[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:41

Het been is niet dik en hij heeft er ook geen last van (behalve de jeuk dan)
Ik maak er morgen wel even een foto van.
Is het verstandig om wel of niet met betadine te wassen? Dat ontsmet wel, maar je maakt het been dan wel weer nat.

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:32

de eigenaar van de manege zei dus ook dat ik dat wel mesot doen heb een grote pot gekcoht en kan het nu niet meer gebruiken heb het 1x gebruikt haha en dat was van de week de been was neit wit meer maar geel
en vandaag zei de dierenarts dat ik dat niet moeten doen want het gaat er niet van over
ik heb er zalf voor gekregen vandaar

en als je het been nat maakt moet je het heel goed droog maken met water
en je heb kans dat de onderbeen helemaal kaal wordt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:04

Het onderbeen is al half kaal. Een keer met m'n hand eroverheen en ik heb een hand vol haren.
Hij heeft nu heel veel haar aan z'n benen (hij is helemaal een bol wol) zou het handig zijn om de benen te scheren als de wondjes weg zijn? Om te voorkomen dat het nog een keer komt.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:29

Misschien een hele stomme vraag, maar kan iemand mij het verschil tussen natte en droge mok precies uitleggen??

izzy1985

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:53

@ jaan81, ja;

Nat en droog
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen natte en droge mok. Bij natte mok treedt er wondvocht uit de blaasjes of wondjes die dan weer op hun beurt korstjes aanmaken. Het ziet er onsmakelijk uit. Indien er sprake is van droge mok dan wijst dat vaak òf op het beginstadium van de huidaandoening òf de mok is alweer op zijn retour. In beide gevallen is het belangrijk om de huid soepel te houden zonder daar water voor te gebruiken. De huid kan zo droog zijn, dat (herstellende) wondjes of littekentjes bij beweging zullen openbarsten. Bij natte mok moet de verzorging op desinfectie en eveneens droog houden gericht zijn. Volg het genezingsproces nauwkeurig: de huid moet, net zoals bij droge mok, wel soepel blijven. Mok is zeer hardnekkig en het vraagt dan ook veel geduld van de paardeneigenaar om de kwaal de baas te blijven. Mok negeren is geen optie, omdat het zich van kwaad tot erger zal ontwikkelen en het paard er schade van ondervindt. In het ergste geval zullen, in een reactie op de infecties, de lymfevaten hun werk gaan doen en zwelt het been op. Dan is ingrijpen van de dierenarts een noodzaak. Hij behandelt het paard met antibiotica en ontstekingsremmers. Een bloedvergiftiging of een blijvend dik been zijn de ongunstigste scenario's die men bij en ten gevolge van mok kan bedenken.

Komt wel bekent voor denk ik..(bij mij iig wel) grtz

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:35

Op Orchid's rechterachterbeen is de mok weg
Nu de andere nog

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:53

Ik kwam er vandaag achter dat het niet een paar kleine plekjes op één achterbeen zijn, maar dat beide achterbenen helemaal onder zitten.

Door de dikke haren viel het niet op. Maar toen ik de benen ging wassen met betadine zag ik dat allebei de benen helemaal onder de zwarte korstjes zitten.

Bitchy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:11

Mijn ruintje is ook erg gevoelig voor mok. Ik kan het met tea tree creme prima onder controle houden. Dat is gewoon bij de drogist te koop en is hartstikke onschuldig. Je moet het wel consequent elke dag gebruiken tot de mok helemaal weg is, daarna nog een paar dagen. Ik maak zijn kootholtes schoon met een zachte borstel en masseer de creme royaal op en om de mokplekken. Na een keer of twee smeren merk je al resultaat. Het zal misschien niet bij ieder paard zo goed werken, maar die van mij heeft er echt veel baat bij!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:55

Mijn jaarling heeft van de zomer een paar plekjes mok gehad. Niks aan gedaan, het lichaam het zelf op laten lossen en nu loopt ze 24/7 buiten zonder mok en 4 witte voetjes... Soms denk ik wel eens: hoe meer je gaat smeren hoe erger/gevoeliger het word...

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:06

Je mag jezelf daarmee echt gelukkig prijzen Gitta1977, want bij die van mij is het echt het tegenovergestelde: Hoe minder je er aan gaat doen, hoe erger het wordt......

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:54

Ben begonnen met de behandeling van hydrocortiderm en cure mok-vsm pilletjes...

Hier wat fotos hoe dr benen er uitzien..en ik hoop dat ik over een paar weken wat meer kan laten zien van het resultaat als het teminste verbeterd....

dr voorbenen:
Afbeelding

dr achterbenen:
Afbeelding

de tutholaa's helemaal:
Afbeelding

hier op de laatste foto kun je zien hoe de benen zijn in vergelijking met de rest van het lichaam...vind de dikte zo wel meevallen...hmmz

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:39

Ik heb Fleur gisteren helemaal gewassen met Sebacil(wat n stikspul zeg! Ruikt echt naar lijm; superchemisch!) Daarna een uur met dr gestapt, aangezien je dat spul niet uit mag wassen. Ze zag er wel schattig uit, t verzopen katje. Moest zelfs dr hoofd doen! Daar zaten ook allemaal plekjes..........
Hoop dat het helpt! Iemand idee na hoeveel tijd je daarbij resultaat moet zien? Weet wel, dat je pas na 6 weken de behandeling mag herhalen.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:34

heb ergens gevonden dat je dat 2 tot 3 keer in de week moet doen..nadat je de sebacil-oplossing er op hebt gespoten moet je de plekken insmeren met hydrocortiderm gedurende 3 weken...

Ik begin niet aan sebacil....lijkt me prikken in de wondjes en das niet zo verstandig met emma..dan staat ze weer te springen. Heb de dierenarts laten prikken tegen schurft/mijt met dectomax. Dit middel is veiliger dan ivomec. De cyclus van de mijt is ong. 21 dagen. Ivomec werkt maar 10 dagen en prikt/brand onder de huid. Dectomax werkt 30 dagen.

Daarnaast raadde de dierenarts me aan om nog wel 1x per jaar iets tegen de mijt op de benen zelf te smeren. Aangezien ze pas geprikt en geënt zijn doe ik dat denk pas over een half jaar. (de d-arts had daar nog wel een middel voor)

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:44

Hmmm, dus ik moet Fleur over een paar dagen weer wassen? Dan doen we dat maar he? Als t helpt..... Sebacil heeft eerder wel al geholpen bij haar, dus vandaar dat we het weer doen.
En volgens mij prikt het niet hoor, want Fleur heeft meeredere open wonden/jes, maar ze deed helemaal niets! En anders staat ze echt wel te stampen en loopt ze van me weg, maar ze bleef gewoon staan.
Van de week ook de stal zelf aanpakken; ook met Sebacil (moet van de DA; schijnt ook te helpen).
Dan ga ik van de week ook nog cure-mok halen. Kan je dit alleen bestellen bij de paardendrogist, of ook in een winkel halen? (ergens op Walcheren het liefst)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:08

Ik heb mokzalf gekocht. Het helpt heel goed. Eerst heb ik het gewassen met betadine en daarna zalf erop. Nu smeer ik elke dag een dikke laag zalf. De korstjes zijn allemaal weg, er zitten alleen nog wat kale plekken, maar dat gaat ook wel weer weg.
Als de mok weg is ga ik de benen scheren.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:54

dat van die sebacil heb ik op deze site gevonden : http://www.tinkerhorse.nl/gezondheid.php

En cure mok heb ik via depaardendrogist.nl besteld. daar zijn de potjes in de aanbieding...ipv 20,95 ofzo kost het nu 17,95. Verzendkosten zijn 2,50 en dan heb je het binnen 2 tot 4 werkdagen binnen. In een pot zitten 600 pillen waar 1 paard 50 dagen mee kan doen.

toen we emma net kregen had ze ook korstjes op dr hoofd. die zijn inmiddels verdwenen. Alleen op dr staart is dr huid nog niet helemaal goed. allemaal korstjes en schilfers.. Die verdikte stukken vel/bobbels op dr benen gaan waarschijnlijk nooit weg..omdat dat littekenweefsel is.. ik hoop wel dat die korstjes weg gaan..we zullen het zien over een week of wat...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:50

Ik heb mokzalf van Grand National. Was 11 euro en het werkt heel goed.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:53

heb je dan enig idee hoeveel potjes mokzalf je wegsmeerd op grote dikke belgenbenen???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:54

Die van mij heeft kleine arabierenbeentjes

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:34

Vaak ligt de oorzaak van mok bij belgenbenen heel ergens anders dan bij "gewone paarden" en helpt mokzalf vaak niet...

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:51

Mijn arabiertje heeft op alle4 de benen mok. Was al drie weken aan het smeren, hielp niets. Gewassen met isobetadine en erafgebleven tot dierenarts er was.
Dierenarts heeft eigen zalf gegeven.
Ben daar nu een dag of 4 mee bezig.
Resultaat: de etterige korstjes zijn bijna weg, kloven bijna dicht, maar de kale plekken zien nu wel erg rood;
Wat zouden jullie doen?
Ik dacht dagelijks zalf blijven smeren tot alle korstjes weg zijn en dan stoppen en afwachten.
Is zalf met antibiotica.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:54

Ik heb er de eerste keer betadine poederspray opgedaan. Dat helpt heel goed, het ontsmet en droogt uit. De volgende dag waren de helft van de korstjes er af gevallen.
Maar er zit niet zoveel in zo'n spuitbusje en 1 zo'n ding kost 10 euro.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:57

heeft je arabiertje ook veel jeuk aan dr benen??? Als belgen beenschurft/mijt kunnen krijgen, dan kunnen gewone paarden dat misschien ook wel...anders misschien evt. behandelen tegen mijt...
De oorzaak van mok kan ook aan het voer liggen..dit komt meestal bij de koudbloedigen voor .. dan zit er teveel bepaalde eiwitten in dacht ik..

Ik zou het nog een tijdje behandelen tot het weg is en dan goed opletten of het niet terug komt..maar er moet een oorzaak zijn waar0m je paardje mok krijgt...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:01

Ik weet haast wel zeker dat het door de modder komt. Hij stond de hele dag in de modder.
Ik scheer de benen zodra de korstjes weg zijn en dan blijf ik voorlopig nog wel smeren. Maar het is nu zo moeilijk smeren met al dat haar (maar ik zou niet klagen, de belsen hebben nog veel meer haar )

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:37

ja heb ze daarom ook geschoren...das veel makkelijker behandelen...als het lukt zou ik ze nu al scheren..