Wie zijn paard is nu eens ècht 100% gezond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Re: Wie zijn paard is nu eens ècht 100% gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:33

100 % gezond is dus maar de helft.....want een paard moet zowel lichamelijk als geestelijk 100% zijn om in balans te zijn, dus 200%.
Dit kun je dus niet zeggen van paarden waar nog niks mee gedaan wordt en het kan dus iedere keer wisselen wanneer je er wat mee gaat doen......Zodra een paard presteerd én vrolijk meewerkt en zonder problemen opklimt is het in balans maar dit kan ook mede door de hulpen van de ruiter/amazone ontstaan, is dus positief!!Maar het kan ook andersom, een paard die uit balans gereden wordt en daardoor problemen krijgt, dus een gezond paard kan heel snel veranderen door wat er van hem gevraagd wordt en hoe (rijden, longeren, loslaten.....)!
Is een questie van zien en aanvoelen en vaak sluimerd een probleem er langzaam in en merken ze het niet, totdat het escaleert, dan is het vaak een groot probleem of een blijvend probleem!!!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:44

Ja hoor, ze bestaan echt wel: Al de beesten die we tot nog toe gehad hebben waren/zijn: A: Vos B: ruin en C: niet al te groot en voor alle 4 geldt: nooit ziek.

Voor Amondi heeft 1 keer de DA moeten komen wegens een koortsaanval, DA was erg bezorgt maar met 1 hele grote spuit was hij na een half uur al weer aan het eten.
Ulysses had een paar maande geleden koliek, mijn eigen schuld, we hadden een zak voer van een ander merk gewonnen en hup zo een hele schep van gegeven. Dat doen we dus nooit meer.

Maar dit geld eigenlijk ook voor onszelf, ik ben dan wel te dik maar heb net wel de volledige no-claim teruggekregen!

Heel veel bot en peesproblemen komen voort uit het steeds maar groter fokken/ willen hebben van de paarden. Denk daar maar eens aan als je een kasteel gaat/wil kopen. Een "gezonde"3 jarige van 1.70m laten wij igg staan, zeker als hij al zadelmak of ingereden is!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:29

nou die van mij zeker niet.... heb een 10-rittenkaart bij Eric Laarakkers en de reguliere veearts, zal eens een opsomming maken van wat mevrouw allemaal al heeft gemankeerd in die 5 jaar tijd dat ik haar heb

- wratjes
- met het chippen is de pees in haar hals geraakt...
- gebroken hoefbeen , anderhalf jaar kreupel
- in de boxrust van het gebroken hoefbeen zware koliek....
- zware koliek >>> Utrecht gestaan
- nog een keer of 15 koliek maar zonder Utrecht
- afgesloten slokdarm
- 3x hoefzweer
- 1x zoolkneuzing
- overbelaste banden van hoefkatrol (tja als je het in je nieuwe stal niet
leuk vindt ga je de hele dag maar gek doen en rennen op stal met als
gevolg een blessure, ben ook snel van stal verwisseld)
- overbelaste schouder ( beetje raar gedaan met liggen op stal)
- scheef bekken
- last van SI gewricht
- hier en daar werveltjes scheef in de rug
- laten vallen in trailer ( ze was het er niet mee eens dat ze op wedstrijd
moest zeker....) dus veearts erbij en hechten maar die kin
- hier en daar wat werveltjes scheef in de hals ( ja logisch als je je laat
vallen in de trailer)
- stofallergie
- luchtzuiger
- pismerrie
- maagzweer gehad

enz enz enz

En van de week had ze na bijna 2 jaar koliekvrij te zijn ( op een klein aanvalletje na maar mag geen naam hebben) weer koliek, veearts er 3x bij en 's nachts tot 3 uur voor de box gelegen op een stretcher om te kijken of ze al ging mesten...

Ik ben ongetwijfeld nog wat vergeten in het bovenstaande lijstje...

maar nee mijn paard is zeker weten niet 100% (ook niet in haar bovenkamer volgens mij ) !!

Maar ze loopt super, we rijden lekker wedstrijden, ze is vrolijk en happy ! En 2 weken geleden heeft Laarakkers geconstateerd dat alles okidoki is, ze is helemaal recht en al haar organen zijn toppie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:27

Tja, dat vind ik moeilijk om te zeggen.
Mijn paard heeft tot nu toe: (Friese merrie, 3 jaar)

-Mok (Heeft ze vooral in de zomer, de oorzaak lijkt van binnenuit te komen. Er komt van de zomer daarvoor een holistisch therapeute)
-Schurft (Een typische koudbloedenkwaal, kale plekken aan de binnenkant boven op der achterbenen, niet tot bloedens toe. Na wat ondersteunende kruiden en smeren met zalf was het gauw weg)
-Fikse verkoudheid (Meestal in de winter, ze is net als ik erg gevoelig voor stof, staat gauw te kuchen. Daarvoor krijgt ze kruiden, deze winter alleen snotneus gehad, maar geen ontsteking etc.)
-Ontstoken oog (Ze had de hele dag een traanoog waar allemaal prut uitkwam. Heeft zich anderhalve week aangehouden, ook zalfje en weer weg)

gehad en een tijd heeft ze heel slecht op kuil gereageert. Verder heeft ze zeer goede hoeven, wel eens een rare straal maar qua hoefwand helemaal top. Op der wintervacht staat altijd een stralende glans, der uitstraling is over het super.
Geestelijk welzijn hoort er dan ook bij natuurlijk. Ze komt iedere dag ff buiten en der stal is over het algemeen schoon. Sociaal contact krijgt ze als ze buitenkomt. Desalniettemin is het allemaal veel te weinig, in de wei is ze op der best!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:29

demijne heeft behalve een hekel aan een bit geen enkel probleem,
alleen een zeer gevoelig mondje !

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:27

Mijne heeft singelnijd, verder voor zover ik weet niets. Mijn jaarling is nog 100%

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:32

Mijn trouwe rijdier (rummm trouw ) is ook niet echt 100 % (in z'n hoofd al helemaaaaal niet) hij zuigt lucht, althans niet nu maar hij heeft het een jaar geleden voor het laatst gedaan, nu heeft hij een ijzere korf om z'n snoet al hij op stal staat, in de wei zuigt hij niet...

verder ummmmm ohja hij heeft sinds gisteren een hap in z'n bil....

m'n vroegere pony was eigelijk wel 100 % gezond hij zuigt niet heeft nog nooit koliek gehad, nooit kreupel geweest, verder ook geen allergieen hier en daar wel eens een schaafwondje op een bijtplekje aardig gezond dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:15

Wel fijn dat sommige paarden echt 100% gezond zijn naar idee van de eigenaar .
En wat een ellende allemaal Sjaolonneke!
Ik doe m'n uiterstebest, steek al m'n geld zo'n beetje in m'n paard en ze krijgt alles wat ze nodig heeft. Ze staat op rust, krijgt hooi (vernevelt met Hooispray vanwege het stof), kruidenmelagne en Trias Omega Olie. Er hangt een liksteen, ze komt iedere dag buiten en heeft een schone stal. Ze heeft verder geen tekorten, maar de aandoeningen waar ze wel eens last van heeft, daarvoor komt van de zomer een natuurgeneeskundig therapeute die hopelijk de boel inwendig kan aanpakken, valt te proberen toch ?
Van de DA krijg je voor mok bijv. zo ff Hydrocortiderm voorgeschreven of Mokzalf van Virbac, zonder dat de oorzaak wordt na gegaan.. Wat het komt niet door vochtigheid ofzo, lijkt echt van binnebuit te komen.
Daarna mag ik hopelijk ook trots zeggen dat mijn paard 100% gezond is !
En even afkloppen natuurlijk

zappa_Pat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:19

nou mijn haf was 100% gezond,
totdat hij zijn peesblessure kreeg het is chronisch dus komt
het elke keer weer terug maar het afgelopen jaar heeft hij er nog
geen last van gehad!
*even afkloppen*

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:00

aaah mijne ook niet... Die van mij heeft kissing spines...en nog een hele reut achter de rug... en is op het moment ziek....nee geen perfect paard voor mij.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:12

Mijn paardje heeft nog nooit iets gehad.
IJzersterke hoeven. In 12 jaar nog nooit kreupel geweest of blessures gehad. Ook nog nooit koliek gehad. Alleen 's winters een beetje last gehad van een snotneus.
Dat vind ik toch wel 99.9% gezond toch?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:16

De ene hier heeft zomerexeem erg mokgevoelig, is gewoon niet te voorkomen. En heeft hele zwakke luchtwegen en een slecht gebit. De andere heeft echt k*thoeven, dan dit weer dan dat weer. En heeft een zwakke rug en mist een tand. Wat opzich niet echt slecht voor zijn gezond hij is mist de andere tand op tijd word geveild.

Ook niet 100% dus.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:20

Mijn pony is nu net 9 jaar geworden. En mankeerd helemaal niets
De andere 2 daarintegen mankeren wel wat.
De ene is een luchtzuiger, heeft groeiachterstand gehad (is daarbij ook vaak veeel te dik).
En de ander heeft een schoonheidsfoutje, ze maait met haar voorbenen.. en zo kan ik nog wel een paar dingen opnoemen

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:29

Mijn haf kan alleen voor niet zonder ijzers en hij heeft best snel mok, mja als ik op tijd smeer als het land nat is niet En over dat brave..... Dat is ie ook niet altijd mja daarvoor is het een haffie

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 00:59

Jordy is wel behoorlijk gezond denk ik zo. Hij is op de foto geweest een aantal jaar terug, alleen maar 1-tjes. Zijn hoeven zijn super, als hij regelmatig op de weg komt (zonder ijzers) is de smid nauwelijks nodig, hij slijt ze kaarsrecht af.
Het is een tinker, maar hij is totaal niet mokgevoelig. Ook is hij in hele nette conditie, geen grammetje vet te veel, maar niet mager.
Enige wat ik kan bedenken is dat hij een blijvend hangend rooster heeft, maar dat levert geen probleem op.

Hij is bij mij 1x onregelmatig geweest, was nauwelijk te zien, vrijwel alleen te voelen. Ik heb hem toen in de wei gelaten en het even aangekeken. Vlak daarna kwam de smid, die vroeg of hij niet onwijs kreupel liep, hij had een joekel van een hoefzweer....

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:57

Iwan is 100% gezond., nouja 100%.. Hij krijgt alleen homeopatische medicijnen voor zijn nieren. Hij heeft in 2003 een niersteen gehad en is daaraan geopereerd. Hij was toen meer dood dan levend, maargoed meneer is er nog! En hoe!

Harde droge benen, fit, mooi in de vacht enz...

En Raya, tja zij is niet gezond... zomereczeem helaas...

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:01

mijn pony was tot zijn castratie ook 100% gezond, hij heeft nu een vernauwing in zijn slagader doordat er een onsteking zat na de kastratie op zijn 5e

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:04

Ik denk dat ik kan zeggen dat de mijne 100% gezond is, mankeert niets, staat goed op haar benen, geen zomereczeem, zuigt geen lucht, weeft niet, heeft geen rare kuren.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:29

Ik begin nú met afkloppen!!
In de 2,5 jaar dat ik mijn paard nu heb is ze (17 jaar inmiddels) nog nooit kreupel geweest, nooit ziek, geen DA behalve voor de inentingen. Ik heb haar eierstokken laten verwijderen, maar dat was omdat ik gestoord werd van die hengstigheid, niet omdat zij er niet lekker van was. Ze is niet allergisch, eet elk voer of soort hooi dat voor haar neus komt. Koliek heeft ze nog nooit gehad (klopt weer af), ze glimt en heeft heef altijd zin om te werken.

Ja, ik durf wel te stellen dat mijn paard 100% gezond is.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:11

Onze shetlander van 9 heeft zijn hele leven nog nooit iets gehad.. En nu maar afkloppen...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:25

Dit wordt een verzameltopic. Daarom plaats ik toch maar een slotje.