Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:46

dat klinkt helaas niet al te best, dat hij nu zelfs voor begint te struikelen/weg te zakken
rij je er nog op?
denk dat foto's maken idd het beste is, sterkte!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 09:06

Ja, ik rij er nog wel op, maar ik moet zeggen dat langzaam het besef begint door te dringen, dat we vandaag of morgen flink onderuit kunnen gaan.

Wat de foto's betreft zou ik dat moeten overleggen, het is niet mijn pony, ik heb overigens geen idee wat zoiets kost.
En wat levert het op?
De veearts weet zeker dat ie artrose heeft en hij is vroeger een keer bevangen geweest, waardoor z'n hoeven niet meer zijn wat het zou moeten zijn.
En wat zullen we nog meer vinden en wat valt er aan te doen?

abc

Re: Pony zakt van achter weg tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:11

Jammer dat het nog niet beter gaat. Zoals je weet, zakt mijn pony achteraan ook soms een beetje weg. Hij doet het soms ook aan de longe als ik er niet op zit, dus ligt het denk ik niet aan mijn rijden. Ik rijd hem ook al 19 jaar, dus het zou ook raar zijn dat het dan nu pas opduikt ... Ik weet ook niet goed wat ik ermee aan moet. Hij is 26, dus het is logisch dat hij artrose heeft. Maar hij werkt nog zo graag en kreupelen doet hij (tot hiertoe) nooit. Hij ziet er ook niet uit alsof hij pijn heeft. Hij loopt vrolijk met zijn oortjes naar voren en kan best nog hevig zijn. En zoals ze zeggen : rus roest. Daarom probeer ik hem nog recreatief te rijden.
Ik overweeg om een osteopaat te laten komen om hem eens te checken. Misschien zit er wel ergens iets niet goed zodat er ergens druk wordt uitgeoefend op een zenuw of zo. De stress om met hem naar de kliniek te rijden wil ik hem besparen als het niet nodig is. Ik vind het ook wel eng als ik erop zit wanneer hij zo wegzakt (wel maar door 1 been achteraan). Als de osteopaat niets vindt en zegt dat het artrose is, dan vrees ik hem niet meer ga rijden. Ik ga hem dan nog wel longeren en naast hem in het bos wandelen, zodat hij toch nog wat aandacht en beweging krijgt ....

Laat je iets weten als jij iets vind wat jou pony helpt ?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:13

Ik heb niets meer van de eigenaresse gehoord, wat foto's enzo betreft.

Mijn verzorgpony is net als jouw pony, oud, maar nog vol levenslust en absoluut niet kreupel.
Ik heb hem zaterdag nog even laten gaan buiten, maar ik merkte dat ie zelf ook voorzichtig is, hij ging in ieder geval niet voluit.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:09

En is de situatie bij Thomas veranderd sinds je gestopt bent met het supplement ?

Ik zelf heb contact opgenomen met een osteopaat voor mijn pony. Ik moet hem straks terugbellen om af te spreken wanneer de behandeling kan doorgaan. Ik ben in elk geval wel benieuwd ! Ik verwacht geen wonderen, maar stel dat het helpt ....

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:19

Thomas is niet ineens slechter gaan lopen nadat ik met het poeder gestopt ben.

Vorige week is ie weer beslagen en bekapt en zakt van voor niet meer weg, alleen achter af en toe.

Ik moet zeggen dat ik er zelf steeds handiger in wordt om hem los te krijgen als ie een slechte dag heeft.
Ik forceer niks en geef hem de tijd en dat werkt goed.

Ik ben benieuwd wat de osteopaat voor jouw pony kan doen.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:05

Ik ben uiteraard ook heel benieuwd. Morgenmiddag komt hij mijn pony behandelen.
De laatste tijd heeft hij het nl meerdere keren dat hij zo een rare pas maakt. Ik weet ook niet goed of hij echt wegzakt of heel eventjes blokkeert. Als ik erop zit voelt het aan als wegzakken, maar als ik het aan de longe zie, weet ik het niet goed. Gemiddeld 3 keer (soms ook niet of maar 1 keer) op een half uur maakt hij zo'n raar pasje. En voor de rest loopt hij volledig normaal ...

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:10

Gisteren heeft de osteopaat mijn pony behandelt. Hij voelde een blokkade in zijn rug. Volgens hem komen de problemen daaruit voort. Door de blokkade kunnen de afvalstoffen niet goed weg en daardoor treed er spierverzuring op. Dat zou ook de reden zijn waarom de signaalgeving naar de spieren in zijn achterhand niet altijd optimaal is.
Hij heeft de blokkade nu los gemaakt en ik moet hem nu 10 dagen rust geven zodat de behandeling kan inwerken. Hij mag wel heel de dag gewoon buiten lopen. Na die 10 dagen terug langzaam opbouwen. Een behandeling zou 6 weken nawerken, dus na 6 weken weet ik pas het uiteindelijke resultaat. Hij had er een goed oog in en denkt dat het probleem opgelost geraakt. Ik hoop dat hij gelijk heeft. Zijn uitleg klonk heel logisch. Voor de behandeling was mijn pony duidelijk geïrriteerd als hij op de plek van de blokkade druk uitoefende. Na de behandeling reageerde hij niet meer op druk op dezelfde plek. Nu maar hopen dat het helpt. Hij zei ook dat mijn pony voor zijn leeftijd nog heel goed aanvoelde en er heel levendig en goed uit zag. Nu afwachten dus ...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:58

Het is te hopen dat het helpt, Thomas heeft een weekje vakantie, omdat ik moest verhuizen.
Afgelopen zaterdag heb ik voor het laatst gereden, maar toen liep ie echt super.

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:01

Mijn paard zakt ook wel eens weg aan de achterkant, maar is niet zo heel erg oud (8). Ze zeggen dat dat komt omdat hij een traag rechterachterbeen heeft. Weten jullie daar iets van?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:46

Nee daar weet ik niets van. Bij mijn pony (26) is het pas vorig jaar begonnen en voordien heeft hij dat nooit gehad. Heeft jou paard het altijd al gehad of niet ? Als dat niet zo is, zou ik hem toch maar eens laten nakijken. Wie weet heeft hij ook een blokkade en is het te verhelpen.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:24

Ik zou het niet weten, want ik heb hem nu pas een jaar..

OneDesire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:32

Mijn paard zakt ook vaak weg met z'n linkerachterbeen. Ook loopt hij wat korter met dit been. 2 weken geleden heb ik een kreupelheidsonderzoek door de DA laten uitvoeren. Hieruit is gekomen dat hij een lichte vorm van ataxie heeft.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:36

Ik wou even laten weten dat het met mijn pony goed gaat na zijn behandeling door een osteopaat. Ik heb hem eerst na de behandeling 10 dagen niet gereden of gelongeerd zoals de osteopaat had gezegd. Hij liep natuurlijk wel elke dag buiten en kon bewegen als hij daar zelf zin in had. Vorige week zaterdag ben ik er terug op gaan zitten, enkel een half uurtje stappen zoals mij werd aangeraden. Zondag heb ik hem een kwartiertje gelongeerd en daarna ben ik er weer enkel in stap een 20 minuten op gaan zitten. Dat ging goed, want aan de longe (draf en galop) zakte hij niet weg. Natuurlijk is een kwartiertje niet lang en vroeg ik ook niet veel. Woensdag wou ik hem voor het eerst terug onder het zadel laten draven en galoperen. Eerst nam ik hem even aan de longe omdat hij natuurlijk na zo weinig te doen, heel fit was. Hij heeft werkelijk zijn 2de jeugd beleefd. Als ik hem liet doen wou hij alleen maar crossen en vreugdebokken geven. Hij deed echt gek. Maar !!!!! Hij is niet weggezakt, zelfs niet met zijn gekke kuren. Deze keer heeft hij toch al een half uurtje gelopen, dus ik heb terug moed. Voor de behandeling zou hij toch wel zeker een keer of 2 weggezakt zijn als hij zo zou lopen. Ik hoop natuurlijk dat hij morgen (en uiteraard ook de volgende dagen) nog goed loopt zonder weg te zakken, want ik maak mezelf ook niet wijs dat alles nu ineens ok zal zijn. Ik zal pas echt overtuigd zijn wanneer hij een paar weken niet meer wegzakt. Maar tot hiertoe gaat het goed !

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:57

hoi ik ben met mijn pony gevallen nog geen 6 weken terug volgende dag is de dierenarts gekomen buigproef gedaan en er was niks aan de de hand zei hij vervolgens mocht ik weergewoon rijden als ze het bleef doen dan moest ik na 4 weken terug gaan.
ben er in die 4 weken precies 4 keer opgestapt en 4 keer ging het mis.
vervolgens weer naar de dierenarts gegaan een second opinion gevraagd aan een andere dierenarts blijkt zware ataxie aan de achterhand en mogelijk binnen niet al te lange tijd zal ook de voorkant aangetast zijn advies:nooit meer rijden en neem maar afscheid......
ze heeft ook zonnenallergie en dit is teveel allemaal ze is op.
ze wordt dus binnenkort afgemaakt dit is beter voor haar ook.
dat bezoek van de dierenarts koste ong. 30 euro dus daar hoef je het niet om te laten.
lees dat het je vz pony is geeft niet gewoon proberen om die mensen te overtuigen desnoods bel je de dierenarts emn vraag je hoeveel het kost om een buigproef te laten doen.

gr gemma

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 19:16

Buigproef heeft geen zin, we weten al wat het probleem is.

Het is een pony van 21 jaar, die van jongs af aan al wat slechter is geweest links achter.
Hij is minstens 1x bevangen geweest en heeft nu artrose.

Als de smid is geweest zakt ie de eerste weken nauwelijks weg, als z'n hoeven langer worden, gaat ie ook meer wegzakken.
Dus we laten regelmatig de smid komen.

Hij is absoluut niet kreupel en heeft ook geen pijn.
Hij doet z'n best en ik weet dat wanneer iets niet lukt, het gewoon echt niet lukt.
Hij heeft goede dagen en mindere dagen, dan heeft ie wat moeite met sluiten in galop en stelling.
Dan heeft ie gewoon moeite met vooral dat linkerachterbeen.

En op zulke dagen doe ik gewoon wat minder en de goede dagen wat meer.
Zelfs op de mindere dagen lukt het om hem lekker over z'n rug te laten lopen en lekker ontspannen nageeflijk te rijden.

En dan de lat maar minder hoog, het belangrijkste is dat ie er lol in heeft en dan heb ik dat ook.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:13

tja, ik ken dit probleem,helaas, mijn arabiertje van nu 23 jaar zakte een jaar geleden ook steeds door z'n benen (voor) ik ben daardoor een keer erg hard gevallen en zelfs zijn hoofd zat onder de wondjes door het over de grond schuren. Eerst dacht ik, toeval, maar ook de keren daarna, een keer of 6 zakte hij elke rit wel een paar keer door zijn voorbenen. Hij was al bekent met artrose maar was nog zo vrolijk en vlot met rijden dat ik wel gewoon door ben gegaan. Maar na valpartij en de bijna valpartijen ben ik gestopt. Nu rijd ik alleen nog eens in de 3 of 4 maanden een stap rondje met hem. Helaas maar voor zijn en mijn veiligheid lijkt me dat beter!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:27

Ik schrok ook flink toen Thomas een tijdje terug in galop van voor ineens wegzakte, ik dacht echt dat we een koprol gingen maken, maar hij bleef gelukkig op de been.

Maar dat is daarna gelukkig niet meer gebeurd, anders was ik ook gestopt met rijden, het is dan gewoon te link.

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:03

Stennisje schreef:
Buigproef heeft geen zin, we weten al wat het probleem is.

Het is een pony van 21 jaar, die van jongs af aan al wat slechter is geweest links achter.
Hij is minstens 1x bevangen geweest en heeft nu artrose.

Als de smid is geweest zakt ie de eerste weken nauwelijks weg, als z'n hoeven langer worden, gaat ie ook meer wegzakken.
Dus we laten regelmatig de smid komen.

Hij is absoluut niet kreupel en heeft ook geen pijn.
Hij doet z'n best en ik weet dat wanneer iets niet lukt, het gewoon echt niet lukt.
Hij heeft goede dagen en mindere dagen, dan heeft ie wat moeite met sluiten in galop en stelling.
Dan heeft ie gewoon moeite met vooral dat linkerachterbeen.

En op zulke dagen doe ik gewoon wat minder en de goede dagen wat meer.
Zelfs op de mindere dagen lukt het om hem lekker over z'n rug te laten lopen en lekker ontspannen nageeflijk te rijden.

En dan de lat maar minder hoog, het belangrijkste is dat ie er lol in heeft en dan heb ik dat ook.

sorry dat ik het zeg hoor..Maarre hoe weet je nou dat je paard geen pijn heeft? Als je het niet hebt laten onderzoeken kan je het ook niet weten lijkt mij...*klinkt wel heel banketstaaf zo* maar zo bedoel ik het niet hoor! Zou als ik jou was inderdaad lekker rustig aan blijven doen! 21 is op zich al best op leeftijd, zeker als je er nog best actief mee rijdt!Opzich hoeft dat nog niet eens uit te maken, alles word gewoon een dagje ouder..
In ieder geval succes ermee!

Gr. Silvan

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:08

Garoze ging dus echt goed onderuit, hij probeerde uitalle macht te blijven staan, maar het lukte niet toen ik dus op de grond lag kwam hij mij staan en stond hij te trillen op z'n benen. Voor hem was het dus ook een hele schrik! En toen dat dus eenmaal gebeurd was, was ook het vertrouwen weg en als het dan niet bij 1 keer blijft en je ook nog een gezin hebt ( ik heb 3 kleine kinderen) is het gewoon verstandiger te stoppen met intesief rijden . Bij was het ook niet over toen hij bekapt was. Nu slijt hij dus zijn dagen in de wei met mijn nieuwe jonge paardje en heeft het zo te zien goed naar zijn zin.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:59

@Silvan: als een pony met z'n oortjes naar voren, vrolijk door de polder dartelt, heeft ie geen pijn.

Als Thomas pijn heeft laat ie dat heus wel merken.
Vorig jaar heeft ie in een hek gehangen en merkte je goed dat ie pijn had, hij at wat minder en je zag het gewoon in z'n gedrag.
Als je een pony een beetje kent, zie of voel je het als er iets is.

Edit: en hij is overigens onderzocht door een dierenarts.
Zij zei dat foto's maken kon, maar dat het alleen maar zou bevestigen wat we al weten.
Artrose dus en daar zijn poeders voor en dat slaat dus niet aan, dat hebben we geprobeerd.

@jennyk: ging jouw pony sneller achteruit wat lopen betreft nu ie met pensioen is?
Je hoort toch vaak dat ze minder bespiering en conditie hebben.

Ik ben Thomas 2 jaar terug gaan rijden, daarvoor heeft ie een paar jaar weinig gedaan. Hij liep toen ook minder goed dan nu.
Door weer regelmatig te rijden heeft ie meer spieren, conditie en is weer zuiver gaan lopen.
Daarom zie ik heel erg tegen de dag op dat ie met pensioen gaat.
Je weet dat het een keer komt, maar ik hoop dat het nog lang mag duren.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:18

Stennisje

Je zegt dat Thomas vorig jaar in een hek heeft gehangen. Zou het niet kunnen dat hij toen een blokade heeft opgelopen ? Zoals ik hierboven al schreef, vond de osteopaat bij mijn pony (die ook achteraan wegzakte) een blokade in zijn rug. Ik weet dat hij vorig jaar eens een keer uitgegleden is toen hij aan het crossen was in de paddock. De paddock lag toen heel nat. Hij stond toen terug recht, mankte een paar pasjes en daarna leek het over te zijn. Maar toen de osteopaat vroeg of hij misschien eens een keer gevallen was of zo, legde hij direct de link als ik het vertelde. Ik zeg niet dat het bij Thomas ook zo is, maar wie weet ? De behandeling lijkt bij mijn pony in elk geval toch te helpen. Ik ben hem nu nog maar 2 weken terug aan het rijden, dus ik mag nog niet te vroeg hopen dat hij er helemaal vanaf is. Maar tot hiertoe is hij niet meer weggezakt, terwijl ik er zeker van ben dat hij het voordien zeker wel een paar keer zou gedaan hebben. Door de blokade konnen de afvalstoffen niet goed afgevoerd worden, waardoor er spierverzuring optreedt. Daardoor is het doorgeven van de correcte signalen via de zenuwen naar de spieren in de achterhand niet meer optimaal en kunnen er storingen optreden. Misschien het proberen waard ?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 11:34

Als het m'n eigen pony was had ik het waarschijnlijk al eens geprobeerd.
Ik denk dat ik wel weet wat een osteopaat gaat vinden, Thomas is wat scheef, omdat ie wat moeite met z'n linkerachterbeen heeft.

Om hem weer recht te krijgen, zou dat been beter moeten worden, maar das een beetje lastig met artrose, dat herstelt gewoon niet.
Andere optie is om tijdens het rijden er op te hameren dat ie dat linkerachterbeen gebruikt.
Af en toe duw ik z'n achterhand wel naar rechts om het linkerachterbeen er even onder te zetten, maar dat lukt nooit voor langere tijd.
Dan zou ik hem moeten gaan dwingen en ik vind dat ik hem gewoon in z'n waarde moet laten.
Ik denk dat wanneer ik meer druk op dat achterbeen ga zetten, het ook alleen maar erger wordt, het zal in ieder geval het plezier in het rijden verzieken.

Hij voelt zich nu kiplekker, heeft lol (sprong gister nog als een woeste hengst achterop de jaarling) en loopt, op af en toe wegzakken na, als een trein.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:36

Als ik lees dat hij wat scheef is + in een hek heeft gehangen, dan denk ik echt wel dat een osteopaat hem voor een groot stuk kan verbeteren. Maar ik wil jou natuurlijk niet opdringen dat je een osteopaat moet laten komen, dat is helemaal mijn bedoeling niet. Ik zeg dit alleen omdat mijn pony een gelijkaardig probleem had en blijkbaar door een behandeling toch geholpen is. En aangezien ik zo blij ben met dat resultaat, laat ik gewoon even weten dat er voor jou pony net zo goed de kans op verbetering bestaat. Ik dacht eerst ook dat het bij mijn pony door zijn ouderdom (of artrose) kwam en dat ik mij er maar bij moest neerleggen dat ik hem niet meer zou kunnen rijden. Maar je ziet wel ! De osteopaat zei dat hij buiten die blokkade inwendig nog heel goed aanvoelde. Ik ben in elk geval heel blij dat ik hem heb laten komen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 17:01

Als de oorzaak in zijn rug zou zitten, zou een osteopaat kunnen helpen, maar het zit in z'n been, die is heel z'n leven al wat minder geweest.
En nogmaals, het is niet mijn pony.