knoflook giftig????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:09

Mijn paard heeft ook knoflook gehad. Maar toen ik er een keer heel vroeg in het voorjaar mee begon (omdat dit de vliegafweer in de zomer zou bevorderen) kreeg ze er spontaan jeuk van. Verder heb ik vernomen dat het slecht is voor de lever.
Ik heb zelfs een tweede fout begaan. Appelazijn!! Ookal geef je de aanbevolen hoeveelheid dan kan je nog de mist in gaan omdat er niet voldoende onderzoek is gedaan naar de bijwerkingen. De voordelen zijn echt duidelijk te merken maar ook de nadelen en die zijn dus niet onderzocht. Bij knoflook en waarschijnlijk ook bij appelazijn zijn de bijwerkingen vaak groter dan de voordelen. Gelukkig is de BIT zo vriendelijk om voor mij uit te zoeken wat de bijwerkingen zijn van appelazijn (net als knoflook een tot 10 product van de paardendrogist). In bit 129 komt er een artikel over de appelazijn.
De knoflook is al behandeld door BIT.

Ik wil bij deze iedereen waarschuwen. Ga eerst op onderzoek uit voor je dingen toevoegd aan het maaltje van je paard. En ga niet op twee adviezen af van mensen die je goed kent. vraag de veearts maar ook de natuurgeneeskundige. Zelfs de veearts weet niet alles omdat er vaak naar dat soort kruidendingen ed geen onderzoek is gedaan. Hij kan dan alleen afgaan op zijn ervaringen.

Ibbel

Re: knoflook giftig????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:59

WiMa schreef:
Oke, ik ga zo naar stal dus ga het effe checken. Weet jij de aanduiding(naam) van de rode en witte bloedcellen? Ik heb namelijk een bloedtest laten doen maar de dierenarts komt volgende week pas terug. De bloedtest heb ik hier liggen maar de assistente van de dierenarts zei dat ik beter even kon wachten tot hij terug is voor duidelijke antwoorden..Maa ik wil ze natuurlijk het liefst nu..

Ik weet niet of hier het antwoord al op gegeven is, maar:

Rode bloedlichaampjes: eythrocyten
Witte bloedlichaampjes: leucocyten
Onderverdeeld in onder andere granulocyten, basofielen, neutrofielen, macrofagen. Bij een bloeddiff. worden deze soorten uitgesplitst; aan de hand van het type witte bloedlichaampjes kan nl soms worden afgeleid wáár ergens een ontsteking zit.
Derde belangrijke element van bloed zijn de thrombocyten, bloedplaatjes. Deze zorgen voor de stolling.

Bloedarmoede wordt afgeleid van een laag Hemoglobinegehalte (onder de 7 mmol/L). Niet van de hoeveelheid ery's.
Zonder ijzer kan een hemoglobinemolecuul niet worden opgebouwd, dat is nl het centrum van het molecuul. Eén Hb molecuul kan 4 zuurstofmoleculen binden.

Overigens is de specifieke vorm van bloedarmoede (Heinz body anemie) die door knoflook wordt veroorzaakt niet altijd te vinden door alleen naar Hb te kijken. Bij Heinz body anemie zijn de bloedcellen zelf nl vervormd, waardoor ze minder zuurstof kunnen binden.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:06

Oke, op het bloedtest staat vermeld: erythrocyten 7.1 en daarachter staat referentiewaarden 6.0-9.0 En achter leucocyten staat 6.1 referentiewaarden 5.0-10.0..Ik neem aan dat de referentiewaarden aangeven hoeveel het moet zijn en het laatste getal een maximum aangeeft..Toch?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:23

Ja, dat klopt. De referentiewaardes zijn de minimum en maximumwaardes van 'normale' paarden.
Wat was z'n Hb? Want dáár gaat het om bij anemie.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:30

En logisch dat de ruitersportwinkel en de paardendrogist e.a. zeggen dat het gezond is voor je paard! Zij willen nl. geld verdienen. Er worden in ruitersportwinkels wel meer dingen verkocht, die niet paardvriendelijk zijn!

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:59

Waar vind ik zijn hb dan?..Het zijn allemaal hele leuke maar moeilijke woorden die mij helemaal niets zeggen..

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:01

Nog ff..Is dat hemoglobine? Dat is nml het enige wat ik kan vinden wat begint met een H(emoglo) B(ine)..

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:19

Jetta schreef:
En logisch dat de ruitersportwinkel en de paardendrogist e.a. zeggen dat het gezond is voor je paard! Zij willen nl. geld verdienen. Er worden in ruitersportwinkels wel meer dingen verkocht, die niet paardvriendelijk zijn!

uhh niet alle ruitersport zaken over 1 kam scheren graag

ik had hier ook knoflook olie die mocht alleen in super kleine hoeveelheid worden gegeven daar ik door kreeg dat mensen het niet afmeette maar zo op de gok op het voer gooide ben ik met de verkoop gestopt

daarbij raadde ik een ieder aan die het tegen vliegen gebruikte om het in een
oude spuit te doen (injectie spuit zo'n ding dus) en een paar druppels op de staart en manen te doen

werkt veel beter erger nog zomers doe ik dat ook bij mijn vuil bak bv , geen vlieg die daar in de buurt wil komen
hele dorp had lkast van vliegen en maden en wij niet

wel opletten dat het NIET op de huid komt het kan namelijk bijten

mijn schimmel had altijd mega veel last van vliegen en muggen
niks hielp , geloof me echt ALLES uitgeprobeerd , dit werkte wel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:07

WiMa schreef:
Nog ff..Is dat hemoglobine? Dat is nml het enige wat ik kan vinden wat begint met een H(emoglo) B(ine)..

Hb is hemoglobine.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:30

Hoi Ibbel, de waardes van zijn hemoglobine is 6,9 en het minimum is 6.2 en het maximum is 9.0..Aan de lage kant, vind ik..Wat kan ik geven om dit wat beter te krijgen?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:44

Is inderdaad aan de lage kant. Ik zou Sectolin ferro geven. Is poeder voor over het voer, niet al te duur, en makkelijk te doseren. Ik bestel het altijd bij agradi, maar sommige ruitersportzzaken verkopen het ook.

Laat na een maand nog eens het Hb bepalen, en kijk of het omhoog is gegaan. Te veel ijzer is nl ook niet goed, dus je moet het ook niet maandenlang gaan geven. Als het Hb na een maand Sectolin ferro nog niet omhoog is, zou je kunnen denken aan óf overtraining, óf wormen óf maagzweren.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:41

Nou heb ik het mest onderzoek inderdaad terug gekregen, donderdag, meen ik, en hij heeft inderdaad wormen: Trichostrongyliden..Ik heb hem ontwormd maar ik snap niet hoe hij eraan komt, want ik ontworm toch volgens het schema..Over 6 weken moet ik hem weer ontwormen. Dan doe ik dat met Equi max..Weet jij wat voor wormen dit zijn?