Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPOED

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:56

Ptries,
EMND was ook het eerste waar ik aan dacht.
Ik zie mezelf terug in de manier hoe Gouda alles beschrijft.

Gouda, als je meer wilt lezen erover moet je even in mijn profiel kijken.
Daar staan 2 links in.

Maar het hoeft niet zo te zijn dat jouw paard dát ook heeft hoor!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:18

Ik hoop het idd niet nee. Bij haar zijn ook niet alle symptomen. Haar darmgeluiden zijn goed bijvoorbeeld goed en zie haar nooit liggen eigenlijk. Ga even kijken bij de links. Is iig wat vanaf te weten al is het maar om e.e.a. uit te sluiten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:24

Juke mankeerde eigenlijk ook helmaal niets behalve het magerder worden en zijn spieren verdwenen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:49

Hmm bij mijn paard zie ik haar voorbenen ook wel eens trillen en ze sleept met haar achterbenen als ik over het harde draaf. Ook draaid ze ze naar binnen en eet ze meestal haar hele stal leeg ze heeft altijd wel honger nu hebben alle paarden dat wel maar toch. Ik heb je topics gelezen en word er toch een beetje bang van. Ga dit even aankaarten bij de da en fysio. Da moet ik toch woe bellen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:11

Meid, ik hoop voor je dat dat het niet is!
Ik duim voor je.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:13

Ik heb het nagevraagd en er word niet aan EMND gedacht! Ze eet er te rustig voor en te kieskeurig wbt eten.

Gaat het trouwens nog goed met je paard?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:15

Ja. Hij heeft zijn goede en minder goede dagen.
Nu hij dik in zijn wintervacht zit, valt niet op dat hij mager is.
Maar van de zomer zal het weer schrikken worden...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:21

Naar gezicht dat magere he. Nu is die van mij er niet zo erg aan toe als die van jou maar rijden doe ik niet meer. Vind het het ook zo'n rotgezicht daarom wil ik dat er snel iets aan gebeurd. Nu morgen nog bellen voor de rest van de uitslagen en dan maar weer verder kijken hoe en wat. Misschien een homeopaat ofzo en ga kijken of ik ergens ander hooi kan krijgen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:05

Mag ik vragen waarom er niet aan EMND gedacht wordt?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:12

Mijn fysio heeft navraag gedaan bij de da. Die zegt dat ze zo'n honger moeten hebben dat ze bij wijs van spreke alles zou moeten eten. De mijne is nog kieskeurig en eet op stal geen hooi, buiten wel Ze ziet dat de andere kuil krijgen en laat vervolgens (een deel van) haar hooi liggen. Ook is de da van mening dat dat mijn paard rot gezegt niet snel genoeg achteruit is gegaan daar dit probleem al ruim een jaar duurt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:15

Ok.
Gelukkig.
Ik hoop dat je snel weet wat ze mankeerd.
Dít is ook geen doen.
Sterkte!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:18

Bedankt. Het duurt nu wel te lang voordat ik wat weet dus hoop dat er nu snel wat uitkomt.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:36

Heb ongeveer het zelfde gehad met mijn 5 jarige painthengst, vermagerde snel, verloor bespiering , meer en anders gaan voeren tot op een gegeven ogenblik 4kg per dag!was ook heel mat in het werk, bloedonderzoek was normaal , iets verhoogde spierenzymen .
Heb mn osteopaat ernaar laten kijken , en die vond een blokkade op het borstbeen ,dwz die dus doorwerkte op de ingewanden.
Na 1 behandeling en 14dagen kwam er weer wat gewicht op, heb ook een pot probiotica van omega opgevoerd op aan raden van een voedingsdeskundige, ivm iets te dunne mest. is nu zwaarder dan ooit op 1 en een kwart kg+ruim hooi|kuil en wat wortelen .
Dus misschien is het gewoon een stom stofwisselingsprobleempje
Hopelijk heb je hier wat aan , probiotica kun je gewoon bij de paardedrogist scoren . Succes!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:18

Goede tip ga meteen eens kijken .

Uit de rest van het bloedonderzoek is niets gekomen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:35

Dat is bagger!
Ik weet wat je voelt.
Op een gegeven moment wil je gewoon weten wát ze heeft.
Of het nou goed of slecht is...

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:49

Hoi,

Balen joh dat je zo aan het kwakkelen bent. Mijn paard was van de winter heel moe, sloom, gauw buiten adem, veel zweten. wist niet wat er met hem was.
Toen heb ik er een homeopaat naar laten kijken en die zei dat ze helemaal leeg was. Je kan dat goed zien als je d'r staart optilt en rondjes draait moet je weerstand voelen. Als hij helemaal slap is zoals dat bij mijn paard was dan is ie helemaal leeg. Dan kan hij niet genoeg uit het voer halen en eet hij zijn spieren op.
Die van mij krijgt nu ander voer en kruiden. Ik merk nu al aan de staart dat hij een stuk sterker wordt.
Ik heb voer van naturalway. De site is www.naturalway.nl. Hoop voor je dat het straks wat beter gaat.
Als ik jou was zou ik eens een homeopaat raadplegen. Baat het niet het schaadt ook niet.

Heb trouwens wel gehoord dat voer van subli neit zo goed is.

Jessica

tessacheyenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:17

Hoi, wat een herkenbaar probleem.....mijn merrie heeft precies dezelfde syptomen als jouw paardje. Ze is vandaag er ook nog een spierbevangen bij geworden! De tweede keer in vijf maanden tijd. Na haar bevalling ,nu bijna 2 jaar geleden, is ze eigenlijk nooit meer de oude geweest. In het land dik en rond met een glanzende vacht...in de winter sterke vermagering, glans eraf, spieren eraf en continu opgetrokken staan met haar buik. Daarnaast geeft ze regelmatig weer melk.( het veulen is er al anderhalf jaar!! van af) De DA denkt aan een hormonaal probleem of misschien een tumor. Als ze komende week wat opknapt moet ze naar een internist in Utrecht. Hopen dat daar wat uit komt...anders wordt ze waarschijnlijk niet ouder dan zeven jaar...

Ik hoop dat ze in Bodegraven wat vinden... heb je Linda als arts voor je paard?? Zij is vandaag nl ook bij mijn paardje geweest.

Heel veel sterkte, ik weet heel goed hoe je je voelt!!
Groetjes van Tessa uit Reeuwijk

simmy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:54

Hoi, ook voor mij is het een bekend verhaal! Mijn pony (inmiddels overleden op 27jarige leeftijd) werd ook van de ene op de andere dag heel erg mager! Daarnaast wilde hij niet meer eten.
Na vele bezoekjes van de dierenarts (zonder resultaat), hebben we hem op de wei gezet en volledig genegeerd. Dus alleen van een afstand gekeken of alles goed ging! Binnen een week at hij veel beter en kwam hij weer aan. In ons geval was het waarschijnlijk een vorm van aandacht trekken en wellicht ook een teken dat het dier rust nodig had!
Ik hoop dat jij ook snel een oplossing vindt! Succes!

Nikitaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:51

Hallo,

Hoe is het nu met je paard?
Ons paard heeft sinds 3 weken dezelfde symptomen. Bloedonderzoek was goed, maar spieren zijn weg en ze is erg ingevallen. Rodinde is geweest en heeft ons gedaviseerd musle saver te voeren. Daarnaast veel muesli reform met maiskiemolie erdoorheen om de spieren op te bouwen. Daarnaast is ze behandeld. Ik ben dus heel benieuwd of dit helpt (lijkt er wel op!).
Zie je bij jou al verbetering?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:26

Als ik het goed heb gelezen heeft ze hier minder last van als ze van de zomer in de wei staat? Is het niet mogelijk om haar overdag desnoods maar een uurtje of 2 in de wei te laten? Staat ze de hele dag op stal? Is het niet beter voor haar om haar dan lekker dag en nacht of alleen over dag buiten te laten. Ik heb dit met een oude fokmerrie gehad. Ze stond op een manege de hele dag op stal. Bij ons staat ze nu de hele dag buiten en krijgt onbeprekt hooi. Ze is veel naar buiten geweest, onder het zadel en aan de hand. Hier door is ze vrolijker geworden en is ze veel gezonder geworden. Ze at net zoveel als eerst het werkte alleen beter.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:05

Hoi,
Gewoon een ideetje hoor, maar lees even het artikel op de linker kant van bijgevoegde link betreffende EPSSM (equine polysacharride storage myopathy).
http://www.monocacyequine.com/patients.htm

Heeft iets te maken met het onvoldoende opslaan van vetten & eiwitten, waardoor bespiering wegvalt en paard moeite heeft met balans houden. Deze paarden zijn vaak koolhydraat intolerant.
De symptomen zijn vaak erger na winter & na een periode van rust en onvoldoende beweging.
Vroeger werd er gedacht dat dit enkel bij koudbloed rassen voorkwam, nu stellen ze vast dat dit ook bij andere rassen kan verschijnen.
Er is heel weinig onderzoek naar gedaan tot op heden.

Spijtig genoeg is het niet vast te stellen uit een bloedproef. Enkel een spierbiospy kan duidelijkheid geven.
Sommige DA's proberen eerst gewoon voer te veranderen : hoog proteine voer (tot 20%) , hoge vetten, lage koolhydraten.
Dergelijke paarden hebben het ook heel moeilijk om hun achterhoeven op te tillen, velen van hen moeten verdoofd worden bij de hoefsmid voor beslag achteraan.

Gewoon een ideetje hoor, spreek er misschien even over met je DA.

Ik ken iemand met zo'n paardje en het was voldoende het dieet strikt aan te passen en na 3 maand was er niks meer aan de hand. Dus mits aangepaste voeding & beweging is het heel goed te behandelen.

Nog een andere link :
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsmsigns.htm
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsmdiet1.htm

PS1 als je iets vertaald wilt hieruit, laat het me gewoon effen weten, dan doe ik dat graag.

PS2 ik las hierboven ook iets over EMND -misschien is dit het nederlands hiervoor, ook al klonk het niet helemaal hetzelfde, sorry mocht dit toch het geval zijn.

Groetjes,
Patsy.

stabik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:19

wij hebben eens een pony gehad die het aan zijn darmen had waardoor hij dus ook niet dikker werd... zijn darmen werkte nog maar voor 80 % door poliepen(weet niet of je het zo schrijft) op zijn darmen... dit zijn een soort bobbels die erop zitten waardoor ze dus niet goed alle voedingsstoffen opnemen, wij kwamen erachter doordat hij werdt opgenomen in Utrecht voor een week an het infuus gestaan en toen mocht hij weer lekker mee naar huis...

ik hoop dat dit niet het geval is bij jullie want voor zover ik weet kan je poliepen vergelijken met kanker en het is geen pretje om je paard te zien afvallen en verhongeren gewoonweg doordat de darmen niet goed meer functioneren..

veel succes met de behandeling!!!!

vmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:14

Hi, ik zie dat dit topic al behoorlijk oud is, maar ik was toch heel erg benieuwd of je erachter gekomen bent wat je paard heeft. Ik zit namelijk met dezelfde symptonen bij mijn paard en ben net de onderzoeksmolen in gegaan.

hyppolyte

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:16

Kun je beter even per PB doen i.p.v. het topic omhoog te halen.