Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Anya schreef:
Je hebt de directe kosten van de drachtigheid:
Scannen, DA, merriebrok, veulenkoliek, DA na bevalling, Veulenprikjes en de kosten van een (in mijn geval) echt niet gewenst veulen.
Daarnaast kun je je paard gedurende de laatste maanden van de dracht niet echt inzetten voor de sport. Moet het veulen er een half jaar bijlopen, heb je het gedoe van merrie en veulen scheiden als je wilt gaan rijden, moet je je merrie weer in conditie rijden. Kun je niet op wedstrijd. En het risico dat er iets misgaat en je je paard kwijt bent of extra kosten moet maken.
Kortom: ik was helemaal niet blij. En dat is nog zacht uitgedrukt. Ik kon wel janken. Ik was indertijd heel lekker aan het wedstrijd rijden en dan blijkt je paard opeens drachtig.
Het veulen is inmiddels drie en het is een schatje. Ik kan hem ook niet verkopen. Ik ben daar een enorme tutsa in. Maar het gevolg is wel dat ik opeens twee paarden heb als gevolg van dat ongelukje.
Stel dat het paard van Mawa inderdaad dekken kan en hij had bij onze paarden in de wei gestaan (en het is toeval dat hij bij de andere paarden stond) en Lan was voor de tweede keer per ongeluk gedekt, dan was ik echt enorm pissed geweest. Niet zozeer op Mawa, want die kan er niets aan doen, die doet het niet expres of zo. Maar desondanks wel heel boos.
.
..... Anya schreef:Wat dacht je van de kosten die ik maak om een onbruikbaar paard te stallen terwijl ik het betreffende doel niet kan uitoefenen. Ik heb in effect een sportpaard dat dan onbruikbaar is gedurende een bepaalde periode. Dit wordt wel degelijk vergoed. Het paard kan het doel waarvoor ik haar heb gekocht niet uitoefenen. Net als de extra stallingskosten van een veulen. Dat loopt dus wel degelijk in de papieren.

wat ik nou niet snap
is dat die lui van die merries niet meteen laten scannen weet ieder waar die aan toe is, ipv elkaar te beschuldigen terwijl je niet eens weet hoe t allemaal zit
, als t mijn merrie was had ik meteen de DA gebeld om eventuele misverstanden te voorkomen, de DA moet toch komen nou dan maar meteen toch?
stalnijmegen schreef:nou nog 2 dagen... ik hou het even in de gaten ben wel benieuwd naar de uitslag... Maar ook ik meende te weten dat klophengsten heel slecht zaad hebben om te bevruchten..