Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:45

daantjuhhh (wat een naam...), ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:48

Met worteltjestaart maak je voor een paard een drol nog lekker

Verder is het spijsverteringssysteem van een paard niet zo bar agressief en vooral op fermetering in de darmen gebaseerd.

Terug naar de wei en de weide. De paarden staan nu zéér geïnteresseer te kijken naar de verbouwactiviteiten en vrachtwagens hier achter onze boerderij. Al kauwende op walnoottakken staan ze van de show te genieten.
De wei is vandaag weer aan katten en honden opgevoerd.....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:02

Margreet schreef:
henny_w, ik denk dat jij het over pro-biotica hebt?
Yakult of Vifit voor paarden zeg maar.
Dat kan hele goede effecten hebben op de darmflora, zeker na bijvoorbeeld een zware antibiotica-kuur.

Hoi,

Ik bedoelde wel degelijk Molkosan.
Net even via google gezocht. Molkosan is ingedikte wei. Verkrijgbaar bij reformzaken.
Op http://home.wanadoo.nl/voedingsecho/pag5n.htm staat er meer over beschreven. Ook waar wei overal goed voor is.

Henny

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:11

Margreet schreef:
daantjuhhh (wat een naam...), ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Ja we gaan langs elkaar.
Ik heb het ook door.
Hihihi.

ik had het nog over die antibiotica poeders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 13:27

Bedankt Henny. Je hebt helemaal gelijk met die Molkosan en dat geeft exáct aan waarom ik de supergezonde geitenwei van eigen gezonde geiten zo graag zou benutten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:51

@HC: je weet dat de zwart walnoot giftig is (Juglans nigra).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 22:08

Net als alle jonge groen van eik, bastaard klaver en veel meer....
Tis echter als met alles mbt paarden: weinig van veel is top. Met de E-nummers in biks ligt dat helaas anders
De europese walnoot is onomstotelijk bewezen super voor het functioneren van het cardio-vasculaire systeem: perfect voor paarden dus.
Gewoon niet eenzijdig overdoseren

Wel bedankt voor de tip.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:45

@HC: die E nummers waar iedereen zo bang van is zijn ook maar gewoon codes voor chemische verbindingen die voor de overgrote meerderheid net zo goed in de natuur voorkomen. De meeste zijn additieven voor voeding (kleur, smaak, stabiliteit..) en zijn op zich -onder de juiste concentratie- helemaal geen probleem. Ik stel me zelf ook wel vragen bij bv E 210: benzoëzuur als conserveermiddel, maar ik zie bv geen probleem met E 160: carotenoïden als kleurstof.
Kwestie van de lijst te nemen en te kijken wat je al dan niet als een toevoeging aan je voeding (of die van het paard) ziet zitten.

Het grote voordeel met die genummerde additieven is dat er een regelmentering bestaat voor de hoeveelheden die in voeding mogen voorkomen, en dat dat ook meetbaar en controlleerbaar is doordat het om chemische stoffen gaat die door een labo gegaan zijn. Dat is met voeding die je recht aan de natuur onttrekt uiteraard niet het geval.
Neem nu die okkernoot als voorbeeld. Boom a heeft veel zon en water gehad en barst van de juglone, boom b heeft minder geluk en heeft geheel andere concentraties door zijn aders lopen. Dat kan je echter niet zien. Niet eenzijdig overdoseren is juist, alleen lijkt me dat dus zeer moeilijk realiseerbaar. Je kan onmogelijk op het oog bepalen wanneer je aan een overdosis van een bepaalde stof komt.
Ik zou daarom zelf geen risico's nemen met planten die bekend staan als giftig. Het lijkt me dat je bij die exemplaren sneller aan die overdosis zit als bij die die als niet-gifitg bekend staan.

Terug over die okkernoot. Ervaring is ook heel wat. En tolerantie ook. Dus als jij al jaren zonder problemen okkernoot aan de paarden voert en daar komen geen problemen van, dan zal je de grens wel kennen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 08:59

Zoals ik al aangaf zijn paarden aardig resistent tegen zowat alles en hun grote lijf helpt. Het énige waar je écht mee moet oppassen zijn cumulatieve giffen zoals dat in Jocobskruiskruid.
Voor de rest is het een kwestie van weinig van veel. De risicomijdende (en gemakszuchtige) eenzijdige voeding leidt makkelijk tot voedingsdeficiënties die je niet kan corrigeren.
Een goed voorbeeld is de familie van de nachtschade; aardappelschillen bevatten gif. Niet veel echter en de bevatten ook vitaminen en mineralen.
Een beetje doet wel goed en kan geen kwaad. Met bladafval van deze familie moet je echter oppassen omdat de concentratie en hoeveelheid snel hoog wordt. Een verdwaalde stengel kan echter geen kwaad.
Echt; variatie in het eten is voor de paarden én leuk én supergezond.
Zo zijn onze paarden ook gewend dat er altijd wát is en nemen tussen het kuieneren door dan eens een hap walnoot, dan wat stro, hooi of maïsstengel of wat er ook voor hen ligt. Ze lopen ook makkelijk kílometers/dag door de wei en snaaien daar ook een breed assortiment weg. Soms staan ze ineens grétig van de kweepeer te eten en dan weer dagen niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 08:19

'> Omdat niemand nou echt weet wat er exact in wei zit.
> Hieronder een overzicht.
> Ik werk bij Friesland Foods en heb daar veel met wei te maken.
> Ik heb dus even wat gegevens opgezocht.
>
> Eiwit 16,0 %
> Mineralen 10,5 %
> Vet 4,6 %
> Koolhydraten 68,9 %
> Nitraat < 2000 ppm op ds
> Nitriet < 68 ppm op ds
> pH 4,0
>
> Daarnaast stond er nog een opmerking onder:
>
> Attendering:
> Voerwei is een product dat vanuit de melkzouten rijk is aan de
> elementen Na,K,Cl en sulfaat. Als zodanig kan het product niet
> als volledig voeder toegepast worden en moet in een aanvullend
> voer rekening worden gehouden met deze gehalten.'

De lactose moet in de 16% eiwit gezocht worden. Op 100 cc. wei kán er dus niet meer dan 16 gram lactose inzitten. Is veel minder, maar even voor de overduidelijkheid.
Dit is zó weinig dat het geen rol zou moeten spelen. Dat was de laatste drempel en ik ben nu met een experiment begonnen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:49

Ik had kunnen weten dat ik voor Jan-met-de-korte-naam dingen heb opgezocht

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 12:46

Vreemde reactie Margreet; juist joúw artikelen zijn verhelderend met cíjfers.
Ik heb er nu de info over hoe groot het potentiële probleem in wei is.
Voeg die twee samen en nú heb ik voldoende zekerheid om de 'proof of the wey' aan te gaan door 'the eating'.
Voorheen was het onzeker en dus deed ik het niet. Nu is het eigenlijk zekr dat er geen probleem is bij de hoeveelheden waar het om gaat. Zoals een ander treffend mailde: 'gif bestaat niet; het is een kwestie van dosering'.
Er zij légio stoffen die we en paarden absolut niet kunnen missen maar die wel potentieel schadelijk zijn in overdosering. Wetenschappelijk onderzoek richt zich vaak op de grenzen van de dosering doch dit houdt dan nog bij lange na niet in dat je de betreffende producten dan maar beter niet kan geven.
Wel degelijk bedankt voor jouw bijdrages.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:53

Maar dan nog HC. Ineens teveel kan heel verkeerd uitpakken, maar wat te denken van opstapelende kleine beetjes; zoals nu bij JKK blijkt.

Is er wetenschappelijk onderzoek hoe een paardenlichaam op langere termijn reageert op een 'giftige' stof ??

Nu zal het met wei best wel meevallen, maar andere dingen die je voert...kunnen die zich niet in lever etc gaan opslaan en pas na jaren hun 'werk' doen ??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 22:02

Hangt allemaal van de stof af SM. Er is mbt paarden aardig wat bekend omdat ze heel veel gebruikt worden om vaccins aan te maken: ze kunnen enórm veel hebben en maken veel afweerstoffen aan.
Verreweg de meeste schadelijke stoffen worden door het lichaam afgebroken en weer uitgescheiden of 'als is' uitgescheiden.
'Sterk als een paard' is heel toepasselijk in dit verband.

Zo lang je geen absurde 'niet natuurlijke' concentraties en hoeveelheden voert is in principe een dier dat op aarde leeft voorbereid. Zo werkt Gaia: alles is deel en blijft deel van hetzelfde.
Wei zit niet tot een behoorlijke dosis problematisch in; de lactose wordt gewoon niet verteerd en dat is het.

Er is echt maar héél weinig in kleine dosering schadelijk giftig en 'natuurlijk' gehouden paarden zijn heel wel in staat verstandig te kiezen als ze kunnen kiezen. Dát is nu net het punt met JKK: gedroogd in hooi hebben paarden er geen weet van en geen keus terwijl het nét én schadelijk in kleine hoeveelheden én een cumulatief werkend gif is dat niet uigescheiden of afgebroken wordt. Zit alles mee tegen dus en ik ben blij dat het hier niet voorkomt.

Nog even over wei:

Mineralensamenstelling
> K 33,9 %
> Na 10,9 %
> Ca 7,2 %
> Cl 25,8 %
> P 9,1 %
>
> Aminozuursamenstelling
> Lysine 14,9 %
> Methionine + Cystine 6,9 %
> Threonine 11,9 %
> Tryptofaan 3,0 %
> Isoleuccccine 9,7 %
> Leucine 17,0 %
> Valine 9,4 %
> Fenylalanine 6,3 %
> Tyrosine 4,6 %
> Arginine 4,6 %
> Histidine 3,4 %
> Alanine 8,2 %
>
>
> Groeten

Goed voor darmflora, verhoging van de weerstand en minder aanleg voor alergie is een verkorte bloemlezing.
Heeft een paard last van zomerexceem? Probeer dit eens als aanvulling....
Enneh, met mest ook een idee tégen darmstoringen. Ondanks de lactose die in principe.... maar in kleine doses... etc. terwijl de rest in kleine doses wél erg nuttig is.
Gaat nog steeds goed hier en de mest is eerder beter dan dunner en ik heb nét weer 6 liter wei gewonnen uit ecologisch geteeld geitensap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 08:26

Inmiddels vijf dagen bijgegeven en geen énkele scheet teveel, laat staan dunne ontlasting.
Ik hou het op ongeveer ½ liter op vijf paarden = 100 cc. per paard. Geen wereldschokkende hoeveelheid, maar dát is nu ook net de bedoeling

Ze zijn ook begonnen met de nieuwe haargroei dus ook helemaal het goede moment.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:37

HC, niet helemaal on topic, maar waar haal jij vandaan dat E-nummers slecht zouden zijn? Een E-nummer betekent alleen maar dat de betreffende hulpstof in de EU toegelaten is. Dus ook de natuurlijk hulpstoffen die in biologische producten gebruikt worden hebben een E-nummer.
Er zitten ook stoffen tussen die slecht bekend staan, dat geef ik zo toe, maar de meesten kunnen absoluut geen kwaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:52

E-nummers zijn veelal toegevoegde chemische stoffen zoals smaak-, kleurstoffen, conserveermiddrlen, dik- en dunmakers etc.
Onontkoombaar, niet per definitie slecht en de normeringsmogelijkheid is top, maar ík zie ze liever zo weinig mogelijk.
Aangezien we hier een eigen eco-moestuin hebben, eigen leg, eigen geitenvlees etc. en veel van de buren kan dat.
Onze persoonlijke keuze.
Verder inderdaad off-topic én al een keer door een ander ook al opgemerkt, dus krik-krak-slot op die lijn dan maar?!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:37

Met niet geheel on topic bedoelde ik niet dat dit of topic is. Je hebt het dat van een beetje van iets niet zo snel kwaad kan, uitgezonderd E-nummers in bix. Maar vitamine C en E hebben ook E-nummers. Kan dat ook kwaad in de hoeveelheid die in diervoeder zit?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:23

Miran schreef:
Maar vitamine C en E hebben ook E-nummers.

Correctie: chemisch nagemaakte vitamine C en -E.

Citaat:
Kan dat ook kwaad in de hoeveelheid die in diervoeder zit?

[/quote]

Nomaals; wellicht wel, wellicht niet, ík kies (voor zover mogelijk) voor de niet chemische nagemaakte versies. De betreffende 'vitamines' hebben ook een conserverende werking. Waarom er hoeveel in zit en wat dat voor effect heeft kan- en wil ik helemaal niet beoordelen: liever helemaal niet.

Nogmaals: persoonlijk keuze, geen waardeoordeel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:25

Miran schreef:

Citaat:
Kan dat ook kwaad in de hoeveelheid die in diervoeder zit?

Nomaals; wellicht wel, wellicht niet, ík kies (voor zover mogelijk) voor de niet chemische nagemaakte versies. De betreffende 'vitamines' hebben ook een conserverende werking. Waarom er hoeveel in zit en wat dat voor effect heeft kan- en wil ik helemaal niet beoordelen: liever helemaal niet.

Nogmaals: persoonlijk keuze, geen waardeoordeel.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:44

Zelfs koolstofdioxide heeft een E-nummer. En dat zit gewoon in de lucht om je heen, zie daar maar eens omheen te komen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:25

Zoals ik didleijk schrijf: 'voor zover mogelijk'. Ik maak me niet druk over wat buiten mijn invloedssfeer ligt. Waar ik wél keuzes in heb is me al complex genoeg.
Dat ik geen keuze in alles heb is bovendien geen reden om waar ik wel keuze in heb ook maar te laten waaien. Sterker nog: omdat er al zoveel waarin geen keuze is, wordt het belang van de dingen waar ik wel invloed op heb juist groter

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:05

Hier nog steeds geen negatieve effecten zicht- of hoorbaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:18

Huertecilla schreef:
Miran schreef:

Wat is het verschil dan tussen de vitamine C in een plant en die in een labo?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:24

Getemde of wilde vitamine C, beiden zien er zo uit:
Afbeelding