Jullie ervaringen met Bute?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:18

Dat is jammer zeg... sterkte met je paardje Suzanne.. ik hoop dat de 'gewone' bute dan wel aanslaat

Bedankt voor je bericht!

moekoekoe

Re: Jullie ervaringen met Bute?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:25

Hij staat nu sinds een dagof 3 op 1 zakje bute per dag en hij loopt al een heel stuk beter. Dat zal voornamelijk de pijnstillende werking zijn, maar ik hoop over een paar weken toch ook verbetering te zien in de oorzaak....

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:33

Ja, Bute werkt direkt.. ik had bij mijn paard ook direkt resultaat. Moest jij het niet eerst opbouwen met eerst een paar dagen een aantal zakjes en daarna pas 1 per dag (onderhoud?).

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:43

Fijn dat ie op de gewone buut wel reageert..

Ik heb inmiddels ervaring genoeg met het product om te weten of je het wel of niet zou kunnen gebruiken.

succes met je paardje!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:44

Ja, hij moet eigenlijk eerst op 2 zakje, iig voorlopig, voor de rest had ik weinig uitleg erbij en ben ik dus eerst begonnen op 1 zakje, zaterdag. Zondag liep hij gelijk al beter, wilde ook weer naar buiten. Zondag nogmaals 1 zakje gegeven en vandaag 2 zakjes. Heb er een 's morgens en 's middags gegeven, nl geen idee of hij 2 zakjes in een keer mag...
Hij eet het ook een beetje moeilijk trouwens,misschien maar eens met appelmoes of vla proberen..

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:06

als mijn pony koliek heeft moet ik direct een zakje geven en dan savonds weer, oftewel 2x per dag een zakje, advies van veearts. niet 2 zakjes in ene! meestal gaat het dan wel weer en doe ik een dag later afbouwen naar 1 zakje of eventueel een dag ertussen. mijn pony weegt 380 kilo.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:08

oja, als ze dus koliek heeft wil ze niets hebben, dan doe ik de bute in een bekertje met water en spuit het met een spuit (kan je van bv wormenkuur gebruiken) rechtstreeks in de mond. als ze weer wat neemt gewoon door de brokken of slobber heen mengen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:52

suzanne schreef:
Ja, hij moet eigenlijk eerst op 2 zakje, iig voorlopig, voor de rest had ik weinig uitleg erbij en ben ik dus eerst begonnen op 1 zakje, zaterdag. Zondag liep hij gelijk al beter, wilde ook weer naar buiten. Zondag nogmaals 1 zakje gegeven en vandaag 2 zakjes. Heb er een 's morgens en 's middags gegeven, nl geen idee of hij 2 zakjes in een keer mag...
Hij eet het ook een beetje moeilijk trouwens,misschien maar eens met appelmoes of vla proberen..

Dat heb je goed gedaan... 2x daags 1 zakje dus niet 2 zakjes tegelijk
Beetje jammer dat ie het niet goed eet, die van mij eet het gelukkig zo op.. ik maak alleen haar biks een beetje nat vanwege het stuiven.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:08

Tussen 2 zakjes bute moet minimaal 8 uur tijd zitten en het best is 12 uur.
Mijn oude paard krijgt vanuit een potje 2 maal daags een half theelepeltje bute.
Ik probeer ook echt er rekening mee te houden dat als ik haar s'morgens om 7 uur heb gevoerd dat ik het s'avonds ook om 7 uur geef.
Helaas zal mijn paard nooit meer van de bute afkomen. Ze heeft een chronische peesontsteking aan een achterbeen.
Ze voelt zich gelukkig verder wel goed en mag zolang het kan bij mij blijven. Mijn merrie is 22 jaar

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 00:33

Ik lees heel veel verhalen over paarden die constant aan de bute zitten.Ik vindt dat persoonlijk heel raar.Dat je af en toe bute geeft is niet erg.Maar altijd.Wie hou je dan voor de gek.......

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 06:45

Jouw mening baudyh... dat mag, je weet dus duidelijk de achtergronden van deze verhalen niet.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:59

baudyh schreef:
Ik lees heel veel verhalen over paarden die constant aan de bute zitten.Ik vindt dat persoonlijk heel raar.Dat je af en toe bute geeft is niet erg.Maar altijd.Wie hou je dan voor de gek.......

Hoe zo is dat raar?
Zolang het kan mag mijn paard bij mij een goede oude dag hebben.
Ze staat op het minimale aan bute wat ze mag hebben.
Ik weet ook wel dat het niet zo gezond is.
Dus moet ik haar maar af laten maken dan? Want ze zal anders altijd pijn hebben.
Ik ga heus niet ten koste van alles dit paard oud laten worden want als ze echt gaat lijden dan houd het echt op.
Ik vind het juist erg triest dat er mensen zijn die wanneer ze niet meer met hun paard lunnen rijden hem maar naar de slager brengen of door de verzekering laten over nemen.
Ik weet heus wel wanneer het echt niet meer kan.
Maar als je mijn paard op de wei ziet staan met al haar levenslust dan is daar toch niets mis mee?
Wij worden zelf ook ouder en wat krakkemikkiger dan vraag je aan de dokter toch ook niet meteen een spuitje?
Ik ben blij dat ik mijn paard zo nog bij me kan houden tot het echt niet meer gaat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:04

suzanne schreef:

In de kliniek in Utrecht geven ze liever 1x per dag 2 zakjes, volgens hen is het effect dan beter.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:10

Bute is verboden ivm menselijke consumptie
nu is het vreemde dat mensen met een hernia bute iv (in de ader) ingespoten krijgen. Ik weet dat bute vaak beter werkt dan andere pijnstillers minimaal 2x zo goedkoop is. het kan natuurlijk nooit gezond zijn, maar super schadelijk, zeker bij een lage dosis is het ook niet.
owh en bij problemen met ingeven, vraag aan de da even een ingeefspuit, dat is een 50 cc spuit met lang tuitje, doe daar appelmoes en de bute in, even met een mes mengen, dop erop en zo in mond ingeven. dan gaat het bij de meeste paarden supermakkelijk. en zn spuit kun je een aantal keer gebruiken (afhankelijk van hoe erg je paard er op bijt) en ze kosten ook vrijwel niks.

@marije bij de lingehoeve geven ze afhankelijk van t gewicht en het probleem of 1 of 2 maal daags een hoeveelheid.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:07

poppekontje schreef:
baudyh schreef:

Ik ga heus niet ten koste van alles dit paard oud laten worden want als ze echt gaat lijden dan houd het echt op.

Als je je paard niet meer zonder bute in de wei kan laten lopen omdat hij anders pijn heeft,doe je dit dus juist wel.

In mijn ogen.Ik heb zelf een artrose paard dus weet er alles van.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:21

Ik zie het probleem niet hoor.
Mijn paard staat op de minimale dosering bute en heeft een heel normaal leven. Ze wordt niet meer gereden maar gaat verder gewoon met de andere paarden mee de wei op.
Als ik haar toch met een klein beetje bute een dierwaardig leven kan geven wat is daar nu mis mee. Ik doe er niemand schade mee toe brengen en mijn paard geniet nog elke dag en is erg tevreden.
Wat moet ik dan in jou ogen doen?
Jij schrijft in jouw profiel dat jou paardje bij jou oud mag worden en dat mag die van mij ook.
Als jij je paard met een pijstiller (in lichtmate) nog een goede kwaliteit van leven kan geven laat je hem dan afmaken omdat je er op tegen bent?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:48

poppekontje schreef:
Ik zie het probleem niet hoor.
Mijn paard staat op de minimale dosering bute en heeft een heel normaal leven. Ze wordt niet meer gereden maar gaat verder gewoon met de andere paarden mee de wei op.
Als ik haar toch met een klein beetje bute een dierwaardig leven kan geven wat is daar nu mis mee. Ik doe er niemand schade mee toe brengen en mijn paard geniet nog elke dag en is erg tevreden.
Wat moet ik dan in jou ogen doen?
Jij schrijft in jouw profiel dat jou paardje bij jou oud mag worden en dat mag die van mij ook.
Als jij je paard met een pijstiller (in lichtmate) nog een goede kwaliteit van leven kan geven laat je hem dan afmaken omdat je er op tegen bent?

Als een paard daarmee een paardwaardig leven heeft is er niks mis mee. Ik heb zelf meerdere hernia's en gebruik ook medicatie om een menswaardig leven te hebben. Waarom een paard die van een oude dag geniet niet.

Pas trouwens op bij het gebruik van Equipalazone in comb. met ASS tabletten bij Hoefbevangen paarden. Het veroorzaakt gifstoffen. Helaas met die van mij gebeurt.

moekoekoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:41

baudyh schreef:

Heb je gelezen wat mijn paard heeft dan?
Het is nog helemaal niet gezegd dat hij constant aan de bute zit...hij begint net. Bovendien heeft hij hoefkanker, de bute is ontstekingsremmend...
Kijk eerst eens naar de achtergronden voordat je oordelen trekt..

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:35

baudyh schreef:
Als je je paard niet meer zonder bute in de wei kan laten lopen omdat hij anders pijn heeft,doe je dit dus juist wel.

In mijn ogen.Ik heb zelf een artrose paard dus weet er alles van.

Dus jij laat nu je paard afmaken omdat ie pijn heeft (artrose?)

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:36

Nimmy schreef:

Precies.. en toen ik bute ging halen moest ik een verklaring tekenen dat ik mijn paard nooit ter slacht (consumptie) aan zou bieden en dat was ik toch al niet van plan..

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:08

same here...

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:28

ik heb de verklaring niet hoeven tekenen maar veearts weet dat we bij ons in de berm onze paardjes laten inslapen en aangezien ik de pony al 21 jaar heb weet hij ook dat ze niet verkocht wordt. Ik zit er heel erg mee hoor, doe ik het wel goed, maak ik wel de juiste keuze......als ze koliekerig is, maar heb inmiddels geleerd dat zodra ze begint te flemen en suf is dat er een aanval aan zit te komen, zodra ik dan al bute geef zet het niet zo ernstig door. Dan denk ik wel: goed, ze wordt niet meer beter is dit wel eerlijk maar als ze 2 dagen later staat te springen om mee naar buiten te mogen (buitenrit etc) en zich helemaal geeft als een jong dier dan denk ik weer: ze is er niet klaar voor. Ik denk dat ik op 4 a 5 zakjes bute per maand zit. een jaar geleden kreeg ze 3x 600gr ascall per dag om haar bloed dun te houden omdat we dachten dat de koliek door bloedstolsels ontstond. (krijgt me vader ook voor zijn hart)vind het dus een beetje kort door de bocht om te stellen 'wie houdt wie voor de gek'. we doen dit echt niet zomaar. de makkelijkste oplossing is afmaken, scheelt een hoop stress voor mij maar dat vind ik dus pas egoistisch.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:34

TheSam schreef:
Nimmy schreef:

Precies.. en toen ik bute ging halen moest ik een verklaring tekenen dat ik mijn paard nooit ter slacht (consumptie) aan zou bieden en dat was ik toch al niet van plan..

Ik ook.
Mijn dierenarts weet ook dat mijn paarden nooit naar de slager gaan maar worden ingeslapen.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:41

Naar mijn bescheiden mening doe je het super Ikwa!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:19

Ik ben even niet bijgelezen, ben even heel ego...maarrrrrrrr....
ik kwam vanavond op stal, maril stond in het kleine, kurkdroge paddockje en hij liep prima in stap. Gister was het al een stuk beter, maar vandaag zag ik er helemaal niks aan in stap. Hoef bekeken: kurkdroog, ik kan de zool niet meer laten 'veren'. In de groef is het nog wel wat zacht, als je diep genoeg gaat en is het ook gevoelig. Maril voor zijn box gezet en gepoetst, hij was hartstikke ongeduldig: dribbelen, schrapen. Ik dacht...doe eens gek, ik laat hem in de bak los. Op de harde grond naar de bak: geen pas verkeerd. Los in de bak: rennen, bokken, gek doen. Schuim op zijn mond, alsof hij bws een bit in had! Hij liep helemaal zuiver. Ik ken hem goed, dus ik zie wel dat hij wat minder schouder eruit zet, dus eigenlijk iets korter loopt dan normaal, maar kreupel kon ik hem zeker niet noemen, zelfs niet onzuiver. Kan zijn dat het dus toch nog wat gevoelig is, dat hij daardoor wat korter loopt dan anders, kan ook zijn dat hij zijn spieren iets anders gebruikt, doordat hij wekenlang zijn benen anders belast heeft (been naar voren zetten op rust en flink kreupelen als hij liep..)

Ik weet dat ik nu niet helemaal uit mijn dak mag gaan: hij heeft pijnstillers. Maar toch: om hem zo als vanouds te zien rennen gaf me weer zo'n positief gevoel. Hij heeft afgelopen 3 dagen 1 zakje bute gehad en vanavond kreeg hij nog een 2e . Tot na het weekend kijk ik het zo aan en mocht hij zo fijn blijven dan gaat hij korte stukjes wat aan de longe..
Ik probeer niet te positief te zijn, maar ik kan er niks aan doen...