ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:45

LDRD: als eigenaar van een merrie die per ongeluk gedekt is (vanwege een ontsnapping) kan ik je vertellen dat er wel degelijk schade is.

Je hebt de directe kosten van de drachtigheid:
Scannen, DA, merriebrok, veulenkoliek, DA na bevalling, Veulenprikjes en de kosten van een (in mijn geval) echt niet gewenst veulen.

Daarnaast kun je je paard gedurende de laatste maanden van de dracht niet echt inzetten voor de sport. Moet het veulen er een half jaar bijlopen, heb je het gedoe van merrie en veulen scheiden als je wilt gaan rijden, moet je je merrie weer in conditie rijden. Kun je niet op wedstrijd. En het risico dat er iets misgaat en je je paard kwijt bent of extra kosten moet maken.

Kortom: ik was helemaal niet blij. En dat is nog zacht uitgedrukt. Ik kon wel janken. Ik was indertijd heel lekker aan het wedstrijd rijden en dan blijkt je paard opeens drachtig.

Het veulen is inmiddels drie en het is een schatje. Ik kan hem ook niet verkopen. Ik ben daar een enorme tutsa in. Maar het gevolg is wel dat ik opeens twee paarden heb als gevolg van dat ongelukje.

Stel dat het paard van Mawa inderdaad dekken kan en hij had bij onze paarden in de wei gestaan (en het is toeval dat hij bij de andere paarden stond) en Lan was voor de tweede keer per ongeluk gedekt, dan was ik echt enorm pissed geweest. Niet zozeer op Mawa, want die kan er niets aan doen, die doet het niet expres of zo. Maar desondanks wel heel boos.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:14

Anya schreef:

Je hebt de directe kosten van de drachtigheid:
Scannen, DA, merriebrok, veulenkoliek, DA na bevalling, Veulenprikjes en de kosten van een (in mijn geval) echt niet gewenst veulen.

Daarnaast kun je je paard gedurende de laatste maanden van de dracht niet echt inzetten voor de sport. Moet het veulen er een half jaar bijlopen, heb je het gedoe van merrie en veulen scheiden als je wilt gaan rijden, moet je je merrie weer in conditie rijden. Kun je niet op wedstrijd. En het risico dat er iets misgaat en je je paard kwijt bent of extra kosten moet maken.

Kortom: ik was helemaal niet blij. En dat is nog zacht uitgedrukt. Ik kon wel janken. Ik was indertijd heel lekker aan het wedstrijd rijden en dan blijkt je paard opeens drachtig.

Het veulen is inmiddels drie en het is een schatje. Ik kan hem ook niet verkopen. Ik ben daar een enorme tutsa in. Maar het gevolg is wel dat ik opeens twee paarden heb als gevolg van dat ongelukje.

Stel dat het paard van Mawa inderdaad dekken kan en hij had bij onze paarden in de wei gestaan (en het is toeval dat hij bij de andere paarden stond) en Lan was voor de tweede keer per ongeluk gedekt, dan was ik echt enorm pissed geweest. Niet zozeer op Mawa, want die kan er niets aan doen, die doet het niet expres of zo. Maar desondanks wel heel boos.

Ik heb het over 'verzekeringstechnische schade' hoor, niet om emotionele schade e.d.
Uiteraard zou ik ook mega balen als mijn merrie door de eerste de beste hengst gedekt zou zijn, zou pislink zijn zelfs.
Verzekeringstechnisch zie ik echter niet veel meer schade dan wat prikjes, scannen, wat extra voer enz.
Dat een merrie niet getraind kan worden o.i.d. is vervelend maar levert geen schade op. Je hebt helaas geen recht op een soort 'smartengeld vergoeding'.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:18

Wat dacht je van de kosten die ik maak om een onbruikbaar paard te stallen terwijl ik het betreffende doel niet kan uitoefenen. Ik heb in effect een sportpaard dat dan onbruikbaar is gedurende een bepaalde periode. Dit wordt wel degelijk vergoed. Het paard kan het doel waarvoor ik haar heb gekocht niet uitoefenen. Net als de extra stallingskosten van een veulen. Dat loopt dus wel degelijk in de papieren.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:50

Moeilijke kwestie hoor, wij hebben zelf vier merries , en stonden op een stal waar ruinen en merries doorelkaar gehouden werden.Dit ging een hele tijd naar goed welbevinden , totdat er twee (dekkende ) ruinen kwamen.Een ruinenclub was met het vechtgedrag van de heren voor de eigenaressen een groot probleem ( de bijtwonden en de schade aan de dekens) uiteindelijk werden de twee ruinen in onze merriegroep geparkeerd.( Onder het mom de natuur moet z n gang gaan, ik was hier niet blij mee want ze sprongen zelfs op het arabierenveulen.) Gelukkig was geen van de beide heren klophengst.(iedergeval geen ongeplande veulens) In feite was het gewoon probleem verschuiven , en wat vind je goed onder het mom we laten de natuur z n gang gaan.
Het veelvuldig dekken ( en echt dekken ) is voor ons een reden geweest om de zaken zo te regelen dat er geen ruinen meer in de kudde komen. ( de ene ruin is de andere niet , maar dit hadden wij op deze wijze nog niet meegemaakt) wat het moeilijkste was ... ? te praten over wat het beste is voor de paarden , met de eigenaren, zonder dat zij zich persoonlijk geraakt afgewezen voelen.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:03

Mijn ruin heeft als jonge hengst een ontsnapte merrie (!!!)gedekt. Wij hebben direct contact met de eigenaresse gezocht en haar aangeboden de merrie hengstig te spuiten zodat een eventuele dracht ongedaan werd gemaakt. De eigenaresse wilde geen actie ondernemen, maar was wel des duivels dat haar merrie misschien drachtig was. Lekker vaag dus!! De merrie bleek wel drachtig en er is een geweldig veulentje uitgekomen, die ik nu in mijn wei heb staan, .
Voor mij van grote emotionele waarde, het is het enige kind van mijn ruin, .....

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:27

Anya schreef:
Wat dacht je van de kosten die ik maak om een onbruikbaar paard te stallen terwijl ik het betreffende doel niet kan uitoefenen. Ik heb in effect een sportpaard dat dan onbruikbaar is gedurende een bepaalde periode. Dit wordt wel degelijk vergoed. Het paard kan het doel waarvoor ik haar heb gekocht niet uitoefenen. Net als de extra stallingskosten van een veulen. Dat loopt dus wel degelijk in de papieren.

Er is zoiets als schadebeperkingsplicht! Dat je hem wil houden is je eigen zaak, maar de maatschappij zal zeggen dat je hem maar moet verkopen.
En wat is dan de schade als je geen wedstrijden kan rijden? Lijkt me meer een opkomend voordeel financieel, want je hebt geen inschrijfkosten, reiskosten enz wat zoal om wedstrijden heen hangt.
Begrijp me goed, ik snap je wel hoor, maar dat zal een verzekeringsmaatschappij je (met succes) allemaal tegenwerpen hoor.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:43

Een verzekeringsmaatschappij wellicht. Maar een rechter in een civiele zaak niet per definitie. Een veulen van een niet goedgekeurde dekhengst is weinig waard. En blijven de kosten van stalling van een (tijdelijk) niet bruikbaar sportpaard. Reken maar dat je die kosten vergoed krijgt. Net zoals je de kosten voor vervangend vervoer vergoed krijgt als iemand je auto zodanig beschadigt dat gebruik (tijdelijk) niet mogelijk is. Ongeacht of je uberhaupt besluit van vervangend vervoer gebruik te maken. Dus nee LDRD: dat zie je even te makkelijk. Maar ik zal maandag even in de jurisprudentie bundels duiken als ik eraan denk.

LDRD

Re: ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:03

Anya, ik zeg alleen maar wat je tegengeworpen gaat krijgen. Dat is natuurlijk niet allemaal onzin, want verzekeringmaatschappijen zijn behoorlijk op de hoogte van de wet en de jurisprudentie. Is hun dagelijks werk he?

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:36

misschien dat ze toendertijd bij het castreren zagen dat er 1 bal nog niet ingedaald was.. die doen ze dan later als die dan wel ingedaald is. misschien iemand niet meer in de gaten gehad??

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:03

Wat er ook vergoed zal moeten worden,als je verzekerd bent hoef je niet in je eigen buidel te tasten toch?

Een veearts zal er eerst zeker van moeten zijn dat beide ballen zijn ingedaalt voor hij begint,dus lijkt me stug dat hij er tijdens het castreren pas achter komt dat er 1 niet te vinden is.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:12

Heb dit topic ff stilletjes gevolgd wat ik nou niet snap is dat die lui van die merries niet meteen laten scannen weet ieder waar die aan toe is, ipv elkaar te beschuldigen terwijl je niet eens weet hoe t allemaal zit , als t mijn merrie was had ik meteen de DA gebeld om eventuele misverstanden te voorkomen, de DA moet toch komen nou dan maar meteen toch?

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:42

ben benieuwd hoe dit afloopt...
Hele topic gelezen. Weet niet wat ik er van zou moeten denken als mijn ruin dat deed...

Gelukkig snapt hij niet wat hij met dat ding (en een hengstige merrie die voor zijn neus staat te zeiken) moet doen

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:09

ik heb ook dit topic gevolgd. dit was ook het geval bij mijn vorige verzorg paard. ze was schijn zwanger van een pas gecastreerde hengs. maar goed. het kan natuurlijk ook anders aflopen
suc6 ik ben benieuwd hoe het afloopt

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:01

@Anya en anderen, de kosten zullen inderdaad niet van de lucht zijn. Merrie 1 is 20 jaar, heeft rugklachten en artrose en heeft nog nooit een kind gehad. Merrie 2 is 5 en zou best een veulen kunnen krijgen, maar niet van mijn ruin, de eigenaar van de stallen is fokker en ziet begrijpelijk Lughs bloedlijntje erin niet zitten en merrie 3 is van een meisje dat voor haar opleiding in drie jaar tijd naar de m2 wil. Niet handig allemaal dus en als het kan driemaal abortus.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:15

nou nog 2 dagen... ik hou het even in de gaten ben wel benieuwd naar de uitslag... Maar ook ik meende te weten dat klophengsten heel slecht zaad hebben om te bevruchten..

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 01:08

stalnijmegen schreef:
nou nog 2 dagen... ik hou het even in de gaten ben wel benieuwd naar de uitslag... Maar ook ik meende te weten dat klophengsten heel slecht zaad hebben om te bevruchten..

Dat klopt

Omdat de bal die in het lichaam zit, 'warmer' is, en dus anders is kwa samensetlling van het zaad.

Ben benieuwd naar de uitslag !!

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:03

Bah. DA wel geweest maar eigenaar was er niet, zal wel morgen de uitslag wel in de brievenbus krijgen. Nog eventjes geduld allemaal dus.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:05

ik blijf dit even volgen...

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:07

hmmmm lekker in de spanning dus....

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:08

IK blijf dit ook even volgen.

Maar waarschijnlijk moet jou hengst dan gecastreerd worden als ze toch drachtig zijn.
Heb ik ooit gehoord.
Hopenlijk zijn ze niet drachtig

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:17

Hopelijk zijn ze niet drachtig ik ga het volgen ben benieuwd

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:22

Ben benieuwd!

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:54

Ben ook wel benieuwd. Hoop eigenlijk voor de eigenaaresse (van de ruin) Dat de paarden niet drachtig zijn.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:59

@ LDRD en Anya:

De verzekering van mijn dierenarts erkende dit wel degelijk als reden om uit te keren. Toen ik Fab kocht wist ik dat ze gedekt was maar gust; bij de aankoopkeuring heeft mijn DA haar opgevoeld en de vrucht gemist.

Als je een paard voor de sport hebt gekocht, ben je inderdaad benadeeld op het moment dat je het dier niet voor het doel kan gebruiken waarvoor je het kocht. Aan mij zijn alle kosten vergoed toendertijd! En niemand heeft ooit het idee geopperd dat ik het (tijdelijk) onbruikbare dier maar zou moeten verkopen.

Mettetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:00

Hoe is het afgelopen?