russel schreef:Met de opgegeven diagnoses kan er toch ook wat anders aan de hand zijn?
Nou lijkt het net, zeker als het stukje van PN meegeteld wordt, of Mg het wondermiddel is tegen deze dingen. Ik zit nl ook te denken aan een bijna hoefbevangenheid en als er niks veranderd en alleen een flinke hoeveelheid extr Mg wordt toegediend zijn alle problemen over?
een wondermiddel is het zeker wel... gezien de toestand van onze pony die zo enorm verbeterd is
maaR als je op de site leest zie dat er meer moet veranderen dan alleen magnesium verstrekken...nl het WEGLATEN van krachtvoer
de meeste mensen laten krachtvoer pas weg als het te laat is (hoefbevangen)
russel schreef:Juist nu,nu het gras gaat groeien en zeker op gestresste stukken gras is er kans op bevangenheid. Als er in de winter minder getraind is en de paarden al tegen de wat dikkere kant zitten.
het blijft ALTIJD uitkijken met te rijk gras (met elk paard trouwens)
maar er staat ook op de site van PN
als een paard deze klachten heeft ZONDER aanwijsbare oorzaak!!
wel eerst even goed lezen!
russel schreef:
Ik denk dat mensen niet zomaar moeten modderen als hun paard deze duidelijke symptomen laten zien. Ik zou dan toch even een bloedje laten trekken. Kan gezien worden of er spierbeschadigen zijn, dus lichte vorm van spierbevangenheid en het Mg gehalte laten testen. Gewoon uitgebreid bloedbeeld, dan kan je altijd nog in overleg met je DA extra gaan voeren.
zo'n bloedtest is ook niet heiligmakend hebben wij ervaren
van onze pony is ook bloed afgenomen maar er kwamen geen schokkende dingen uit
tja..daar zit je dan nog steeds met een pony met vage problemen en een vette dierenarts rekening!
russel schreef:In de brok zit nl ook Mg en dat is niet voor niets. De hoeveelheden worden altijd aangepast aan de dagelijkse hoeveelheid. Heb je weidepaarden die naast hooi/kuil en hun liksteen deze symptomen vertonen, mag je toch wel een da laten komen, worden deze weidepaarden regelmatig gereden dan toch zeker in de winter bijvoeren met brok en dan vraag ik mij af of die Mg tekort wel opgaat.
als je het stuk nu eens GOED leest!
russel schreef:Zeker voor mensen echter wel! En ik denk dat daar te veeel naar is gekeken door PN. Wij mensen eten door de regel heen erg eenzijdig, soms zelfs slecht. De hedentendaagse voedingsmiddelen bevatten ook niet meer de verwachte hoeveelheid vit. en mineralen.
Wel een interessant stukje hoor, maar ik vind het geen thuisdokteren.
als je geen brok of totaal muesli wilt geven, zijn er andere middelen die alle benodigde stoffen bevatten die in juiste samenstelling aanwezig zijn. Eventueel zo een pavokoek na het rijden een paar keer per week.
als jij magnesium voeren al thuisdokteren vind
dan is brok voeren en extra vit. geven zoals pavokoeken dat toch ook
russel schreef:Als het paarden zijn die regelmatig worden getraint, dan is het zaak eens je voer na te gaan kijken en je manier van op en af trainen. Sommige paarden hebben moeite met gelijksoortig werk tov hun maatjes. Ze zijn niet allemaal uit het zelfde sopje.
zelf heb ik al 30 jaar paarden en veel ervaring met verschillende soorten brok en ik voer altijd zelf
ook heb ik gevoerd volgens het systeem van Jan Jonas en willy Sidorak
dus ik weet echt wel dat elke paard weer anders reageerd op de voeding die hij krijgt....
ik krijg vaak complimenten over de conditie van mijn paarden
en mensen vragen vaak wat ik voer...
maar 1 pony daar was iets mee en NIEMAND (ook de dierenarts niet!kon mij zeggen WAT)
en toen las ik de symptomen die paarden kunnen hebben met een magnesiumgebrek en meteen was ik er van overtuid dat onze pony dat kon hebben
sinds we magenesium voeren knapt de pony zienderogen OP
daar is toch helemaal niets mis mee
het is geen vergif!
russel schreef:Maar je Mg verhaal heeft mij nieuwsgierig gemaakt, gegoogled en voor mij als mens zeker wel wat uitgehaald.
ga je nu zelf ook magnesium slikken
zelf slik ik trouwens ook voeding suppelementen wo magnesium
en zonder recept van de dokter

Ken het leed.