Rhino in directe omgeving, enten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:45

Diever

In Zuidwest-Drenthe is Rhinopneumonie uitgebroken. Tenminste twee paarden zijn hieraan inmiddels overleden. Zij waren zo ziek dat ze door een dierenarts zijn afgemaakt.

Het Rhinovirus duikt regelmatig wel ergens op en kent drie varianten, zo zegt dierenarts Jan Glas uit Diever. ,,Het lijkt nu ook te gaan om de variant die leidt tot verlammingsverschijnselen", aldus Glas. Hij vindt dat er geen reden is voor paniek. ,,Er is de mogelijkheid om preventief in te enten, maar dat moet je dan wel minimaal twee keer per jaar doen, of beter nog vier keer. Veel paardenhouders weten dat niet, of ze hikken aan tegen de kosten." Als het paard al ziek is, heeft enten geen zin meer.

De uitbraak heeft wel al tot reacties geleid. Zo is de selectiewedstrijd voor pony’s voor het Drents kampioenschap in Staphorst (zaterdag 17 december) afgelast. Verder is de manege in Balkbrug en die van De Woldruiters in Ruinerwold voorlopig gesloten. ,,Een paar van onze leden hebben een ziek paard en wij nemen het zekere voor het onzekere", aldus Janien Lensen van de Woldruiters.

rhino in west drenthe dus!
rhino topic is gesloten ...??

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:33

DA's belden vandaag naar stal: Of wij ook de gehele stal wouden enten voor Rhino, dan konden we korting krijgen omdat hun het geheel konden inkopen. Nou sorry, maar snap dr geen hol meer van. Eigenaren van stal gevraagd waarom en die snapten ook niet waarom DA's in Steenwijk en kliniek Wolvega dit aanraden...(terwijl er ook veel DA's in de omgeving, oa meppel geloof ik, niet willen enten)
Geloof dat de DA's het onderling ook allemaal niet meer met elkaar eens zijn! Naja, vraag het ze volgende week wel eens kritisch waarom ze dit adviseren etc, komen ze toch voor de jaarlijkse enting! We enten verder toch niet voor Rhino, omdat dat gewoon, hoe je de feiten ook op een rijtje zet, volgens onze logica (nog steeds) dikke onzin is (nu dan he)! Maar wil nu wel eens weten wat hun logica achter het wel enten is...

@Jolliegirl: Vanwege die informatie bestaat oa dit topic. En Rhinotopic is gesloten omdat dat alleen bedoeld was voor meldingen, maar men begon daar discussies. Om meldingen toe te voegen is Anja te PBen!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:37

Mijn paarden zijn geent en heb ook even met mijn DA er over gediskusiert. (Mijn chef) Zij raadt ook aan te enten. En wel zo snel moeglijk

lienet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:39

Xox schreef:
Mijn paarden zijn geent en heb ook even met mijn DA er over gediskusiert. (Mijn chef) Zij raadt ook aan te enten. En wel zo snel moeglijk

En waarom zou er geent moeten worden, graag even uitleg. Je hebt er tenslotte een discussie over gehad.

Ik vind het raar dat er zoveel verschillende meningen over zijn, er is geen dierenarts die hetzelfde advies geeft, ik blijf voorlopig bij de mening van de faculteit Utrecht

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:41

Maar jij woont niet in de directe omgeving toch? Wat raad zij aan bij mensen met paarden IN het besmette gebied? En waarom wel/niet? Wat leer je zeg maar als dierenarts in dit geval?
Omdat je nu echt diverse verhalen hoort van her en der...

besita

Re: Rhino in directe omgeving, enten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:13

je kan het beste een kliniek bellen uit de omgevingen waar ze het al meer keren hebben voorgehad . Bij ons is het een jaar of drie geleden ook geweest tot op 4 km van mijn deur ,er zijn toen meer dan twintig paarden in de buurt gestorven en een heel deel heeft er ataxie aan overgehouden ,bij mij is het niet zover gekomen ondanks dat een jongen hier ook 3 x per week kwam rijden en bij hem zijn wel 3 paarden gestorven ( en het is geen pretje om dan te gaan helpen paarden uit de stallen sleuren om ze klaar te leggen voor het vilbeluik) .
ik heb toen meerdere lezingen en infoavonden gaan bijwonen op de kliniek met gast veeartsen ed en ze adviseren toch allemaal om minstens twee keer per jaar te enten met het ehv1.4 vacc ,hoe meer je vaccineerd hoe kleiner de kans dat je paard het krijgt maar ook hoe kleiner de kans dat als ie het krijgt hij er ook aan sterft .
Sorry,maar bij mij kan het er niet in dat je niet 2 x 25 €per jaar wil spenderen aan een vacc tegen rhino . Mijn drachtige merries worden zelfs 4 keer ertegen geeent .vraag maar eens rond aan fokkers waarvan een merrie geaborteerd heeft of ze geent was

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:19

Is het 25 euro per enting libke?? Schrok net al was een meisje dat zij dat ze gehoord had dan het 150 was..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:24

Xox: Heb ook een heel gesprek met de dierenarts gehad. Hij vond enten een goed id, maar rade het niet zozeer aan of af. Enten is natuurlijk altijd beter. Heb het uiteindelijk ook gedaan. Voel me der veiliger bij. Hij zei ook dat er veel discussie zijn gekomen door het stuk in het Dagblad van het Noorden en dat er veel verschillende dingen worden gezegt op Bokt zodat mensen met hun handen in het haar zitten. Vriendin van mij vroeg aan de dierenarts, in welke "plaats" zit het virus nu? Tussen de oren zei hij toen en dat geloof ik dan ook heel erg.

Het is eigenlijk precies het zelfde als met de vogelgriep, sars, droes etc. Er word zoveel over vertelt dat je niet meer weet wat wel en niet waar is. Achteraf valt het allemaal erg mee. Zelf aan de verlammingsfase van Rhino kan de dierenarts nog veel doen. Glas heeft van de 10 paarden 8 het leven kunnen redden en 2 heeft ie helaas in moeten laten slapen.

Het is ook zo dat het vooral op manege's, pensionstallen voorkomt waar veel nieuwe gestreste paarden staan.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:00

Marijuhhhhh schreef:
Is het 25 euro per enting libke?? Schrok net al was een meisje dat zij dat ze gehoord had dan het 150 was..

nee joh zeker niet meer dan 25 (ik denk dat ik 25 betaal voor de griep +tetanus en het rhino vacc samen) maar je moet wel opletten er zijn meer dan één vacc op de markt,mij werd de duurste aangeraden (tja hoe kan het ook anders)ik doe het ook net als jij voor het geruste gevoel en ook om achteraf niet te hoeven zeggen :had ik maar geent

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:10

Mijn paarden staat nog een kilometer van de paarden die in de zomer getroffen waren in Emmen.

Wij mochten toen NIET enten.. Onze paarden stonden toen WEL gewoon in de wei..

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:17

In overleg met onze DA is besloten dat we gaan enten...
De manege in Kampen is vandaag gesloten...
Hopelijk krijgen we er hier niet echt mee te maken...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:03

ladyzwien schreef:
ze noemen geen namen op bokt, had een pm gestuurd naar anya.
maar weet niet of het nou een melding was dat ze de stal daarvoor hebben gesloten om het te voorkomen dus of omdat ze het hebben daar? dat is nu de vraag ( gaat om peize)

Ja idd, dus nog niet zeker!
Moeten niet weer misverstanden komen.

maar hoop het echt niet getver..

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:13

Dames en heren. Ik heb net een aantal post verwijderd die niets te maken hebben met het betreffende onderwerp: enten of niet tegen Rhino.

discussies over waar rhino is, en hoe ver dat van je stal vandaan is, zijn niet toegestaan. Dit kun je per PB verder bespreken.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:29

Onze DA adviseert Rhino te enten in zowel gebieden waar het heerst als (nog) veilige gebieden. De entstof heeft even nodig om ook te werken daarom moet je ook na 4 weken herhalen maar het paard is altijd beter beschermt met iets als niks.

Onze rhino enting kost overigens rond de 35,00 Euro. (geen comb. met influenza).
Wij advisren het dus wel te doen. Maar dat is voor iedereen een eigen keus. DA zijn het toch in veel gevallen niet allemaal eens. het is maar net wat hun ervaring is.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:59

Xox schreef:
Onze DA adviseert Rhino te enten in zowel gebieden waar het heerst als (nog) veilige gebieden. De entstof heeft even nodig om ook te werken daarom moet je ook na 4 weken herhalen maar het paard is altijd beter beschermt met iets als niks.

Maar hoe zit het dan met het verhaal dat zodra je ent, het paard verzwakt is doordat het de entstof aan het wegwerken is. Dus wat je zegt: de entstof heeft even nodig om te werken. En wat nu als op dat moment de stal (en dus het paard) besmet raakt met het vol actieve virus??? *dat is even het punt waar ik nu elke keer in de twijfel schiet*

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:01

Dan is de kans groot dat je paard veel zieker wordt dan wanneer hij met het virus inraking was gekomen zonder enting. Door de enting is de weerstand even van slag.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:50

Mede de info die onze DA op internet heeft gezet, heeft ons doen besluiten om niet te enten.
Redenen:
1. de enting beschermt eigenlijk alleen tegen de verkoudheidsvorm (en de abortus), terwijl we juist het meest bang zijn voor de verlammingsvorm.
2. enten heeft alleen zin als de hele stal meedoet. Als een paard op stal ziek wordt is de infectiedruk zo hoog dat ook geënte paarden ziek kunnen worden.
3. omdat 90% van de paarden drager is van het virus, is het vooral een weerstandsverhaal. tijdens een uitbraak dmv een enting de weerstand tijdelijk verminderen is vragen om moeilijkheden.
4. het virus is niet zo besmettelijk. Paarden moeten al echt neuzen om elkaar te besmetten.
5. Pas na de 2e basisenting na 6 week ben je beschermd en dan is de hele uitbraak wsch al lang weer achter de rug.

(als ik een drachtig paard had, zou ik misschien anders besluiten)

Maar ja, onze pensionstalhouder belde vanavond en zei dat iedereen bij ons op stal ging enten. Of wij ook mee wilden doen.

Nee dus, maar het voelt ook wel l*llig omdat dat betekent dat voor de rest de enting eigenlijk ook geen zin heeft..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:40

Bella: Als er al een virus op de stal is moet je niet gaan enten. Anders is het alleen maar beter.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:56

Begrijp dat de enting tussen de 25 en 35 euro kost. Hoor hier namelijk gerucht van 90 tot 150, lijkt me sterk toch??

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 10:10

De enting die ik heb gegeven (influenza-rhino) kost € 25,-.
Die kon ook gelijk voor de jaarlijkse enting omdat er ook influenza bij in zat.

90 tot 150 euro voor een enting lijkt me wel heel veel en volgens mij klopt dit ook niet.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:25

Xox schreef:

Onze rhino enting kost overigens rond de 35,00 Euro. (geen comb. met influenza).
Wij advisren het dus wel te doen. Maar dat is voor iedereen een eigen keus. DA zijn het toch in veel gevallen niet allemaal eens. het is maar net wat hun ervaring is.

ik ga helemaal met jouw mee XOX , en vooral de laatste zin .Op een onze kliniek hier heeft het toen echt binnen de drie km in verschillende stallen uitbrken geweest ,dus die veeartsen hebben zich er erg in verdiept

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:30

Marijuhhhhh schreef:
Bella: Als er al een virus op de stal is moet je niet gaan enten. Anders is het alleen maar beter.

Ja dat snap ik zeg maar, maar wil graag weten wat de denkreden van Xox en zo ook Libke achter het WEL enten in besmette gebieden is....
(ondanks dat je niet vrolijker wordt van dit alles in de omgeving, moet ik wel zeggen dat ik er altijd erg veel van wil leren, dit geeft extra impuls om zoveel mogelijk info te verzamelen en denkwijzen)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:10

A Matthanja
Citaat:
@ BlazingBoots, Als je echt een hoefsmid nodig hebt, zou ik proberen om de eerste van de dag te zijn. Dan is hij iig met zo min mogelijk (en waarschijnlijk niet) met andere paarden in aanmerking geweest. Maar ja, dit weet ik ook niet zeker. Welke hoefsmid heb je?

Ik heb Jan-Douwe Weijer als hoefsmid.
Ik had er idd ook al aangedacht om er voor te zorgen dat ik de eerste van de dag was....en dan zijn spullen eerst even in een emmer heet water met betadine ontsmetten...kan ook geen kwaad lijkt me..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:21

Matthanja schreef:
De enting die ik heb gegeven (influenza-rhino) kost € 25,-.
Die kon ook gelijk voor de jaarlijkse enting omdat er ook influenza bij in zat.

90 tot 150 euro voor een enting lijkt me wel heel veel en volgens mij klopt dit ook niet.

idd....90-150 lijkt mij ook sterk. Maar goed, ipv te gaan lopen gissen op internet kan men ook gelijk de telefoon pakken, de dichtstbijzijnde DA bellen en vragen wat het kost. Stel je voor dat je binnen 5min concreet antwoord hebt

De kosten verschillen per DA, ik heb mijn DA ook gebeld, wij zitten ontzettend ver van koekangen af...mijn DA zei ook, ik wil best enten maar nu is het dan meer om de kas te spekken dan in mijn ogen noodzakelijk. Mijn paarden komen t erf gewoon niet af, en paardenemensen komen t erf gewoon niet op. Pas als t echt dichterbij komt ga ik overwegen om te enten.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:31

Heb al laten enten. Was benieuwd wat het kosten maar schrok nog al toen ze het over 90 tot 150 euro het hadden. Ik d8 zelf tussen de 25 en 35 euro.

Wie heeft van jullie toch besloten te enten?