Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal->

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heleenxx

Re: Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:33

nou heleenxx, je maakt je er niet echt geliefder op zo..... je doelt niet op mij hoop ik?[/quote]

Ik doelde niet op jou nee, sorry maar ik ken je niet eens. Kom jij in Bodegraven dan?
Ik doelde op niemand in het bijzonder, ik wordt alleen wel eens moe van het feit dat osteopathie in raakt en er nu ineens overal spontaan osteopaten verschijnen. Dat werkt wel eens frustrerend en roept bij mij dan wel eens te impulsieve, onaardige reacties op.
Zal me voortaan inhouden

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:40

Ik ga de afspraak met Steffi afzeggen, er komt een andere arts (Dhr. Goosen oid) die komt voor meerdere paarden en neemt mijn paard dan ook mee. Hij komt ook bij bekende topruiters en schijnt ook bij de betere artsen te horen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:23

Hmm.. ben benieuwd of dat de DA is die voornamelijk actief is in de draf- en rensport? En die ook haaranalyses doet?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 09:21

Jannepauli schreef:
Hmm.. ben benieuwd of dat de DA is die voornamelijk actief is in de draf- en rensport? En die ook haaranalyses doet?

Dat antwoord moet je ik vooralsnog schuldig blijven want dat weet ik niet..

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:47

Goosen heeft ook een paard bij ons op stal behandeld, met goed resultaat. Hij staat inderdaad goed bekend bij grotere stallen en ook in het buitenland. Zelf ken ik de beste man niet.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:56

Ik ken drs. Goossen wel, in persoon zelfs. Hij komt idd bij veel draf en renstallen. Hij doet ook haaranalyses. IK ben erg tevreden over hem.
Ik vind het echt een van de betere dierenartsen die mijn merrie 2 keer heeft behandeld nadat ik al naar Bodegraven enz. was geweest maar mijn paard niet opknapte. Na zijn behandeling knapte ze zienderogen op.

Je hebt geluk dat hij komt, hij is namelijk een drukbezet man en erg gewild.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:30

Hij komt voor 5 paarden tegelijk dus vandaar dat hij wil komen.. Vandaar dat ik ook aansluit bij hun en hem mijn paard laat behandelen, heb erg goede dingen over hem gehoord.

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:06

ben heel benieuwd hoor graag hoe het bevalt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:40

hoi

misschien heeft je paard wat meer tijd nodig om zijn rug sterker te maken?als ik het goed begrijp ben je nu sinds 2 maanden intensief aan het rijden,misschien is die omschakeling te snel en kan je paard dat nog niet bijhouden?succes verder

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:18

En is het inmiddels al opgelost?

Ik ben erg benieuwd nl

carolien1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:20

hoi cl,

ik heb je verhaal gelezen, komt veel overeen met dat van mijn paard, ben nu 2 jaar bezig ook, een merrie die altijd wat heeft.
Nou ik heb 2 maanden terug besloten om haar er ook doorheen te rijden, nou niet dus staak staak!
niet in het zand maar bijna achterover.
daarbij zwete ze als een achterlijke niet in r.galop te krijgen, veel stress voor mijn paard en alle goed bedoelde adviesen, tempo wisselingen tot scherper spoor tot nou noem maar op.

uiteindelijk 3 weken terug heb ik haar stil gezet rug na gekeken en beesje barst van de pijn in haar rug. ja en nu, longeren en onbelast werk.
goed gedaan en beter nee slechter als ooit
slap achter wil je niet weten, alle verhalen op bokt gelezen en uiteindelijk voor Rodinde gekozen en ik ben er vandaag geweest.
Geen leuk nieuws, maar paard is er erg slecht aan toe wel vroeg ze me of ik een eerlijk antwoord wenste of niet.
nou ik hou van de waarheid ook als is ie hard dus kom maar op
nou dat was niet zo leuk, 50% kans dat het goed komt.
maar ze was er niet positief over en had er een hard hoofd in.
Maar goed ze vertelde me wat ze kon doen en was heel eerlijk in wat wel en niet kon.
Nou heeft mijn paard een veulen gehad en de kans bestaat dat het daar door komt en als dat zo is kan het goed komen.
Ze heeft haar behandeld en haar bekken stond scheef en ze liet me alles zien, wat ze ging doen.
Eerst heeft ze het paard gesedeerd, ze heeft twee rubber hamers, waarvan ze er een plaatst op de plek die behandeld moet worden en met de andere geeft ze dan een tik. dan werkt ze de rug los en ontspanne en je zie de wervel los en soepel worden. soms hoor je het knakken. Ik moet zeggen alles wat ik gelezen had over haar is uit het verband getrokken. Ook heeft ze de atlas los gemaakt, die zat recht helemaal vast, je hoorde het knakken.

Daarna accupuctuur, een spuit voor diversen en weer naar huis.
ze is zeker een half uur met haar bezig geweest, en het zal wel een paar cente kosten en of het goed komt is maar de vraag, maar ik weet voor mezelf dat ik er alles aangedaan heb en ik heb er een goed gevoel bij.
Ik kan maar een advies geven ga op je gevoel af, oh ik heb GJ er ook een keer bij gehad, niets vergeleken bij rodinde.
En de kosten ach, foto's en een algeheel onderzoek bij da over het algemeen kunnen ze bij een kliniek ook alleen maar constateren, en je verderop sturen, of je medicijn geven.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, wacht niet te lang zonde van de tijd. Ik laat je weten of mijn paard beter is geworden.
suc6 met je beslissing
groetjes
Carolien

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:24

ga me er ook nog even mee bemoeien. ...

al lezende had ik al de indruk: waarom nou allemaal 'sleuteraars'aan je paard en waarom nou niet aan jou zelf als ruiter 'sleutelen'?

Het zou best kunnen dat het probleem daar gewoon zit.

Bij eenzijdige problemen en achter slecht onderstappen (en dat zie ik op jou filmpjes ook) denk ik altijd direct aan scheefheid.

Rechtrichten dus en misschien zelf mee naar les.
Misschien is Marijke de Jong iets voor je.

Volgens mij kun je kraken en rechtzetten wat je wilt, als je zo door rijdt blijft het symptoombestrijding denk ik.

HEt voordeel van het verhaal hierboven is al (en jammer voor het paard in kwestie) dat dit ook weer illustreert wat scheefstaand bekken kan veroorzaken. En dat doe je toch echt zelf als ruiter in de hand werken.

Maar natuurlijk is een goede da ook nooit weg, maar mijn ervaring is wel dat veel da's amper een scheeflopend paard kunnen herkennen.

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:01

mijn paard is drie, had nog nooit iemand op gezeten, maar had ook een bekken scheefstand. Ze kunnen dit ook door oa vastliggen, sliding in de wei of bv natuurlijke dekking krijgen. Ben het met je eens dat veel mensen niet juist rijden, maar wel heel simpel om te zeggen dat het door het rijden komt. Soms kunnen mensen ook niet meer "normaal " rijden omdat het paard een probleem heeft. Gelukkig had ik mijn paard laten checken voordat ik erop ging, vandaar dat ik erachter kwam voordat het problemen gaf. Mijn dierenarts (laarakker), zegt dat dit bij bijna elk paard voorkomt, in meer of mindere mate.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:36

Ja, klopt elk paard is meer of minder scheef al van nature, wat jij noemt is als oorzaak trauma, vind ik weer wat anders eigenlijk. Maar veel ruiters versterken ongewild de scheefheid van het paard en rijden het zo steeds meer vast, dat bedoelde ik te zeggen. Er wrdt altijd steeds naar zadels gekeken, scherper spoortje etc. zonder dat de ruiter kijkt, hoe rijd ik eigenlijk en wat kan ik zelf doen? Zit toch bij heel veel ook niet in de lessen?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:58

Mijn paard is al 2x met ruiter en al onderuit gegaan dus de scheefstand van mijn paard kan meerdere keren veroorzaakt zijn door trauma, daarbij is het ook een keer met zijn volle gewicht in een hek geknalt dus meer dan genoeg schade door trauma kan dit dier aan zijn lijstje toevoegen. Mijn zadels lagen allebij al slecht is gebleken en hij loopt nu al stukken beter..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:12

Ik ben erg benieuwd Cl wat er nu verder gaat gebeuren. Ik denk dat jij al eigenaar het beste kan bepalen of het paard pijn heeft en of dat rijtechnisch op te lossen is, maar ik vind het juist goed om eerst te kijken of er medisch niet iets fout is.

Daarnaast moet je natuurlijk een GJ niet met een Rodinde of Steffi gaan vergelijken want dat is appels met peren vergelijken. GJ kraakt nalemelijk niet en zet geen wervels recht ofzo. Hij kan wel de rugspieren wat losser krijgen en geeft je oefeningen mee. Meer als een Fysio dat doet.
GJ kan ik aanraden vanwege de diagnostiek hij heeft mooie aparatuur staan en een fijne methode om een probleem op te sporen.
De kliniek in Kootwijk kan ik je ook zeer aanbevelen dat zijn kunduge en hele fijne mensen die je helpen. Alleen het is voor jou niet echt in de buurt.

Maar mij lijkt het belangrijkste dat je eerst de oorzaak van het probleem vind dus zou ik gewoon een veterinair onderzoek laten doen. Mocht een goede arts niets kunnen vinden dan kan je altijd nog verder kijken. Laarakkers zit bijvoorbeeld ook in de buurt.

Je zal altijd houden dat over een kliniek goed en slechte verhalen zijn. Ieder praat vanuit zijn iegen ervaring en er bestaat geen kliniek waar nooit foutjes worden gemaakt.

Dus ik zou beginnen met een goed onderzoek bij een arts waar je vertrouwen in hebt. In dit soort gevallen kan het nu een keer zo zijn dat je wat langer moet zoeken. Maar goed voor het zelfde geld is het probleem in 1 keer gevonden. Dus begin gewoon ergens en laat dat paard goed nakijken. Bij voorkeur door een goede reguliere arts. Daarna kijk je verder.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:26

Ik heb ook hele goeie ervaringen met Gert-Jan maar na de behandeling moest ik wel rijtechnisch aan de slag.
Dus nieuwe instructrice gevonden en daarna keihard trainen met ups en downs.
Mijn zadel bleek ook niet in orde dus die heb ik laten maken en zo dus alle gevolgen weg genomen en gaan werken aan de oorzaak, rijtechnisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:18

Citaat:
Fysiotherapie is ook een optie maar ik weet niet of het in zijn spieren zit. Mijn persoonlijke gevoel zegt nog steeds de bekken/rug.

Even ter verduidelijking!
Een fysiotherapie houd zich maar voor 10 procent bezig met de spierfunctie!!
90 procent wordt gekeken naar de bewegingen in de gewrichten etc.

Geen aanval o.i.d. alleen even ter verduidelijking

carolien1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:10

jjs schreef:
ga me er ook nog even mee bemoeien. ...

al lezende had ik al de indruk: waarom nou allemaal 'sleuteraars'aan je paard en waarom nou niet aan jou zelf als ruiter 'sleutelen'?

Het zou best kunnen dat het probleem daar gewoon zit.

Bij eenzijdige problemen en achter slecht onderstappen (en dat zie ik op jou filmpjes ook) denk ik altijd direct aan scheefheid.

Rechtrichten dus en misschien zelf mee naar les.
Misschien is Marijke de Jong iets voor je.

Volgens mij kun je kraken en rechtzetten wat je wilt, als je zo door rijdt blijft het symptoombestrijding denk ik.

HEt voordeel van het verhaal hierboven is al (en jammer voor het paard in kwestie) dat dit ook weer illustreert wat scheefstaand bekken kan veroorzaken. En dat doe je toch echt zelf als ruiter in de hand werken.

Maar natuurlijk is een goede da ook nooit weg, maar mijn ervaring is wel dat veel da's amper een scheeflopend paard kunnen herkennen.

Wat rijden betreft, zoek ik als iets niet gaat eerst bij mezelf, dan pas bij mijn paard, helaas in dit geval, had ik eerder naar mijn paard gekeken, was ze eerder geholpen. Heb wekelijks goed priveles, en rechtrichten en basisrijden is het enige wat we doen.

Heeft een veulen gehad, en op een andere stal gestaan, waar de bodem glad was en diversen malen onderuit ging met de achterhand en daardoor de rug verdraaide, ik durfde daar niet eens te galoperen. ik zeg niet dat het daarvan komt maar er zijn in dit geval meerdere oorzaken mogelijk en dan is ze ook nog week in de rug lendenen, dus alles bij elkaar, ik weet het niet, maar ze loopt nu iets beter en ben nog steeds bezig met longeren.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:16

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:28

nicole35 schreef:
hoi, Ik weet een zeer goede kliniek op de bilt. Vlakbij dus. "den Hoek". Deze kliniek werkt met afgestudeerde dierenartsen/paardenartsen, die opleidingen hebben gevolgd in chinese en japanse acupunctuur, klassieke homeopathie, manuele therapie, chirppractie, neuraaltherapie, ostheopathie, fytotherapie en diverse andere behandelwijzen. Mijn paard is hier geweest en is hier enorm geholpen. Verder adviseer ik het aan mensen (lijkt wel of ik er aandelen in heb, hahahhaha, maar ik ben er gewoon te gek enthousiast over) die allen ook weer zeer enthousiast zijn.
Steffie heeft voorheen in deze kliniek gewerkt.

Consult kost geloof ik voor een paard 130 euro, maar besef je dan wel, dat hij een uur!!!!! met je paard bezig is en alle geneeswijzen door elkaar heen gebruikt. Hij kijkt wat er voor jou paard nodig is.

kijk eens op de site www.holistischdierenarts.nl

Een absolute aanrader

Mag ik even een ding kwijt? Het is inderdaad een goede kliniek, die goede dingen doet. Maar er is maar naast Erik zelf zijn alleen Frouke en Mariette ook DA.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:43

jjs schreef:

Hoi,

Ergens heb je gelijk maar ook niet helemaal. Een scheef lopend paard kan heel anders zijn dan een scheef staand paard. Rechtrichten (van zowel paard als ruiter) is een absolute voorwaarde om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Een scheef staand paard loopt ook nooit 100%, maar een scheef lopend paard kan onder een goede ruiter wel degelijk 100% recht zijn.

Maar vaak is osteopathie, manipulatie of iets dergelijks nodig om de huidige problemen te verhelpen. Je hebt gelijk als je zegt dat veel DA's een scheef lopend paard niet herkennen. Maar gelukkig geldt dit niet voor alle. Er zijn er tegenwoordig ook steeds meer die wel het verschil zien. Overigens komen niet alle scheefstand voort uit rijden. Onhandige glijpartijen in het weiland, vastliggen in de box en allerlei andere dingen kunnen ook voor een behoorlijke scheefstand zorgen.

Overigens als ik TS verhaal lees denk ik aan een scheefstand van achter (daardoor springen ze vaak over) die gecompenseert is ergens in de hals. Waardoor het pas naar boven is gekomen op moment dat ze doorreed.