(Been)Schurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:39

Heb net ontdekt dat ook mijn paard schurft heeft. Wordt nog wel een probleem om hem te gaan behandelen. Hij reageert overal heftig op en is voor veel allergisch. Ben erg benieuwd hoe dit nu weer gaat aflopen.

Heeft iemand ervaring met de besmetting van schurft? Buiten dat ik niet snap hoe Nando nu weer aan schurft komt (alhoewel ik gezien zijn ziektegeschiedenis die ellenlang is eigenlijk nergens meer van sta te kijken) wil ik niet graag dat mijn andere paard dit gaat krijgen. Als ik dit zo lees komt het toch best vaak voor. Blijft het dan bij het ene paard of gaat zoiets de hele stal door?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:53

bij mij op stal heeft geen enkel paard schurft gekregen van Morrie, terwijl hij de hele dag bij de andere ruinen staat.

Alleen paarden in slechte lichamelijke conditie krijgen schurft. Ik heb het dieet van mijn paard dratisch aangepast aan zijn behoeften (doorgemeten door een holisitisch DA) en ben hem al een maand aan het oppeppen met Opkikker van de paardendrogist en hij heeft tot nu toe nog nergens last van voor het eerst sinds ik hem heb!

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:06

dus goeie ervaringen met holistisch dierenarts? zit er nl ook over te denken...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:14

de schurft is behandeld door een reguliere DA met zeer agressieve middelen, de oorzaak is aangepakt door een holistisch DA.

Mijn paard mag b.v. nooit meer brood eten, dat blijkt erg slecht voor hem te zijn en voila, hij krijgt al een jaar geen brood nu en hij heeft geen huidproblemen meer, geen schurft, geen mok en geen rotstraal meer, zijn leefomstandigheden zijn niet veranderd, hij staat bij normaal nat weer nog steeds hele dagen in de bagger.... alleen z'n dieet is veranderd

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:36

Ik denk dat Anouar het van de koeien heeft gekregen die naast hem in het land staan. Die zitten helemaal onder de kale plekken.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:05

maar behandeling/doormeten van je paard is vrij duur...toch? en dan komt er evt. medicatie bij... zit er nu over te denken maar wil het een keer gezien hebben weetje...

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:04

#smurf : kan je daar iets meer over vertellen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:59

izzy1985 schreef:
maar behandeling/doormeten van je paard is vrij duur...toch? en dan komt er evt. medicatie bij... zit er nu over te denken maar wil het een keer gezien hebben weetje...

ja het is duur, maar ja, het is maar wat je belangrijk vindt.

ja wat valt erover te zeggen, Steffi van der Laarse komt bij mij, zij meet het paard door, constateert een aantal dingen, past acupuntuur toe en de laatste keer kreeg Morrie een kuur voor zijn nieren, daar is hij erg van opgeknapt toen.
Ze heeft toen ook zijn bekken rechtgezet, dat door een val scheef was komen te staan en me duidelijk gemaakt dat Morrie geen rijpaard is (goh, dat wist ik nog niet ) en dat het gezien zijn beenstandafwijking niet raadzaam was ooit nog 1 stap dressuur met hem te rijden, verder kreeg ik het advies iets aan zijn dominantie te doen, Morrie is niet door zijn moeder opgevoed en altijd erg verwend geweest (in de dierentuin van Wenen opgegroeid en later naar en landbouwschool verhuisd) en had een aantal nare onhebbelijkheden. Het advies was verkopen of Parelli gaan doen, ik heb het laatste gekozen en het resultaat is verbluffend.

Als laatste heeft ze al het voer en alle supplementen die ik erin stopte doorgemten met een biosensor en me uitgelegd hoe het werkt. De helft kon ik direct weggooien en vervangen door andere dingen. Hieruit kwam dat brood erg ongezond is voor Morrie, vooral het gist en het zout dat erin zit.

Inmiddels heb ik zelf zo'n biosensor en ik meet regelmatig het voer door, als ik iets nieuws wil voeren, meet ik het eerst door.
De paardendrogist speelt hier handig op in door van de meeste produkten proefzakjes te verkopen, dat kan je dan testen en als het goed is, kan je het bestellen, is het niet goed, dan niet.

Overigens meet ik geen paarden van anderen meer door, heb ik slechte ervaringen mee.....

Noiske

Re: (Been)Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:25

Hallo,
onze paarden worden 2x per jaar ingespoten met Dectomax. Helpt goed. Daarnaast worden ze regelmatig (1x per maand) behandeld met Sarnacuran (dat is de Belgische merknaam voor Sebacil geloof ik), dat ik van de veearts krijg. Is ook via de apotheek te verkrijgen, maar ik meen dat je een voorschrift nodig hebt.

Op het 'heavy horses' forum is trouwens een centraal topic over mok/schurft-aandoeningen bij koudbloeden. Daar heb ik heel veel nuttige info gehaald!

Toch heb ik nog een vraagje:

hoe behandelen jullie de paarden met dit weer? Mijn paarden lopen 24/7 op de weide en hebben een schuilstal. Behandelen (dus benen kletsnat maken) en op warme stal houden kan ik nu dus niet. Bijgevolg liggen de behandelingen even stil...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:32

heb je wel eens laten onderzoeken WAAROM je paarden schurft, mok en andere problemen hebben??
Dectomax is nogal wat, het is mijn zware koudbloed bijna fataal geworden en dat 2 x per jaar spuiten en dan nog 1 x per maand in een goedje gelijkwaardig als Sebacil. Ik vind het nogal wat.....

Als je 1 x goed laat uitzoeken waarom ze last hebben van dergelijke kwalen en de zaak bij de oorzaak aanpakt, ben je er voor de rest van hun leven vanaf en kan je dergelijke chemische middelen laten staan.

Soms is het helemaal niet zo ingewikkeld, je verandert het dieet (zie boven) of iets aan de levensomstandigheden en het leed is geleden.

Bij niet vriezend weer staat mijn paard overigens tot z'n oksels in de bagger (eigen keuze, hij kan ook droog staan) en toch heeft hij geen mok/rotstraal/schurft meer dit jaar....... itt tot vorige jaren

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:51

het schijnt dat die belgen het vaak al van de ouders mee krijgen...ze dragen het dus altijd bij..zodra hun weerstand iets verminderd komt het tot uiting....

bovendien heb ik ze nog maar sinds de zomer(2005)....toen hadden ze het al en er is nooit wat aan gedaan....daarnaast is het al wel stukken verbeterd met in het begin maar het is nog niet over.....

als jij denkt dat dit zomaar over kan gaan heb je het mis...mijn paarden zijn al rond de twaalf..en hebben het dus waarschijnlijk al die hele tijd...als ik kon toveren dan wist ik het wel...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:57

mijn paard is 7 en is ermee naar NL gekomen, heeft het altijd gehad, veel Norikers hebben er last van ook van luis en nog wat andere dingen.

Ik heb hem 1 x laten enten omdat de schurft erg agressief en septisch was geworden, maar dat wilde ik niet meer, ik ben dus verder gaan zoeken en het is beslist niet zomaar over gegaan, daar heb ik veel voor moeten doen en het heeft een lange zoektocht gekost voor ik iemand gevonden had die mij de oplossing kon bieden.

Maar als jij gelukkig bent met deze behandelingen, ga vooral je gang. Het lijkt mij alleen niet echt gezond zoveel gif in een paard te stoppen, maar goed, ik zit helemaal in de natural hoek maar dat wil ik beslist niemand opdringen

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:00

ze heb 1x dectomax gehad...en voorde rest niet..bovendien ben en blijf ik nog zoeken naar een oplossing...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:02

ik lees ergens dit:

Citaat:
onze paarden worden 2x per jaar ingespoten met Dectomax
daar reageerde ik op

*typefouten
Laatst bijgewerkt door Morrie op 03-02-06 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:03

ja maar toch...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:07

succes met je zoektocht, ik heb hem ook met gehad en met succes afgerond

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:11

thanks, tja wie weet kom ik ook nog es uit bij een holistischdierenarts.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:42

Katie, het paard waarover ik dit topic opende lijkt volgensmij geen schurft te hebben, de plekken worden niet groter en lijken te genezen.
Heb alleen W-spray van Silverlinde en kruiden voor de weerstand gegeven (zo'n mix van wel 20 gezonde kruiden ) die kruiden lijken een wondermiddel, ik gebruikte ze ook voor de mok van de zomer en die verdween ook binnen een week na het gebruik van de kruiden? (Kruidenmelagne van Hoba Cultura)

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:50

Bij die van mij begint ook weer iets haar te groeien zelfs..Het gaat gelukkig de goeie kant op en geen nieuwe plekken **jeuhh**
Ik was het wel 1x in de zoveel dagen met Betadine shampoo nog en ik moet zeggen dat de combinatie daarmee met die Hyrdocortiderm goed werkt !

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 10:31

Het wonderspul in potje zonder etiket van de DA, volgens een aantal bokkers hydrociderm, heeft bij Anouar echt heel goed geholpen. Na twee keer behandelen werden de plekken al minder en nu is het zo goed als weg. Ik gebruik het spul nu om de dag om te voorkomen dat het nog terug komt.
Alleen de plek op het bovenbeen blijft zitten. Hij heeft er geen jeuk meer aan de en de huid ziet er helemaal gezond uit, maar er komt geen haar op

Anoniem

Re: (Been)Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:06

Ik ga de combi van Hydrocortiderm & Betadine Shampoo ook maar eens proberen.

En dat wondermiddel, is dat nou Hydrocortiderm of niet?
Ik vind het altijd een beetje naar babycreme ruiken
En het is wit en vrij 'vloeibaar'.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:19

Hydrocortiderm: er zitten cortisonen in en bij langdurig gebruik wordt de huid heel erg dun......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:21

Ik heb ook twee wormenkuren op basis van ivermectine achter elkaar gegeven met een week ertussen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:28

smurf schreef:
Hydrocortiderm: er zitten cortisonen in en bij langdurig gebruik wordt de huid heel erg dun......

Klopt, daarom staat er ook op dat je handschoenen moet dragen, het werkt als het ware huidverdunnend.
Ik ook zo als je creme hebt voor exzeem (mensen) Hydro Cortison heet het, zelfde idee. Ik gebruikte dit ook, moest er ook 'voorzichtig' mee zijn.

Ik ontworm over het algemeen al met ivermec, goed om te lezen dat het ook goed is hierbij.