stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 08:03

russel schreef:
Met de opgegeven diagnoses kan er toch ook wat anders aan de hand zijn?

Nou lijkt het net, zeker als het stukje van PN meegeteld wordt, of Mg het wondermiddel is tegen deze dingen. Ik zit nl ook te denken aan een bijna hoefbevangenheid en als er niks veranderd en alleen een flinke hoeveelheid extr Mg wordt toegediend zijn alle problemen over?

een wondermiddel is het zeker wel... gezien de toestand van onze pony die zo enorm verbeterd is
maaR als je op de site leest zie dat er meer moet veranderen dan alleen magnesium verstrekken...nl het WEGLATEN van krachtvoer
de meeste mensen laten krachtvoer pas weg als het te laat is (hoefbevangen)

russel schreef:
Juist nu,nu het gras gaat groeien en zeker op gestresste stukken gras is er kans op bevangenheid. Als er in de winter minder getraind is en de paarden al tegen de wat dikkere kant zitten.

het blijft ALTIJD uitkijken met te rijk gras (met elk paard trouwens)
maar er staat ook op de site van PN
als een paard deze klachten heeft ZONDER aanwijsbare oorzaak!!
wel eerst even goed lezen!

russel schreef:

Ik denk dat mensen niet zomaar moeten modderen als hun paard deze duidelijke symptomen laten zien. Ik zou dan toch even een bloedje laten trekken. Kan gezien worden of er spierbeschadigen zijn, dus lichte vorm van spierbevangenheid en het Mg gehalte laten testen. Gewoon uitgebreid bloedbeeld, dan kan je altijd nog in overleg met je DA extra gaan voeren.

zo'n bloedtest is ook niet heiligmakend hebben wij ervaren
van onze pony is ook bloed afgenomen maar er kwamen geen schokkende dingen uit
tja..daar zit je dan nog steeds met een pony met vage problemen en een vette dierenarts rekening!

russel schreef:
In de brok zit nl ook Mg en dat is niet voor niets. De hoeveelheden worden altijd aangepast aan de dagelijkse hoeveelheid. Heb je weidepaarden die naast hooi/kuil en hun liksteen deze symptomen vertonen, mag je toch wel een da laten komen, worden deze weidepaarden regelmatig gereden dan toch zeker in de winter bijvoeren met brok en dan vraag ik mij af of die Mg tekort wel opgaat.

als je het stuk nu eens GOED leest!

russel schreef:
Zeker voor mensen echter wel! En ik denk dat daar te veeel naar is gekeken door PN. Wij mensen eten door de regel heen erg eenzijdig, soms zelfs slecht. De hedentendaagse voedingsmiddelen bevatten ook niet meer de verwachte hoeveelheid vit. en mineralen.
Wel een interessant stukje hoor, maar ik vind het geen thuisdokteren.

als je geen brok of totaal muesli wilt geven, zijn er andere middelen die alle benodigde stoffen bevatten die in juiste samenstelling aanwezig zijn. Eventueel zo een pavokoek na het rijden een paar keer per week.

als jij magnesium voeren al thuisdokteren vind
dan is brok voeren en extra vit. geven zoals pavokoeken dat toch ook

russel schreef:
Als het paarden zijn die regelmatig worden getraint, dan is het zaak eens je voer na te gaan kijken en je manier van op en af trainen. Sommige paarden hebben moeite met gelijksoortig werk tov hun maatjes. Ze zijn niet allemaal uit het zelfde sopje.

zelf heb ik al 30 jaar paarden en veel ervaring met verschillende soorten brok en ik voer altijd zelf
ook heb ik gevoerd volgens het systeem van Jan Jonas en willy Sidorak
dus ik weet echt wel dat elke paard weer anders reageerd op de voeding die hij krijgt....
ik krijg vaak complimenten over de conditie van mijn paarden
en mensen vragen vaak wat ik voer...
maar 1 pony daar was iets mee en NIEMAND (ook de dierenarts niet!kon mij zeggen WAT)
en toen las ik de symptomen die paarden kunnen hebben met een magnesiumgebrek en meteen was ik er van overtuid dat onze pony dat kon hebben
sinds we magenesium voeren knapt de pony zienderogen OP
daar is toch helemaal niets mis mee
het is geen vergif!

russel schreef:
Maar je Mg verhaal heeft mij nieuwsgierig gemaakt, gegoogled en voor mij als mens zeker wel wat uitgehaald.

ga je nu zelf ook magnesium slikken
zelf slik ik trouwens ook voeding suppelementen wo magnesium
en zonder recept van de dokter

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:00

Ik geef Rebel sinds een week ook magnesium. Rebel was erg gevoelig met borstelen, na een blessure bleef hij last van zijn spieren houden en die harde manenkam is ook aanwezig.. Bloed afgenomen (uitslag was goed) Hij heeft 3 maanden 2 keer per week fysiotherapie gehad, medicijnen voor zijn spieren..
Dus je kan niet zeggen dat ik niet door een dierenarts er naar heb laten kijken. Ik was als laatste eigenlijk van plan om een afspraak te maken voor een thermografie, tot ik op dit topic stuitte.. Ik ben toen op de site gaan lezen en ik herkende, behalve dan de gevoeligheid voor bevangenheid, veel symptonen die Rebel heeft.. Dus ik dacht, laat ik het eens proberen!
Er staat dat er na 3 weken pas effect mag worden verwacht, maar ik ben nu ruim een week bezig en er is al DUIDELIJK verschil!! Hij lijkt te gaan genieten van het borstelen, hij is overduidelijk soepeler in zijn lijf. Met rijden gaat het aangalopperen weer zonder bokken, hij changeert niet meer zonder dat het van hem gevraagd wordt.
Hij galoppeert echt lekker soepel en weer voorwaarts..
Ik durf bijna te zeggen dat hij weer op de oude Rebel voor de blessure gaat lijken!
Dus voorlopig ben ik zeer positief over het bijgeven van magnesium!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:28

Mijn (ex) jaarling heft vet onsteking gehad (Steatitis) en dat heeft ook wel wat dezelfde symptomen...vooral het gedeelte van die harde manenkam klinkt erg bekend.

Mijn pony was toen erg vermagerd zonder een echte reden, zijn spieren waren enorm stram.
De spier van die oren tot zijn schoft voelde aan als steen zo hard..

Dat kwam dus door een tekort aan Vit E en Selenium...(mijn pony had een heel ernstige vorm en was bijna op sterven na dood, dit klinkt meer als een beginnende vorm)

Ik bedoel te zeggen...weet je heel zeker dat het magnesium tekort is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:52

Unamie, ik slik zeker Mg bij. Ik heb nl veel last van mijn nek en dat kraakt en doet zeer en daar krijg ik ook hoofdpijn van. Totdat mijn moeder met kalktabletten aankwam zetten met Mg, omdat het schijnt dat veel vrouwen Kalk en Mg te kort hebben en daardoor hoofdpijnen krijgen.

Ik drink geen melk, dus kalk gebrek kan wel. Moet zeggen dat ik doordat ik regelmatig die tabletten inneem, stuk minder last van mijn nek heb.

Het stuk gelezen en begin idd te denken wat vaker mineraal water met extra Mg er in te gaan drinken en natuurlijk mijn tabletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:12

Unamie, idd ik heb het stuk niet gelezen op PN en ga dat ook niet doen. Dit is bokt en mensen verdiepen zich zeker ook ivm tijd niet altijd in de stukken op andere fora, ik doe dat ook niet. De topics op bokt worden gevolgd, dus daar moet de juiste info in staan.

Maar er is een hype gekomen dat alles wat op bokt staat op PN onderuit geschopt wordt alszijnde penny, ontzettend blond en dom. Op bokt wordt voortdurend verwezen naar PN alszijnde, daar haal je je info en dat is het beste en zo moet het. Na verschillende stukken in die trant ben ik gestopt om mij verder in PN te verdiepen. Meerdere wegen met meerdere info.

Pavokoeken is natuurlijk niet thuisdokteren, dat is gewoon voeren volgens een teruggebracht voerschema van een gerenormeerde paardenvoerder.
Je zult versteld staan hoe makkelijk mensen kunnen denken en hoe makkelijk ze iets van een ander opvolgen zonder eerst zelf eens in meer te verdiepen.

Mijn ervaring is dat er dierenartsen en dierenartsen zijn. Sommigen hadden alleen de opleiding moeten doen en thuis wat diertjes en lekker in het bedrijfsleven een baan moeten zoeken. Ook daarmee heb ik leergeld betaald met vette rekeningen, en als ik hem was blijven houden was ik falliet en had mijn paard in de worst gezeten Ken het leed.

Bloedtesten kunnen zeker wel uitwijzen of paarden gebrek aan vitaminen en mineralen hebben. Zeker ook heel nuttig om eens te laten testen of lever en nieren naar behoren functioneren. Als de nieren slecht functioneren is Mg toevoegen juist zeker wel gevaarlijk!

Dat jij goed weet hoe een paard te voeren en met wat, geld niet voor iedereen. De meesten weten dat juist helemaal niet. Niet aangeproken voelen. Mg te veel geven kan wel kwaad in het geval van de slecht werkende nieren.

Uit jouw stuk zou ik dan bijna willen concluderen dat met jouw wijze van voeren, de paarden dus zowiezo Mg te kort krijgen. Dus het huidige paardenvoerder aanbod van gerenormeerde merken bevatten te weinig Mg. Als dat zo is, is dat een ernstige zaak.

Natuurlijk is er niks mis mee te verwijzen naar het verhaal van PN, mooi dat jouw paard er goed bij is, maar Vit E wordt ook als boosdoener gezien en ik heb een beetje probleem bij het feit dat er wellicht wel snel wordt gedacht oooo dat heeft mijn paard ook, ik ga zo een pot halen, want baat het niet dan schaat het niet en kassa. Zo zijn er ontelbare dingen die alleen de portemonnee raakt. Maar als een paard er zo bij staat is het duidelijk dat er wat aan de hand is en dat er dan snel door menigeen even een potje wordt gekocht, tja daar zit ik mee en dat vind ik thuis dokteren. Maar PN wil graag alles in eigen beheer hebben merk ik wel eens. Alsof zij een paardenkennis hebben die hoefsmeden en dierenartsen niet hebben. Idd wel de goede van beiden in huis halen en dat is niet altijd meteen raak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:13

russel schreef:
Unamie, ik slik zeker Mg bij. Ik heb nl veel last van mijn nek en dat kraakt en doet zeer en daar krijg ik ook hoofdpijn van. Totdat mijn moeder met kalktabletten aankwam zetten met Mg, omdat het schijnt dat veel vrouwen Kalk en Mg te kort hebben en daardoor hoofdpijnen krijgen.

Ik drink geen melk, dus kalk gebrek kan wel. Moet zeggen dat ik doordat ik regelmatig die tabletten inneem, stuk minder last van mijn nek heb.

Een stuk gelezen via google en begin idd te denken wat vaker mineraal water met extra Mg er in te gaan drinken en natuurlijk mijn tabletjes.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:54

Citaat:
Mg te veel geven kan wel kwaad in het geval van de slecht werkende nieren.

dan heb ik vast een hele slechte holistisch DA: mijn paard heeft slecht functionerende nieren en moest toch een magnsiumpreparaat vanwege insulineresistentie

Ik noemde het woord "insulineresistentie" tegen een reguliere DA die toevallig op stal was en die keek me stomverbaasd aan, had ze nog nooit van gehoord.....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:28

russel schreef:
Unamie, idd ik heb het stuk niet gelezen op PN en ga dat ook niet doen. Dit is bokt en mensen verdiepen zich zeker ook ivm tijd niet altijd in de stukken op andere fora, ik doe dat ook niet. De topics op bokt worden gevolgd, dus daar moet de juiste info in staan.

Maar er is een hype gekomen dat alles wat op bokt staat op PN onderuit geschopt wordt alszijnde penny, ontzettend blond en dom. Op bokt wordt voortdurend verwezen naar PN alszijnde, daar haal je je info en dat is het beste en zo moet het. Na verschillende stukken in die trant ben ik gestopt om mij verder in PN te verdiepen. Meerdere wegen met meerdere info.

Uit jouw stuk zou ik dan bijna willen concluderen dat met jouw wijze van voeren, de paarden dus zowiezo Mg te kort krijgen. Dus het huidige paardenvoerder aanbod van gerenormeerde merken bevatten te weinig Mg. Als dat zo is, is dat een ernstige zaak.

nu sla je de plank helemaal mis
het gevolg van NIET LEZEN en zich eens verdiepen in de oorzaak van het magnesiumgebrek.

tja.. op zo'n manier heeft discuseren weinig zin
waar staat trouwens dat magnesium slecht is voor de nieren?
en zelf neem je wel magnesium in omdat je "gehoord" hebt dat het goed voor je schijnt te zijn
dus zonder recept..dat heet toch thuisdokteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:05

Ik heb op internet over Mg gelezen en vond dat genoeg. PN staat mij vaak tegen vandaar.

Idd thuisdokteren, maar liever op mijn eigen lijf dan op het lijf van een ander zoogdier waar te weinig over bekend is en niet kan zeggen wat hij voelt.

En idd op internet staat dat Mg slecht is voor diegenen die slechtwerkende nieren hebben, staat idd op medische en wetenschappelijke sites Misschien zelf ook even lezen?

Ook weten we dat een harde manenkam en stijve spieren een begin van spierbevangenheid kan zijn. Daar helpt Mg niet tegen. Dat is het gevaar van thuisdokteren. Effe op bokt lezen et voila die dure DA kan wegblijven.

Dat Mg helpt bij bepaalde klachten van Mg tekort, is zeker natuurlijk waar, maar weet dit eerst 100% zeker en dat kan alleen via tussenkomst van een DA, dat is wat ik bedoel met thuisdokteren. . .

Ach en dat is maar hoe je het zelf wilt zien. Ook met alle andere dure preparaten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 20:52

russel schreef:
Ik heb op internet over Mg gelezen en vond dat genoeg. PN staat mij vaak tegen vandaar.

Idd thuisdokteren, maar liever op mijn eigen lijf dan op het lijf van een ander zoogdier waar te weinig over bekend is en niet kan zeggen wat hij voelt.
En idd op internet staat dat Mg slecht is voor diegenen die slechtwerkende nieren hebben, staat idd op medische en wetenschappelijke sites Misschien zelf ook even lezen?

mensen zijn geen dieren

Voorzichtig en giftigheid.

Magnesium is giftig voor mensen met nierproblemen
of stoornissen in de prikkelgeleiding tussen hartboezem en hartkamer. In andere gevallen dan deze is magnesium veilig. Waarschijnlijk veroorzaken hoge doses opvliegers, dorst, lage bloeddruk, heel soms verlies van de reflexen.

russel schreef:
:
Ook weten we dat een harde manenkam en stijve spieren een begin van spierbevangenheid kan zijn. Daar helpt Mg niet tegen.
Dat is het gevaar van thuisdokteren. Effe op bokt lezen et voila die dure DA kan wegblijven.

magnesium help zeker wel tegen spierbevangenheid

Diagnose, los van de symptomen, blijkt lastig. Er zijn drie methoden:

Bloedplasma-waarde. De magnesium-waarde in het bloed zegt iets over het magnesium-gehalte van de laatste maaltijd maar niets over de magnesium-waarden in het spierweefsel. Wanneer er al langere tijd een magnesium-tekort heerst stoppen de nieren met het uitscheiden van magnesium waardoor de bloedwaarde weer normaal of zelfs hoog kan worden, terwijl er nog steeds een tekort is in de spieren. Hoe dan ook, in de literatuur worden normale waarden genoemd van 2.2-2.7mg/dl, komt de waarde onder de 2.0mg/dl dan is er sowieso sprake van een tekort.
Urine-waarde. De magnesium-waarde van urine is een wat betere indicator, want een lage waarde betekent dat de magnesiumopname al langere tijd gering is.
Spierbioptie. De beste diagnose kun je echter stellen wanneer je een spierbioptie laat uitvoeren en het spierweefsel onderzoekt op magnesiumwaarde.
De bepaling van de magnesiumwaarde door metingen uit te voeren blijkt dus lastig. Het beste kun je daarom uitgaan van de symptomen. Een tijdelijke "magnesium-kuur" is niet schadelijk en kan worden gebruikt om te onderzoeken of de symptomen verminderen. Als dat zo is kun je na een initiele herstel-dosis overgaan op een onderhoudsdosis.

Wanneer er genoeg calcium is opgenomen wordt de opname van calcium én magnesium (als neveneffect) geblokkeerd.
Er zijn maar liefst vier hormonen (PTH, ADH, calcitonin, glucagon) die reageren op het calciumgehalte van het bloed. Wanneer het calciumgehalte stijgt krijgen de nieren de opdracht om meer calcium uit te scheiden, maar omdat de nieren geen onderscheid kunnen maken tussen calcium en magnesium wordt hiermee het, vaak toch al schaarse, magnesium weggespoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:42

unamie schreef:

mensen zijn geen dieren

[/b]

Juist , en dat bedoel ik dus met thuisdokteren. Wel over mensen bekend wat het kan doen, ik heb btw een ander stuk gelezen over schadelijkheid bij slechte nieren, maar niet over dieren iets gelezen. Ik kan mijzelf niet met de stofwisseling van een paard vergelijken, of wel?? Dus bij onraad is het mijn DA en niet de thuisapotheek van PN.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 07:54

russel schreef:
Juist , en dat bedoel ik dus met thuisdokteren. Wel over mensen bekend wat het kan doen, ik heb btw een ander stuk gelezen over schadelijkheid bij slechte nieren, maar niet over dieren iets gelezen. Ik kan mijzelf niet met de stofwisseling van een paard vergelijken, of wel?? Dus bij onraad is het
mijn DA en niet de thuisapotheek van PN.

dus we schakelen gewoon de dierenarts in...
de dierenarts die nog nooit gehoord heeft van insulineresistentie

hopelijk is je engels goed
wetenschappelijke onderzoeken:

Diabetes In Horses, Ken Marcella, DVM,
http://petcaretips.net/diabetes_horse.html

Equine Cushings and "Cushings-Like Syndrome", Melyni Worth PhD,
http://www.foxdenequine.com/faqs.htm#cushings

Glycemic index of cracked corn, oat groats and rolled barley in horses, E. Jose-Cunilleras, L. E. Taylor, K. W. Hinchcliff,
http://www.animal-science.org/cgi/conte ... /82/9/2623

Glycemic index: overview of implications in health and disease, David JA Jenkins, Cyril WC Kendall, Livia SA Augustin, e.a.,
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/76/1/266S

Obesity and diet affect glucose dynamics and insulin sensitivity in Thoroughbred geldings, R. M. Hoffman, R. C. Boston, D. Stefanovski e.a.,
http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/81/9/2333

Mechanisms for development of laminitis, Katy Watts,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:35

Ja, maar dat is toch jouw dierenarts? Zo eentje komt er bij mij ook niet meer in hoor. Al gezegd dat er Da's en da's zijn? Maar we vervallen beiden in herhalingen....

Jij weet heus wel raad met je paardje en ik ook wel hoor, maar je zult ze de kost geven die niet zo zijn, zich nergens in verdiepen en de eerste de beste napraten en maar doen. Dat PN zo een artikel schrijft is heel leuk en verbreedt je horizon, maar als dan ook meteen de winkel open gaat en weer een gat in de markt is gevonden, tja.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:31

9 van de 10 dierenartsen weten het niet ...dus hopelijk komt daar snel verandering in..
en of jou dierenarts het weet is ook nog maar de vraag Russel
mijn horizon is iig ook weer breder geworden
als het goed is worden we allemaal steeds wijzer ....en ook ouder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:50

Citaat:
. Wel over mensen bekend wat het kan doen, ik heb btw een ander stuk gelezen over schadelijkheid bij slechte nieren, maar niet over dieren iets gelezen. Ik kan mijzelf niet met de stofwisseling van een paard vergelijken, of wel?? Dus bij onraad is het mijn DA en niet de thuisapotheek van PN.

bij katten en honden:

Blaasstenen
Vooral bij katten kan de vorming van blaasstenen voorkomen. De meeste blaasstenen worden gevormd door een teveel aan magnesium. Door voedsel te geven met een zeer laag magnesiumgehalte verminder je dus het risico Veel water drinken is ook een manier om de aanmaak van blaasgruis tegen te gaan....

nou ja okee maar over paarden is er eigenlijk niks bekent over teveel magnesium.

kwam nog wel dit stukje tegen wat ik wel interresant vond:

Belangrijk hierbij is de mineraalvoorziening. De botten zijn opgebouwd uit calcium en fosfor waarbij magnesium als verharder optreedt. Hiervoor moet de calcium-fosforverhouding goed zijn, d.w.z. dat het calciumgehalte 40 á 100% hoger moet zijn dan het fosforgehalte.

Ook moeten we hierbij bedenken dat werkende paarden door de snellere stofwisseling en het zweten (electrolyten) een hogere behoefte hebben aan de verschillende mineralen .
Zo kan een gewoon paard met één gram magnesium per dag volstaan maar heeft een werkend paard acht gram per dag nodig.

kan je nagaan wat dan weer het verschil in behoefte word, van 1 naar 8 gram!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:12

@ellepel zal idd per paard/dier/mens ook weer verschillend zijn..
stress kan bij mensen ook magnesium vreten (weet ik van een natuur arts)
dus heb je stress dan kun je beter extra magnesium innemen
maar ja hoeveel extra? dat weet niemand precies....
idd blaasgruis bij katten heb ik vaak van gehoord
staat er ook bij hoe die katten daar aan komen of komt dat gewoon door de normale kattevoerbrokjes ?

onze pony geven we het zowiezo 7 weken lang omdat ze ws wel zeker tekort magnesium had...
daarna geven we nog een hele kleine onderhoudsdosis
we gaan het gewoon uitproberen.. en dan kijken hoe het gaat

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:17

Jan jonas heeft een kruidenmengsel die je moet geven na zware arbeid zoals wedstrijden ed
daar zal natuurlijk ook extra magnesium in kunnen zitten
toch eens navragen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:27

Citaat:
9 van de 10 dierenartsen weten het niet

en ik had er weer 1 van die 9 vanmiddag met inenten.....

mevrouw die shet is hoefbevangen en die tinker (Noriker, maar hoe moet zij dat weten) hangt er tegenaan, ze mogen niet meer op de wei, zet ze maar op stal....

Ze staan niet op gras, maar op (helaas momenteel) modder en eten alleen ruwvoer......

Ze werd nog boos ook dat ik ze niet op stal zetten, die 2 houd je echt niet binnen, die breken gewoon de boel af....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:29

@ smurf
deze tijd van het jaar is wel riskant om (bijna) hoefbevangen paarden in het land te zetten..
kun je geen zand uitloop regelen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:34

ze staan NIET op het land, r zwemmen bij ons zwanen tond in wat eens onze weilanden waren, ze staan in zandpaddocks die nu modder paddocks zijn van alle regen van de afgelopen tijd en dat al vanaf november......

ik kan zelf NIETS maken of regelen. Ik sta met de paarden bij een boer, heb me te schikken of kan andere stalling zoeken en dat is hier in de buurt allemaal 23/7 op stal in het dressuurminnende Gooi

Ik sta al bij de meest natural boer die ik ken hier in de buurt.
Normaal gaan de paarden per 1 mei de wei op, dit jaar niet: het is te nat en te koud en het gras groeit niet, de koeien hadden anders per 1 april al naar buiten gemoeten, maar ook die mogen niet dag en nacht in het water staan.

Mijn Noriker komt uit Oostenrijk, daar ging hij begin mei de alm op, zo vanuit de stal, dat gaan ze daar allemaal en dat bouwen ze niet op. Vreemd genoeg kunnen Norikers en Haflingers die daar geboren en getogen zijn daar buitengewoon goed tegen.

Die paarden zijn echt niet bijna hoefbevangen, diezelfde DA was er vorig jaar en heeft ALLE paarden bij ons op stal hoefbevangen verklaard, enkel en alleen omdat ze toen allemaal op gras stonden. Ze ziet paarden nu eenmaal liever "gewoon, lekker"op stal staan,.

Het is dat zo ongeveer de hele stal tegelijk geent moest worden, maar normaal gesproken bel ik deze kliniek echt niet als er iets is......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:38

unamie:

Citaat:
Voeding bevat noodzakelijke zouten (mineralen).
Als teveel van deze zouten aanwezig zijn in de voeding bestaat er een verhoogde kans op het krijgen van blaasgruis.

Runderhart en kippenhartjes bevatten veel magnesiumzouten. Magnesium is de voornaamste bouwstof voor struvietgruis (de meest voorkomende soort blaasgruis).
De voeding beinvloed ook de zuurgraad van de urine. In zure urine kan moeilijk blaasgruis gevormd worden.

Speciaal (erg duur) kattenvoer om blaasgruis te voorkomen hoeft in principe niet aangeschaft te worden, want een goede kwaliteit (biologisch) droogvoer bevat weinig magnesium en is uitermate geschikt voor katten die gevoelig zijn voor diverse blaas- en nierproblemen.

die magnesium gaat dus denk ik dan t meeste via vers voer?
ik denk dat blikvoer dan ook meetelt...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:23

viewtopic.php?f=13&t=541153&hilit=

Mijn paard staat sinds 16 feb op een andere stal waar ze ook een magnesiumsupplement krijgt. Ze word nu wel wat dikker maar de andere symptomen blijven: harde manenkam, slappe achterhand, mager etc. Hoe lang duurt het meestal voor je resultaat kan verwachten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:42

gouda schreef:
viewtopic.php?f=13&t=541153&hilit=

Mijn paard staat sinds 16 feb op een andere stal waar ze ook een magnesiumsupplement krijgt. Ze word nu wel wat dikker maar de andere symptomen blijven: harde manenkam, slappe achterhand, mager etc. Hoe lang duurt het meestal voor je resultaat kan verwachten?

je hebt aan aantal soorten magnesium en bepaalde soorten worden slechter opgenomen door het lichaam (Aorganisch)
onze pony had er vrijwel meteen baat bij (we hebben de organische chelaat besteld bij paardnatuurlijk)
maar het zal wel een paar maanden duren voordat de harde manekam echt verdwijnt..
en ook belangrijk : we hebben het krachtvoer geminimaliseerd tot 2 keer per dag een handje
te veel krachtvoer stopt de opname van magnesium door het lichaam
lees anders eens het hele verhaal van magnesium op paard natuurlijk..daar staat veel info op

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:24

Smurf, ik zie in het andere topic van Gouda dat Morrie magnesiumsulfaat bij krijgt, heeft hij daar baat bij?

Ik ga binnenkort eens informeren bij mijn VA of er meer onderzoek gedaan kan worden, misschien door middel van een bloedonderzoek om haar insuline (en magnesium?)waarden te testen.
Mijn haf is trouwens ook vrij stressgevoelig, ze kan niet erg goed tegen veranderingen (andere stal, andere buurman etc.).

Heeft iemand trouwens nog tips wat betreft (kracht)voer? Ik voer vrij weinig, dat heb ik altijd al gedaan (in de zomer krijgt ze zoiezo bijna niks extra, alleen van die pavo vital brokjes).

Ze krijgt op dit moment Havens basisbrok; in totaal 3/4 schep per dag. Ik voer al jaren havens (voorheen de draversbrok). Ook omdat er genetisch gemodificeerde mais/sojabonen in havens blijken zitten wil ik eigenlijk andere brok gaan voeren.
Muesli geef ik al niet meer iv.m. de melasse die daar in zit.

ze krijgt 1 voedingssupllement; glucosamine complex van de groene os, maar dat wil ik wel blijven voeren. (zit overigens ook calcium en magnesium in, per dag krijgt ze hiermee 800 mg calcium en 400 mg magnesium binnen)

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:44

BlazingBoots schreef:
Mijn (ex) jaarling heft vet onsteking gehad (Steatitis) en dat heeft ook wel wat dezelfde symptomen...vooral het gedeelte van die harde manenkam klinkt erg bekend.

Mijn pony was toen erg vermagerd zonder een echte reden, zijn spieren waren enorm stram.
De spier van die oren tot zijn schoft voelde aan als steen zo hard..

Dat kwam dus door een tekort aan Vit E en Selenium...(mijn pony had een heel ernstige vorm en was bijna op sterven na dood, dit klinkt meer als een beginnende vorm)

Ik bedoel te zeggen...weet je heel zeker dat het magnesium tekort is?

aangezien niemand mijn verhaal heeft gelezen...
Zelfde symptomen..andere oplossingen...