Brokkelhoeven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deighton

Re: Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:39

Heerlijk eindelijk weer eens een discussie over wel of niet natuurlijk bekappen...
T'is te laat nu, maar morgen zal ook mijn mening geven

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:25

Interessante discussie.
Ik las ook ergens iemand die nog nooit een paard had gezien die van natuurlijk bekappen beter is geworden.
Nou, kom maar eens langs zou ik zo zeggen
Die van mij was hoefbevangen en stond in de kliniek. Er zijn toen ijzers onder gezet maar ik moest maar op zoek gaan naar een ander paard. Thuis gekomen heb ik de ijzers er onderuit laten halen en ik ben aan de slag gegaan zoals beschreven op hoefnatuurlijk. Ook heeft mijn paard toen Smit hoefschoenen gekregen. En daar hebben we flink wat km mee gemaakt ( en endurance gereden ). Dit jaar hebben we alleen nog maar blootvoets gereden. Ookk endurances en op locomotie ( bij de voorkeuring, stap en draf op harde ondergrond ) kreeg hij telkens een A. Voor mij een bewijs dat NB toch wel degelijk werkt.

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

cornelie schreef:
Interessante discussie.
Ik las ook ergens iemand die nog nooit een paard had gezien die van natuurlijk bekappen beter is geworden.
Nou, kom maar eens langs zou ik zo zeggen
Die van mij was hoefbevangen en stond in de kliniek. Er zijn toen ijzers onder gezet maar ik moest maar op zoek gaan naar een ander paard. Thuis gekomen heb ik de ijzers er onderuit laten halen en ik ben aan de slag gegaan zoals beschreven op hoefnatuurlijk. Ook heeft mijn paard toen Smit hoefschoenen gekregen. En daar hebben we flink wat km mee gemaakt ( en endurance gereden ). Dit jaar hebben we alleen nog maar blootvoets gereden. Ookk endurances en op locomotie ( bij de voorkeuring, stap en draf op harde ondergrond ) kreeg hij telkens een A. Voor mij een bewijs dat NB toch wel degelijk werkt.

Kan ik me bij aansluiten:
Mijn 14 jarige westernpaard: hoefkatrolontsteking fase 3
Ijzers ervan onder , natuurlijk bekapt en geen dag kreupel meer geweest.
In januari werd onze 43 jarige pony hoefbevangen.
Ik ben hem elke week gaan bekappen en nu loopt hij weer over asfalt en grind als een kievit, met prachtige holle zolen, mooie vorm korte hoeven, op de straal, stukje zool en stukje hoefwand.

Ik weet zeker dat er al heel veel meer bewijzen zijn van paarden die zo weer helemaal opknappen.

Vorige week nog een shet van een lijdensweg gered in volledige samenwerking met een dierenarts.
Het dier was ziek, stond in de typische bevangenheids stand.
Doordat de dierenarts er de zelfde dag bij was en ik de hielen een heel stuk verlaagd en de veel te lange toon weggehaald heb, is de druk op de witte lijn tussen hoefbeen en hoefwand enorm verminderd en voorkomen dat het hoefbeen helemaal los zou raken.
Pony loopt wat gevoelig nu, maar zal in no time weer normaal zijn.

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:50

Dat mijn topic nog zo'n discussie uit zou lokken..
Ik vind het hartstikke interessant!
(intussen gaat het met de hoeven van mijn paard nog steeds niet geweldig maar wel beter.., ik ben erg serieus aan het denken over natuurlijk bekappen dus blijf dit volgen!)

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:45

Ik zou zeggen als je er meer van wilt weten kijk eens op xxxx daar staat het allemaal.
Ook hoe je de brokkelhoefjes kunt verhelpen hoor, want dat is maar een klein probleempje
Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:48

xxxx maar dat snapje je al he
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:58

wrangler schreef:
dus mensen laat je niet verleiden door deze natuurlijke bekappers
neem een rijksgediplomeerde hoefsmid.die weet waar hij het over heeft.en wil je het dan toch laat deze smid je paard dan wat lager zetten op z'n verzenen. je koopt je brood ook niet bij de gamma

gr hoefsmid melvin

er heeft een viertal rijksgediplomeerde hoefsmeden 6 jaar lang aan de hoeven van mijn ex-hoefbevangen merrie gesleuteld zonder dat ze er beter van werden. sinds anderhalf jaar word ze natuurlijk bekapt door mijzelf en ze loopt volkomen rad en haar hoeven zijn normaal van vorm.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:20

ja jackie, k heb een verhaal wat weer precies andersom is:) mijn paard ging juist steeds slechter lopen, op zijn blote voeten. SInds een half jaar staat hij op breakover ijzers, van de gebroeders nassau, en hij loopt goed, en mijn instructrice zei dat hij juist nog ruimer erdoor ging lopen.

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:12

Tulandro schreef:
ja jackie, k heb een verhaal wat weer precies andersom is:) mijn paard ging juist steeds slechter lopen, op zijn blote voeten. SInds een half jaar staat hij op breakover ijzers, van de gebroeders nassau, en hij loopt goed, en mijn instructrice zei dat hij juist nog ruimer erdoor ging lopen.

Er is geen dier op de wereld wat niet op eigen voeten kan lopen. Als jouw paard slechter ging lopen blootsvoets dan mankeert het iets en zijn de ijzers niet anders dan symptoombestrijding doordat er pijnzenuwen mee verdoofd worden. Het is een absolute schijnoplossing.
Vroeg of laat gaat hij ook met ijzers weer slechter lopen, alleen zal dan het probleem veel ernstiger zijn.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:58

Tulandro schreef:

het ging in het geval van mijn merrie niet over de kwestie van wel of geen ijzers want ze stond niet op ijzers toen ze hoefbevangen werd en daarna ook maar voor een enkele keer tussendoor. toen ze traditioneel bekapt werd zijn haar hoeven niet verbeterd en bleven een verbrede witte lijn houden. inmiddels heeft ze weer normale hoeven dankzij een andere manier van bekappen.

jarenlang was ze na het bekappen gevoelig op harde grond en over steentjes. inmiddels loopt ze er normaal overheen

chuckychick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:09

Als we het toch over natuurlijke dingen gaan hebben kunnen we toch beter ook geen wedstrijden meer rijden..?? of beter nog: helemaal niet rijden! Paarden gaan de natuur toch ook niet over balken van 1.60m springen, wijken of piaffe doen, over bijv. boten springen (eventing) of slinding stops maken??
Als we echt natuurlijk met onze paarden willen omgaan dan moet je ze in een bosgebied zetten en er niet meer naar om kijken..
Maar daar ging het nu niet om....
Mijn shetlandpony staat ook op blote voeten en had ook een tijdje last van brokkelhoeven.. mijn vorige hoefsmid dacht ook dat hij "natuurlijk" bezig was maar hij maakte het alleen maar erger! En nu ik mijn pony door een vakbekwame hoefsmid laat doen heeft hij nergens meer last van.
Voor mij is natuurlijke bekappen geen optie.. maar iedereen z'n eigen mening!

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:46

Hoi Chucky,

Beetje gelijk heb je wel...maar wij als mensen hebben het voorrecht om dieren te gebruiken. Koeien, schapen, varkens, geiten, ezels, kippen, kalkoenen en zelfs honden. Je kan ze gebruiken als gebruiksartikel, zonder acht te slaan op hun rechten, maar je kan ze ook behandelen en verzorgen op een manier waarop ze recht hebben. Jouw Shetje hoort ook niet om je huis te zwalken en mijn paarden horen ook niet in een box van 3x3 meter. Dat zijn omstandigheden die voor ieder weer anders zijn. Maar een paard moedwillig tegen alle regels van de natuur in een paar ijzers onder jassen, zou niet moeten mogen. Het dient nergens voor...ze hebben ze gewoon niet nodig...WIJ hebben dat verzonnen. Bij ons op stal staan nu 6 paarden die natuurlijk bekapt worden en hebben geweldig mooie hoeven..rara hoe kan dat ?

chuckychick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:59

Hoi waldo,

dat is het probleem van mensen.. we zien een dier als gebruiksopject en niet meer als dieren.
Maar ik blijf ook bij mijn standpunt dat ik natuurlijk bekappen niks vind.. ik heb ook al meerdere verhalen gehoord van hoefsmeden (van Nassau e.d.) hoe gevaarlijk natuurlijk bekappen kan zijn en paarden met dat probleem binnen kwamen.. en van Nassau moest het dan oplossen met ijzer omdat het paard niet meer normaal kon lopen.. nee dat is lekker?? Dus ik geloof er allemaal niet zo in dat "natuurlijk" bekappen.
Maar dat is zoals ik al zei ieder z'n eigen keuze.. ieder mens is anders gelukkig! ik hou het lekker bij mn vakbekwame hoefsmid en jullie blijven maar lekker dat natuurlijk bekappen doen (ik begin er niet aan!)

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:26

@chuckychick: je heb verhalen gehoord van hoefsmeden die ook weer verhalen gehoord hebben en alleen verhalen kunnen vertellen over gevallen waar het fout is gegaan. je weet niet waarom het fout is gegaan en dat weten degenen die dan de hoeven weer met ijzers op moeten lappen meestal ook niet.

voor mij is dit geen argument om natuurlijk bekappen af te wijzen.

net als bij traditionele hoefsmeden heb je ook bij bekappers kaf tussen het koren zitten. dat wil niet zeggen dat de methode op zich niet deugt.

er zijn verschillende stromingen binnen het natuurlijk bekappen en een methode is alleen zo goed als degene die hem uitoefend. dat is ook bij de traditionele smeden zo. het is jammer dat de meesten van deze traditionele smeden weinig van NB af weten en alle bekappers op een hoop gooien.

en wat mij betreft sleutelt helemaal niemand meer aan de hoeven van mijn paarden behalve ikzelf.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 02:22

Gelijk heb je Jackie..succes !!

roos07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:59

Natuurlijk bekappen vind ik ook een goede uitvinding, maar een tekort aan voedingsstoffen kan je hiermee niet oplossen.
In de natuur wordt een paard dat door hoefproblemen kreupel loopt, waarschijnlijk opgegeten. Only the strong ones survive....weet je wel?
Wij willen onze paarden graag een handje helpen en dus de hoefproblemen oplossen. Door een goede hoefsmid EN goede voeding!
Met beide niks mis dus. Ik zou de voedingssupplementen gewoon proberen.

Succes!

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:34

Het paard heeft meestal geen tekort aan voedingsstoffen maar ze komen niet bij de hoef, omdat het hoefmechanisme nauwelijks meer werkt bij een beslagen paard. Dat mechanisme(het uitzetten en weer krimpen van de hoef werkt als een pomp) zorgt dat voedingsstoffen worden aangevoerd en afvalstoffen afgevoerd.

Inderdaad heb je gelijk als je zegt dat kreupele paarden waarschijnlijk worden opgevreten en daarom worden de hoeven van paarden die het wel hebben overleefd als voorbeeld gebruikt voor het natuurlijk bekappen. Dat moeten dus de besten zijn. Suc6

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:03

Waldo050 Rules..

Heb vaak de discussie hier op bokt gehad over het natuurlijk bekappen en heb allang met mensen van paardnatuurlijk besloten hier niet meer op door te gaan..

Maar heb veel respect voordat jullie het nog wel doen;)

Mijn paardjes worden ook natuurlijk bekapt en ik zie dagelijks de voordelen,maar de behuizing en voeding telt natuurlijk ook mee!!

Su6 met de discussie ik volg het op de voet..
@chuckychick jij hebt helaas de kwakzalver getroffen een smid die denkt laat ik het natuurlijk bekappen er s bij gaan doen laat jeeen erkende natuurljk bekapper in je leven zie jij ook de voordelen en helemaal je paard!

SU6 met de discussie nogmaals

Gegroet allen natuurlijke paardenliefhebbers

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:06

Grappig de discussie, die al vele malen eerder hier is gevoerd. Ik doe aan natuurlijk bekappen en heb er naar mijn mening en belangrijker nog ook naar de mening van mijn klanten goede resultaten mee. Van al mijn klanten zijn er het afgelopen jaar slechts 2 terug gegaan naar traditioneel bekappen. Overigens lees ik hier vooraanstaande namen van hoefsmeden, waarvan ik regelmatig klanten overneem,wegens geen resultaat. Of erger nog, wegens het het meppen met een rasp of erger.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:34

Cool Lady,

Ja ik begrijp dat het zinloos lijkt om op deze site over natuurlijk bekappen te praten. Toch denk ik dat het juist goed is om zo nu en dan de knuppel in het hoederhok te gooien in de hoop dat mensen met paarden zich eens wat meer in de materie gaan verdiepen. De tijd is toch eigenlijk voorbij, dat we alles maar klakkeloos aannemen. Aangezien Bokt.nl één van de grootste en meest gelezen sites is op paardengebied, hebben we hier toch de meeste kans om de mensen aan het denken te zetten en te verwijzen naar de site xxxx waar alles supergoed onderbouwd beschreven staat. Iedere bekeerde ziel is er één, denk ik dan maar.
Ik vroeg pas aan een meisje met een paard die heel beroerd op zijn ijzers stond, waarom ze niet Natuurlijk ging bekappen..zegt ze..ja dagg..denken de anderen dat ik geen geld meer heb voor de smid... Zover zijn we blijkbaar al gezonken. Mensen maken zich drukker over het feit of het rose van de peesbeschermers wel past bij die van het sjabrak, dan over het echte welzijn van hun paard. Toch vind ik dat we het moeten blijven proberen. Hoe meer mensen tijdens een discussie hun tevredenheid uitten over het natuurlijk bekappen des te meer mensen er over na gaan denken...hoop ik ! HG.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:11

merrieveulen schreef:
Waldo50 schreef:
Hoi Melvin,

Ja laten we maar stoppen..we worden het toch niet eens. Toch nog ff dit: Er zijn al vele onderzoeken uitgevoerd. In Australie, VS, Frankrijk, Mongolie. etc. Dit waren geen onderzoeken op 1 ras. Het waren onderzoeken op alle mogelijke rassen die verwilderd in kuddes rondtrokken. Toch hadden ze allemaal dezelfde soort hoeven ontwikkeld.

Tuurlijk horen paarden op hun verzenen(hiel) te landen. Dat doet ieder dier, wij ook ! Zoals jij zeker moet weten is de hiel bij een paard indrukbaar net zoals de straal. Dat is juist de natuurlijke schokbreker. Door een paard ijzers onder te slaan, werkt de schokbreker niet meer en gaat het paard op zijn toon landen. Foute boel !! Hierdoor ontstaan veel beengebreken zoals bijv overhoef, hoefkatrolontsteking, spatten, schiefels enz. Jij zegt dat natuurlijk bekappen nog tamelijk nieuw is..nou in Amerika doen ze het al heeeeel lang. Er zijn zat boeken over verschenen en ook dierenartsen gaan langzaam om. Jij zal echt je brood nog wel kunnen verdienen hoor..maak je maar geen zorgen. Voorlopig zullen er nog genoeg paardenhouders blijven geloven dat ijzers aan hun paard niet mogen ontbreken. Waarom ? omdat ze niet beter weten..iedereen doet het toch? Zo zit een mens nou eenmaal inelkaar..we leren iets..en vervolgens doen we het zo, zonder na te denken WAAROM we dat doen. Waarom stappen we allemaal links op een paard.. weet jij het? Het kan toch ook rechts..niemand denkt daar over na..we doen het gewoon allemaal. Waarom stappen we een paard droog na het rijden..weet jij het? Is het nodig? Waarom voeren we biks..weet jij het?Is het nodig?Waarom elke 2 maanden een wormenspuit die de hele darmflora verziekt..is het nodig? en ga zo maar door... Leuk even met je gepraat te hebben en misschien denk je nog eens aan me, als je weer bij een jong paard 8 nagels door de maagdelijke witte lijn ramt, waardoor de hoef wordt verpest. HG Waldo.

ik ben het volledig met je eens! ijzers zijn zo slecht voor de hoef. het hele mechanisme wordt erdoor beïnvloed. het zijn niet voor niets meestal paarden met ijzers die hoefproblemen hebben. ik rij met mijn paard in de zomer dagelijks zo'n 2 tot zelfs 6-8 uur buiten, waarvan veel over verharde weg. zijn hoeven slijten precies genoeg, en bekappen is bijna niet nodig. hij staat er goed op, en zo hoort het volgens mij normaal gesproken wel te zijn. als ijzers nodig waren, hadden paarden in de natuur wel andere hoeven gehad. in de natuur lopen ze immers ook over de rotsen en op moeilijk terrein, en gemiddeld zo'n 20 tot 30 kilometer per dag!

Amen

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:43

als een paard op bloten kan is het altijd beter het zo te laten.

maar het is niet alle gevallen zo dat een paard op blote voeten kan lopen.

ik kom ook vaak overbodige ijzers tegen,dat is zeker waar.

maar ijzers zijn ook uitgevonden om te snelle slijtage tegen te gaan en soms is dat gewoon nodig. en dan doe je niets, als er een ijzer onder te slaan hoe zonde en jammer het ook is van de hoef.
met goed beslag zitten er dan ook geen oude gaten meer in de hoef.

gr hoefsmid melvin.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:43

Melvin
nb zijn een soort don Quichot die in iedere hoefsmid een windmolen zien die ze te vuur en te zwaard moeten bevechten. Daar zijn ze zo mee begaan, dat hun visie vertroebeld is geraakt.
Zorg dat je de paarden goed bekijkt. niet aleen de voeten maar het hele paard. besluit samen met de eigenaar wat er moet gebeuren. beperk je niet tot een visie, maar gebruik alles wat je weet en kunt om het paard rad, gezond en blij te houden.

groetjes farrier.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:27

farrier schreef:
Melvin
nb zijn een soort don Quichot die in iedere hoefsmid een windmolen zien die ze te vuur en te zwaard moeten bevechten. Daar zijn ze zo mee begaan, dat hun visie vertroebeld is geraakt.
Zorg dat je de paarden goed bekijkt. niet aleen de voeten maar het hele paard. besluit samen met de eigenaar wat er moet gebeuren. beperk je niet tot een visie, maar gebruik alles wat je weet en kunt om het paard rad, gezond en blij te houden.

groetjes farrier.

zeker waar.

zoals ik eerder al heb vermeld in deze topic is het het best om ieder paard te behandelen als individu.soms natuurlijk bekappen en soms niet.soms een ijzer het liefst niet. maar daar waar er iets te zeggen valt over natuurlijkbekappen krijg je van alle kanten dood steken om je de mond te snoeren.er zijn genoeg nadelen over natuurlijk bekappen maar ook minstens zo veel over hoefijzers.

maar daar waar we al honderden jaren paarden beslaan is ook veel kennis opgedaan.en zijn er best paarden beter geworden van hoefijzers,maar dat wordt ontkend.met natuurlijk bekappen zijn ook veel paarden geholpen en ik als reguliere hoefsmid zal dit zeker niet ontkennen.allleen mijn punt is,dat er te veel mensen opstaan die na een avondcursus zich uit geven als natuurlijk bekapper en een hoop kwaad doen wat ook de naam van het natuurlijk bekappen niet ten goede komt. nogmaals een paard wat baad heeft bij natuurlijk bekappen zal ik op deze manier bekappen en de met die klant er naar toe werken dat ze het zelf kunnen.maar een paard wat een ijzer"nodig"heeft zal ik op een ijzer zetten.

gr hoefsmid melvin

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:07

Farrier,

Als ik al jouw berichten lees, krijg ik toch het gevoel dat jij tegen windmolens aan het vechten bent. Jij bent degene die met een methode die stamt uit de tijd van de Egyptenaren, anno 2006 nog steeds als een barbaar uit winstbejag, ijzers onder een paard ramt, terwijl je heel goed weet dat ze die in het geheel niet nodig hebben. Jij maakt het mogelijk dat bepaalde paardensporten nog steeds doorgang kunnen vinden. Tuigpaarden/Hackney's met dubbele ijzers of met lood, Slidingijzers in de Westernsport, stiften in de springsport, ga zo maar door. Als jullie eensgezind zouden zeggen...daar kappen we mee.. dan zou het een zegen zijn voor het paard in het algemeen. Maar ja...er moet wel brood op de plank...dusss...gaan jullie gewoon lekker door. MIJN paarden doen het geweldig met NB evenals vele, vele anderen. Dit besef begint steeds meer door te dringen bij paardenhouders en als je echt een punt wil maken, vertel dan eens de voordelen van beslaan ten opzichte van het NB...ik heb ze nog nooit gehoord...vertel.... HG.