jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:57

Jonge mannelijke paarden hebben zowiezo al drie keer zoveel kans op ataxie dan jonge merries en vooral jonge mannelijke paarden die te snel groeien.

CouCou

Re: jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:30

Holy Macaroni, wat een grootte!!!!

Nou dan mag je wel wat van zijn lengte aan Eowyn geven.
Die van mij is ong 1.53 meter en ik wilde erg graag een paardje hebben van rond de 1.68, maar dat gaat Eowyn volgens mij niet halen.
(Hoewel ik de laatste tijd van veel mensen/fokkers hoor dat het echt niet te zeggen is en dat ze straks zo nog een groeispurt kan krijgen en dan flink door kan groeien)

Maar die grootte op deze leeftijd??
Ik kan me toch niet helemaal voorstellen dat het goed voor de botten is, maar ik zou het eerlijk gezegd niet zeker weten.
Misschien eens navragen aan een DA.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:31

Holy Macaroni, wat een grootte!!!!

Nou dan mag je wel wat van zijn lengte aan Eowyn geven.
Die van mij is ong 1.53 meter en ik wilde erg graag een paardje hebben van rond de 1.68, maar dat gaat Eowyn volgens mij niet halen.
(Hoewel ik de laatste tijd van veel mensen/fokkers hoor dat het echt niet te zeggen is en dat ze straks zo nog een groeispurt kan krijgen en dan flink door kan groeien)

Maar die grootte op deze leeftijd??
Ik kan me toch niet helemaal voorstellen dat het goed voor de botten is, maar ik zou het eerlijk gezegd niet zeker weten.
Misschien eens navragen aan een DA.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:26

Dat is wel erg groot ja, mijn 2,5 jarige is 1.70, maar 1.78 voor een jaarling poe poe.

Dit kan problemen opleveren als je er veel te vroeg mee begin, laat hem eerst goed uitgroeien!!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:32

Persoonlijk zou ik daar niet blij mee zijn, en als hij een jaartje verder is ofzo, zal ik ook alles op de foto willen hebben. Mn. de kans op OC(D) is flink aanwezig, maar ook de andere gewrichten kunnen hierdoor te leiden krijgen.

Grote paarden zijn altijd veel later rijp en uitgegroeid, al lijkt dat op het eerste gezicht heel raar. Ik zou dan ook zeker niet voor z'n 4e met dit paard aan de gang gaan.

En wat betreft praatjes: in de opfok leren ze heel wat paardenmanieren, en zeker wanneer de balletjes eraf gaan zal dat wel loslopen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:00

Dat is heel erg groot. Een groot paard heeft zowiezo meer tijd nodig, ook als het om rijden gaat en om de bespiering. Doe dus lekker rustig aan met hem.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:24

Navidad schreef:
tessie1985 schreef:
tjeee wat groot
ik zou het paard als hij 3,5 jaar is mischien wel 4 jaar proffesioneel laten inrijden

ik doe zelf professioneel inrijden voor een dressuurstal. werk voor die mensen en doe dit al een fikse tijd. dus het inrijden zelf doe ik liever zelf op mijn eigen manier en met eigen tijd en geduld.

maar lijkt me wel erg raar om hem dadelijk voor het eerst een singel op te leggen exc, zo'n joekel..

Zijn er bij jou op de stal dan geen hele grote paarden? misschien kun je je collega's daar eens vragen naar hun ervaringen?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:18

Vraagje

Citaat:
afgelopen jaar is er bij ons een veulen geboren

bedoel je dan 2005????

Citaat:
pas een jaar oud

Wat is nou de geboortedatum van dit veulen???

Word ie nou in 2006 2 Jaar of 1 jaar oud??? en welke maand is ie in geboren????

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 11:42

in 2006 word die inderdaad twee. het is een veulen van mei 2004 als ik het goed heb

Bokt_Man

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:44

Navidad heb je inmiddels al een foto van deze grote hengst?

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:28

Wij hebben ook zo'n groot paard gehad. Die was toen hij 3 was 1.85 en is toen ook niet meer gegroeid.
Met dat paard hebben we geen enkel probleem gehad en toen hij 6 was, liep die Z1 dressuur.
Met springen was het wel lastig om hem in het parcours mooi gesloten te houden.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:41

ik heb toch besloten om de koop niet door te laten gaan. ben nu wel aan het kijken naar een ander paardje. aangezien ik zelf met de tijd ook wil gaan fokken is een jonge merrie ideaal voor mij. ben bang dat ik met dit paard tegen veel problemen opkruip als je begrijpt wat ik bedoel..

ik heb wel ergens een foto maar niet op mijn toestel helaas. moet hem even opvragen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:58

bij ons op stal heeft ook een groot veulen gestaan...en als jaarling waren zijn knieen vergroeid omdat hij veelste snel groeide..

Nu is hij 5 en is het bijna weer helemaal rechtgetrokken maar die jaren ervoor liep hij heel erg moeilijk.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:28

wow, groot! als je m ooit kwijt wil, neem dan met mij contact op! wij zoeken nog een paard die groot is. die later MINIMAAL 1.80 is. dat word deze vast wel. dus.... he? als je ooit dat paard verkoopt. neem dan eerst maar met mij contact op

en verder, ja.. geen idee wat je ertegen kan doen. of dat het normaal is. veel succes ermee.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:51

speedylover, lees mijn bericht verder naar boven eens, k heb besloten hem niet te kopen. dus hij staat vast nog wel te koop

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:23

Navidad schreef:
ik heb toch besloten om de koop niet door te laten gaan. ben nu wel aan het kijken naar een ander paardje. aangezien ik zelf met de tijd ook wil gaan fokken is een jonge merrie ideaal voor mij. ben bang dat ik met dit paard tegen veel problemen opkruip als je begrijpt wat ik bedoel..

ik heb wel ergens een foto maar niet op mijn toestel helaas. moet hem even opvragen.

Jammer, maar de beste keuze denk ik. Ik zou er ook niet blij mee zijn vanwege de veel grotere kans op OCD maar ook anderer aandoeningen zoals patella fixatie door te snelle groei.
Voor ieder die zo een paard moest hebben: niet te vroeg inrijden, en vooral zorgen voor calcium - fosfor in goede verhouding (minstens 4:1 als ze jong zijn, bijvoorbeeld bijvoeren met lucerne). Dus geen granenmengeling zonder extra calcium of lucerne. Deze snelgroeiers verbruiken heel wat calcium en fosfor. Op die manier vermijd je voor een stuk dat er problemen ontstaan met de groeischijven, kraakbeen en botvorming.
Nog veel succes bij het zoeken naar een ander paard.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:37

Een van de stallen waar ik heb gewerkt kwamen toen alle 3 jarigen uit de opfok terug en op stal
alles was rond de 1.65/1,70 en 1 was er zo'n 1.80

alles werd zadelmak gemaakt en ook die van 1.80, alles was even goed handelbaar zowel met rijden als in de omgang(op 2 pismerrie's van amper 1.65 na de 2 kleinste maar wat een krengen)

toen na een halfjaar ofzo, was die van ruim 1.80 dus bijna 4 en hij was wel errug sloom en traag en ontwikkelde qua spieren niet goed
vanalels geprobeerd, DA's erbij gehad, supplementen, inspuitingen
maar hij miste gewoon een complete spiergroep bij zn achterhand
zn botten waren de snel gegroeid en de spieren konden dat niet bijhouden, hij was groot maar absoluut niet sterk en stevig, al zag hij er wle zo uit
had ook hele grove benen, met grote grove gewrichten

al snelw as duidelijk dat dit paard geen sportpaard werd, en zeker geen springpaard
tsja wat doe je dan, de handel in en hem nog 20 jaar als manegepaard laten rondhobbelen of als recreatiepaard, terwijl je hem er geen plezier mee deed door er op te gaan zitten
hij deed alles wel wat je vroeg, maar prettig kon het niet zijn voor hem

hij is toen om een leven in de handel te voorkomen afgemaakt, vreselijk vond ik die dag dat hij weggging, het was nml echt ene knuffel op stal en zn maatje draaide helemala door toen hij de trailer op moest, maar voor het paard was het beter...

hij was overigens op de rontgen wel 100% goed maar zn spieren ontwikkelden niet goed, pezen, spieren&gewrichtsbanden hadden zn groeispurt niet kunnen bijhouden en ook toen hij niet meer hard groeide zagen we zo goed als geen verbetering

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:50

Nou Renske... triest verhaal, maar wel lekker kort door de bocht. Ik ken een quarterhorse van 1.50 dat net al alle andere paarden zadelmak is gemaakt toen ze uit de opfok kwamen. Alle paarden kwamen goed mee, maar deze quarter niet. Ze had een afwijkende beenstand. En inspuitingen, vitaminen en hoefsmid hielpen allemaal niks. Ze was niet geschikt te berijden. Ze is uiteindelijk fokmerrie geworden. Wat zegt zo'n verhaal nu.

Je kunt net zo goed zeggen: De Sjiem is ruim over de 1.80 en kon internationaal springen als de beste.

Wat zegt één zo'n voorbeeld nu. Of je moet komen met onderzoek waaruit blijkt dat paarden van een speciale maat per definitie allemaal niet goed zijn, of dit is een toevallig geval.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:57

mja die stal had zoiets van we kunnen hem de handel in doen(immers verkopen als spotpaard zoals de rest dat ging echt niet) maar wat heeft het paard er zelf aan
hij had echt dikke boomstammetjes benen met hele vreemde grote grove gewrichten

ze hebben hem toen de zomer nog op de wei gedaan, najaar opnieuw op stal weer ruiter erop maar hij vond het niets, hij liep zn rondjes maar meer ook niet
op zn kruis en aan de zijkant was ie ingevallen, daar miste echt een hele spiergroep aldus de DA

ik weet niet wat ik in dat geval had gedaan, die stal ruimt paarden niet snel op, maar ik denk dat het in dit geval toch het beste is geweest, hoe lief en braaf het paard ook was, rijden had hij zelf geen plezier van
zelf denk ik dat ik het paard een jaartje langer de wei op had gedaan en dan had gekeken hoe het er mee was, maar die aparte grove benen veranderen natuurlijk niet meer

maar er zijn ook paarden van rond de 1.80 die het super doen Tycho van Lenn op bokt bijvoorbeeld

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:02

Ik snap wel dat die stal hem liever niet de handel in zou doen. Dat zou ik ook niet willen.

Ik heb zelf een enorme reus en omdat ik vanaf het begin al wist dat hij groot zou worden, heb ik in overleg met veearts vanaf veulenleeftijd heel specifiek bijgevoerd en vitaminen e.d. gegeven. En hij staat bij de pensionstal in een qua leeftijd gemengde groep. Zomer en winter buiten (met schuilstal). Allemaal bedoeld om de best mogelijke groeiomstandigheden voor een groot paard te realiseren. Wiz wordt nu 1 mei drie jaar en is rond de 1.80. Zijn moeder is 1.70 en nooit een dag kreupel geweest. Hij 'vecht' met de andere paarden, maakt zijn achterhand sterk zo. Maar ik zou hem echt niet eerder ooit willen verkopen dan dat ik zeker weet dat hij ook goed gezond is en blijft. Daar ziet het gelukkig wel naar uit.

Wat ik bedoelde te zeggen is: hoe triest ook voor dit paard uit jouw voorbeeld. Het is maar een voorbeeld.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:40

grote paarden hoeven geen probeem te geven... Heb er zelf ook een gehad.. is nu inmiddels verkocht. Bij grote paarden zou ik wel even letten op OCD en evt. cornage. Dat paard van mij had ook cornage. Hij kon wel goed lopen en heel goed springen.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:59

Anya schreef:
Ik heb zelf een enorme reus en omdat ik vanaf het begin al wist dat hij groot zou worden, heb ik in overleg met veearts vanaf veulenleeftijd heel specifiek bijgevoerd en vitaminen e.d. gegeven. En hij staat bij de pensionstal in een qua leeftijd gemengde groep. Zomer en winter buiten (met schuilstal). Allemaal bedoeld om de best mogelijke groeiomstandigheden voor een groot paard te realiseren.

Hiermee zeg je volgens mij waar het om gaat: als je zo'n joekel hebt, moet je - nog meer dan anders - er voor zorgen dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn. Goed voeren en veel bewegen dus. Ik weet dat dit juist met zulke grote paarden soms moeilijk is, vorig jaar stond bij ons in de jaarlinggroep ook zo'n slagschip. Groot, onhandig en dominant, eigenlijk niet te handhaven. Die is toen overgezet naar een twentergroep, waar hij het onderspit moest delven - en dat was ook niet de bedoeling. Uiteindelijk is ie naar een ander adres gegaan waar ie in een echt gemengde kudde kwam en daar paste het gelukkig allemaal wel.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:08

Navidad schreef:

Heeeeel verstandig. Die grote jongens mankeren 9 van de 10 keer echt wat. Botproblemen, spierproblemen, ataxie, het is hiervoor allemaal al genoemd.
Daarnaast ook tal van praktische problemen - trailermaat, boxruimte, 20x40bak is klein, veel later rijp, veel meer voer nodig. Moeilijker goed passend tuig te vinden...

Als je zo'n beest hebt, dan is er allemaal mee te leven. Maar om het te kopen? Nee, dat zou ik ook niet doen.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:17

Dat is waar.. hoofdstel extra full.. halster extra full.. zadel groot.. dekens groot.. alles moet ook groter!

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:19

hmm..

Apart zeg zoo groot al Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de foto! Maar ik las dat je had gekozen hem niet te kopen, succes met verder zoeken!