rot straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda86

Re: rot straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:22

AnjaKos schreef:
Ik gebruik HypoSol (groen spuitbusje met een soort rietje). Ik prik het rietje in het zachte deel en spuit het zo dus diep in...
Ik doe dit overigens wel dagelijks omdat mijn paard overdag in blubberige paddock staat maar het werkt wel redelijk goed...

Die hoof en Sole hardener ga ik ook nog eens proberen, ben wel benieuwd welke betere resultaten boekt bij mijn paard..

Ik heb ook altijd Hyposol gebruikt. Ik spuitte de hoef eerst in met Hyposol en daarna deed ik er Egyptische zalf overheen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:32

Wat ik zou doen is,

- ijzers eraf, goed laten bekappen, dier niet op stal zetten, maar op zand of gras. Geen bagger, geen stal. Moet ie wel op stal, dan zou ik de bodembedekker eruit halen en 4x per dag stal uitmesten.
- ergste van de aangetaste straal eraf laten snijden, alhoewel ik dat liever voor ben
- Schoonmaken (betadine scrub), en inspuiten met hoof and sool hardener
- Dan heeeel lang stappen over schoon en vlak asfalt

Dat 3 dagen en dan is het weg

Mijn paard is er jammer genoeg heel gevoelig voor. Staat ze in de klei bagger(wat dus betekent dat de vocht niet weg kan, en dus de urine ook niet, dus staat ze praktisch in haar eigen urine) dan heeft ze het zo, op stal (loopstal) heeft ze het ook zo.
Alleen op het weiland en paddocks gaat het goed.

Ik 'voorkom' het nu in de winter, omdat ze op stal staat, door dus goed schoon te houden, veel over de weg te lopen/rijden. Zie ik het toch weer opspelen komt meteen de sool hardener er weer bij, alhoewel het dus alleen gebeurt als ik of niet schoonhoud of een tijdje niet meer over asfalt heb gereden.
Zomers heeft ze er helemaal geen last van, dan staat ze ook 24/7 op een groot land.

Vera26

Re: rot straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:54

Mijn paard heeft er op het moment ook weer pittig last van. Voor ik er egyptische zalf op smeer maak ik altijd zijn hoeven schoon. Meestal in een emmer met biotex. Nu vraag ik mij af wat het beste is om het mee schoon te maken. Jodium shampoo, biotex of soda. Ik heb trouwens ook gehoord dat het goed helpt om hem een tijdje met zijn hoef in een emmer water met zeezout te zetten omdat dit zijn hoef uitdroogt.

Wie heeft daar ervaring mee?

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:07

@Vera26: Onze hoefsmid adviseerd juist om het te laten weken (broeien)zodat de straal open kan, hierdoor kan de ontsteking eruit.

De hoef uitdrogen is i.m.o niet zo verstandig, zo kan de ontsteking geen kant op en krijgt het paard allen nog maar meer druk op de hoef en zorgt voor pijn.

Vera26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:17

Sizz schreef:
@Vera26: Onze hoefsmid adviseerd juist om het te laten weken (broeien)zodat de straal open kan, hierdoor kan de ontsteking eruit.

De hoef uitdrogen is i.m.o niet zo verstandig, zo kan de ontsteking geen kant op en krijgt het paard allen nog maar meer druk op de hoef en zorgt voor pijn.

Dat doe je toch voor je de ontsteking er uit snijdt. Alles is nu netjes weg gesneden. Ik dacht dat je dan juist moest zorgen dat zijn straal droog wordt.

Mijn hoefsmid raad de egyptische zalf aan. Die gebruik ik ook, maar het probleem is dat het naar mijn idee niet genoeg helpt. Hetzelfde geld voor hoof hardener.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:52

Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Als de ontsteking weg is gesneden moet je het wel droog houden.
Ik las het alsof er nog niks aan de straal was gedaan.

Mijn fout.