Spiervermindering en vermoeidheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Spiervermindering en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:02

Arnoud schreef:
Geluukig dat het nu beter gaat. Misschien kom je nooit achter de precieze oorzaak, maar dat kan soms ook simpeler zijn dan we met z'n allen denken. Voor het zelfde geld was het een matige spierverzuring in combinatie met een burnout (ik verzin ook maar wat) Wat me aan deze topic trouwens erg aanspreekt is de grote betrokkenheid van iedereen en dat niemand afbreuk doet aan een ander. Mag wel een sgezegd worden vind ik.

In elk geval blij te horen dat je paard vooruitgang boekt.

Haha, je haalt me de woorden uit de mond. Het komt niet vaak voor dat een topic zo netjes blijft

Ik was erg erg blij met alle tips, en heb er ook zeker wat aan gehad.

Bovendien ken ik nu weer een aantal ziektebeelden erbij, waarvan ik het bestaan niet eens wist. Ook weer handig. Ik hoop dat ik ze nooit tegenkom hoor!

Wat de leeftijd van mijn paard betreft, het is een Arabier van 15 jaar. Dat lijkt nog niet zo oud, maar het is een ex-renpaard, en die zijn soms al met 16 versleten heb ik me laten vertellen. Ik had bij hem trouwens niet het idee dat het een soort mentale burnout was. Ik heb dat zeker wel overwogen, want ik rij behoorlijk regelmatig, ik kon me best voorstellen dat hij er gewoon effe geen zin meer in had. Vandaar dat ik hem een weekje totale rust wou gunnen, maar daar was hij het dus echt niet mee eens. Stond de hele tijd naar ons te hinniken, beetje verbaasd, zo van "hee, je vergeet mij?". Ben een paar keer naar hem toegewandeld om hem te aaien, maar het was overduidelijk, hij wou best graag mee uit de wei. De keren daarna heb ik hem dus wel meegenomen, de boodschap was wel duidelijk, hij wil best graag iets doen, maar het moest rustig zijn, qua energie lukte het gewoon even niet.

Ik merkte het het eerst aan dat hij bij het dressuren wat moeilijker aan de teugel ging, hij had niet zoveel kracht als anders. Later bleek hij steeds meer moeite te hebben bij het achteruit lopen, alsof hij z'n benen gewoon niet meer in beweging kon krijgen. En weer wat later (toen had ik al een bloedonderzoek laten doen hoor) werd draven en galopperen steeds moeilijk. Echt vermoeid kwam het over, krachteloos. Maar niet ongecoordineerd, dat zeker niet.

Ik hoop wel dat dat allemaal weer goed komt!!!

Ik zal zeker de vooruitgang hier nog even neerzetten. Over 2 weken laat ik nog een bloedonderzoek doen, en dan maar hopen dat de waardes weer normaal zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:16

Ow.... een Arabier...een ex-renpaard.... Ik denk dat dat een hoop verklaard. Aangezien "mijn" dierenarts zei dat met name dravers, renpaarden en "bloederige" rijpaarden er extra gevoelig voor zijn...
Dat is dus op jouw paard van toepassing....

Succes met hem!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:47

polly2 schreef:

Het klinkt wel goed inderdaad. Zit me toch af te vragen of dat paard dan b.v. geen jodiumgebrek had en dat door alg te voeren daarom de verschijnselen zo goed verbeterden. Als de schildklieractiviteit te laag is, gaat inderdaad het energieniveau (en ook de bespiering) en activiteit van het paard in 't geheel omlaag. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Bedankt voor de tip in elk geval, ik zal hem in elk geval de alg geven die ik nog thuis heb, die had ik een tijdje gebruikt maar was ik inmiddels mee gestopt.
[/quote]

Jodiumgebrek kwam niet uit de bloedtest...dus dat was het niet. Het enie dat er uit kwam was het neit goed kwijtraken van afvalstoffen uit de spieren, waardoor spierverzuring, waardoor spierafbraak...

Wat er nou exact in dat Myoplast zit zul je wel nooit achter komen.... maar goed...bij mij heeft het grandioos geholpen!
[/quote]

Alg geven vind ik best een goed idee hoor. Ben er vandaag mee begonnen, met wat ik nog had (Ijslands zeewier).

Was bij jouw paard helemaal niet duidelijk hoe het kwam? Misschien door teveel eiwitten voeren, had je flink getraind ... zoiets? Hoeveel voer kreeg hij? Bij mijn paard kan het eigenlijk nauwelijks door de hoeveelheid krachtvoer komen, want ik ben niet zo gek op veel brok voeren, daar krijgt hij dus maar weinig van, en daarnaast nog een deel eiwitarme muesli. Van teveel eiwit wordt hij sowieso ook veel te heet, dus daar waak ik wel voor.

Het gaat echt alweer een stuk beter met hem! Ik moest even wennen aan de behandeling van een holistische dierenarts, maar ben er nu wel erg tevreden over moet ik zeggen. Het lijkt me sterk dat na een wisseling van kuil naar hooi, hij al binnen 2 dagen opknapt (hij at bovendien bijna geen hooi meer), dus het zal wel aan de behandeling gelegen hebben.

Vandaag kwam hij in galop alweer naar me toe gespeerd, en was echt actief. Maar daarna zie je hem wel inkakken, en toen ik wegging stond hij alweer helemaal te dutten.

Ik laat hem maar even, het voelt alweer een stuk beter aan, en ik hoop dat over 2 weken ook uit het bloed zal blijken dat het de goeie kant opgaat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:07

Wat voer je nog meer (mais, granen, knoflook supplement) zat te denken aan micotoxines ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:50

Mist schreef:
Wat voer je nog meer (mais, granen, knoflook supplement) zat te denken aan micotoxines ?

Hij kreeg kuil, net als de andere paarden. Volgens mij kuil van heel goede kwaliteit (zonder jacobskruiskruid), toch heb ik het maar meteen door hooi vervangen zodra ik in de gaten had dat het echt ergens niet goed ging.

Verder kreeg hij een multivitaminensupplement, dat heb ik toen ook meteen gestopt voor het geval DAT (je weet maar nooit). En hij kreeg Chi-muesli van Laarakkers. Eerst heb ik dat ook laten stoppen, hij heeft toen een tijdje alleen kuil gekregen. Dat gaf helemaal geen verbetering, toen kreeg ik het idee dat het de kuil zelf wel eens zou kunnen zijn (ook omdat hij het steeds slechter ging eten), dus heb ik het omgedraaid, de kuil voor hooi vervangen en de Chi weer wel laten geven. Bix kreeg hj al een tijdje niet meer.

Nu voer ik hem naast de Chi wat pure haver bij en een beetje maismeel, sinds 1 week of zo. Daarnaast dus alleen hooi. Met het multi-supplement ben ik nog niet weer begonnen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:14

Hoi,

ik heb een paard met dezelfde verschijnselen gehad.
Was/is een 3 jarige ruin.

Ik had hem net een week of 6 en had hem rustig aan zadelmak gemaakt. 3 x per week 15 minuten werk.
Het was een beer van een paard

Na een week of 8 begon hij erg traag te worden, was minder voor het been en werdt zelfs onregelmatig. Geen verdikkingen aan de benen.
Als ik hem los liet in de wei, ging hij niet kletteren zoals elk ander jong paard graag deed, maar bleef hij staan met zijn hoofd laag.

Hij glom nog steeds als een spiegel, maar ging ook veel struikelen en ging nog wel eens onderuit als hij galoppeerde (los)
Ook zijn spieren vielen helemaal weg, zijn hals werd recht ( kap verdween) zijn bilspieren waren verdwenen en er zat geen grammetje vet meer op. Buikerig, ja dat nog wel, echt mager ook niet.

Hij had dus coördinatiestoornissen en totaal geen energie meer.
Stond toen al op 5 kg kracthvoer en veel voordroog ( kuil)

Ik heb de DA maar gevraagd om een bloedtest.
Vond hij onzin, paard was gewoon kreupel zij hij !!!!
Ik zei dat dat het gevolg was en niet de oorzaak, lekker eigenwijs dus, maar zeer overtuigt, ik ken mijn paard het beste.

Dus bloedtest.
De enige uitslag die ik kreeg was dat zijn glucosegehalte VER beneden de waarde lag. Geen energie dus en daarom afbraak vd spieren.
spierslapte en daardoor struikelen.
Hij zou hem wel een paar keer inspuiten met een middel ( biologisch/homeopatisch)om zijn organen weer op gang te krijgen en ik moest er maar 2 kg haver bij geven.

Dit voelde dus niet goed. Een 3 jarige die overdag in de wei staat, niet meer gereden wordt, 7 kg krachtvoer geven slaat nergens op.

Ik heb dus ook bij een Holistisch arts terecht gekomen. Eva ( Laarakker)

Daar hebben ze hem doorgemeten, ik dacht nl als iemand het moet weten zijn zij het.
Al zijn waardes waren bijna onmogelijk, ze stonden versteld. Auto imuunsysteem stond ook op de kop.
Ik kon hem voeren wat ik wilde maar de organen werkten maar voor 15-20% en namen dus te weinig voedingsstoffen op.

Je kon er dus medicamenten instoppen wat je wilde, maar het werd toch niet opgenomen.

Dus heeft Eric L. een medicijn gemaakt van zijn eigen bloed zodat het lichaam het zou herkennen en dus zou opnemen.
Dit samen met nog wat kruiden en een reinigingskuur.
Ook mijn paard moest op de Qi.

Na 4 weken was hij er weer, hij kreeg weer energie, zijn spieren vulden zich weer en hij werd ook sterker. kreupelheid was weg en struikelen deed hij ook niet meer.

Bij de nacontrole herkenden ze hem niet meer, zoveel kracht als dat paard uitstraalde.

Ik heb hem weer opgepakt, een maandje gereden ( was helemaal top) en terug in de wei gezet. va Juli staat hij nu overdag in de wei en eind November pak ik hem weer op.
En het is nu echt een beul van een paard geworden.

Ben veranderd van voer een maand geleden. Van de Qi en Pavo af en hij krijgt nu Havens brok en reform Kruiden Muesli, ik kan hem nu veel minder voeren. hij krijgt nu 3 kg totaal.
Sinds dien is hij nog beter geworden.

Wil je foto's zien van voor en na behandeling, pb mij dan even met je mailadres.

Tjonge, lang verhaal..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:33

Kiana, zeer interessant wat je verteld. Ben dus benieuwd wat de oorzaak dan is geweest. Dit kan toch niet zomaar ontstaan? Of zou het door de stress zijn gekomen omdat hij nog zo jong was en in een keer zijn leven zo drastisch veranderde? Algehele malaise, dat komt nl ook wel bij mensen voor.

Die DA die je had, das toch een lummel? Die hoeft niet meer te komen. Ben altijd weer versteld als ik zulke akties lees. Ken er ook zo een hoor? Niet te filmen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:14

russel schreef:
Kiana, zeer interessant wat je verteld. Ben dus benieuwd wat de oorzaak dan is geweest. Dit kan toch niet zomaar ontstaan? Of zou het door de stress zijn gekomen omdat hij nog zo jong was en in een keer zijn leven zo drastisch veranderde? Algehele malaise, dat komt nl ook wel bij mensen voor.

Die DA die je had, das toch een lummel? Die hoeft niet meer te komen. Ben altijd weer versteld als ik zulke akties lees. Ken er ook zo een hoor? Niet te filmen.

De oorzaak, ja daar ben ik ook benieuwd naar, tot heden heeft niemand mij dat kunnen vertellen.
Paard had het al bij aankoop, bleek achteraf, tja en bij een klinische en röntg. keuring komt dit er niet uit.

Ik vond hem wel wat jeugdig toen ik hem kocht, maar wat wil je met een 3 jarige ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:20

even een aanvullende vraag:

hoeveel drinkt jouw diertje op een dag?

dieren die te weinig drinken krijgen namelijk ook dit soort verschijnselen.

te weinig vocht zorgt er tevens voor dat afvalstoffen niet voldoende worden afgevoerd wat dan die spierafbraak weer tot gevolg kan hebben.

heb je al urine laten nakijken en de functie van de nieren laten testen?
( misschien heb je t wel ergens neergezet, maar heb t niet gelezen geloof ik..)

verder nog;
calcium was verhoogd zei je, wel heel typisch dat je diertje dan graag brandnetel eet, want brandnetel bevat namelijk veel calcium en zorgt er ook voor dat binnen het lichaam de calciumafgifte goed geregeld word.... goed van hem dus!

dat je zeewier bijvoert is ook supergoed!!! bevat namelijk ook mineralen die de schildklier tot betere functie aanzetten.

een schildklier stoornis hoeft helemaal niet van jodium gebrek of teveel te komen, in de meeste gevallen gebeurt dit door een virus!
( heb zelf een te snelle schildklier gehad, vandaar dat ik dat weet..)

anyway.....mooi te lezen dat t allemaal al wat beter gaat!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 20:22

kiana schreef:
Hoi,
Na een week of 8 begon hij erg traag te worden, was minder voor het been en werdt zelfs onregelmatig. Geen verdikkingen aan de benen.
Als ik hem los liet in de wei, ging hij niet kletteren zoals elk ander jong paard graag deed, maar bleef hij staan met zijn hoofd laag.

Hij glom nog steeds als een spiegel, maar ging ook veel struikelen en ging nog wel eens onderuit als hij galoppeerde (los)
Ook zijn spieren vielen helemaal weg, zijn hals werd recht ( kap verdween) zijn bilspieren waren verdwenen en er zat geen grammetje vet meer op. Buikerig, ja dat nog wel, echt mager ook niet.

Hij had dus coördinatiestoornissen en totaal geen energie meer.
Stond toen al op 5 kg kracthvoer en veel voordroog ( kuil)

Ik heb de DA maar gevraagd om een bloedtest.
Vond hij onzin, paard was gewoon kreupel zij hij !!!!
Ik zei dat dat het gevolg was en niet de oorzaak, lekker eigenwijs dus, maar zeer overtuigt, ik ken mijn paard het beste.

Dus bloedtest.
De enige uitslag die ik kreeg was dat zijn glucosegehalte VER beneden de waarde lag. Geen energie dus en daarom afbraak vd spieren.
spierslapte en daardoor struikelen.
Hij zou hem wel een paar keer inspuiten met een middel ( biologisch/homeopatisch)om zijn organen weer op gang te krijgen en ik moest er maar 2 kg haver bij geven.

Dit voelde dus niet goed. Een 3 jarige die overdag in de wei staat, niet meer gereden wordt, 7 kg krachtvoer geven slaat nergens op.

Ik heb dus ook bij een Holistisch arts terecht gekomen. Eva ( Laarakker)

Daar hebben ze hem doorgemeten, ik dacht nl als iemand het moet weten zijn zij het.
Al zijn waardes waren bijna onmogelijk, ze stonden versteld. Auto imuunsysteem stond ook op de kop.
Ik kon hem voeren wat ik wilde maar de organen werkten maar voor 15-20% en namen dus te weinig voedingsstoffen op.

Je kon er dus medicamenten instoppen wat je wilde, maar het werd toch niet opgenomen.

Dus heeft Eric L. een medicijn gemaakt van zijn eigen bloed zodat het lichaam het zou herkennen en dus zou opnemen.
Dit samen met nog wat kruiden en een reinigingskuur.
Ook mijn paard moest op de Qi.

Na 4 weken was hij er weer, hij kreeg weer energie, zijn spieren vulden zich weer en hij werd ook sterker. kreupelheid was weg en struikelen deed hij ook niet meer.

Bij de nacontrole herkenden ze hem niet meer, zoveel kracht als dat paard uitstraalde.

Ik heb hem weer opgepakt, een maandje gereden ( was helemaal top) en terug in de wei gezet. va Juli staat hij nu overdag in de wei en eind November pak ik hem weer op.
En het is nu echt een beul van een paard geworden.

Ben veranderd van voer een maand geleden. Van de Qi en Pavo af en hij krijgt nu Havens brok en reform Kruiden Muesli, ik kan hem nu veel minder voeren. hij krijgt nu 3 kg totaal.
Sinds dien is hij nog beter geworden.

Wil je foto's zien van voor en na behandeling, pb mij dan even met je mailadres.

Tjonge, lang verhaal..........

Interessant verhaal. Bedankt dat je dat verteld hebt.
Mijn paard had eigenlijk niet dat hij zo krachteloos was dat hij onderuit ging, maar veel scheelde het niet. Hij liep verder echt wel gecoordineerd, maar het leek soms alsof hij te moe was om z'n benen goed op te beuren. Het lijkt inderdaad wel een beetje op elkaar.

Dat van die organen kan ik me niet zo heel veel bij voorstellen, was het dan nu echt een auto-immuunziekte of niet? Je zei "zijn auto-immuunsysteem stond op z'n kop". Bedoelde je niet gewoon z'n immuunsysteem? Ik heb zelf de uitslag van de auto-immuuntest nog steeds niet binnen! Wat Laarakkers deed, dat heb ik weleens vaker gehoord, en daar kan ik me zeker wel wat bij voorstellen. Wij hebben zelf dus eerst maar "gewone" homeopathie geprobeerd en dat sloeg gelukkig meteen wel aan (zo zag het er wel uit tenminste), dus zijn we gewoon op die weg door gegaan, in combinatie met kruiden dan.

Ik wil die foto's best graag even zien. Hoeveel tijd zat er dan tussen de foto's? Ik zal je even PB-en

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 20:29

ellepel schreef:
even een aanvullende vraag:

hoeveel drinkt jouw diertje op een dag?

dieren die te weinig drinken krijgen namelijk ook dit soort verschijnselen.

te weinig vocht zorgt er tevens voor dat afvalstoffen niet voldoende worden afgevoerd wat dan die spierafbraak weer tot gevolg kan hebben.

heb je al urine laten nakijken en de functie van de nieren laten testen?
( misschien heb je t wel ergens neergezet, maar heb t niet gelezen geloof ik..)

verder nog;
calcium was verhoogd zei je, wel heel typisch dat je diertje dan graag brandnetel eet, want brandnetel bevat namelijk veel calcium en zorgt er ook voor dat binnen het lichaam de calciumafgifte goed geregeld word.... goed van hem dus!

dat je zeewier bijvoert is ook supergoed!!! bevat namelijk ook mineralen die de schildklier tot betere functie aanzetten.

een schildklier stoornis hoeft helemaal niet van jodium gebrek of teveel te komen, in de meeste gevallen gebeurt dit door een virus!
( heb zelf een te snelle schildklier gehad, vandaar dat ik dat weet..)

anyway.....mooi te lezen dat t allemaal al wat beter gaat!

Drinken. tSja, het is een matige drinker eigenlijk. De nierfunctie was eerst misschien ook niet optimaal, bleek uit het eerste bloedonderzoek. Toen heb ik hem op Berberis gezet, en bij het tweede bloedonderzoek was het ureum normaal maar de rest nog steeds afwijkend. Hij krijgt nu o.a. Solidago en af en toe als ondersteuning nog Berberis voor z'n nieren. De laatste tijd drinkt hij duidelijk MEER. Dat valt me echt wel op. Ik probeer hem wel eens te verleiden tot een emmertje extra, en tegenwoordig drinkt hij dus echt meer.

Urine opvangen kun je vergeten bij mijn paard . Daar is hij te preuts voor.

Ik had zelf het idee dat het calcium in het bloed calcium zou moeten zijn dat vrijkwam uit de spieren. Dat is geen beste situatie omdat dat neer kan slaan in de rest van het lichaam (o.a. nieren). Brandnetel leek mij dan het beste (heb ik wel even nagevraagd en advies in gekregen), heb wel even overwogen hem op calcium+D te zetten maar dat durfde ik niet zo goed aan. Brandnetel is ook goed voor de nieren, leek me dus niet zo slecht. Ik HOOP dus heel erg dat de volgende keer zal blijken dat de calciumwaarde weer ok is.

Dat van dat virus, ja, nu je het zegt heb ik dat weleens gehoord. Maar het bloedbeeld wees eigenlijk niet op een virus en hij heeft ook nooit koorts gehad of slecht ruikende ontlasting.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:30

Even een update.
Het lijkt toch ECHT door de kuil te komen. Omdat het hooi op was hebben we voorzichtig toch weer de paardenkuil (goede kwaliteit, droog en fris ruikend) geprobeerd. Na 2 dagen kreeg hij een lichte koliek. Ik kon het bijna niet geloven dat het DAAR van kwam. Na 4 dagen stond hij weer opnieuw met z'n hoofd omlaag te hijgen.

We hebben hem toen natuurlijk meteen weer van de kuil afgehaald en omdat ik nu een beter idee had waar het aan lag heb ik hem een kuurtje laten doen om te reinigen, tegen toxines zeg maar. Enhij kreeg natuurlijk weer hooi. Toen knapte hij eigenlijk zienderogen op.

Voor ons wijst nu toch wel alles inde richting van het kuil. Ik ben benieuwd wat er uit het volgende bloedonderzoek gaat komen (is over 2 weken). Hij spettert nu weer als vanouds door de bak en heeft z'n oude energie blijkbaar weer helemaal terug. Moet alleen nog weer een beetje in conditie komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:41

Sja, ik heb wel vaker gehoord dat kuilgras ronduit giftig voor paarden is. Snap dan ook niet dat het zo veelvuldig wordt gebruikt.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:13

Jee als dat het nu zou zijn zou het super zijn kun je er tenminste rekening mee houden en gewoon nooit meer kuil geven. Fijn te horen dat zijn energie weer terug is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:18

russel schreef:
Sja, ik heb wel vaker gehoord dat kuilgras ronduit giftig voor paarden is. Snap dan ook niet dat het zo veelvuldig wordt gebruikt.

Ja, ik ben er zelf ook niet zo heel gek op. Zure of vette kuil geef ik sowieso niet. Maar op onze stal hebben ze heel goede, frisse kuil, mooi droog en niet zuur.

In het begin heb ik zelf hooi gehaald, en daarna heb ik ze er langzaam aan gewend om te kijken hoe het ging. Dat leek dus eigenlijk ok. Het is met Torop toen heel , heel langzaam minder geworden. Eerst gewoon wat rustiger, toen ronduit lui (terwijl het een racer is), en uiteindelijk hijgerig, sloom en hangerig. Maar daar ging dus heel veel tijd, echt maaaaanden overheen. Heb ook een hele tijd gedacht dat hij wat kalmer werd omdat hij wat ouder wordt.

Mijn andere paard eet met smaak kuil en heeft ogenschijnlijk nergens maar dan ook nergens last van. Bulten energie juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:48

Het schijnt iets met de fermentatie van de eiwitten te zijn. Of je dat kunt zien of ruiken weet ik niet. Zo op het oog heb je lekker ruikende kuil, kruidig, maar wat er precies in dat gras gebeurd is, weet je dan weer niet. Maar gelukkig gaat het nu goed met je horse, en houden zo.

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 20:10

Yep
En dat is het belangrijkste

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 08:21

Een hele tijd leek hij helemaal ok te zijn, maar helaas is het nu weer niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:16

Wat jammer, heb je enig idee wat de oorzaak ervan is? Is weer precies hetzelfde?

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:32

Qua spierwaardes wel, het CK is echt hoog (1450 ipv 200, eerder was het ca. 600), het LDH is ook te hoog. Een of andere spierafbraak/ spierverzuring dus, maar waardoor???

Zijn hoeven beginnen ook rare verschijnselen te vertonen, vlekken en loslatende plekken in de zool. Maar hij kreupelt absoluut niet.

Wat anders is dan toen hij het in de zomer had: hij oogt heel normaal, heel kwiek en je zou hem zelfs actief kunnen noemen. Ik snap er dus even helemaal niks van waarom dat bloed dan wel zo slecht is, ik heb een second opinion gevraagd en ze zullen wel uitgebreider bloedonderzoek gaan doen.

Zelf ben ik bang dat het een hormonaal iets zal blijken te zijn: cushing (bijnier), schildklier- of bijschildklier probleem. Moet eerst mening van DA afwachten helaas.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:32

Zelf ben ik bang dat het een hormonaal iets zal blijken te zijn: cushing (bijnier), schildklier- of bijschildklier probleem. Moet eerst mening van DA afwachten helaas.[/quote]

Bij problemen met de bijschildklier is calciumgehalte in het bloed ook verhoogd.( Welliswaar ervaring van een mens - met verhoogd Calciumgehalte het uitte zich bij haar in gewrichtsklachten spierpijn/bandenpijn , nierstenen en galstenen) Aanleiding van onderzoek was een routine bloedonderzoek waarbij een gigantisch verhoogd calciumgehalte door de oplettende huisarts gezien is.Na uitleg bleek dat al haar klachten voortkomen uit een verhoogd calciumgehalte.
Mijn moeder haar bijschildklieren zijn verwijderd en het calciumgehalte is gedaald.
Het is mijn gewoonte niet om op een paardentopic m n moeder te bespreken, maar wellicht info wat handig is om te weten. Veel succes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:49

ZoekStalling schreef:
Hoi,

Heeft iemand hier toevallig ervaring met een paard dat geleidelijk aan vermoeid is geraakt en waarvan de spieren zichtbaar verminderen?

Dit paard is altijd heel energiek geweest (extreem energiek), maar nu oogt hij moe, lusteloos en heeft blijkbaar zelfs te weinig energie om een aantal rondjes te galopperen.

Training, voeding, tanden en dergelijk is allemaal wel in orde. Bloed is een aantal keren onderzocht en daar kwam een middelmatige spierverzuring uit, is eigenlijk te weinig om zulke symptomen te kunnen produceren. Miineralen in orde. Verder is er helemaal niets aan te zien, geen onzekere gang, niet trillen of zo. Maar zijn spieren zijn dus over de laatste weken vlakker en minder geworden, je kunt het echt zien. Dat kan niet aan minder trainen liggen, het is in elk geval tegenstrijdig, want uit het bloed komt eigenlijk juist dat hij eerder te veel dan te weinig zou hebben gedaan.

Iemand? Ik heb niet zoveel aan giswerk, maar zou graag horen van iemand die eens zoiets van dichtbij gezien heeft.

klinkt heel stom, maar ik heb zelf precies hetzelfde!
ik ben compleet binnenstebuiten gekeerd, alle mogenlijke bloedonderzoeken gehad, kwam idd niets uit behalve iets spierverzuring verder heelmaal niets!
MRI scan, VEP(soort EEG) vanalles gehad, maar geen dingen gevonden

Ik mis heel veel spierkracht, ben vreselijk moe en slap en steeds niet fit, zo'n grieperig gevoel ook heb ik na een beetje inspanning al vreselijke spierpijn
loop hier al bijna heel 2005 mee rond en t wordt steeds erger...ik ben overigens ook duizelig en slechter gaan zien maarja test dat maar eens bij een paard dat valt niet mee

kan je niet helpen, behalve dan dat het me opviel dat een paard precies dezelfde klachten heeft als ik

bij mij ligt het ook niet aan mn nieren, schildklier etc want echt alles in mn bloed is helemaal goed
moet alleen nog op Lyme laten testen, misschien dat dit nog een optie is voor je paard?

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 10:12

Wat jij hebt klinkt mij in de oren als fibromyalgie. Niet dat je daar wat aan hebt, want daar weten ze de oorzaak vaak ook niet van he ;-(. Lyme kan het ook zijn ja. Ook die oogklachten komen daar vaak bij voor heb ik me laten vertellen.

Bij mijn weten heeft mijn paard nog nooit een teek gehad, maar het kan natuurlijk altijd. Het verschil is wel in zekere zin, dat zijn bloed echt NIET goed is, er is wel degelijk iets aan te zien. Ten eerste die (nu behoorlijk hoge) CK waarde, maar ook het LDH is te hoog, een aantal immunoglobuline-waardes zijn te laag, en een aantal bloedlichaampje (eosinofielen) zijn te hoog. Dit kan op een parasiet wijzen (is uitgesloten) of een allergie.

M.a.w. het bloed is niet goed, maar waar het nou op wijst, kunnen ze me tot op heden nog niet vertellen.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:04

Jeetje zeg wat een ellende allemaal, ik wil je heel veel sterkte wensen.
Sta jij overigens nog steeds in Beekbergen?

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 06:25

Nee, inmiddels niet meer.
Nu in Hoenderloo (ook leuk)