Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:48

Pfff dat ziet er echt vreselijk uit! Ik hoop dat alles mooi geneest, en natuurlijk zo snel mogelijk!

Ik zelf smeer altijd levertraan op open wondjes, prikt niet, houdt vliegen en ander 'vliegend ongedierte' weg, ik vind zelf dat wondjes er mooi door genezen. Nou moet ik er bij zeggen dat ik geen ervaring heb met zulke grote wonden (gelukkig, ik ga direct even afkloppen).

Tegen wild vlees is blauwe wond tinctuur ook goed geloof ik, dat doe ik er voor de levertraan op.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:05

Jeetje, dat is schrikken zeg!
Ik denk dat je al genoeg tips hebt gekregen.
Mijn paard is momenteel ook genezende van een vleeswond.
Ik heb van de DA zalf tegen infecties die ik nu moet smeren (na 2 weken verband en ontsteking door de nietjes ).
Als de wond dicht is, kan ik dan met Vulkatan smeren tegen littekens?
M'n paard zit al compleet onder de littekens (vroeger niet zo fijn behandeld) en ik vind het zo vreselijk zonde..

dicdee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:33

Zoials mijn vriendin Tessabo al zei:geen paniek!!Komt allemaal goed. Wond niet hechten is met dit soort wonden beter omdat je anders alleen maar ellende krijgt met ontstekkingsverschijnselen. Huid is , mits goed verzorgd , prima in staat zichzelf te helen.
De bijna)driejarige merrie bij ons op stal had een enorme vleeswond. Opengehaald aan een oud stuk weideomheinng. Akelige wond!!Arts had eigenlijk al besloten om haar in te laten slapen!!Maar door second opinion, waaruit bleek dat het allemaal nog zo erg niet was, en onze goede zorgen is het allemaal goed gekomen!!Elke dag spoelen, flink de tuinslang erop!!En wond verzorgen met Vulketan tegen de wildvleesvorming!!En zie het resultaat. Tessabo??Waar zijn de foto's die ik je heb doorgestuurd??!!Volgen morgen..succes!!!Komt goed!!!

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 09:57

hmmm, krijg nu net door iemand een fles Acederm Wondspray in mijn handen geduwd.
Iemand daar evaring mee?

Barbara_

Re: Paard heeft zichzelf gespiest op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:04

Mijn pony had ook een keer een domme actie waarbij er iets uitstekends 15 cm haar borst in was gestoken! Het was een enorm gat waar zo een vuist in pastte!
De dierenarts er bij, antibiotica en hij had de spieren gehecht (dus onderhuids) en de huid zelf. Helaas was mijn pony ondanks dit ongeluk zo happy dat ze heel de tijd gewoon bleef rennen waardoor de wond weer open ging! Toen kon de dierenarts het niet meer hechten want de wondranden waren te oud.
Ik heb toen soda opgelost in water en 2 keer per dag de wond schoongemaakt met die soda-oplossing en met behulp van watten. Verder steeds acederm erop gedaan.
De wond zag je per dag kleiner worden en nu zie je er helemaal niets meer van! Je kunt het alleen nog een klein beetje voelen!

Succes met jouw paardje!

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:08

Oe dat ziet er niet fijn uit idd!
hopen dat het goed geneest..

Barbara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:13

Je hebt trouwens ook anti-vliegenspul in een soort deo rollers, dit kon je rondom de wond smeren om zo de vliegen een beetje uit de buurt te houden!
Wel opletten dat je het niet in de wond doet, maar met zo'n roller is dat beter te controleren als met een spray!
Succes!

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:02

Ik zou er zelf nites opsmeren als het niet door de dierenarts is aangeraden. Er zijn zoveel spullen en ook veel spullen die meer kwaad dan goed doen. Zou dus even wachten wat hij ervan zegt. Er komt zowiezo nog steeds vocht uit de wond, dus de viezigheid wordt er door het lichaam al uitgehaald. Ik zou ook niet gaan spoelen met ons water. Ik weet niet waar het precie vandaan komt, maar het is geen kraanwater volgens mij. Ik ben zelf toch al niet zo van die smeerseltjes (heb teveel negatieve dingen gezien en gehoord). Hoe gaat het nu eigenlijk met Nienke? Loopt ze al wat minder stijf dan zondag of nog hetzelfde?

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 11:05

spokie79 schreef:
Ik zou er zelf nites opsmeren als het niet door de dierenarts is aangeraden. Er zijn zoveel spullen en ook veel spullen die meer kwaad dan goed doen. Zou dus even wachten wat hij ervan zegt. Er komt zowiezo nog steeds vocht uit de wond, dus de viezigheid wordt er door het lichaam al uitgehaald. Ik zou ook niet gaan spoelen met ons water. Ik weet niet waar het precie vandaan komt, maar het is geen kraanwater volgens mij. Ik ben zelf toch al niet zo van die smeerseltjes (heb teveel negatieve dingen gezien en gehoord). Hoe gaat het nu eigenlijk met Nienke? Loopt ze al wat minder stijf dan zondag of nog hetzelfde?

Het water bij ons is niks nee
Maar dan zou ik nog gekookt water mee kunnen nemen van huis.

Heb nu een flesje Acederm gekregen van een collega, heeft zelf ook een paard. Maar dat is voor wonden. Dit is geen wond, dit is een gapend gat. Dus ik weet het ook niet eigenlijk. Zal vandaag de veearts nog ff bellen.

Ze gaat wel steeds beter lopen

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:18

NickNameWS schreef:
Het water bij ons is niks nee
Maar dan zou ik nog gekookt water mee kunnen nemen van huis.

Heb nu een flesje Acederm gekregen van een collega, heeft zelf ook een paard. Maar dat is voor wonden. Dit is geen wond, dit is een gapend gat. Dus ik weet het ook niet eigenlijk. Zal vandaag de veearts nog ff bellen.

Ze gaat wel steeds beter lopen

Ik kan eventueel wat ophalen bij hem als het nodig is. Moet vanmiddag toch even bij hem langs (kattenvoer halen). Dus ik hoor het wel als ik wat moet halen/vragen enz.

Rietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:45

Aah dat ziet er niet zo lekker uit! Gelukkig is er niks ergs beschadigd verder.

Sterkte er mee

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:29

Geen acederm op gaan spuiten hoor. Als je het al schoon wil houden zou ik het eerder wassen met betadine en lauwwarm water. Maar ik denk dat je het beste de adviezen van de DA kunt opvolgen. Heeft ie ontstekingsremmers en AB gekregen?

Mijn paard is vorige week gewond geraakt en ik smeer ook niets op de wond. Hoewel hij wel gehecht is trouwens.

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:47

Nienke heeft van de dierenarts een poeder gekregen 2x daags. Ben even de naam vergeten, maar is volgens mij ontstekingsremmer. En ik neem aan dat ze ook een prikje heeft gehad met AB toen hij er was. Dat doet hij namelijk altijd als hij komt bij een paard met een wond. Maar het ziet er niet lekker uit.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:52

Zelf ben ik absoluut geen voorstander van Acederm....mijn DA zegt zelfs "ze kunnen er beter ter bevordering van wild vlees" opzetten.
Daarbij blijft het nat en komt er troep op.
Volg advies van je DA ( zal je zien, geeft hij Acederm...hihi) en anders Betadine wondspray op doen, dit droogt op !!
Meestal moet er gewoon niets op.

Veel succes ermee !!!

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:53

ik haat dit al gezien op motor-forum, mijn god, das echt schrikken zeg!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:53

oh ja: NOOIT cole's op dit soort plekken smeren !!!!!
Lees maar eens goed te etiketten erop, dan weet je het !!!
Dat gebruik ik om hem lekker mee te douchen na arbeid of voor gallen, peesjes etc, maar NOOIT op een open plek.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:58

Jeetje... das nog eens schrikken...

Ik weet wel waarom ze het niet dicht hebben gemaakt. De wond moet open blijven zodat de splinters er 'gewoon' uit kunnen komen, wanneer je de wond dichthecht of plakt kunnen de splinters er moeilijker uit waardoor de splinters in de bloedbaan terecht kunnen komen...

Hoe je het zo mooi mogelijk kunt laten helen... tja... zorgen dat het mooi schoon blijft...

Sterkte...

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:06

jeetje wat een wond/stuk hout zeg bah bah...
ik zou het schoonhouden met betadine en voor de rest geen troep erop /in
de Da houd denk ik het gat open zodat het vuil eruit kan vloeien.. je moet dus eigenlijk ook zorgen dat de wond niet al te snel dicht gaat, anders blijft het binnenin broeien en gaat het eerder ontsteken...
Ik heb ook paard gehad met zo een gapend wond.. Ook open gehouden,af en toe met zachte waterstraal erin spuiten en met betadine scrug schoon houden..
ps het litteken valt reuze mee die die van mij eraan heeft overgehouden..
voor de foto's vd wond zie profiel, en dan shet goliath.. zodra de Da zegt dat het dicht mag gaan groeien moet je elke dag de korstjes eraf halen zodat de wond van buiten naar binnen kan groeien, dat beinvloed het litteken op kleiner worden.. vraag het maar eens aan je DA.. Ik had ook nog een potje spul wat ik moest oplossen om het schoon te houden.. weet ff de naam niet, wie weet in een oude agenda,zal straks ff voor je kijken

succes

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:18

Wat een foto's in je profiel zeg.
DA laat inderdaad de wond open zodat hij van binnenuit dicht kan gaan en de troep eruit kan gaan.
Gisteren zijn stalgenoten (als het goed is) de wond gaan wassen. Ik ben benieuwd hoe dat is gegaan.
Dus Nickname.............

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:24

dat zwarte op mijn foto's is dus dode huid.. dat heb ik elke dag voorzichtig aan los laten weeken.. en zo is alles naar het midden toe dicht gegroeid.. ik zal eens foto's maken vh weekend van hoe het er nu,8jr later,uit ziet... je ziet er zo goed als niks van...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:27

acederm is inderdaad een wondermiddel in dit soort gevallen. En in een later stadium vulcetan.
Maar ik zou zonder overleg met de dierenarts niet ineens alles gaan smeren en spuiten wat in dit topic voorgesteld wordt.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:32

Poeh..... dat is echt 1 van de lelijkste wonden die ik gezien heb bij een paard... Echt creepy met dat hout er door heen..

Ik hoop dat het weer helemaal goed komt met haar..
succes.

maaike100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:36

ik zou het wel zo laten maar wel elke dag er naar kijken en goed blijven speolen met water.{als dat mag van de VA}

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:38

Probleem is dat wij geen kraanwater hebben. Hij heeft ook niet sgezeg dover spoelen. Maar begin volgende week kom thij weer kijken en als we het niet vertrouwen dan wordt hij gebeld.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:40

Hallo...hoe goor...dit soort dingen moet je ff aangeven, schok me rot!