Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Xox schreef:Is het dan wel verstandig je paard weer te laten dekken? Ik verschillende de DA's gevraagd of mijn merrie die nu stabiel is eventuel zou kunnen laten dekken. maar ze raden het allemaal af. om de volgende redenen.
1) Een merrie heeft in de laatste maanden van de dracht extra eiwitten nodig voor het veulen. Die kan je niet geven want dat zou teveel zijn voor de merrie
2) het gewicht op de benen is niet bevordelijk en kan belastings bevangenheid veroorzaken.
3) Stel dat de merrie ziek wordt en je moet medicijnen geven krijgt het veulen het binen via de melk
4) Stel ze wordt ziek dan moet ze in een paddock terwijl het veulen eigenlijk op de wei moet.
Die van mij is door de bevalling ziek geworden en daar heeft het veulen veel schade van ondervonden en dat zou ik niet riskeren met een bevangen gevoelige merrrie

Wanda wordt er zelfs oud van
die is al 24... en nog superfit voor elke week mennen en 2 keer per week rijden..
PhiaBink schreef:Dan begrijp ik niet waarom mijn snel bevangen merrie het heel goed doet op wortels, stro en hooi![]()
Mijn DA nog nooit gehoort heeft en gelooft dat wortels slecht zijn voor bevangen paarden![]()
Dat mijn smid zeer tevreden is over de hoeven van de merrie
Kan iemand hier een verklaring van geven?
.CherryM schreef:(Chronisch) hoefbevangen heeft vele oorzaken, dus vele manieren om het te voorkomen.