jjs schreef:ga me er ook nog even mee bemoeien. ...
al lezende had ik al de indruk: waarom nou allemaal 'sleuteraars'aan je paard en waarom nou niet aan jou zelf als ruiter 'sleutelen'?
Het zou best kunnen dat het probleem daar gewoon zit.
Bij eenzijdige problemen en achter slecht onderstappen (en dat zie ik op jou filmpjes ook) denk ik altijd direct aan scheefheid.
Rechtrichten dus en misschien zelf mee naar les.
Misschien is Marijke de Jong iets voor je.
Volgens mij kun je kraken en rechtzetten wat je wilt, als je zo door rijdt blijft het symptoombestrijding denk ik.
HEt voordeel van het verhaal hierboven is al (en jammer voor het paard in kwestie) dat dit ook weer illustreert wat scheefstaand bekken kan veroorzaken. En dat doe je toch echt zelf als ruiter in de hand werken.
Maar natuurlijk is een goede da ook nooit weg, maar mijn ervaring is wel dat veel da's amper een scheeflopend paard kunnen herkennen.
Wat rijden betreft, zoek ik als iets niet gaat eerst bij mezelf, dan pas bij mijn paard, helaas in dit geval, had ik eerder naar mijn paard gekeken, was ze eerder geholpen. Heb wekelijks goed priveles, en rechtrichten en basisrijden is het enige wat we doen.
Heeft een veulen gehad, en op een andere stal gestaan, waar de bodem glad was en diversen malen onderuit ging met de achterhand en daardoor de rug verdraaide, ik durfde daar niet eens te galoperen. ik zeg niet dat het daarvan komt maar er zijn in dit geval meerdere oorzaken mogelijk en dan is ze ook nog week in de rug lendenen, dus alles bij elkaar, ik weet het niet, maar ze loopt nu iets beter en ben nog steeds bezig met longeren.