[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebelsJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:02

Ik ben ook radeloos.... Mijn 2,5 jarige kreeg vorig jaar ernstige zomerexceem. Alles lag open, hoofd, hals, buik, oksels, manenkam, schoft, rug bij schoft, rug bij kont, en haar kont en staart zelf.
Ik wil haar zo graag in de opfok laten staan tot ze 3,5 jaar is, maar weet gewoon niet meer wat ik moet doen...

Stelle

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:49

Afgelopen zomer heeft mijn haflinger erg last gehad van zomereczeem, ik heb vanalles geprobeerd, smeersel, lotions, homeopathise kruiden, noem maar op.
vorige week was er een homeopaath bij ons op stal, hij heeft toen ook even naar mijn haflinger gekeken (die er nu in de winter super uitziet!). Hij vond het tandvlees te licht (vitamine b tekort) en de manenkam te hard (teveel eiwit)
Hij adviseerde om in maart te beginnen met:
knoflookdragees van het kruidvat, 10 stuks per dag
Een beker apelazijn aangelengd met water (1:3) per dag over het voer
Een bolletje verse gist per dag.

Ik ga het proberen en houd julie op de hoogte
Ik voer nu sportbrok van de havens, maar wil overstappen op een voer met een zo laag mogelijk eiwitgehalte, welk voer kunnen julie mij adviseren?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:14

Subli schijnt een speciaal voer ontwikkeld te hebben met laag eiwit gehalte tegen zomer exceem. MAar het helpt volgens mij voor geen zak.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:37

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar (Subli) heeft iemand daar ervaring mee? En wat kost zo'n zak?

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:21

Wij geven het voer van Subli, maar of het werkt weet ik niet... Tis ook wel prijzig nl 17eurie per zak. Omdat wij toen de kuren (Zie vorige pagina)van Taal hebben gedaan en hij in samenwerking met Subli dit voer heeft ontwikkeld geven wij het aan onze schuurder.

Maar of het werkt?? Misschien dat het wel mede helpt verminderen........ Ik weet het niet

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:30

Nee, het werkt niet. Het is niet zo dat je het voer geeft en opeens alle eczeem weg is. Maar het verminderd gewoon al de eiwitten.

Stelle; Hoe kwam jij bij die homophaat?

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:56

nee ik snap dat het niet meteen verdwijnt maar merk je er wel wat van? Wordt schuren het bijvoorbeeld wat minder?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:26

bij mijn paard heeft dat subli voer niet geholpen. voor geen millimeter. En zo'n spuit heeft maar een paar weken geholpen. En nu is ze drachtig en durf ik die niet te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:37

en wat dan als je die koeken alleen zou geven?
weet zo niet welk merk, pavo geloof ik?
zit toch helemaal geen eiwit in en alleen de benodigde vitamines?

ik heb de mijne van de muesli af gehaald, mij veel te veel suikers erin en teveel hele granen, heb t idee dat gewoon normaal brok nog t beste is..ik geef nu de basissportbrok van havens en bevalt tot nog toe wel heel goed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:38

Ik geef de haflingers alleen maar granen te eten
Eiwitten krijgen ze alleen een uur voor de marathon in de vorm van brokken , en verder geen eiwitten.

Gedorst hooi dat is alleen vezels en verder niets meer erin.

De pony met exceem heb ik dit jaar helemaal ingesmeerd met zonnebrand en daaroverheen knoflookpoeder.
Geen schuren meer, was wel net alsof ik met een frans stokbrood uit rijden ging.

Knoflook innemen werkt pas als het paard het via zweten uitscheidt, wat in het weiland niet gebeurt vandaar het insmeren met knoflookpoeder..
.
De ene dag s'ochtends de andere dag s'avonds En voor het eerst in 3 jaar niet geschuurd.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:16

hoihoi,
dan ook een reactie van mij.

wij hebben een 21 jarige friese merrie, ze heeft alle jaren haar manen helemaal afgeschuurd ook tot bloedens toe, en met ontstekingkjes.

nu hebben we haar vorig jaar voor het eerst een geheel andere behandeling gegeven, en tadaa, ze heeft de manen nog.

wat hebben wij gedaan.

de paarden gaan van 10:00 tot 15:00 naar buiten. in deze periode zijn de vliegjes het minst werkzaam. verder hebben we eigenlijk niks meer er aan gedaan.

af en toe als ik zag dat er naar mijn menig wel iets werd geschuurd, smeren we er imaverol in. ( men zegt dat het niet voor zomer eczeem is, maar ik heb daar een andere mening over dus)

deze methode heeft er dus voor gezorgt dat ze veel en veel minder last had van de zomer eczeem.

nou de groetjes

monique

Stelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:39

Steffie89 schreef:
Stelle; Hoe kwam jij bij die homophaat?

Een stalgenootje had de homephaat geregeld, zij is zelf ook homeophate (voor mensen) en wist dat deze homephaat voor dieren goed aangeschreven stond.
Ik pb je de gegevens.

succes ermee!

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:50

Ik heb nog geen PB ontvangen..

Citaat:
Ik geef de haflingers alleen maar granen te eten
Eiwitten krijgen ze alleen een uur voor de marathon in de vorm van brokken , en verder geen eiwitten.

Wat voor granen voer jij dan?

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:06

mijn fjord voer ik nu een beetje pavo liga, en wat pavo stimix, wat lucerne zodat ze er langer mee bezig is en multi vitamine van de paardendrogist(NAF).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:16

Granenmix 5granen wel te verstaan en eiwitloze muesli.

Ook kun je spelt geven heb ik ook een tijdeje gedaan.

Chicooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:21

Ik weet er ook alles van! mijn fjord heeft het al een paar jaar en niks helpt allerlei soorten creme en spuitjes een eczeemdeken, shampoo niets helpt! Dus als iemand wat heeft laat het me weten..!!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:59

naar ik gezien heb, is een homeopatisch middel om te ontgiften en de lever te ontlasten het enige wat hept, samen met veel minder eiwitten in de voeding. Al die cremes en dingetjes werken toch nooit lang door.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:31

griebels schreef:
Ik ben ook radeloos.... Mijn 2,5 jarige kreeg vorig jaar ernstige zomerexceem. Alles lag open, hoofd, hals, buik, oksels, manenkam, schoft, rug bij schoft, rug bij kont, en haar kont en staart zelf.
Ik wil haar zo graag in de opfok laten staan tot ze 3,5 jaar is, maar weet gewoon niet meer wat ik moet doen...

kan je geen opfok aan zee zoeken?
dan is het vaak minder.

gr

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:50

Wat heeft ze daar aan? DAt beestje moet over een jaar weer terug naar Brabant. En dan begint de ellende weer. Het moet HIER opgelost kunnen worden, of ze moet speciaal vanwege het manenprobleem verhuizen naar zee....

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:49

stalechwel schreef:
Granenmix 5granen wel te verstaan en eiwitloze muesli.

Ook kun je spelt geven heb ik ook een tijdeje gedaan.

Van havens? wat is speld>

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:54

een graansoort volgens mij

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:54

Spelt is een oertarwe waar geen eiwitten en gluten inzitten.
Alle graansoorten zijn veredelde grassen.Ooit is men edelgrassen gaan kweken en daaruit zijn alle graansoorten ontstaan.

Je hebt div. merken eiwitarme muesli. je moet zelf maar kijken welke het best bij jouw paard en portemonnee past.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:24

spelt.....(dinkeltarwe)
zit ook in de muesli zonder haver van Havens..

en laat mijn eczeem pony nou net niet tegen dat voer kunnen...
schilfers, schilfers, en nog es schilfers....

eczeem paarden beter geen musli gaan voeren vanwege de hele granen die erin zitten, beter is een brok, waarin de granen bewerkt zijn en dus beter voor eczeempaarden....

klinkt maf, dat weet ik, maar ik ken er nu al meerdere die hun eczeem dieren geen muesli meer geven,maar gewoon eem laag-eiwit brok, en die doen het daar veel beter op

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:07

Hoi Hoi,

Even een vraagje: 1 van mijn ponies heeft aan de achtekant op de bil naast de staart een geschuurde plek zitten... Je ziet daar wat huid,met daar om heen afgeschuurde haren, in de nek zie ik ook wat schuurplekjes zitten.. Wat zou dit kunnen zijn? Het ziet er niet vies uit ofzo..In de stal zie ik overal haren van hem aan de muur,aan de voerbak enzo..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:59

kan ook van het verharen komen, of toch wormen, extra wormenkuur, en goed poesten, eventueel de staart wassen met teershampoo, of een andere shampoo die goed is tegen huidjeuk