Paarden ook gevoelig voor vogelgriep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Re: Paarden ook gevoelig voor vogelgriep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:15

in zuid europa is de consumptie van pluimveevlees helemaal in elkaar gestort na de eerste besmettingen! Niet iedereen gelooft dat het ongevaarlijk is. In nederland valt het nog mee, maar als er eenmaal een uitbraak is zie je dat veel mensen het niet meer durven te eten.

Geent vlees is zo ver ik weet ook prima eetbaar, maar dat gelooft niet iedereen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:16

miss_jumpy schreef:
in zuid europa is de consumptie van pluimveevlees helemaal in elkaar gestort na de eerste besmettingen! Niet iedereen gelooft dat het ongevaarlijk is. In nederland valt het nog mee, maar als er eenmaal een uitbraak is zie je dat veel mensen het niet meer durven te eten.

Geent vlees is zo ver ik weet ook prima eetbaar, maar dat gelooft niet iedereen.

Kwestie van goed voorlichten door overheid en politiek maar die houden zich angstvallig stil.

Ben het met je eens dat je beter zelf een goed systeem kunt hebben dan de boel vanuit een niet te controleren buitenland laten komen en daar zouden dan ook regels voor moeten komen. Dieren die niet op een bepaalde manier gehouden en gevoerd worden mogen NL of beter EU niet in.

Toch blijf ik erbij dat de boel kunstmatig in leven wordt gehouden. De dieren hebben een beroerd leven en kippen worden notabene hooguit 6 weken oud!
Je moet niet in 1 land zoveel dieren willen houden voor de export. Je zadelt jezelf met een bult problemen op maar dat zal ik niet herhalen

Wat ik bedoel met kunstmatig in leven houden is dat wij onze regels voortdurend aanpassen aan de landen om ons heen.
Kijk nu met Aujesk entingen van de varkens.
Willen de varkenhouders vanaf omdat Dld dreigt geen geënte biggen meer te willen. Aangezien Dld de grootste afnemer is worden de biggen hier straks niet meer beschermd voor deze hele besmettelijke ziekte.
Dát zijn dingen waarin ik van een regering verwacht te kiezen voor verstand en niet voor geld.
Je moet geen risico willen lopen met zoiets vreselijks als Aujesky maar zolang wij niet onze eigen mensen en dieren veilig stellen voor zulke ziektes en mensen niet goed voorlichten over de gevaren van een uitbraak van die betreffende ziekte zal er altijd voor het grote geld worden gekozen. Totdat er weer eens een uitbraak komt en de boel geruimd moet worden, dan zie je opeens overal krokodilletranen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 08:33

ik snap wel wat je bedoelt. Maar NL is nu een exporterend land, dat kan je ook niet van de een op andere dag afbreken, zoiets moet geleidelijk. En dat gebeurt ook wel volgens mij, de productie gaat zich toch wel verplaatsen naar oost-europa, want daar is arbeid en grond nog zoveel goedkoper. Maar zolang je hier nog van de export afhankelijk bent, kan je ook niet zomaar van de een op de andere dag tegen de wensen van je afnemer ingaan, dat is toch een proces.

Ik moet zeggen dat ik niet heel veel van de ziekte aujesky afweet, worden dieren een beetje ziek of heb je dan ook massale sterfte?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:52

Alle zoogdieren zijn vatbaar voor Aujesky en binnen 3 dagen sterven ze een vreselijke dood :'( behalve mensen.
Ook paarden, katten, honden enz. enz. zijn er vatbaar voor en verspreiden het dus.
Het idee dat er bescherming voor is wat niet gebruikt wordt ter bescherming van het grote geld maakt me zo kwaad. En dat gaat niet alleen om Aujesky maar dus ook de vogelgriep en andere ziektes.

Met zoveel dieren op een kluit is het een kwestie van tijd dat er iets uitbreekt. Er wordt teveel gereisd door zowel mens als dier en dat brengt grote gevaren met zich mee.

lotte_kim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:05

das niet zo mooi maar hoe hou je dat tegen?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:20

Kunnen ze paarden er ook tegen inenten en ook de honden en kantten?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:56

Non vaccinatie beleid opheffen in heel Europa, en ook de aziatische landen en Argentinie (alwaar de grenzen nu ook gesloten zijn wegens MKZ) en vervolgens Australie en Amerika en JApan voor het blok zetten en boycotten. Probleem opgelost.

Er is inmiddels eerst in Turkije maar nu ook in Duitsland weer een uitbraak van varkenspest......

Dit kan allemaal niet zo doorgaan he.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:00

Dat had ik ook al gelezen van de varkenspest.
Wat komt er nou nog meer aan vraag ik me dan af

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:47

Desiree schreef:
Non vaccinatie beleid opheffen in heel Europa, en ook de aziatische landen en Argentinie (alwaar de grenzen nu ook gesloten zijn wegens MKZ) en vervolgens Australie en Amerika en JApan voor het blok zetten en boycotten. Probleem opgelost.

Er is inmiddels eerst in Turkije maar nu ook in Duitsland weer een uitbraak van varkenspest......

Dit kan allemaal niet zo doorgaan he.

O? Dat had ik nog niet gehoord
Nou daar gaan we weer dan

Maar ach, zolang er maar geld verdient wordt

Hoe je het tegenhoud? D.m.v. stemmen bij verkiezingen en protesteren, schrijven aan LNV, petities tekenen enz. enz.

Aangezien ze het Aujeslyvirus niet meer in het land willen ook niet in entingserum zou ik er maar niet op rekenen dat ze, wat voor dier dan ookmaar, gaan enten.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:17

AUJESZKYVIRUS VORMT GEVAAR VOOR VARKENS MAAR OOK HONDEN EN KATTEN

Stichting Wakker Dier heeft vandaag bij het Controle Bureau Dierlijke Sector (CBD) en het Produktschap Vee, Vlees en Eieren (PVE) verzocht om nader onderzoek naar de Aujeszkyvaccinatieweigering van voorzitter Van Gemert van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders. Van Gemert gaf vorige week in de media te kennen dat hij samen met andere varkenshouders uit protest is gestopt met de verplichte vaccinatie tegen de ziekte van Aujeszky. Hiermee lokt hij als voorman welbewust extra overtredingen van de Aujeszkyverordening uit. Als varkens niet worden gevaccineerd tegen Aujeszky bestaat het risico op een dierziekteuitbraak. Hierbij kunnen dan wederom vele dieren ziek worden en worden afgemaakt, zoals eerder in 1997 (Varkenspest, 8.1 miljoen varkens), 2001 (MKZ, 280.000 runderen) en 2003 (Vogelpest, 30 miljoen kippen en ander pluimvee). De ziekte van Aujeszky is niet alleen voor varkens besmettelijk maar is voor bijvoorbeeld honden en katten dodelijk. Dat betekent dat er een ernstige dreiging uitgaat van een mogelijke Aujeszky-crisis voor de ruiming van particuliere huisdieren zoals honden en katten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:26

Cookies schreef:
Ja ze worden inge-ent tegen paardeninfluenza. Niet tegen vogelinfluenza. Die site van het ministerie is lastig te lezen. Ook kon ik er niet uit opmaken of er nog andere dieren (zoals paarden) geruimd zouden worden bij een uitbraak.

Goed lezen is een kunst

Begin op bladzeijde 105 en lees het stuk even aandachtig door.

Er wordt expliciet vermeld dat ER GEEN PAARDEN GERUIMD WORDEN.

Geen onnodige onrust zaaien!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:53

Kunnen honden en katten geënt worden tegen Aujeszky ??

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:39

Ik quote mezelf maar even Sugarmiss

ranna schreef:
Aangezien ze het Aujeslyvirus niet meer in het land willen ook niet in entingserum zou ik er maar niet op rekenen dat ze, wat voor dier dan ookmaar, gaan enten.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:51

Maar hoe kunnen ze voorkomen dat het virus wel komt dan?

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:56

Hoi,
ik heb het topic niet gelzen voor de duidelijkheid!!!
Paarden zijn ook gevoelig voor de vogelgriep. Mijn VA heeft mij van alles gezegt:
-Als ik griep heb mag ik niet bij mijn paard
-Als iemand vn mn familie griep hefet mag die ook niet bij mn paard en moet ik met een mondmasker komen!
Ik ga het zeker doen hoor zeker nu de vogelgriep zo dicht bij huis zit!
greetz
amyke

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:14

Griep voor mensen is toch anders dan de vogelgriep

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:16

Ja griep voor mensen is iets anders dan vogelgriep.
Als je paardje toevallig griep zou krijgen dan is zen immuumsysteem minder en heeft hij meer kans om het te krijgen! Toch?
(voor wie denkt dat ik mn paardje niet inent ik doe het wel hoor)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:43

Tijd om al die mussen uit mijn stal te schieten dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:45

Bij ons was er net in het nieuws dat,honden,katten ,mensen, het vogelgriepvirus wel kunnen krijgen maar niet kunnen doorgeven.het sterft in het lichaam.Dus je kat kan met vogelgriep binnenkomen er aan doodgaan maar niet aan jou doorgeven.
Aujeszky bestaat al heel lang.Nog vanuit de tijd dat ik op school zat.Dat is makkelijk te voorkomen door je hond en kat geen rauw varkensvlees te voeren.Ze krijgen enorme jeuk en als ik het nog ggoed heb,sterven ze binnen de 24 uur.Dus ik denk als je zelf geen rauw vlees eet dan loop je geen gevaar.het is net als met kip en ei gewoon goed verhitten.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:50

Dat vindt ik ook een goeie tip van jou Silvana

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:59

Tyrza schreef:

Foei Tyrza.......dat mag niet.....mussen zijn een uitstervend ras en dus beschermd!!!!!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:00

Tyrza schreef:

Pas maar op, straks heb je de hele AID achter jou aanzitten, ipv achter niet opgehokte kippen aan te zitten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:11

fabienne schreef:
Tyrza schreef:

Foei Tyrza.......dat mag niet.....mussen zijn een uitstervend ras en dus beschermd!!!!!

Die zijn niet aan het uitsterven. Die zijn allemaal naar mijn stal toegegaan. Je mag er best een paar afhalen heur

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:15

fabienne schreef:
Cookies schreef:
Ja ze worden inge-ent tegen paardeninfluenza. Niet tegen vogelinfluenza. Die site van het ministerie is lastig te lezen. Ook kon ik er niet uit opmaken of er nog andere dieren (zoals paarden) geruimd zouden worden bij een uitbraak.

Goed lezen is een kunst

Begin op bladzeijde 105 en lees het stuk even aandachtig door.

Er wordt expliciet vermeld dat ER GEEN PAARDEN GERUIMD WORDEN.

Geen onnodige onrust zaaien!

Voor jou ook blijkbaar want een paar berichten verder heb ik al gezegd op welke bladzij stond dat paarden niet geruimd worden

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:47

eerst ff.. ik heb niet de hele topic gelezen hoor..

Maar ik vind gewoon dat je je niet te druk hierover moet maken!
ALS de vogelgriep hier uitbreek komt er wel weer een oplossing joh..
Denk maar niet dat je je paard 1 maand kunt ophokken
En volg. mij worden ze idd ingeënt ervoor.. Wie weet

Je kan toch alleen maar hopen dat het hier niet uitbreekt