Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zannekin schreef:Er is een medisch antwoord op hoefkatrol: het paard is niet meer bruikbaar voor de sport of zwaar werk (en de fokkerij).
chantal1 schreef:
Vind ik behoorlijk cru als de geneeskunde nog niet eens zeker weet waar hko vandaan komt. Fokken zou ik idd ook niet doen, om alle risico's uit te sluiten. Je hebt al het punt erfelijkheid aangestipt maar hoe zit dat dan als geen een van de beide ouders hier ook maar enige aanleg toe heeft?
Citaat:Hoefkatrol heeft een slechte prognose maar ik zou de paarden niet naar de slacht brengen, ik denk dat ze nog goed recreatief te rijden zijn, mits goed beslag en niet te zware belasting. In beweging blijven kan een gunstig effect hebben.
Citaat:Ja, het letsel zit dan in die regio.
Als jij een verstuiking hebt wordt toch ook de enkel onderzocht. Als je daarmee niet tevreden bent ga je naar een alternatieve genezer die schrijft je dan veel zonlicht voor en drie weken rust, en wat zie je.... de pijn is toch wel weg zeker, volgende keer weer veel zonlicht (goedkoper dan die kruiden)
Tim VDH schreef:Citaat:
Pijn in je enkels bijvoorbeeld kan veroorzaakt worden door een ontsteking van de n. ischiadicus. Dat kan op zijn beurt veroorzaakt worden door verdrukking van die zenuw ter hoogte van de lumbale wervels. Bijvoorbeeld door een discus hernia of een slijtage van de tussenwervelschijven. Ook de klassieke geneeskunde kijkt soms wel verder dan de plaats waar de symptomen zich voordoen!
Ander voorbeeld, een slechte heup kan lijden tot pijnlijke, opgezwollen knieën door verkeerde belasting. Hierbij dringt een heupoperatie zich op en wordt de knie niet behandeld. Dat geneest vanzelf. Ook weer niets te maken met alternatieve geneeskunde maar dagelijkse praktijk voor orthopedisten.
Moet ik nog zo even doorgaan?
Zannekin"]
[quote="chantal1 schreef:
Vind ik behoorlijk cru als de geneeskunde nog niet eens zeker weet waar hko vandaan komt. Fokken zou ik idd ook niet doen, om alle risico's uit te sluiten. Je hebt al het punt erfelijkheid aangestipt maar hoe zit dat dan als geen een van de beide ouders hier ook maar enige aanleg toe heeft?
Citaat:In principe kan het bij alle rassen voorkomen. Het komt vaak beiderzijds voor, vrijwel altijd aan de voorbenen en ontstaat meestal geleidelijk.
Erfelijkheid is bij hoefkatrolproblemen belangrijk maar ook het gebruik is van belang. Een weke stand en grotere belasting zullen eerder kreupelheid geven bij een slechte katrol. Vooral op harde bodem zal dit het duidelijkst zijn.
Alle aspecten van het ontstaan zijn niet helemaal bekend. Veel onderzoekers denken echter dat een slechte doorbloeding van het straalbeen een belangrijke rol speelt.
Zannekin"]
[quote="chantal1 schreef:
Tim VDH schreef:Waar het mij om ging hier was aan te tonen dat de symptomen op een andere plaats kunnen ontstaan. Wat me aardig gelukt is denk ik
Wat betreft die heup, daar kan de pijn in de knie als eerste en soms enige symptoom optreden. Waardoor men in eerste instantie vaak probeert die knie te behandelen.
Citaat:En een tenniselleboog. Daar is inderdaad rust voor nodig, gecombineerd met medicijnen enventueel. Het ging er mij alleen om duidelijk te maken dat ook hier de oorzaak niet een slechte elleboog is maar een verkeerde beoefening van de sport kan zijn.
Citaat:Overigens ben ik niet zeker dat een lage anesthesie bij een ischias lijder niet kan leiden tot een verbetering van de klachten. Als de voet geen pijn meer doet zal de patiënt toch makkelijker terug gewicht op dat been willen zetten.
Novelle schreef:lovely,
Waarom sta je er niet voor open dan,
je hebt het gezien hoe het in zjn werk gaat en het heeft resultaat,
en toch doe je net of Antione een gogelaar is die het maar uit zijn duim zuigt,
ik snap niet als je het met je eigen ogen ziet dat deze methode werkelijk helpt dan er dan nog geen kwartje bij je valt dat het dan misschien echt nut heeft als je de paarden zo rijd,
Lovely schreef:Meneer De Bodt zuigt het niet uit zijn duim, want het is niks meer dan fatsoenlijk rijden. De manier waarop het gebracht wordt en de daaraan verbonden beloften, veronderstellingen etc.; die staan me niet aan. Er wordt mij iets te hard gesuggereerd dat hko door correcte training genezen kan worden en ik geloof dat dus niet.
Dat paarden er beter van gaan lopen wil ik ook wel geloven, maar dat doen er zoveel op een clinic. Zodra het een maand later niet meer werkt, dan legt de ruiter de fout alweer bij zichzelf, want die heeft zich aan laten praten iets fundamenteel fout te doen. Want wie zegt DAT de manier van rijden de oorzaak is?
Novelle schreef:En toch is het waar dat er maar weinig mensen weten hoe ze een paard moeten rechtrichten.
en waarom word het op een verkeerde manier gebracht dan.
Of ben je soms een beetje jarloers omdat hij het heeft bedacht, zo komt het namelijk over.
Waarom doe je dat dan niet je paard daar heen brengen,
Tim VDH schreef:En Lovely, het is ondertussen ongeveer een jaar geleden dat ik mijn eerste discussie met jouw voerde. Sindsdien zijn er heel wat paarden op de clinics geweest, ook van Bokt. Lees maar eens de getuigenissen van Jura (moderater bij 'verslag van de dag') die slechts één les gehad heeft van Antoine De Bodt en ook een paard heeft met hko. Dat is al vele maanden geleden en toch getuigt ze nog steeds hoe het haar paard geholpen heeft. Moet dat dan zonodig steeds afgebroken worden?
Citaat:Het zit me namelijk nogal dwars dat er beweert wordt dat paarden kunnen genezen.
Tim VDH schreef:Dat ik niet zou begrepen hebben wat rechtrichten en scheefheid inhouden is jouw conlcusie Lovely. Ik heb toen een andere conclusie gemaakt. Het is niet omdat iemand iets anders beweert dan jij dat het fout is. Maar daarover wens ik niet verder meer op in te gaan omdat het in dit geval mijn woord tegen het jouwe is en we zo nog tot in het oneindige kunnen doorgaan.
Citaat:Citaat:Het zit me namelijk nogal dwars dat er beweert wordt dat paarden kunnen genezen.
Tja, dat jou dat dwars zit, daar kan ik helaas niet aan verhelpen. Ben je daar al eens mee naar de dokter geweest?
Citaat:Wat betreft hko aan beide voorbenen, ik dacht dat ik dat hierboven wel had uitgelegd? Misschien is mijn berichtje jou ontgaan?
Mieke schreef:Zannekin: waarom zijn er paarden met enorme gaten in hun straalbenen die pas aan het licht komen bij een aankoopkeuring en die nooit een dag kreupel zijn geweest? En waarom wordt er bij paarden met vlekkeloze straalbenen die wel kreupel zijn de diagnose klinische hoefkatrolontsteking gesteld?
Waarom loopt het ene paard hartstikke beroerd met slechte straalbenen en het andere loopt bij wijze van spreken Grand Prix?