Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendytje20

Re: Help!! paard vermagerd sterk!! (Chevrolet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:45

Hey,
een ander soort brok zou ook nog wel eens kunnen werken. In het eerste jaar dat ik mijn paard had vermagerde hij ook heel erg in de winter. Ik kon letterlijk alle botten tellen. Had aan iedereen advies gevraagd en opgevolgd alleen niets hielp. De hele winter niet! In de zomer kwamen gelukkig alle kilo's weer aan en in de herfst ben ik toen overgestapt op een andere brok. een sportbrok. Dit geef ik hem nog steeds en gelukkig blijft hij nu wel mooi in de winter! Ook geeft ik hem heel veel hooi waar hij ook mooi rond van blijft.
Succes

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:46

even voor de duidelijkheid : het is NIET mijn paard!
Ze krijgt ong pas 1½ bijvoer.... gelijk toen ze magerder werd
het komt dus puur door het veulen.. wormen kunnen ze gewoon niet hebben, ze worken flink ontwormt..
ze eet nu ook gewoon weer, we denken gewoon dat het komt door dat veulen van 9 maand, die d'r leegzuigt
zadel is verder wel in orde maar doordat ze zo mager is ligt het niet lekker meer...dus afwachten tot het gewicht er weer bijkomt, ik merk iniedergeval veeeel verschil in haar eetgedrag en gedrag of stal...
en tips zoals DA erbij halen heb ik al gehad, dat doen ze toch niet.. en ik hb niet genoeg geld om dat nu te betalen, heb al flink wat gedana voor d'r!
en zolang het nu gaat gaat het goed, ze eet iniedergeval en het veulen is eraf

wendytje20 : zulke reacties heb ik wat aan nouja van de zomer maar eens kijken hea.. zoiezo rond februarie word ze altijd weer dikker! dus volgend jaar winter gewoon rijden weer afbouwen!

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:06

Mijn Hafjes waren ook afgevallen; maar komen gelukkig nu weer aan (goed voordroog hooi en kuilmais en brokken)!Maar vergis je niet, je hebt niet in 2 weken een paard bijv. 50 kg. zwaarder dit duurt echt veel langer. Je moet wel eerst controleren of niet het gebit of een worminfectie de oorzaak is; anders kun je je arm voeren zonder enig resultaat. Ik heb ze ook allebei ook een vitaminestoot gegeven. Succes ermee!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:48

Er is echt niets met de tanden.. ze eet wel, maar alleen op stal niet :S
nouja heel weinig...hoop dat het puur door het veulen kwam!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:36

Een van mijn merries heeft dit voorjaar een veulen gekregen. Moeder stond met kind bijna de hele zomer in een volle wei en kreeg brok bijgevoerd. Toen het veulen ca. 6 maanden was heb ik haar gespeend want de merrie werd te slank. Terwijl dit een paard is dat zich bij haar eerdere veulens lang niet zo 'weg gaf' en altijd iets aan de dikke kant was. Nu 3 maanden verder is de merrie weer perfect op gewicht.
Dus echt: een veulen kan een merrie helemaal leegtrekken.

Fijn dat het met jouw paard weer de goede kant opgaat.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:42

ook deze reactie stelt me gerust.. wij wachten het even tot januarie af.. het veulen is er vanaf en dat gata nu goed, ondanks dat avalanche helemaal totaal overstuur is, maar dat komt wel in orde

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:03

Het is toch wel dat paardje wat je verzorgd.?

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 22:09

ja, m'n verzorgpaard...
een van de 4 die d'r staan.. het rijpaardje als t ware

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:39

goed dat jullie er mee bezig zijn hoor! ik snap sommige reacties alleen niet. mijn paardje valt ook altijd flink af in het najaar, hij wordt niet mager maar wel te dun naar mijn mening. hij krijgt zoveel hooi/ kuil van goede kwaliteit als hij opkan, en eventueel brok en wortelen. ik geef in het najaar ne in de winter altijd een verdeelde vitaminespuit. teveel vitaminen in één keer is niet goed voor je paard. ontwormen doe ik elke 6 weken. toch blijft mijn paardje elk najaar afvallen. ik heb de DA en de tandarts al laten kijken, en een jaar geprobeerd met een deken op te doen maar het hielp allemaal niet. mijn paard heeft er geen last van, het ziet er alleen niet 100% uit. zolang hij zich goed voelt heb ik er geen probleem mee. de DA zegt ook dat het in het beestje zit, en zolang hij er geen last van heeft hoef ik me er geen zorgen over te maken. mijn paardje wordt niet zo mager als Chevy, maar dat heeft idd te maken met het veulen. ik weet zeker dat het nu beter zal gaan.
en hopelijk past mijn zadel goed en vindt ze het lekker zitten!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:58

ik hoop dat het haar past ja,
en hoop dak d'rmee mag rijden ja!
maar t gaat prima met chevy hoor
veulen nog steeds helemaal : &*%#$^& Hoteldebotel omdat mamsie weg is.. zo zielig

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 18:57

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:52

Blij dat het paard weer vlees aanzet.

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:04

merrieveulen schreef:
goed dat jullie er mee bezig zijn hoor! ik snap sommige reacties alleen niet. mijn paardje valt ook altijd flink af in het najaar, hij wordt niet mager maar wel te dun naar mijn mening. hij krijgt zoveel hooi/ kuil van goede kwaliteit als hij opkan, en eventueel brok en wortelen. ik geef in het najaar ne in de winter altijd een verdeelde vitaminespuit. teveel vitaminen in één keer is niet goed voor je paard. ontwormen doe ik elke 6 weken. toch blijft mijn paardje elk najaar afvallen. ik heb de DA en de tandarts al laten kijken, en een jaar geprobeerd met een deken op te doen maar het hielp allemaal niet. mijn paard heeft er geen last van, het ziet er alleen niet 100% uit. zolang hij zich goed voelt heb ik er geen probleem mee. de DA zegt ook dat het in het beestje zit, en zolang hij er geen last van heeft hoef ik me er geen zorgen over te maken. mijn paardje wordt niet zo mager als Chevy, maar dat heeft idd te maken met het veulen. ik weet zeker dat het nu beter zal gaan.

toevallig vandaag mijn da nog aan de tel gehad
teveel vitamine is niet erg, plassen ze toch weer uit.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 19:06

ze komt alweer behoorlijk aan, vandaag ook weer gereden, na 2 dagen longeren, ging goed

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:39

gelukkig maar!
Geef anders voor de zekerheid een wormspuit equest, voor het geval ze bloedworm heeft.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:23

Het is niet zo gek dat ze magerder werd.Wij moesten toen der tijd met 4 maanden het veulen al weg halen bij onze merrie omdat het veelste veel vergde van haar.Dit veulen is alweer 9 maanden zei je,dus zal ze nu het gespeend word wel wat bij komen.Nou zal het in de winter wel niet zo snel gaan omdat ze veel energie verbruiken om warm te blijven.

Maismeel werkt vaak wel perfect om wat aan te komen.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:53

wel eens gedacht aan bloed of longwormen??? ik weet niet waarhet paard mee ontwormd wordt, maar negen van de 10 pasta's zijn niet werken tegen voornoemde wormen.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:54

MarjoEisla schreef:
merrieveulen schreef:

toevallig vandaag mijn da nog aan de tel gehad
teveel vitamine is niet erg, plassen ze toch weer uit.

Dat is niet waar, te veel vitamines kunnen schadelijk zijn en plassen ze zeker niet zo maar uit.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 20:36

Ze heeft toch de DA aan de tel. gehad die zou het wel beter weten..
maar oke, het gaat weer prima met chef, ze komt aan, veulen is eraf, we zijn weer beetje aant rijden, ze is erg stijf, maar verder alles prima

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:20

Veel da's hebben te weinig verstand van paarden. Die willen dit natuurlijk niet laten merken en zeggen daarom wat hun het meest logisch lijkt. Helaas is dit niet altijd goed.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 13:22

*oud*
hihi, het gaat alweer goed met haar hoor..
staan alweer betere topics bij ITP

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:16

Aangezien het nu beter gaat kan er een slotje op.