Luizen, wat helpt het beste??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:45

Waar één luis zitten er natuurlijk meer!! Mijn shet heeft ze ook Heb hem inmiddels 1x met Sebacil gewassen en moet vandaag het 'drama' herhalen. Tot nog toe geen luizen meer gezien maar wel neten.
Mijn DA raadt alle andere middelen af die gebruikt worden voor luizen op koeien, varkens, schapen, honden en katten omdat deze niet getest zijn op paarden. Ze weten dus niet wat de uitwerking is voor het paard op korte termijn maar ook niet op lange termijn.
Hier iedereen succes met behandelen!!

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:46

Sputop

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:49

Dit middel is in Belgie misschien geregistreerd maar hier in Nederland niet, heb het nog nagevraagd!

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:58

zullen we smokkelen ? haha grapje

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:02

Narco schreef:
Waar één luis zitten er natuurlijk meer!! Mijn shet heeft ze ook Heb hem inmiddels 1x met Sebacil gewassen en moet vandaag het 'drama' herhalen. Tot nog toe geen luizen meer gezien maar wel neten.
Mijn DA raadt alle andere middelen af die gebruikt worden voor luizen op koeien, varkens, schapen, honden en katten omdat deze niet getest zijn op paarden. Ze weten dus niet wat de uitwerking is voor het paard op korte termijn maar ook niet op lange termijn.

dat denk ik ook, dus ik zoek nog steeds. maar zolang ik ze niet zie, was ik mijn pony liever niet met die chemische rommel, als het niet echt nodig is. neten heb ik ook gezien, maar niet veel. met scheren zijn die er allemaal afgegaan denk ik, want nu zie ik ze helemaal niet meer...

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:11

zijn luizen geel want miss. heeft m'n vz shetje hte ook dus ik hier al helemaal kijken naar speciale middeltjes laat het straks even aan de eigenaar lezen die heeft dan een beetje het idee. ze laat straks ook de da komen.. ) zijn ze geel dan ?( en minni )

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:47

Narco schreef:

Dus gebruik je maar een middel wat in Nederland niet meer verkocht mag worden

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:48

[/quote]
Dus gebruik je maar een middel wat in Nederland niet meer verkocht mag worden [/quote]

Ja, klopt helemaal wat je zegt! Maar het schijnt wel het enige middel te zijn wat ook voor paarden geschikt is en waar je de luizen ook echt mee doodt! Tenminste ik neem aan dat mijn DA het niet uit z'n duim zuigt .

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:52

_Maggy_ schreef:
zijn luizen geel want miss. heeft m'n vz shetje hte ook dus ik hier al helemaal kijken naar speciale middeltjes laat het straks even aan de eigenaar lezen die heeft dan een beetje het idee. ze laat straks ook de da komen.. ) zijn ze geel dan ?( en minni )

Ja, het zijn kruipende gelige beestjes en een stuk groter dan een mensenluis. Ik weet niet of je die al eens gezien hebt? Ze hebben een beetje een langwerpig achterlijf en de pootjes zitten aan het voorste gedeelte. Ieie..ik krijg weer spontaan jeuk

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:00

Narco schreef:
_Maggy_ schreef:

Ja, het zijn kruipende gelige beestjes en een stuk groter dan een mensenluis. Ik weet niet of je die al eens gezien hebt? Ze hebben een beetje een langwerpig achterlijf en de pootjes zitten aan het voorste gedeelte. Ieie..ik krijg weer spontaan jeuk

toen mijn pony ze twee jaar terug had, waren het donkerbruine. een relatief groot achterlijf, en plat. heeeele fijne streepjes op het lijf (te zien als je ze op een papiertje plakt en goede ogen hebt). de neten zijn wit/ licht geel, deze zitten op de haren geplakt tot ze uitkomen. maar goed, er zijn verschillende soorten luizen, maar mijn pony had deze soort, een kippenluis (komt veel voor bij paarden), en dit jaar zag ik zo'n zelfde.

Frontline voor honden en katten kan ook goed, ik heb mijn pony daar ook mee behandeld, en niks geen rare reacties erop. ze kunnen na het spuiten ook gewoon aan de vacht likken zonder vergiftigd te worden. mijn DA raadt dit altijd in eerste instantie aan, dus het zal heus geen kwaad kunnen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:34

Luizen kunnen geel, bruin , of rood zijn.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:38

als je maar geen tactic gebruikt!
het kan volgens mij gebruikt worden bij schapen, maar niet bij paarden. Het schakelt hun zenuwstelsel uit, en daar kunnen ze dus dood aan gaan als ze niet met spoed behandeld worden in bv utrecht. ik spreek helaas uit ervaring.

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:43

Mijn Da adviseerde ook sebacil, ja is het enige wat getest is en ook heel goed helpt, ik haar gewassen en ze is er helemaal vanaf!

ook ik heb het gesmokkeld naar Nederland!! hihi

rOmii

Re: Luizen, wat helpt het beste??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:45

Veeluispoeder

Je moet het tegen de haren in poederen.
3 dagen laten zitten
Eruit borstelen zover het lukt
blijft 4 tot 6 weken op de huid (de geur)
Maakt in die tijd de luizen dood zorgt dat de eitjes niet meer uitkomen en die vallen dan vanzelf uit..!
mijn paard heeft ook luizen this nu 1 week geleden na dat poeder en het gaat super

rOmii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:47

p.s ik weet niet of je het wist maar ze kunnen NIET overspringen

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:44

nee dat snap ik
maar wel over lopen ( tog ? )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:10

Kruipen

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:54

Wij hebben veerust gebruikt omdat we ze niet kunnen wassen. De merrie nog niet (heeft net een veulen en is er helemaal slecht aan toe) de hengst wel. Ze zijn aanzienlijk vermindert, en nu zelfs bijna allemaal weg. Nog een paar keer. Vele zijn ook dood die nog wel in zijn vacht zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:11

ik heb inderdaad ook sebacil gekregen, omdat de spray niet werkte op Flicka's megavacht. ik hoor er goede verhalen over. ik heb gevraagd naar veeluispoeder, maar dat had mijn DA niet. voordeel daarvan vind ik dat je het paard niet hoeft te wassen, bij ons op stal is geen spuitplaats met warm water, en om ze met dit weer met steenkoud water te wassen vind ik maar niks, zeker niet met zo'n enorme vacht. gelukkig is Flicka geschoren, en 'van de luis af'.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:00

nee bij onze vzp ook niet.. geen warm water.. maar kun je ze nu ook wassen met lauw/koud water? wassen
ze zat er ook al over te denken om ze te gaan scheren (omdat ze zo'n dikke vacht hebben en nu miss. ook nog luis )
mja,, vandaag er weer even na toe even inlichten en dan zien we weer verder

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:02

Ik had mijn paard gewassen met Neocidol, dat is verboden maar een DA had het nog onder de toonbank liggen.. Het is verschrikkelijk giftig ook dus geen aanrader

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:30

CielitoLindo schreef:
Ik had mijn paard gewassen met Neocidol, dat is verboden maar een DA had het nog onder de toonbank liggen.. Het is verschrikkelijk giftig ook dus geen aanrader

Is dat nog giftiger dan Sebacil of is het hetzelfde middel maar dan onder een andere naam?

Kreeg net een tip van iemand die vertelde me dat je luizen te lijf moet gaan met petroleum. Alleen moet je dan niet roken

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 06:06

rick_erika schreef:
Wat helpt het beste tegen luizen?

Het ligt eraan of het bloedzuigende of huidschilfer etende luizen zijn. Ivermectine in ontworming is heel goed voor bloedzuigende luizen (en wormen natuurlijk). Twee beestjes in een klap dus..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:32

avandijk schreef:
rick_erika schreef:

Het ligt eraan of het bloedzuigende of huidschilfer etende luizen zijn. Ivermectine in ontworming is heel goed voor bloedzuigende luizen (en wormen natuurlijk). Twee beestjes in een klap dus..

kijk, hier heb je nog eens wat aan! dit wist ik in ieder geval niet. ik geef regelmatig ivermectinekuren, dus hoef ik voor de bloedzuigende in ieder geval niet bang te zijn!
de luizen die mijn pony twee jaar geleden had waren wel bloedzuigende, ik had haar ziek gekocht, en de enorme luizenpopulatie had bloedarmoede veroorzaakt bij mijn pony. ze is daar heel erg ziek van geweest, daarom ben ik er nu zo voorzichtig mee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:39

avandijk schreef:
rick_erika schreef:

Toen Walter voor het eerst luizen had deed de dierenarts ook een ontworming met ivermectine, maar gaf ze wel aan dat dit alleen niet voldoende is.