ja,maar dat is met een tumor op de hypofyse ook het geval....alleen dan verstuurt de hypofyse verkeerde signalen naar de bijnieren,waardoor die weer teveel cortisol maken.
mrsi
Geplaatst: 04-05-09 10:41
En zijn de verschijnselen als de tumor op de bijnieren zit dan precies hetzelfde als de tumor bij de hypofyse zit?
vraagje, mijn hele oude shetlander komt al een jaar of 3 niet goed door zijn vacht.Ook is hij een jaar of 3 erg mager. Leeftijd is onbekend (geschat een jaar of 30 door DA)3 jaar terug was hij zo mager dat ik dacht dat het beter was om hem in te laten slapen maar hij is nog zo vrolijk (bokken en galopperen in het land) dat de DA dat nog geen optie vond. Inmiddels staat hij op onbeperkt kuilvoer en 4 kilo krachtvoer per dag, sinds 3 weken staat hij vol in de wei en zowaar hij trekt wat bij maar blijft al 3 jaar lang (te) mager. Sinds een halve week valt zijn vacht compleet uit er zit geen haar onder dus tussen zijn lange vacht (geen krullen) heeft ie kale plekken.
bovenop zijn lijf is hij heel kaal maar hij heeft wel een enorme buik van het hooi e.d.veearts vermoed heel sterk Cushing. Ik mag bloedtest e.d. laten doen maar gezien de hoogbejaardeleeftijd van de pony en de symptomen lijkt het haar echt overduidelijk en de test overbodig (al mag ik 'm natuurlijk wel laten doen)
Ik lees net op een ander forum dat een hond Cushing heeft en dat kenmerkt zich oa door kale plekken aan weerszijden van zijn flanken. Maar of dat hetzelfde is voor paarden durf ik natuurlijk niet te zeggen.