Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:55

geweldig dat ze weer wat "levens'lust heeft!! maar ze moet toch echt eens goed gaan mesten hoor, ik hoop als ik straks weer even je topic bekijk dat ze de hele zooi eruit heeft gescheten!! ik blijf voor je duimen

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:00

Ik heb nog geen mest van haar gevonden in de wei, maar ja er lopen er twee dus dat maakt het zoeken ook al lastig.

Ik ga zo met haar fietsen, hopen dat ze onder weg weer mest.

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:35

Heeft de DA haar nog een keer opgevoeld?Of alleen die ene keer?
Anders zou ik het nog een keer laten doen hoor.
Wel eten en niet poepen gaat uiteindelijk toch een keer fout,lijkt me.
Nogmaals sterkte.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:58

Heb nog wel een paar mooie fietsroutes voor je liggen Tienus! Sorry even een minigrapje tussendoor. Hoop dat het weer zo lekker gaat met het fietsen, maar dan meer dan 2 handjes mest graag!

Lekker dat jullie even hebben kunnen slapen. Sterkte nog steeds!! Het moet nu wel eens klaar zijn hoor die rotkoliek!

Ik denk aan jullie meis

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:59

Kimmes schreef:
Heeft de DA haar nog een keer opgevoeld?Of alleen die ene keer?
Anders zou ik het nog een keer laten doen hoor.
Wel eten en niet poepen gaat uiteindelijk toch een keer fout,lijkt me.
Nogmaals sterkte.

tienus, hier ben ik het mee eens, je hoeft je pas geen zorgen te maken als ze goed mest, ik zit hiermee in mijn maag, ze mest nog steeds niet, ik zou haar iig ergens zetten waar je kan controleren of ZIJ het echt geweest is die heeft gemest, zolang ze niet mest heb je nog steeds een probleem, er zou toch heel wat uit moeten komen. ik duim nog steeds voor jou en je paard!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:57

Helaas met het fietsen niet gemest. De VA komt vandaag nog wel een keer, ik wilde het hem inderdaad voorstellen om nog een keer op te voelen. Onder het draven wordt ze wel winderig. De mest in het land bleek bij nadere bestudering helaas van Tienus te zijn.
Ik heb gisteravond haar staart nog uitgepluist zodat wanneer ze aan de dunne mocht zijn en in het land zou lopen ik goed aan de staart zou kunnen zien dat ze gemest heeft.

Ze heeft net wel gepiest als een olifant.

Zojuist nog even gebeld door een kennis, JK, die zelf VA is, voorheen was hij onze VA, heeft nu ander werk, maar bij serieuze paardenproblemen verwijst hij ons ook altijd naar de behandeld VA.

JK even de stand van zaken doorgegeven, hij heeft ook nog wel hoop op verbetering. Zeker omdat ze winderig is en er darmactiviteit is. Toch altijd prettig om van een andere VA dezelfde mening te horen. Hij is ook van mening dat we niet meer dat wat we nu doen kunnen doen.

Ze staat nu even op stal, kan ze bij komen. En eventueel lekker slapen.

@cheveyo, die fietsroutes toveren we om tot ruiterroutes, kan Kit een keer met een lekkere meid op stap!!!

Ik vind het prettig om mijn zorgen met jullie allemaal te kunnen delen. Dank je wel allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:09

tuurlijk, ik ben zeer regelmatig "in" je topic te vinden....en hopend op een grote berg poep!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:07

Poep poep lot's of poep!!

Kop op Tienus, we gaan volgend jaar lekker rijden bij jullie in de buurt want ze wordt gewoon beter. Fijn dat je JK hebt gesproken, scheelt toch weer een stukje in je gemoedsrust.

Kom op Vick!! Mesten!!

Katelijne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:33

savath schreef:
wat ik hier ga vertellen,zullen velen lachwekkend vinden.
ik had vroeger en paard die echt vrij veel kolieken maakte(nooit een aanwijzbare reden voor gevonden)
op een gegeven moment krijg ik een vervangend da aan de deur(een grijze oude man) hij vertelde dat hij vroeger in duitsland bij de troep(leger) ook de paarden deed.en hij raadde me aan om het paard preventief een borreltje(25cc) elexir d'anvers te geven elke avond.
moest hij geen kolieken meer maken,moest ik het om de twee dagen ,en dan afbouwen.na twee maanden gaf ik niets meer,en hij heeft het de komende 5 jaar bij mij niet meer gehad.

het blijken net de kruiden te zijn die in de elexir zitten die de kramp afnemen en het paard mest er vrij veel en goed van(niet diaree achtig ofzo)

indien mijn paard koliek maakt,mag je steeds een flinke borrel geven (50cc) en een uur later weer ,tot het weg is,met een maximum van 3 spuiten.
(in de mond toedienen!!!!!!)

en ik heb het bij vrienden bij verschillende paarden uitgetest,en de veearts is niet moeten komen,koliek ging over.
paarden werden rustig(dronken) maar je kreeg wel darmwerking.

als je toch de da laat komen wel vermelden dat je paard alkohol heeft gedronken(ivm de pijnstillers die dan toegediend worden)

Wat je vertelt is echt waar want ik heb zo'n fles in mijn kast paardenkast staan. het heeft mijn veulen geholpen toen hij koliek had.
Soms geeft ik mijn paarden een slok. Ter preventie.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:01

Zojuist even contact gehad met de VA, omdat moment kan hij weinig doen. Ze eet redelijk normaal, ze mag van de VA hele kleine porties brok hebben en hooi zoveel ze wil. Later op de avond komt hij langs.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:05

hoop dat dat het niet erger gaat maken omdat ze nog steeds maar 2 handjes heeft gemest. Is het om haar meer kracht te geven.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:42

Als je iets wilt geven aan je paardje, kun je misschien wat slobber geven. Ook versterkend voor ziek paardje en toch verteerbaar en goed voor de stoelgang.
Ben mee aan het duimen dat ze beter wordt.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:07

laxeermiddelen.. Wel moet dat echt de VA doen. Ik hoop dat je paardje geen slag in zijn darm heeft, want dan is het afgelopen.. Mijn fjordje is vorig jaar overleden aan een zware koliek aanval.. Die van mij heeft pijnstillers, laxeermiddelen enz. gehad

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:09

ik hoop dat ze gaat poepen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:07

en? en? en? al poepies gedaan?

dat wat ik stukkie terug las, elexir d`anvers (klopt deze naam??) waar kan ik dat kopen?? wil het ook hebben voor preventief, en hoeveel geef je als je koliek ziet/vermoed?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:41

Ik heb om 17.00 uur overleg gehad met de VA om eventueel vanavond nogmaals parafine te geven en weer op te voelen. Het opvoelen heeft geen zin, omdat ze dus 2 dagen niet gegeten heeft, het stukje darm waar hij kan voelen zal leeg zijn hier door. Parafine heeft 24 tot 48 uur nodig om zijn werk te kunnen doen, dus dat zou nu toch moeten gaan werken.

Doordat ze twee dagen niet gegeten heeft werden de darmen ook niet geprikkeld om aan het werk te gaan, ze eet sinds vanochtend weer dus dat zal pas in de loop van de nacht een prikkeling kunnen geven. dat ze nog steeds niet gemest heeft moest ik me op dat moment nog niet al te veel zorgen over maken. Vanavond tegen 10-en weer bellen, waarschijnlijk dat hij dan nog voor de nacht langs komt.

Slobber, lijnzaad, zemelen etc, weigert ze momenteel te eten.
Wij denken dat ze goed reageert op de colosan, dus dat wordt met regelmaat gegeven, verder krijgt ze 3x beerenburg, ook een kruidendrank en werkt waarschijnlijk net als de elixer d'anvers. Wij geven haar 15 cc per keer. Door de drank of de smaak gaat een paard drinken.
De colosan lijkt de darmen te prikkelen, dus dat staat voortaan standaard bij ons in de kast, en ze krijgt dus pre-biotica, fastrack Equine gel. Verder nauw overleg met VA.

Helaas nog niet gemest, maar wel de emmer water opgedronken.

Een bijkomend probleem bij koliek kan het prins bernhard sydroom zijn. Dit houdt wanneer een paard langer dan 48 uur geen vocht of voedsel door de darmen krijgt, de darmen perforeren. De darm wordt dan een soort vergiet. Gelukkig heeft Vicky vrijdagnacht nog gegeten en hopenlijk gedronken, en sinds zondag ochtend drinkt ze weer. Dus over het PB-syndroom hoeven we ons nog geen zorgen te maken.

ik houd jullie op de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:49

oh die arme Vicky, wat een slopende toestand, voor jou ook tienus, ik denk dat jij straks ook een paar dagen nodig hebt om bij te komen, ook al rust je wel wat, het is psygisch ook slopend. ik begreep da jouw DA ook regelmatig komt, heb je niet een torenhoge rekening straks? (ik heb het er ook voor over hoor, mijn paarden zijn mijn kinderen). ik duim nog steeds voor je paard!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:16

ZE HEEFT GEMEST!!!!!!!!!!!!!

Onze paardenVA is één van de voordeligste in de regio. De behandeling van vrijdagavond kostte ons € 50,-. Hij is in totaal 6x geweest, hij heeft nog 5 visites tegoed van ons. Het zal wel mee vallen dus. Maar ik laat het wel weten. ik ga nu gauw weer bij haar kijken.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:19

mijn pony had vaak last van koliek. ze heeft ook al 2 keer maar een kans van 10% gehad op overleving maar elke keer weer heeft ze er toch voor gevochten en heeft het overleefd ik heb haar ook nooit laten operen. ik ging altijd met haar wandelen zodat ze niet kon gaan rollen en dat hielp zeiden ze. ik hoop dat het snel weer beter gaat met je pony

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:25

Wat een verhaal.
Maar super dat ze gemest hebt, is toch een stap in de goede richting.
Heel veel succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:33

OOOOH YEAH YIPPIE!!!!!! super joh, wat goed!! heeft ze veel gemest? of weer een beetje, maar zoals ik begrijp was het wel een aardige bolus van formaat? jeminee wat een paar zenuwe-dagen he, nou hopen dat ze de hele zooi eruit kakt, en dan....lekker bijkomen voor jullie allebei

trouwens, ik heb net in google colosan gezocht, gevonden bij Homeovet Animal Care, meteen besteld, komt bij mij ook in de paarden E.H.B.O.box!!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:52

Jippieaieeee!! goed zo Vick, duw het er maar uit meissie! Je kunt het!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:23

Ze heeft inderdaad bijna de normale hoeveelheid gemest. Ze heeft vanavond ook 3 emmers lauw water opgedronken. Ze staat nu lekker te suffen. Ze zal nog wel een paar dagen nodig hebben om bij te tanken. Het worden in ieder geval weer rustige nachten voor ons allemaal. VA is nu niet meer nodig lijkt het. Hem nog gebeld en gezegd dus dat ze gemest heeft. Hij acht een bezoek ook niet meer nodig. Maar we mogen hem altijd bellen.

Trusten allemaal, groetjes

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:24

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:47

Super!!!
Hopelijk ligt morgenochtend de hele box vol met drollen