Ernstige rotstraal, advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:45

biotex enz. allemaal niet proberen want het bijt allemaal.
iedere hoefsmid heeft er wel een middeltje voor en die heeft er natuurlijk ook verstand van.
en verder schone stal, vooral de pis eruit halen!
en verder het kan de hoef intrekken en kan het in het been gaan ontsteken, en kreupelheid uit ontstaan.
egyptische zalf is echt een aanraden, het is hoornverdikkend (maar let wel op dat je niet overdijft met de creme)
en aboluut niet de hoef teren!
hoef schoon blijven maken.
en let er op met rijden dat je niet in steentjes stap, want de straal (met rotstaal) licht vrij bloot, steentjes kunnen dan erg pijn doen.
betadine mee wassen, en blauwpray allemaal goed!.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:46

owjah en iedere pony kan het krijgen, zelfs paarden die niet eens op stal staan..

simodi

Re: Ernstige rotstraal, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:49

Even een update: hoefsmid is vandaag geweest en vond het allemaal nogal meevallen. Dat betekent dat de otc-spray dus goed zijn werk heeft gedaan (en zoveel mogelijk droog houden afgelopen week), want toe ik ermee begon vond mijn DA het er slecht uitzien. Bovendien gaf de smid aan dat hij op het moment meer paarden aantreft met rotstraal die dat anders nooit hebben.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:16

Maakt die smid zijn spullen wel goed schoon? Als 't om een bacterie gaat, dan wordt dat natuurlijk makkelijk overgebracht via die mesjes >;) ...Nu ik er over nadenk, ik zie mijn smid eigenlijk nooit zijn spullen ontsmetten (ja, met koud water, maar dat helpt imo niet echt)..Zal hem er eens naar vragen als ie weer komt (zal ie blij mee zijn ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:17

simodi schreef:
Even een update: hoefsmid is vandaag geweest en vond het allemaal nogal meevallen. Dat betekent dat de otc-spray dus goed zijn werk heeft gedaan (en zoveel mogelijk droog houden afgelopen week), want toe ik ermee begon vond mijn DA het er slecht uitzien. Bovendien gaf de smid aan dat hij op het moment meer paarden aantreft met rotstraal die dat anders nooit hebben.

Das goed nieuws ! Alleen las ik ergens op internet ( Deurne heeft ooit ook eens een onderzoek gedaan naar allerlei rotstraal middeltjes ) dat ze daar OCT spray niet aanraden omdat het zo uitdroogd dat je niet meer in de straalgroeven kan komen .....?

Groetjes,

Maris

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:43

Das goed nieuws ! Alleen las ik ergens op internet ( Deurne heeft ooit ook eens een onderzoek gedaan naar allerlei rotstraal middeltjes ) dat ze daar OCT spray niet aanraden omdat het zo uitdroogd dat je niet meer in de straalgroeven kan komen .....?

Groetjes,

Maris[/quote]

Weet je wat ze dan wel aanraden? Het droogt idd snel in, want van natte stinkende hoeven zag je binnen 1 week al de verandering in droge hoeven! Hoewel de middelste groeven heel smal zijn kan ik daar ondanks dat de zijkanten nu harder zijn, nog wel in met de punt van de hoevenkrabber (op z'n kant) of een wattenstaafje.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:45

beau_diva schreef:

biotex kan hiervoor gewoon gebruikt worden. biotex bijt helemaal niet. biotex wordt zelfs bij mensen gebruikt om evt. wondjes en dergelijke te weken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:47

Agnes75 schreef:
Maakt die smid zijn spullen wel goed schoon? Als 't om een bacterie gaat, dan wordt dat natuurlijk makkelijk overgebracht via die mesjes >;) ...Nu ik er over nadenk, ik zie mijn smid eigenlijk nooit zijn spullen ontsmetten (ja, met koud water, maar dat helpt imo niet echt)..Zal hem er eens naar vragen als ie weer komt (zal ie blij mee zijn ).

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar dat geldt eigenlijk ook voor de DA! Die heb ik ook nooit de thermometer zien desinfecteren voordat hij 'm in mijn paard steekt of direct daarna, jij wel? Wel een heel terechte vraag/opmerking overigens!!!!
Datzelfde geldt ook voor het wassen van haden van de DA die op stal komt, zie jij ze dat doen (tenzij hij komt voor een ernstige schimmel neem ik aan)? En wat te denken van de vijlen e.d. als de tanden van een paard worden gedaan? Overigens heb ik een paardentandarts wel zijn instrumenten zien ontsmetten. Dit is een beetje off-topic, maar je hebt wel gelijk!

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:47

ga eens naar www.hoofcare.nl dit is een site van een hoefsmit die wonderen verricht, zelf gezien... paarden staan bij hem gewoon 8 tot 10 weken goed op hun ijzers...

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 20:49

droebel schreef:
beau_diva schreef:

biotex kan hiervoor gewoon gebruikt worden. biotex bijt helemaal niet. biotex wordt zelfs bij mensen gebruikt om evt. wondjes en dergelijke te weken.

Biotex kan wel degelijk de huid aantasten als het langdurig daarop komt, ik spreek uit ervaring! Heb biotex moeten gebruiken bij een hoefzweer en zette daarbij de hele voet in biotex-water. Gevolg: hoefzweer genezen, maar een kapotte huid die weer met zalf van de DA behandeld moest worden om te herstellen! Dus toch wel oppassen hiermee en kontakt met de huid zoveel mogelijk omzeilen!

ChirooHeleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:37

Hallo allemaal!

Mijn paard heeft ook erg last gehad van rotstraal. Ik heb haar op zaagsel gezet (stond op stro) en uiteraard elke dag goed droog gehouden. Overdag gaat ze de wei in. De smid heeft de losse delen van haar straal goed weggesneden, en daarna ben ik 2x per dag gaan behandelen met egyptische zalf. Na 2 weken was het compleet weg. Het was wel een intensieve behandeling, maar zeker de moeite waard!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:55

Hoi Simodi,

Deurne noemt verschillende middelen tegen de rotstraal. Formaldehyde gaf het beste resultaat , maar is wel troep ! En niet bij een blootliggende lederhuid.
Google anders eens op deurne en rotstraal. Is best een uitgebreid onderzoek ! oa ook hyposol,teer,badedas ( helpt bij mijn paard het beste ), egypt zalf. etc.

Groetjes,

Maris