Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Re: Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:06

_tarja_ schreef:
Ik zou graag willen weten HOE kom je er van af Ik vind het zo overschrikkelijk als ik mijn fjord in de zomer weer zie schuren tot bloedes toe Ik heb zoveel middeltjes en dingen geporbeerd. Dit jaar ga ik voor het eerst zo'n deken uitproberen...ik hoop dat dat helpt..

Enne wat mij opvalt..misschien is het niet zo--> maar ik zie vaak dat fjorden en ijslanders enzow er last van hebben. Ik hoor bijna nooit dat een warmbloed er last van hebt? Ik kan het mis hebben hoor, want ik ken ook meer mensen met een koudbloed dan met een watmbloed maar het valt me wel op. Weet iemand of er paarden zijn die meer aanleg hebben op he krijgen van zomereczeem? En is het ook erfelijk?

De moeder van mijn pony had vroeger ook eczeem...inmiddels is deze merrrie ervan af gekomen..gewoon van het ene op het andere jaar. Mijn pony heeft ook nog een volle zus...en die heef het bijna nog erger dan mijn pony!! Erfelijk??

Mijn vragen zijn al beantwoord

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:20

Dit topic graag beperken tot de vraag van TS. Andere vragen opmerkingen e.d. kunnen in het centrale topic.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:28

trisca schreef:
De Culicoide vlieg is voornamelijk actief rond de schemer en ’s nachts. Het beste is om de paarden buiten deze paarden de weidegang te bieden.

HOi Trisca de eerste zin, klopt volgens mij niet, vliegjes zijn toch juist overdag actief?

En de tweede zin loopt niet.... Volgens mij moet de tweede paarden tijden zijn toch?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:20

IwanLuver schreef:
trisca schreef:
De Culicoide vlieg is voornamelijk actief rond de schemer en ’s nachts. Het beste is om de paarden buiten deze paarden de weidegang te bieden.

HOi Trisca de eerste zin, klopt volgens mij niet, vliegjes zijn toch juist overdag actief?

En de tweede zin loopt niet.... Volgens mij moet de tweede paarden tijden zijn toch?

De vliegjes zijn wel voornamelijk in de schemer en 's nachts actief. Omdat daar veel onduidelijkheid over is, heb ik het er extra duidelijk in gezet.
De tweede opmerking is zeer juist, erg bedankt. Ik had er straal overheen gelezen

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:10

Dat vab de schemer heb ik vaker gelezen.
Ik heb alleen nog nooit gehoord dat ze 'snachts aktief zijn?
Ik meen eens gelezen te hebben dat sommige mensen hun paard met eczeem juist 'snachts buiten zetten...?

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:20

trisca schreef:
Leone schreef:
De schimmel enting krijgt mijn paard as donderdag, ik hou jullie op de hoogte van evt vorderingen.

Dank je wel Leone voor je hulp! Ik heb bij meerdere praktijken gevraagd naar de werking van die enting. Er waren zeer wisselende resultaten. Er is ook een immuuntherapie, daar ben ik nu meer info over aan het verzamelen.

Ik zou graag weten of de enting bij jou paard gaat werken. Ik hoop het wel, succes

Drie jaar geleden heb ik de schimmel enting bij mijn paard geprobeerd, de 1e eind februari, de 2e een paar weken later. Helaas bij mijn paard zonder resultaat.

Wat ik tijdens al mijn speurwerk op een ander topic op bokt tegen kwam is dat veel eczemers grondwater kregen te drinken. Bij mijn naspeuringen onder deelnemers bij het fjordenstamboek onderzoek bleken 3 van de genezen fjorden geen grondwater meer te drinken te krijgen maar leidingwater.
Mijn eczemer krijgt sinds vorig jaar ook geen grondwater meer te drinken en afgelopen zomer waren zijn klachten veel minder erg dan de 3 voorgaande zomers. Of dit met het water te maken heeft is natuurlijk na 1 seizoen nog niet te zeggen, kan net zo goed aan de klimatologische aspecten van afgelopen zomer hebben gelegen.

@ Iwanluwer; ben benieuwd of alle paarden die bij jullie op stal zomer eczeem ontwikkeld hebben, voorheen leidingwater te drinken kregen en op jullie stal grondwater?

Op dit moment probeer ik bij mijn paard de "less is more" methode uit;
Het is een groot paard, 1.74 maar krijgt als hij niet werkt 2/3 schep graan per dag. Mix ik zelf, 2 schep zwarte haver, 1x witte haver, 1x gerst, 1x spelt ,1/2 mais en een handje spiterwten.
Als hij wel werkt krijgt hij 1,5 schep per dag.
Daarnaast op een al 3 jaar onbemeste wei en schraal hooi van onbemest land. Ruwvoer krijgt hij onbeperkt.

Graan/gras/hooi/liksteen!!! meer niet!! Op deze manier krijgt hij in ieder geval niets paard-onnatuurlijks in zijn lijf, nu maar afwachten hoe het komende zomer met hem gaat............

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:34

Ik zet hier een slotje. Er is een centraal topic voor eczeem. Dit topic heeft zijn nut gehad.