Kendra schreef:Ik denk dat het verhaal van Buzz wel klopt; omweiden, mest uit de wei, wij hebben ook schapen en daar wisselen wij mee af, dan moet 2 of 3 keer ontwormen per jaar genoeg zijn. Het is ook niet zo dat ALLLE wormen moeten worden bestreden; volgens de onderzoekers van Wormcops is het juist goed om een kleine besmetting op je bedrijf te houden en niet alles uit te roeien.
M.b.t de echte alternatieve ontwormingsmethoden waarover in de voorgaande pagina's ook wordt geschreven; ik denk dat het heel goed mogelijk is. Een aantal paarden zal overleven en daarmee immuun zijn voor wormbesmettingen. Daarmee heb je het probleem wel opgelost, maar is waarschijnlijk ook meer dan de helft van de Nederlandse paardenstapel omgekomen........Tja, survival of the fittest is erg natuurlijk, maar niet erg 'humaan' of diervriendelijk.
ik denk dat dit het zo ongeveer samenvat
. het is voor (bijna) alle diersoorten normaal om met een lichte wormbesmetting te leven. alleen creëren wij meestal niet de omstandigheden om dat voor hen mogelijk te maken.
de ene diersoort heeft er ook moeilijker mee dan de andere : runderen bv. worden zeker zo intensief gehouden, maar moeten nog zeer zelden ontwormd worden eens ze volwassen zijn.
ik pas hier ook het 'systeem sugarmiss' toe
. dat volstaat voor eigen paarden ruimschoots.
maar het idee waar je het bij de topicstart over had klinkt zeer aanvaardbaar - alleen zou dit alleen maar toepasbaar zijn bij mensen die grotere aantallen paarden totaal in eigen beheer hebben. hoe meer dieren op éénzelfde bedrijf, hoe sneller een eventuele resistentie-opbouw kan plaatsvinden (dus hoe groter ook het nut van die theorie). bij elke behandeling van een individueel paard loop je immers kans om een toevallige resistente mutant van één of andere wormsoort uit te selecteren.