Help! Paard zakt in elkaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:51

Tegen de stalbaas die zijn personeel niet goed inlicht. Hij weet hoe die band om moet zitten. Als hij het dan iemand anders laat doen hoort hij diegene in te lichten.

Niet om nog meer olie op het vuur te gooien, maar ik vraag me wel af hoe het zit met de verantwoordelijkheid als ik mijn paard op een keer dood in zijn stal aantref terwijl de band niet goed zit. Dat is op dit moment heel reeel. Weet iemand dat misschien? Aan de ene kant is het mijn eigen verantwoordelijkheid dat het een luchtzuiger is, maar aan de andere kant heb ik goed aangegeven hoe die band om moet en daar is de stal mee akkoord gegaan. Dan moet ik daarop kunnen vertrouwen.

Wat mij betreft mogen alle helpers weigeren om mijn paard binnen te zetten. Op dit moment is dat een te grote verantwoordelijkheid. Maargoed, ik denk niet dat ik hem nog een trainingsrondje ga laten lopen. Misschien voor de duidelijkheid; in de staprondjes gaat de band niet af, dus is het geen probleem.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:00

Ik vrees dat als de staleigenaar verantwoordelijk wordt gehouden als iemand die band niet goed heeft omgedaan, hij z'n handen er af trekt. Maar op t moment dat jij toestemming geeft om je paard in de molen te zetten, en de band dus af te halen, is het je eigen risico. Als dat niet zo is, denk ik dat niemand t meer doet.

Anoniem

Re: Help! Paard zakt in elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:32

Misschien is het een idee om 's avonds zelf even langs stal te rijden en die band te checken? Dan kun jij rustig slapen en je stalgenoten ook.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:24

Ja, zou eigenlijk moeten, maar het is een half uur rijden en ik heb niet altijd een auto. En hij gaat juist in de molen omdat ik zo'n dag niet kan komen, anders kan ik 'm net zo goed zelf in de paddock gooien, is nog goedkoper ook. En ik ga er vanuit dat er 's avonds een controlerondje wordt gelopen, maar dat is misschien naïef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:43

Ok, dat is te begrijpen. Misschien is het dan een idee om de juiste gaatjes waarop de band vast moet te markeren.

Iemand hier op stal (weer een ander dan degene waar ik naast stond met mijn paard) gebruikt ook een band en het komt regelmatig voor dat anderen deze omdoen als het betreffende paard naar stal gaat. Omdat je kunt zien op welke gaatjes hij vast moet, kan het ook nooit mis gaan.

Mocht je een 'ingewikkeldere' band hebben (miracle o.i.d.) dan kun je misschien ook nog een duidelijk plaatje aan de deur hangen waarop je kunt zien welke kant boven en voor moet, zeg maar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 13:19

Het is inderdaad een Miracle Collar en er staat op aangegeven op welke gaatjes hij moet. Ik kan mij voorstellen dat mensen moeite hebben om hem juist om te doen maar de stalmensen weten het. Als een helper dan aan hen vraagt of de band goed zit omdat hij/zij twijfels heeft en ze gaan het niet controleren... Tja, dan weet ik het ook niet meer.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:57

Lindy, in plaats van het hier op een openbaar forum te zetten, zou je het ook bespreekbaar kunnen maken bij de staleigenaar.

Ik vind dit eerlijk gezegd absoluut niet netjes.

Mij als eigenaar verontrust het eigenlijk nog meer dat je zelfs de mogelijk reeel vindt dat je je paard een dezer dagen dood aantreft. Ik zou dat toch echt niet zo makkelijk laten gebeuren en dan vooraf gaan discussieren over wie er verantwoordelijk is!!! Beter voorkomen dan genezen, ooit van gehoord?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:48

Ik heb het deze week verschillende keren erover gehad met de staleigenaar. Waarom denkt iedereen dat Bokt het persoonlijke gesprek vervangt? Tuurlijk praat ik gewoon met de mensen die het betreft, en ik vertel hier een beetje hoe het gaat.

LindyH schreef:
Toen ik vandaag op stal kwam zat zijn band weer niet goed om! Ik weet nu wie op donderdagavond de paarden uit de trainingsmolen haalt dus ik weet wie ik moet hebben....

Ondertiteling:
Er is iets misgegaan en ik weet nu wie ik erover aan moet spreken. (De staleigenaar heb ik al gesproken en die heeft me doorverwezen naar desbetreffende persoon.)

Ik heb geen naam genoemd, niemand uitgescholden, en er op stal gewoon over gepraat. Mensen die anders beweren zijn geen insiders en moeten zich er dus niet mee bemoeien, want die horen ook maar dingen van anderen.

Wat mij betreft mag hier een slotje op. Met de betreffende mensen is het goed uitgepraat en met anderen ga ik niet in discussie.