Help! Paard plotseling dood!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:03

Toydoll schreef:
amie_x_mij schreef:
euhm, misschien heel dom hoor, maar rhino dan?
Schijnt toch te heersen, en paarden gaan er toch ook binnen no time dood aan, of ben ik nou iets heel blonds aan het zeggen?

naja iig erg veel sterkte!

Citaat:
Volgens mij moet dat toch wel te zien zijn..

Waaraan dan?

Desiree

Re: Help! Paard plotseling dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:10

sjezes wat een nachtmerrie zeg. Ik ben benieuwd wat er uit dat onderzoek voortvloeit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:12

wat erg zeg..
Hou ons op de hoogte!

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:13

De paarden zijn voorzover ik weet niet geënt tegen tetanus. Ze krijgen gewoon de standaard enting, weet ff niet of daar tetanus bij zit...Rhino lijkt mij uitgesloten, omdat paarden daar meestal eerst een ziektebeeld van ontwikkelen. Atactisch lopen, "dronkemansgang", slikproblemen enz. Dit vertoonden deze paarden absoluut niet..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:16

Tetanus en Influenza zit in de standaard enting, als ze geënt zijn, zijn ze dus ook tegen tetanus geënt..

In ieder geval superveel sterkte, wat een rotsituatie zeg

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:22

wat erg zeg, ik wil jullie heel veel sterkte wensen, en hoop dat jullie snel weten wat de oorzaak is.

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 22:23

Ja, dan zijn ze daar dus allemaal tegen geënt. Nou ja, morgen weer een dag zullen we maar denken!! Hopelijk met meer nieuws!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:40

Oei wat een eng verhaal!
Ben heel benieuwd naar de resultaten en sterkte met het lange wachten. Ik zou helemaal gek worden....

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:56

Tetanus zit i.d.d. bij de standaardenting, bovendien zijn de symptomen dan anders.

Via deze link kun je wat info over botulisme lezen:
http://users.skynet.be/terherken/medisch.htm#

Veel sterkte, ik hoop dat je snel te horn krijgt waar het aan ligt!

volbloedje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:51

Nou, de eerste berichten zijn binnen. Het paard dat is onderzocht had een vergroot hart. Dit is misschien/waarschijnlijk niet aangeboren. Het zou dus veroorzaakt moeten zijn door "iets", het verklaart ook waarom ze bij het eerste paard dachten aan een hartaanval vanwege de symptomen en de snelheid van de dood. Het is dus even wachten op de uitslagen van het toxicologisch onderzoek en de andere onderzoeken. In het kuilvoer zat het in elk geval NIET en het is ook GEEN groepsziekte. Die dingen zijn al uitgesloten. De kans blijft bestaan dat het om een bepaald gif gaat. De paarden worden dus gewoon nog binnen gehouden. De veearts had al aan de pensionhoudster gevraagd of er misschien mensen waren die haar kwaad wilden doen!! Zij kan het zich niet voorstellen, maar dat de veearts het oppert, betekent dat hij de kans mogelijk acht dat er een gifmenger in het spel is....Spooky thought....Vanavond of morgen weten we weer iets meer...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:55

Jammer dat het in dit geval niet om een aanboren iets lijkt te gaan. Ik heb vannacht nog aan jullie liggen denken. Ik kreeg hoop op iets aangeborens en een stomme toevalligheid.

Hebben mest monsters nog zin om te laten uitvoeren, van zowel de overleden paarden als de andere paarden om achter een verkeerde stof te komen?

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:57

volbloedje78 schreef:
Het paard dat De veearts had al aan de pensionhoudster gevraagd of er misschien mensen waren die haar kwaad wilden doen!! Zij kan het zich niet voorstellen, maar dat de veearts het oppert, betekent dat hij de kans mogelijk acht dat er een gifmenger in het spel is....Spooky thought....Vanavond of morgen weten we weer iets meer...

wat een nare gedachten zeg
ben benieuwd wat ze nu echt nog gaan vinden, ook 'fijn' om te horen dat het geen groepsziekte is
lucht toch al een beetje op

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:00

Ja, hoopte ik ook. Botulisme wordt onwaarshijnlijk geacht en in de maag van het dode paard is niets afwijkends aangetroffen. Ik neem aan dat ze hem helemaal binnenste buiten keren en dat ze de oorzaak wel achterhalen. Mest monsters zijn al genomen van het dode paard, niet van de gezonde paarden. Het lucht inderdaad een beetje op dat je weet dat het willekeur was. Maar het is verontrustend om aan de mogelijkheid te denken dat er één of andere gek bezig is paarden te vergiftigen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:07

Inderdaad, stel dat daar iemand bezig is om paarden te vergiftigen...
Iemand die tegen de paarden daar is? Misschien een vergunning aangevraagd om uit te breiden??

Eng idee vind ik het.

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:16

nee, er zijn geen veranderingen aangebracht en ook geen nieuwe vergunningen aangevraagd voor zover ik weet.

volbloedje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:54

Nou, het paard is in elk geval gestorven aan een hartaanval, veroorzaakt door een vergroot hart. Dit KAN door "natuurlijke oorzaak" onstaan zijn, maar het vreemde is wel dat het paard 3/4 jaar terug klinisch gekeurd is i.v.m. een vliegreis en quarantaine (het paard is meegekomen met de eigenaresse uit Amerika). Daar zouden ze toen toch achter gekomen moeten zijn dan?? Nou ja, in elk geval is de "paniek" op stal aardig gezakt. Er wordt nu dus onderzocht waardoor het hart vergroot was, dus de oorzaak daarvan. Uit mest, maag en darmonderzoek is gebleken dat het NIET gaat om een giftige plant en ook in het kuilgras zat niets fouts. Het kunnen hooguit de brokken zijn (ik heb de nieuwe zak brokken voor dit paard notabene ZELF gehaald bij de veevoergroothandel, omdat ik voor mijn eigen paard voer ging halen en het voer van dat andere paard op was...) Heb dus gewoon 3 dezelfde zakken gehaald. Of een andere oorzaak, bijvoorbeeld een infectie, waardoor het hart een tijd harder heeft moeten werken dan normaal. Dit zou dan een heel onopvallende infectie geweest moeten zijn, want het paard is geen moment ziek geweest. Ook werd hij weinig bereden en zeker niet intensief. Wie weet is het dus toch gewoon stom toeval geweest...mijn paard heb ik vandaag nog gereden en hij liep als een trein, nix mis mee dus!!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:25

Ik kocht eens een tinker die klinisch was goedgekeurd.
Na drie maanden trof de pensionhouder mijn paard vijf minuten nadat hij hem springlevend op de wei had gezet dood aan. Oorzaak: zeer waarschijnlijk een gesprongen aorta.
Zo zie je maar dat een keuring ook niet alles zegt....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:50

BELANGRIJK: Staan er voer- en drinkbakken in de weides? Dan deze direct controleren, misschien heeft iemand er vergif in gedaan!!!!! je hoort immers tegenwoordig regelmatig van paardenmishandeling in weides! Ik zou de paarden niet in deze weides zetten voordat je alle bakken grondig gereinigd hebt en de wei gecontroleerd. Wat vreselijk zeg, en wat angstig als je eigen paard daar ook staat.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:57

Hou het aub goed in de gaten, misschien loopt er inderdaad iemand rond die die paarden wil vergiftigen. Gotver, alleen de gedachte al... Succes ermee en hou dit topic in de gaten.

volbloedje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:20

Alles wordt eerst gecontroleerd voor ze weer de wei op gaan! Maar het begint er steeds meer op te lijken dat het gewoon toeval is dat er 2 paarden een hartaanval hebben gekregen. Idd zegt een keuring niet alles....ze kijken tenslotte niet IN het paard...

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:54

Juco schreef:
Iemand die tegen de paarden daar is? Misschien een vergunning aangevraagd om uit te breiden??

Eng idee vind ik het.

Ik denk dat jij het wel erg ver zoekt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:57

Blij te lezen dat de oorzaak van in ieder geval één paard vast staat. Het is precies wat je zegt, een goedgekeurd paard is helaas nog geen garantie dat hem nooit wat zal overkomen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:51

Vvincent schreef:
Juco schreef:

Eng idee vind ik het.

Ik denk dat jij het wel erg ver zoekt

Nou mijn paarden zijn ook door iemand vergiftigd in december 2004,dus denk niet dat er geen mensen zijn die dat doen.

volbloedje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:47

Nou, vooralsnog geen schokkend nieuws, er wordt vanuit gegaan dat het eerste paard een buikvliesontsteking had, die heel snel is gegaan. Maar dit paard is natuurlijk niet helemaal door en door onderzocht, dus staat niet vast. Bij het andere paard is tot nu toe niets gevonden wat erop wijst dat er een verband is met het eerste paard. Ook zijn er tot nu toe geen verklaringen waarom het hart vergroot is. Het kan dus net zo goed een natuurlijke oorzaak hebben. Heel jammer voor het paard en de eigenaresse, maar een geruststelling voor ons. Tja, het kan raar lopen, daar doe je toch niks aan. Wij hebben op de boerderij ook wel eens jonge koeien gehad waarvan er ineens 2 van de ene op de andere dag dood in de wei lagen...waarschijnlijk aangeboren afwijking, dat is dan ingecalculeerd risico, één op de zoveel beesten mankeert iets, dat is met mensen ook zo helaas....
Mocht er nog iets vreemds boven tafel komen, hou ik jullie op de hoogte, maar tot nu toe denk ik dat we het erop moeten houden dat het STOM TOEVAL was......helaas!! Bedankt voor al jullie tips!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:26

Gelukkig maar dat het toeval was!