geen leven meer in paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:00

Misschien kan je ook je paard een keer wat afwisseling geven in het werk.
Bijvoorbeeld om ook een keer een sprongetje te nemen of een buitenritje te rijden.
Dit houd je paard vrolijker en dan vind ze het waarschijnlijk ook leuker om dressuur te doen.
Succes.

Suzanne F.

Re: geen leven meer in paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:46

Lijkt mij juist als een paard koliekgevoelig is dat ze de hele dag kleine beetjes moet kunnen eten, kuil, gras, hooi, lucerne etc.

En 3 dagen stilzetten en weinig hooi?? Hmm raar.
Dat zal hier geen enkele dierenarts adviseren.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:38

Verslag van de andere dierenarts:

hij leek me wel veel beter te kunnen omgaan met paarden dan diz andere da .

Dus, mijun paard heeft wel dergelijk een "hooiallergie". Ze kan niet zo goed tegen hooi in het algemeen en mag dus niet te veel hooi hebben.
Oplossing DA2: Het hooi dat ik anders geef eerst nat maken, en dan verdelen over 2 hooinetten (dus dat ze het niet te snel opeet). Dan doet ze langer over minder hooi, en heeft ze dus altijd is om te knabbelen.
Als alternatief voor hooi had de DA mij aangeraden om bieten of bietenpulp te geven (ik geef al bieten dus dit was in orde).

Verder keurde hij het voedingsuplement goed dat de eerste DA mij had voorgeschreven goed.

Ze heeft een klein tekort aan ijzer en vandaar dat ze wat levenloos is. Hij zei dat ik er mij niet druk hoef om te maken en gewoon deze week blijven trainen maar wat minder zware trainingen geven, dus dat ze toch in beweging blijft want dat heeft ze nodig.

Overdag de weide op en savonds binnenhalen.

Een paar keer gaan wandelen stelde hij ook voor, aangezien ik da sowieso al doe, was dat ook in orde.

Over wat jullie zegden over dat springen met haar... we lopen af en toe wel cavalettie en nemen soms wel een sprongetje, maar aangezien ik rugpijn krijg door het springen...is veel springen dus niet aan te raden. Ga dan liever eens gaan wandelen

Gisteren heb ik op gereden (op aandringen van de veearst, zodat hij ze eens zou kunnen zien lopen (onder het zadel). En ze was al een heel stuk vrolijker! Ze was nog niet zoals ze altijd is, maar ze was al wat vrolijker ... en ik dus ook .

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:50

Nou super toch dat het wel wat beter met haar gaat , en de paarden zijn in deze tijd van het jaar altijd een beetje anders ivm het verharen .. Fijn dat je, in mijn ogen, een betere dierenarts hebt gevonden..

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:33

Apart dat ze wel de weide op mag maar niet tegen hooi kan. Hooi is toch niet anders dan gedroogd gras of zie ik iets over het hoofd soms?

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:49

gouda schreef:
Apart dat ze wel de weide op mag maar niet tegen hooi kan. Hooi is toch niet anders dan gedroogd gras of zie ik iets over het hoofd soms?

heeft dat misschien met stof en de schimmelsporen te maken? mijn bijrijdpaard mag ook alleen hooi dat minstens 12 uur heeft liggen weken, dan is alle troep er pas uit....

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:21

denk dat dat dan ook met die stof te maken heeft?
fijn dat het beter gaat met je paardje en goed dat je een andere dierenarts hebt laten langskomen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:31

Ik denk dat het advies van geweekt hooi heel goed is. Je paard heeft waarschijnlijk geen hooiallergie maar een allergie tegen stoffen en schimmels in het hooi. Een paard dat koliek gevoelig is heeft juist de gehele dag door voeding nodig in de vorm van hooi of gras. Zo blijven de darmen bezig en de zuurgraad op pijl. De kans op koliek is dan klein.
Wat de vitaminen betreft. Ik heb zelf een paard die altijd in het voor en najaar problemen heeft met verharen enz. Die geef ik dan een kuur Haemolytan 400 van Equistro. Daar knappen ze enorm van op. Het zit boordevol gerichte vitaminen, sporenelementen en mineralen. En is ook ideaal voor sportpaarden.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:40

En kuil geven ipv hooi of mag dat dan niet vanwege schimmels. Zit wel minder stof in. Lucerne? Snijmais?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:57

Wat is kuil? (ben van belgië, misschien heet dat bij ons anders:) ).

Xox, mijn paardje is geschoren geweest deze winter..zou zij dan ook last van het verharen kunnen hebben?

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:39

Kuil is hooi dat minder gedroogd is.

Toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:43

Kuil is ingekuild gras, dus in plastic verpakt of zoals ze vroeger deden; in een kuil gooien en afdekken met plastic en autobanden erop.

Zit meer eiwitten in dan in gedroogd gras dus hooi.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:51

Paarden die geschoren zijn krijgen ook zomer haar dus die verharen ook

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:52

Evikes schreef:
Wat is kuil? (ben van belgië, misschien heet dat bij ons anders:) ).

Xox, mijn paardje is geschoren geweest deze winter..zou zij dan ook last van het verharen kunnen hebben?

voordroog noemt het in België

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:35

Bij ons is voordroog weer anders als kuil.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:40

Suzanne F. schreef:
Bij ons is voordroog weer anders als kuil.

Is het dan misschien silo?

Ik dacht niet zolang gedroogd gras in pakken= voordroog
onder groot zeil (en aangedrukt door er met de tractor over te rijden)= silo
(of is gehakselde maïs onder een groot zeil= silo? Ben helemaal in de war nu )

correct?

(Buy the way, gras onder een groot zeil vind je hier niet, alleen in pakken)

steffie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:00

ga eens kijken of je paard niet iets mankeerd?? ergens ene tekort aan? of een vemoeiing vand e spieren? laat een bleodtest doen, dan komen ze binnein je paard erg veel te weten namelijk..!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 15:47

FF verslag uitbrengen hé

Miujn paardje heeft vrijdagavond terug een koliekaanval gehad. Deze keer was het wel erger dan de andere aanvallen. Ze belden me rond 6 uur op (vanop de manege) dat mijn paard kolieken had. Toen ik aankwam vertelde ze mij dat ze tijdens het stappen haar al 5 keer had neergelegd. Ook bij mij legde ze haar altijd neer. WE hebben er zeker een uur mee gestapt voor de dierenarts er was, want die moest van een vergadering komen. Toen de veearts aankwam was het al veel beter. Hij heeft gaar dan nog een spuit busopan gegeven tegen de krampen en de mest afgehaald.
We hebben dan maar besloten om mijn paard naar huis te halen (we hebben thuis ook stallen en een buitenpiste). Ze heeft nu de voorbije 4 dagen 24 op 24 op de weide gestaan en het doet haar echt deugd. Aangezien er op de weide niet zoveel gras staat hebben we in de stallen, in de middengang een groot pakl hooi gelegd ter vervanging van het gras.
Ook al zeggen de veeartsen dat ze geen hooi, of weinig hooi mag hebben, een paard heeft ruwvoer nodig, en het is pas sinds deze winter dat ze zoveel koliekaanvallen gehad heeft. Het is ook pas sinds deze winter dat ze niet meer elke ochtend en avond hooi kreeg... (leg de link...)
Ik zal wel zien of ze er nu echt zo slecht op reageert op dat hooi of niet. Ben al die zever beu geworden van ze is allergisch aan dit en aan dat. Vroeger aten alle paarden alle dagen hooi en toen was er nog nergens sprake van allergisch aan dit of aan dat.
Wat er mij nu ook iemand heeft aangeraken is om 1x in de week een muslie te geven, zo van die brokken waar je water moet opgieten en laten weken zodat je een papje hebt. Dus... ik ga straks achter zo'n zak korrels achter. Verder de eerste 2 weken 1x per dag een maatbekertje zonnebloemolie bij haar eten doen. Dit is dus om haar darmen "vochtiger en vetter" (-> kan niet op het juiste woord komen) te maken zodat alles beter kan verteren.

Het voedingssuplement en de aangepaste korrels werpen wel hun vruchten af. Ze ziet het weer volledig zitten. Ze krijgt wel nog een week rust . Daarna gaan we weer gelijdelijk aan aan de slag

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:06

Heel goed van je dat je deze sta hebt genomen! Idd denk ik ook dat de kolieken misschien juist komen doordat ze niet zoveel hooi meer kreeg en daarom misschien stro is gaan eten?!
Gelukkig heeft ze de kolieken allemaal overleefd aangezien mijn pony bij de 2e koliek in zijn leven is overleden..
Veel succes er verder nog mee!