Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopy19

Re: Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:46

zei heeft een deken op ja, omdat ze het koud heeft, ze loopt niet voor niks langs te draad te ijberen om hgaar warm te lopen. TOen ikd e deken op ahd gedaan, was het goed, en gign ze weer grazen, en dat nu al 2x over, dus dat zegt wel genoeg lijkt me zo. en afgelopen 2 nachten was het erg koud buiten snachts dus had ze een dikke deken op die ik smorgens weer afhaalde en dan de regendeken op gedaan had. (ongevoerd). En een teddybeervacht is niet zo snel droog te krijgen, is algemeen bekend. En aangezien ik wedstrijden rijd, is hget toch beter haar te scheren als de haren echt te lang worden, dan wordt ze tenminste niet ziek als ze onder dekens staat dan is ze droog. Maar haar nat en bezweet op weide zetten omdat ze door haar vacht niet droog te krijgen is daar wordt ze ziek van!!! Kijk maar eens op hengstenstallen/africhtingsstallen/spring-dressuur stallen e.d hoe ze daar metd e paarden doen, net als ik hier beschrijf hoor... Niets mis mee. En mijn paard krijgt helemala niets tekort, eht is ene gruwelijk verwende knuffelkont! ze krijgt alles wat ze nodig heeft!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:53

Ik zie ook geen kwaad in een dekentje hoor.. moet kunnen!

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:56

daarom, is alleen maar beter voor het paard, dan hoeft ie niet alle energie te steken in het warmhouden. En ik heb nog nooit een paard gehad dat het niet fijn vond onder een deken... En het is toch wel duidelijk dat mijn paard het koud heeft, als ze langs de draad zichzelf warm zit te lopen...! Toen ik de deken opgedaan had, was het goed, en ging ze weer eten. En nu heeft ze aan een weide vol gras en na het rijden 1/4 schep brokjes meer dan genoeg, ze ziet er goed uit, glimt mooi, heeft appeltjes, is opgewekt...

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:58

ze stata nu trouwens in de wei waar z enaar binnen en naar buiten kan, maar ik denk dat ze de wei te klein vind, ze kan er niet een sprintje trekken of heen en weer rennen, het is niet zo groot hoor. Maar ze kan naar binnen en naar buiten maar ze vind er nisk aan, dus heb ik haar maar weer in de andere wei gezet en daar was het weer goed. Volgende week krijg ik mijn weefrek binnen, ik ga het toch maar eens provberen op advies van de dierenarts!

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:10

hoi,
Ik heb ook dezelfde problemen met mijn paard gehad zoals jij hier beschrijft mijn paard weefte extreem tot ze droop van het zweet dekens op stal kon bijna niet, want ze zweette binnen 30 minuten onwijs veel. s'ochtends droop het eronder weg.

Een weefrek werkte niet daar ging ze achter staan weven. hooi had ze ook in overvloed en ze gin om 6 uur s'ochtend naar buiten en pas om 9 uur s'avonds naar binnen. Ze heeft een grote buitenstal met een luik en speelappels een spiegel en zat speelgoed. En toch bleef ze het doen.

Mijn paard is ook een koukleum, maar heb haar toen een jaar buiten laten staan en alleen met extreem weer naar binnen gewoon een hoop dekens op en het haar maar even voor lief nemen. Nu bijna anderhalf jaar later weeft ze bijna helemaal niet meer op stal.

Ik denk dat jij ook met rijden een vrij actief paard hebt of niet? dat het best een beetje een druktmaker is. Mijn paard was gewoon het eerste jaar bij mij niet op haar gemak de dierenarts zij dat ook, zulke paarden moeten lang wennen.

Nu ze merkt dat de stal niet erg is en ik haar niet opsluit 24 per dag (zoals de vorige eigenaar) vindt ze het steeds lekkerder om op stal te staan. Je meot gewoon geduld hebben en leuke dingen met haar in de stal gaan doen lekker poetsen en voeren etc.

Mijn paard weeft nu dus bijna nooit meer zoek een maatje voor in de wei het kan ook een geit zijn! of iemand die bij jou in de wei wil staan etc. Als je maar het geduld hebt met zo'n paard lukt het wel

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:15

overgda staan er 2 pony;'s bij haar in de wei, maar die worden ana het eind van de middag weer binnegehaald..
Ze doet er ook niet veel op uit, ze staat helemaal achterin de wei, of ze staat voor de draad te miepen dat ze eruit wil ik merk dus niet dat ze dat gezelschap nodig heeft. Met rijden is het geen dooie pier inderdaad, ze kan wel pittig uit de hoek komen, vooral als er een hindernis in de bak staat, dan wil mevrouw springen (oma=19 jaar haha maar nog steeds niet verleerd!) en als je haar niet haar zin geeft dan gaat ze een paar rondjes vervelend klieren maar daarna is het wel weer goed dan weet ze dat het niet mag.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:22

uhu ik heb ook zo'n paard alleen dan dus wat jonger. Ik denk toch dat je haar eerst een jaartje moet buiten laten, want je hebt haar nog niet heel lange he? Bij mijn paard heeft de lange ''wenperiode'' wel geholpen. ze weft bijna niet meer. en vooral als ze het wel doet op stal geen aandacht aan schenken ze doen het juist om aandacht te trekken. Ik weet niet of je haar ook op ijzers hebt staan dat heb en had ik wel om het verkeerd slijten van de hoeven tegen te gaan. Je kunt ook van die zachte rubber matten in je stal leggen.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:01

ik heb rubber in de stal gelegd ja. Ijzers is niet nodig, ze heeft wel iets brokkelhoeven maar dat vijlen we elke keer bij, dat heeft de hoefsmid ons zo aangeraden, omdat ze anders elke week of 2 door de hoefsmid moet gevijld worden en het gaat maar om een mm ofzo. en dan blijft het netjes.
Ook hoeft ze maar eens in de 2 maand naar de hoefsmid ongeveer, haar hoeven groeien echt haast niet. Is ook volgens de vorige eigenaar al haar hele leven zo geweest. Mischien dat ze daarom ook last heeft van gevoelige hoefzolen, maar daar heb ik spul voor wat na het bekappen er op moet en na 2 dagen herhalen als het nog gevoelig is, en dan is het goed, en dan heeft ze er ook geen last van. Werkt net als zo'n leren zooltje tussen ijzer en hoef... Ik denk dat het is wat mencis zegt, dat ze gewoon moet wennen, want dat was de eerste dagen op stal ook net zo. En dat vertelde mij de eigenaar ook, (ze is heel haar leven van de zelfde eigenaar geweest vanaf dat ze 6 maand oud was... is nu 19...) maar ik heb het geprobeerd om haar geen aandacht te geven aan het weven toen ze laatst even op stal stond maar dat lukt me niet, ik heb haar maar weer naar buiten gedaan, want ik denk ook nog aan haar benen en ze zweettte helemaal. Ik heb allemaal speelgoed in de stal voor haar gedaan, maar dat vindt ze niks aan...

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:55

Mijn paard weeft niet...
maar staat niet graag op stal,
wel wil ze vaak in en uit lopen... en af en toe eens beschutting zoeken tegen de regen.

We hebben het zo voorzien nu,
dat ze een nachtstal heeft: lekker warm met schafelingen en voldoende hooi
en een dagstal: die overdag steeds open staat,
waar ze in en uit kan lopen.
Ze heeft dus overdag een grote weide ter beschikking, een dagstal
EN een brug (die mijn vader heeft aangelegd om van de ene weide,
over de beek - naar de andere weide te lopen. ERG stevig EN breed,
er kan haast een kraan over rijden.)

Wat een mens toch allemaal niet doet om z'n paardje gelukkig te stemmen!

Mijn vorig paard stond dag en nacht 24u op wei, zonder deken
(enkel na het rijden stond ze met deken op stal, tegen de afkoeling),
ze had een lekker dikke wintervacht
en absoluut geen moeite met de kou...
paarden zijn van nature 'buitendieren', en passen zich gemakkelijk aan.
Ze stond liever buiten in de vrieskou rond te kijken
dan binnen in haar stal (permanente toegang).

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:25

als ik het zo hoor wil jij gewoon dat het paard geen winter vacht krijgt zodat jij wat beter kan rijden wedstrijden enzz .. je kan ook gewoon een halve les meedoen en dan lekker lang uitstappen heelveel paarden vinden dat prettig en dan masseren met stro
of je doet geen wedstrijden en gewoon lekker rijden op haar tempo en dan van het voorjaar weer opnieuw beginnen .
santos staat in een uitloop stal vind het heerlijk
kan naar buiten waarneer hij wil en als hij denkt word koud ik ga naar binnen paarden weten vaak zelf wat goed voor hun zelf niet gewoon luisteren naar je paard ga lekker een midagje naar je paard kijken in het weiland en kijken waar ze het prettig bij voelt !
verkopen is geen optie dan moet ze weer naar een andere stal en dan is het waarschijnlijk erger een paard is geen kou kleum er kunnen wel een paar tussen zitten paarden staan in het wild buiten en daar voelen zog daar erg prettig bij een weefrek vindt ik zelf geen optie maarja ieder eigen mening
het kan zijn dat dit al over is heb niet verder gelezen waren allemaal zelfde berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:07

als jij de kans hebt om je paard dag en nacht op de wei te zetten.. zou ik dat gewoon doen! Als je je paard een goede winterdeken op doet (desnoods met hals) zal de wintervacht best wel meevallen. Trouwens, met een kreupel paard kun je ook geen wedstrijden rijden.

Ik heb ook een wever, ik weet niet hoe lang jij je paardje hebt? maar vaak ga je op den duur wel zien wat voor jouw paard werkt. Mijn pony kan er bijvoorbeeld slecht tegen om in een stal te staan waar de hele dag paarden en mensen voorbij lopen, waarbij ze continu een aai over haar neus krijgt etc. Ik heb haar een paar keer van box gewisseld, in 1 stal is het een periode heel goed gegaan, daar stond ze helemaal achterin in een rustige ruime stal naast een paard waar ze erg goed mee overweg kon. Je moet eigenlijk gewoon wat proberen.. soms is het ook even wennen.
Als ik de kans had gehad hier in de omgeving had ik een stal gezocht waar ze dag en nacht op het weiland kon staan, maar helaas is dat er gewoonweg niet in deze omgeving. Ik heb nu een uitloopstal voor haar, en ben daar al super blij mee! Het gaat erg goed op dit moment.