Wortels slecht voor hoefbevangen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:57

Is het dan wel verstandig je paard weer te laten dekken? Ik verschillende de DA's gevraagd of mijn merrie die nu stabiel is eventuel zou kunnen laten dekken. maar ze raden het allemaal af. om de volgende redenen.
1) Een merrie heeft in de laatste maanden van de dracht extra eiwitten nodig voor het veulen. Die kan je niet geven want dat zou teveel zijn voor de merrie
2) het gewicht op de benen is niet bevordelijk en kan belastings bevangenheid veroorzaken.
3) Stel dat de merrie ziek wordt en je moet medicijnen geven krijgt het veulen het binen via de melk
4) Stel ze wordt ziek dan moet ze in een paddock terwijl het veulen eigenlijk op de wei moet.
Die van mij is door de bevalling ziek geworden en daar heeft het veulen veel schade van ondervonden en dat zou ik niet riskeren met een bevangen gevoelige merrrie

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:26

Ik heb dit allemaal gelezen en wat ik hoorde op de hogeschool waar ik management en paardenhouderij studeerde ,is dat er een onderzoek geweest is naar het opwekken van hoefbevangenheid bij paarden

Nu is uit dat onderzoek gebleken dat deze paarden bevangen werden op het moment dat ze teveel koolhydraten ( onder andere suiker) binnen kregen en door een teveel aan eiwit kon geen hoefbevangenheid werden opgewekt.
Nu weet ik helaas niet meer over wat voor artikel het gaat en of het ergens in gestaan heeft maar dit is bij mij in ieder geval blijven hangen omdat ik altijd in de veronderstelling was dat paarden bevangen raakte door teveel aan eiwit.
Tevens wordt een teveel aan eiwit door de paarden uitgeplast en heeft een paard teveel dan zal hij eerder dikke benen krijgen want daarin worden deze eiwitten opgeslagen en door beweging worden deze minder omdat de afvalstoffen uit het lijf verdwijnen.

Logische wijze is dan ook dat paarden bevangen raken van het vroege gras omdat dit boordevol suikers zitten. Dit is alleen wat ik ervan heb onthouden maar zou dus wel verklaring geven waarom paarden bevangen kunnen raken van wortels.

DianneM

Re: Wortels slecht voor hoefbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:20

mijn paardje is ook ex-hoefbevangen. Ik voer wel wortelen, maar niet veel, 4 winterpenen per dag, verdeeld over 2 keer per dag. Met 10 kilo doe ik een hele week. Verder per dag 2 handjes biks, 2 scheppen lucerne en veel grof hooi (en stro, dat eet ze als haar hooi op is). Ze doet het er super op. Wortelen voer ik dus wel met mate, appels voer ik niet meer, daar zit nog meer fructaan in. Mijn paardje staat om de dag goed in training, de andere dag gooi ik haar los, maar moet ze wel lopen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:32

Xox schreef:
Is het dan wel verstandig je paard weer te laten dekken? Ik verschillende de DA's gevraagd of mijn merrie die nu stabiel is eventuel zou kunnen laten dekken. maar ze raden het allemaal af. om de volgende redenen.
1) Een merrie heeft in de laatste maanden van de dracht extra eiwitten nodig voor het veulen. Die kan je niet geven want dat zou teveel zijn voor de merrie
2) het gewicht op de benen is niet bevordelijk en kan belastings bevangenheid veroorzaken.
3) Stel dat de merrie ziek wordt en je moet medicijnen geven krijgt het veulen het binen via de melk
4) Stel ze wordt ziek dan moet ze in een paddock terwijl het veulen eigenlijk op de wei moet.
Die van mij is door de bevalling ziek geworden en daar heeft het veulen veel schade van ondervonden en dat zou ik niet riskeren met een bevangen gevoelige merrrie

1. De merrie is nu 14 jaar en heeft al een stuk of 10 veulens gehad. Het is een fokmerrie die niet zadelmak is. Alle veulens zijn gezond en doen het heel goed. Ik ken zelf 5 nakomelingen van haar. 1 hebben we er zelf, 2 staan er in Belige en 2 in Nederland. De andere heeft ze in Spanje gekregen. De merrie staat aangeschreven als een zeer goede fokmerrie!
2. Het gewicht kan je op peil houden door een dieet en een goede begeleiding van een DA.
3. Zie 2.
4. Deze zomer heeft ze met het veulen in de bak gestaan. Ik had dat al neer gezet. Voor het veulen sneden we gras. De merrie heeft de hele zomer overjarig hooi gekregen en het veulen is super gezond van lijf en leden. Hij heeft er niks van gehad dat hij niet op het land heeft gestaan. Ik heb 1 1/2ha land en te veel gras. Ik kon ook niet het veulen in het land gooien en de merrie in de bak laten. Dat is vragen om ongelukken.

Mijn merrie raakt dus hoefbevangen van 4 handjes onderhoudbiks per dag of van een plukje kuil, 8 weken oud hooi of 4 x 30 min land met een veulen in de middag (wordt gezegt dat dan het gras veilig is voor bevangen paarden of gevoelige paard) dit gaat dus niet op. Het hooi komt van eigen land en wordt altijd in de middag gemaaid en volgens de natuurlijke site met de goede temperatuur. Er wordt gezegt dat het veilig is, gaat dus ook niet op.
Dat wortelverhaal klopt dus ook niet helemaal 100%.

Aan haar hoeven is te zien dat ze bevangen is geweest. Ze heeft nu een ijzertje om haar hoeven wat breder te laten uit groeien. Ze schraapt veel, dus het slijt hard. Ze is warm beslagen voor het eerst van haar leven. Haar hoeven waren niet gevoelig.

1. Waarom doet ze het nu heel goed op wortels, hooi en stro??????
2. Waarom was mijn smidje vanmiddag heel tevreden over haar hoeven.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 08:54

nou gister heeft de staleigenaar het aan hun DA gevraagd en die zei dat hij absoluut GEEN wortels meer mag! dus das duidelijk, die krijgt hij niet
verder geen biks en nooit meer in zn hele leven het land op, maar dat wisten we al...

mij is aangeraden om hem laminaze te geven, Vital korrels voor de vitaminen en dat geven met meusli of slobber, maar liever geen meusli omdat daar weer veel energie inzit..

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:17

anne,dat had ik je toch gezegd..

geen wortels,brood of appels.
muesly is erg zoet dus lijkt me ook veel suikers in te zitten.

suikers = energie
muesly met haver=energie

energie die hij niet kwijt kan omdat hij niet werkt en kan werken..(nog niet)

please,wees voorzichtig.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:23

ja ik weet het... daarom zat ik er ook zo mee, jij had het al gezegd en ik geloofde dat ook meteen, maar de eigenaren van stal hadden zoiets van, dat mag hij gerust wel en hier op bokt dus ook een hoop mensen... ben blij dat ik het nu inderdaad zeker weet...
wortels krijgt hij niet meer, ga maar slobber voor hem halen om de poeder en korrels in te mengen..

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:33

Dan begrijp ik niet waarom mijn snel bevangen merrie het heel goed doet op wortels, stro en hooi
Mijn DA nog nooit gehoort heeft en gelooft dat wortels slecht zijn voor bevangen paarden
Dat mijn smid zeer tevreden is over de hoeven van de merrie

Kan iemand hier een verklaring van geven?

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:38

misschien dat het niet altijd slecht is, maar het wel slecht kan zijn? dat ieder paard er anders op reageert..? de shet waar het om gaat is wel chronisch bevangen, misschien dat daar het verschil ligt?

nouja ik weet het ook niet, maar ik weet wel dat ik het risico niet neem

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:24

ieder paard zijn grens is anders,ligt aan de ernst van hoefbevangenheid zie ze gehad hebben,hoe acuut,hoe chronisch en hoe lang ze ermee gelopen hebben en hoe snel er toen ingegrepen is.

ik heb een bevangen welsh merrie gehad die op schraal gras het wel goed deed(dat was dus onder de grens).
een dag had ze met een verzorgster in de berm gegraasd(zonder mijn medeweten) en de dag daarna liep ze licht onregelmatig(grens dus overschreden)

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:07

De merrie is aan haar hoeven te zien voor ons al bevangen geweest. Ze is er heel gevoelig voor.
Als een merrie een veulen aan het voet heeft en dan op oud hooi kan leven en een veulen zogen, dan is het een teken dat ze maar heel weinig kan hebben.
Normaal krijgt een zogende merrie merriebrok en heel veel onbeperkt hooi of kuil en staat dan nog in het land.
Andalusiers kunen van de lucht leven. Dus als wortels echt zo slecht is voor ex-bevangen paarden of gevoelige paarden, dan had mijn merrie dus volgens de theorie van sommige hier bevangen moeten zijn. Dat is dus niet zo!!!

Ik zie ook dat er luzerne en muslie aan bevangen paarden wordt gegeven. Daar zit melasse in en dat zijn ook suikers. Ik denk dat daar meer suikers in zit dan in wortels. Dat zou ik dus helemaal niet geven.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:15

ik heb inderdaad ook gezien dati n meusli veel suikers zitten, dus dat krijgt hij ook per direct niet meer
dus het word slobber, met de poeder erdoor en vital korrels, en uiteraard hooi!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:19

die van ons krijgen per dag 8 wortels en 4 appels en kwart biks en kwart musli er is nog nooit wat gebeurd Wanda wordt er zelfs oud van die is al 24... en nog superfit voor elke week mennen en 2 keer per week rijden..

dus naar mijn idee helemaal niet slecht enzo!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:30

Sammy: zijn jullie paarden dan ook hoefbevangen geweest? Daar gaat het hier nl. om!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:46

PhiaBink schreef:
Dan begrijp ik niet waarom mijn snel bevangen merrie het heel goed doet op wortels, stro en hooi
Mijn DA nog nooit gehoort heeft en gelooft dat wortels slecht zijn voor bevangen paarden
Dat mijn smid zeer tevreden is over de hoeven van de merrie

Kan iemand hier een verklaring van geven?

Ik ben van mening dat het heel paard verschillent is. Ik heb in Duitsland heel veel iinfo verzamelt en met DA gediksusiert over dit onderwerp.

2 voorbeelden:
1) Mijn merrie was heel ziek van de bevangenheid. kon haast niet lopen en dat heeft ondanks medicatie en dergelijke 2 jaar geduurd voordat ik haar stabiel had door op haar speciaal gerichte voedingssupllementen en dieet. Nu nog krijgt ze aanvalle als ze bevoorbeeld begint te verharen of wartels krijgt of op een veilige dag een kwartier op gras staat, Mar ze heeft geen hoefbeenkanteling en geen zichtbare symptomen aan de hoef. Maar toch chronsiche bevangenheid.
2) De merrie van mijn DA werdt bevangen. Is een halfjaar behandeld en heeft een lichte hoefbeenkanteling. Zij wordt weer normal gevoerd en geen problemen. Maar zij moet niet op grasland komen want dan gaat het mis. Maar zij kan meer wortelen verdragen als de mijne.

k denk dat het te maken heeft met hoeveel de stofwiseling van een bepaald paard kan hebben. Die van Phia Bink kan waarschijnlijk meer verdragen voordat ze ziek wordt dan de mijne. (met wortels dan) maar ze kan met andere oorzaken wel eerder ziek worden dan die van mij.
Tenminste dat is wat ik tegen ben gekomen.
Maar de meeste paarden kunnen wortels niet verdragen en daarom zou ik het rissico niet nemen het uit te gaan proberen bij een net bevangen paard,

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:19

De merrie van mij krijgt na een pluk kuil 4 dikke benen. Ze krijgt dus gewoon hooi. Merrie brok kon niet hebben tijdens de lactatie periode en raakte bevangen!!!!!. Ze kan niet hier in het land staan. 30 min per dag is na 4 dagen al te veel ondanks dat er een veulen erbij liep. Ze raakte weer bevangen.
Mijn merrie raakt bevangen door eiwitten. Ook al wordt het ontkent dat eiwitten NIET de oorzaak is van hoefbevangheid. Ik kan anders niet iets bedenken waarvan ze bevangen raakt.
Daarom kan zij wel wortels verdragen maar geen biks, kuil of gras. Daar zitten veel eiwitten in. Ze krijgt hooi van heel licht bemest land. 50 kg op 15.000 meter land. We bemesten als het rond de 13 graden is en het gras even te helpen om te groeien.

Een paard kan dus wel degelijk bevangen raken van eiwitten in kuil, gras of biks.

CherryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:03

(Chronisch) hoefbevangen heeft vele oorzaken, dus vele manieren om het te voorkomen.

Mijn pony krijgt het door haar chronische insuline-resistentie, die dus 2x in het jaar opspeelt. (omdat zij al door haar resistentie een verhoogde bloedsuiker heeft en deze door bijvoorbeeld verharen nog eens extra verhoogd wordt, dan is het minste of geringste beetje suiker al genoeg om hoefbevangen te raken).

Op dit moment is zij al een ruim een jaar niet meer hoefbevangen geweest en dat met het volgende regime:

Lente + zomer => maximaal 6 uur op het land, 's ochtends
Najaar 8-10 uur op het land.

Rest => kuilgras (is allergisch voor hooi)
Dieetdagen (als haar suiker zichtbaar verhoogd is) deel kuil vervangen door stro.

nooit meer biks, haver, fruit, wortelen, brood, etc.

Wel: muesli (zonder haver), kaneel, suikervrije VitC, Vital.

Zelf heb ik heel veel uitgezocht door bloedprikken, waardoor ik wist waar zij wel/niet verhoogde suikers door kreeg.

Voordat ik wist dat het insuline-resistentie was, heb ik een uitgebreid bloed-onderzoek laten uitvoeren om te kijken of het door een ontsteking kwam (bijvoorbeeld baarmoederonsteking), verkeerde stofwisseling, Cushing's disease, etc.

Sterkte allemaal.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:37

Voor een paard wat gevoelig is voor bevangenheid kan het kleinste worteltje al bevangenheid opwekken, bij een ander is het dat ene hapje biks wat teveel is.

Niet bij elk paard is het dezelfde trigger, maar het is wel zaak een paard wat er gevoelig voor is niet meer te geven dan nodig.
Als de pony gewoon goed loopt op onbeperkt hooi, oud hooi, kuil, dan moet je gewoon niets veranderen.

Mijn pony is ook gevoelig, net eve'n een plukje slechte kuil, teveel krachtvoer of te fructaan rijk gras en dan begint het met diarre en daarna komt de bevangenheid. Gelukkig wist ik het snel en is het nooit heel erg geworden.

maar voor elke (ex) bevangen paard/pony geld, hoe minder hoe beter!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:22

Ik vind dat er te veel geluisterd wordt naar beweringen die vaak niet opgaan.
Ik heb vorig jaar op een topic gereageerd waar iemand die de site natuurlijke ?????? het alleen maar over had dat een paard bevangen raakt van het fructaan in het gras. Ik heb die beste man een PB gestuurd met de mededeling dat mijn paard geen gras krijgt en op oud hooi leeft en wortels. Ik heb erbij gezegt dat de merrie een veulen aan de voet had en dat ze in de bak liepen i.pl.v. samen met de andere in het land.
Volgens zijn theorie is fructaan de enige oorzaak van hoefbevangheid .

Ik heb hem een PB gestuurd om te vragen hoe mijn paard bevangen kan raken van oud hooi met een veulen aan de voet. Dat ze 's middags 4 x 30 min. in het land hebben gestaan en volgens hun site met de veiligste themperatuur, dat de fructaan onschadelijk is. De merrie was na die 4 dagen zwaar bevangen!!!!!!
Van die beste man heb ik nog nooit een antwoord ontvangen.

Sinds die topic geeft bijna iedereen de schuld aan het fructaan gehalte. Dat hoefbevangheid ook een oorzaak kan zijn van te veel eitwitten in biks, kuil, hooi of gras wordt nu steeds vaker als onzin verklaart.

Als fructaan inderdaad de oorzaak is van hoefbevangheid, dan snap ik nog steeds niet dat mijn paard nog steeds leeft en mijn smid zeer tevreden is over haar hoeven. Ze krijgt nog steeds elke dag wortels, hooi en stro aangevult met vit.E met selenium.

Er zijn meer oorzaken dat een paard bevangen kan raken. Er moet niet ineens de schuld aan het fructaan gehalte gegeven worden dat veel in wortels schijnt te zitten. Wortels bestaat zowat uit water met caroteen.

Kijk naar je paard/pony hoe die reageert op voedsel.
Ik heb na een jaar nu een balans gevonden hoe mijn paard gevoert moet worden.

Als mijn merrie te veel eiwitten binnen krijgt, dan gaat ze schuren en heeft ze dikke benen. Ik haal dan een paar dagen iets van haar menu af. Als haar benen weer normaal zijn en de jeuk is over, dan ga ik kijken wat ze nu krijgt en wat ze kreeg. Zo kan je uitvogelen of je paard dingen krijgt waar ze niet goed op reageert.

Dat er in appels suiker zit is te begrijpen, maar je moet wel heel veel wortels geven om aan dat suiker gehalte van appels te komen. Wortels laxeert en wordt daarom ook in de winter gegeven. Veel paarden komen in de winter minder buiten of kunnen niet naar buiten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:30

Ooit al eens van de GI van voedsel gehoord? Dat is een index die iets zegt over hoe snel de suiker uit het product in de bloedbaan wordt opgenomen. Hoe hoger hoe sneller, en in het geval van insulineresistentie, hoe slechter.

Een appel heeft een GI van 30, een wortel een GI van 35.
Dat de GI van een appel lager is dan die van een wortel komt door de pectine die in de appel zit, deze zorgt voor een vertraging van de opname van de aanwezige suikers in de appel.

Je kunt een paard met insulineresistentie dus beter een appel geven dan een wortel!

Ik geloof best dat hoefbevangenheid ook echt wel veroorzaakt kan worden door eiwitten, het is niet voor niks dat dit altijd gedacht werd.
Maar het is ook belangrijk om het bestaan van insulineresistentie bij paarden te erkennen als oorzaak van een hoop problemen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:59

Door deze topic is het nu wel zo dat veel hun paard geen wortel meer durven te geven. Een paard kan ook bevangen raken van stress. Er wordt niet verder gekeken naar meerdere oorzaken van hoefbevangheid, dat is heel jammer.

Wat ik ook heel raar vind, dat ik nooit van die beste man van die natuurlijke site een antwoord heb gekregen, waarom mijn paard wel bevangen raakt van te veel eiwitten en niet van wortels.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:03

Ik kan geen duidelijk antwoord geven op de TS, maar wat me ooit bij is gebleven toen wij naar een EK moesten met ons paard, was dat de teamveterinair ons juist aanraadde om veel wortels te geven inzake uitdroging. Dit omdat veel paarden niet drinken onderweg.

Ik denk dus in het algemeen dat (veel) wortels geven aan een gezond paard helemaal geen kwaad kan.

CherryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:11

CherryM schreef:
(Chronisch) hoefbevangen heeft vele oorzaken, dus vele manieren om het te voorkomen.

Zoals ik al zei, hoefbevangenheid heeft verschillende oorzaken.
Wanneer de hoofdoorzaak insulineresistentie is, dan moet je wel degelijk oppassen met wortels. Als het een andere oorzaak heeft, zul je er op een andere mee om moeten gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:25

Zover ik weet bevatten wortels veel caroteen en vit. A?
Eiwitten heb ik nog nooit over gehoord, maar hoefbevangenheid
komt ook door een te hoog fructaangehalte?
Wel weet ik van wortels dat ze laxerend kunnen werken en je
ze in grotere hoeveelheden beter niet bij de brok kunt geven,
omdat de brok dan niet goed wordt verteerd en de energie.vit.
eruit zo slecht kunnen worden opgenomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:25

*Edit: Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben