.

kijk vooral naar het beestje en laat je gedachten niet door anderen bepalen die het sjielugggh vinden, veel succes ermee!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:52

Ja, mijn pony is idd nog heel vrolijk! Ze draaft soms de weide op en af, is aan het trippelen ipv te stappen als ze naar de andere weide mag, staat te hinniikken als ze eten krijgen, noem maar op...

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:54

Is het misschien een idee om je nichtjes te bellen en te vertellen hoe het er voor staat? Of ben je bang dat dan je oom heel boos wordt?
Als je je nichtjes inlicht kunnen ze mee beslissen. Dat is ook belangrijk voor de verwerking, want dood gaat ze toch (klinkt niet leuk maar het is wel zo), dat kan je niet voorkomen. Ze zullen het toch mee gaan maken.
Wat wil jezelf eigenlijk? Hoe zie jij de noodzaak van inslapen?

Succes!

ps: een lekkere fleece deken lijkt me inderdaad verstandig. Warmhouden kost veel energie.

Luckystory

Re: Heeeel oude Pony !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:58

Tja, als ze nog vrolijk is, zou ik haar eerlijk gezegd ook niet laten inslapen. Waarom vindt de Da het trouwens nodig? Alleen omwille van haar gewicht, of zijn er nog andere problemen?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:16

Gewicht idd, ze heeft al een tijdje diaree, heeft geen kracht meer (ze valt bijna omver als je ze een duwtje geeft omdat ze op je voet was gaan staan (:) ), krijgt nog heel moeilijk warm, en haar ogen etteren constant... Echt vies om te zien...

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:34

ik denk dat je vooral moet kijken of het paardje nog levenslust heeft..
als je echt denkt dat haar tijd is gekomen, en je wilt haar echt in laten slapen zou ik eerst nog eens een second opinion doen
en dan zorgen dat je oom daarbij is zodat hij het uit de mond van de da hoort..
verder over die tanden, heeft ze alleen geen tanden meer of is ze ook haar kiezen kwijt?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:37

Euhm... haar voorste tanden heeft ze nog. Die achterin, dus om bv. gras te kauwen niet meer.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:40

zou je pony echt pijn hebben ofzo?ze kijkt aardig helder uit der oogje's,ik denk dat ze gewoon(hoe poedersuiker het klinkt)uit zichzelf aan het dodgaan is van ouderdom.
waarom een spuitje geven als ze geen pijn heeft,tis heel natuurlijk dat als een oud paard eenmaal op een bepaald punt is dat gaat afvallen.

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:49

ok, ik zou om het 100% zeker te weten even haar tanden na(laten) kijken om te voelen of ze geen scherpe randen ed. heeft , als ze die heeft weg laten vijlen... en ik zou het zeker gaan proberen met dat voer...

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:03

Evikes schreef:
Gewicht idd, ze heeft al een tijdje diaree, heeft geen kracht meer (ze valt bijna omver als je ze een duwtje geeft omdat ze op je voet was gaan staan (:) ), krijgt nog heel moeilijk warm, en haar ogen etteren constant... Echt vies om te zien...

Dat zijn niet direct dingen waar ze heel veel pijn van heeft. Zoals al gezegd is zou ik haar inderdaad een dekentje opleggen, zodat ze haar al haar energie niet meer in het op peil houden van haar lichaamstemperatuur hoeft te steken. En haar oogjes kan je wel uitwassen (maar dat doe je waarschijnlijk al )
Dat ze diarree heeft maakt het natuurlijk niet makkelijker op om voedingstoffen op te nemen.
Als ik jou was zou ik inderdaad dat seniorenvoer eens proberen, misschien dat ze dan wat opknapt. En misschien kan je haar ook een kuur Pro-Biotica geven. Zodat ze alle voedingstoffen beter verteert en kan opnemen.
Want nu is ze echt haar spieren aan het "opeten" om aan energie te komen. Je kan er nu zoveel eten insteken als je wilt, ze neemt er blijkbaar toch niets van op.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 05-06-06 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:05

die diaree kan ook komen door het "slappe" voedsel...
zorg ondanks dat ze goed drinkt houd dat goed in de gaten, door de diaree raakt een paard veel vocht kwijt...

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:19

aah, heel veel sterkte met je pony, ik denk dat je moet doen wat je zelf het beste lijkt, want mijn indruk van je oom is dat hij neit omtepraten valt..
Wat vinden je nichtjes er eigenlijk van? of weten ze het niet..

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:04

mijn oudje had nog 'wat' kies over en voor alleen 1 tand die horizontaal in zn mond stond. als ik zo lees en zie hoe je beestje erbij staat zou ik m als het slecht weer is een regendekentje opleggen zodat hij niet door en door nat kan worden en ik denk dat je aan de levenslust van je paardje wel ziet wanneer het einde er moet komen, jij kent hem tenslotte het beste en ziet ook wanneer hij niet meer uit zn ogen kijkt, zoals ie deed bijvoorbeeld

Jaimyliefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:20

Jaimyliefje schreef:
veel sterkte ermee, maar als het kan zou ik dat voer echt nog proberen!

hierbij wil ik trouwens nog toevoegen (mijn zus zat op mn account) dat hij er idd slecht uitziet maarrrr het is normaal voor oude paarden om er niet al te goed uit te zien.. hoewel dit een beetje over extreem is. maar je moet toch goed nadenken over een spuit... het is wel de dood... niet meer verder leven klaar. fin'. dus denk er goed over na... EN PROBEER DAT ONGELOFELIJKE SENIOREN VOER!! je geeft namelijk erg veel om die sissi zo veel dat je haar zelfs dood wil laten gaan omdat ze zo ongelofelijk erg lijdt...dat zouden denk ik niet veel eigenaren en verzorgers willen. (ik denk dan ook dat je eigenlijk ergens in je koppie wel weet dat je haar echt niet dood wilt!! ) jij bent een goed baasje!! onthoud dat maar goed.. haha dat waren 'liefjes wijze woorden!!

denk er trouwens niet alleen over na hoe ze eruit ziet door middel van haar vacht en tanden etc. te bekijken... hoe zou ze zich voelen in haar koppie.. is ze nog vrolijk en wil ze nog voor haar leven vechten.. ik denk persoonlijk van wel!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 06:57

ik heb niet alle pagina's gelezen,maar als ze een slecht gebit heeft is het wel een idee om meerdere keren per dag kleine porties geweekt voer te geven..

laat vooral je nicht en haar vader zich hier ook voor inzetten, als ze er meerdere malen per dag heen moet weet ze ook dat dit denk ik wel nodig is

meerdere malen per dag dus kleine porties geweekt voer, dat kan speciaal brok zijn of anders wat ze wel makkelijk kan weg krijgen.
door die kleine porties loop je minder risico op koliek.

denk dat dat toch haast wel de enige oplossing is, geef haar als ze daar behoefte aan heeft een dunne deken op die waterdicht is, als ze het koud heeft kost dat extra energie.
overdag lekker in het gras, snachts toch op stal denk ik..

merrie brok is ook heel goed voer, is speciaal voor zogende merries en bevat veel extra's..evenals speciaal senioren voer dus zoals hier al gezegd is.

ik vind het vrij normaal hoor dat een slecht gebit zorgt voor afvallen, tuurlijk toch, als je niet goed kunt kauwen en zo te weinig binnenkrijgt ..dan val je af..

t zal een heel werk zijn denk ik, maar andere optie heb je denk ik haast niet?

succes ermee

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:02

geen idee of het zielig is, ze ziet er niet ongelukkig uit, maar wat een vervelende man zeg.. ik snap ook wel dat het beter voor haar is zeg.. wel prachtig dat het diertje zo oud heeft mogen worde

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:35

Dhani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:25

ja ik sluit me bij de rest aan, het is spijtig maar ik zou het paardje ook inlaten slapen. en ik snap niet dat de mede eigenaar daat niet mee in stemt. iedereen ziet toch dat het beestje niet meer is zoals het was?

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:28

Dit paard heeft geen spieren meer, een skelet met vel. Eigenlijk wel tijd voor een spuitje. Ze zal ook wel niet meer gaan liggen omdat ze niet makkelijk meer overeind kan komen. Het zal haar ook wel moeite kosten om te lopen en zich staande te houden.

Ik vind het diervriendelijker om haar in te laten slapen. Als ze valt en niet meer op kan staan vind ik niet zo diervriendelijk.

Is het een geldkwestie? Zo duur kan dat spuitje toch niet zijn? Afgevoerd moet ze toch.

laurien_u

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:44

Heb je het voer al geprobeerd dan?

visitor1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:53

russel eerst doe je de suggestie dat ze misschien niet meer goed op kan staan.. en daarna trek je je conclusie op iets wat je denkt maar niet zeker weet..
wie zegt dat dit paard niet meer ligt?... dat maak jij ervan...
het zal haar ongetwijfeld meer moeite kosten maar er staat nergens dat ze het niet meer kan...

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:03

geef je inmiddels al dat voer ? het is nu juist lekker weer aan het worden om buiten te zijn voor haar! ze is mager idd dat ziet iedereen maar ik zou het (als ze nog zo vrolijk is) nog even aankijken hoor, vertroetelen en alles proberen wat mogelijk is om haar weer wat fit en dikker te krijgen.

als het niet aanslaat dan houd het op, zoals nu kan ze niet rond blijven lopen das sneu zeker als het weer kouder word!

succes en sterkte in ieder geval.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:16

Weet je ook waar ze vandaan komt. heb ook een pony gekent die zo heette en was ook een vosje.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:22

Ze komt vanin Vlierzele (en dat ligt in België).
Ben vandaag achter dat voer gegaan (3-4 winkels afgereden want nergens verkochten ze dat) maar uiteindelijk toch gevonden. Ga haar straks een eerste schepje ervan geven . Hopelijk lust ze het, maar dat zal wel zeker?

edit: en een dekentje heeft ze ondertussen al aan en loopt lekker op de weide

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:58

russel schreef:
Dit paard heeft geen spieren meer, een skelet met vel. Eigenlijk wel tijd voor een spuitje. Ze zal ook wel niet meer gaan liggen omdat ze niet makkelijk meer overeind kan komen. Het zal haar ook wel moeite kosten om te lopen en zich staande te houden.

Ik vind het diervriendelijker om haar in te laten slapen. Als ze valt en niet meer op kan staan vind ik niet zo diervriendelijk.

Is het een geldkwestie? Zo duur kan dat spuitje toch niet zijn? Afgevoerd moet ze toch.

ik vind dit een beetje een kort door de bocht reactie eerlijk gezegd. mijn pony zag er net zo uit( zie profiel) en je wilt niet weten hoe hij nog liep(stapte en draafde van en naar de wei) en hoe soepel hij nog opstond, nog elke keer verbaasde ik me erover.
over hoe diervriendelijk iets is kan alleen maar iemand oordelen die óf een medische kijk heeft óf degene die het paard kent, die ziet of het beestje nog vlot uit zn ogen kijkt, dat is degene die zijn beessie door en door kent.

geldkjwestie zal wel meevallen... ik was voor het spuitje en nog wat medicatie van te voren rond de 100 euro kwijt, dus dat zijn idd de kosten niet, maar ik heb niet het idee dat het daar alleen om draaid