Een makkelijke oplossing voor Jacobs KRUISKRUID !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een makkelijke oplossing voor Jacobs KRUISKRUID !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:27

neem je dan landbouwzout of gewoon zout?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:42

@ Russel: gewoon zout. Ik heb het even geprobeerd bij een al vrij grote plant op het terras en die in de gaten gehouden. Het werkt hartstikke goed, alles rot weg. Tenminste zo ziet het er uit. Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen anders kon ik het laten zien.
Maar die op het terras is helemaal al weg. Ik ga nu de planten in het land te lijf, maar steek ze wel eerst uit. Anders moet ik de rotte delen nog weer verwijderen voor de dieren.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:16

Eerst de plant uitsteken lijkt me wel een goed idee. JKK staat erom bekend dat ze, tijdens het afsterven, nog gauw zaden aan gaan maken en deze verspreiden. Langzaam af laten sterven lijkt me dus niet zo'n goed idee. Volgend jaar krijg je dan toch weer met JKK te maken in de wei en de omgeving. Als je de wei goed bemest houdt komen de nieuwe planten misschien niet meteen op, maar de zaden kunnen jaren in de grond blijven. Een jaar minder bemesten en hop, daar zijn ze weer.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:04

Tyrza schreef:
Nee idd, je zag de plant wel bruin worden en even slap hangen, maar hij heeft zich er blijkbaar overheen gezet en de knop is blijven leven

En ik had notabene eigenlijk een iets te hoge dosering! Heb hoogstpersoonlijk plantje voor plantje bespoten, en echt de hele plant met blad en al...

Dat had ik ook! precies hetzelfde.
Heb het er toen maar weer uitgetrokken... en de nieuwe opkomende planten nog eens met de juiste dosering bespoten. Ook niet afdoende.

Ik ga het dus nu maar eens proberen met kunstmest..

en heb uiteraard de petitie getekend

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:27

@ Dance
Even voor de duidelijkheid: dit was absoluut geen cocktail verzonnen door mij zelf maar door een speciaal bedrijf dat wij naar onze wei met JKK hadden laten kijken. Onze bedoeling was ook inderdaad alles kapot te spuiten, ploegen en opnieuw inzaaien. Zo heb ik het bij het andere JKK forum ook al aangeven. Even als ik ook al had aangeven dat je inderdaad voor gif vaak een vergunning nodig hebt en een loonwerker het werk moet laten doen. Een vergunning hebben wij en bij ons heeft dus ook de loonwerker de wei kapotgespoten. Hiervoor hebben wij ook geen materiaal en de meeste boeren ook zelf niet.
Overigens had ikop het vorige JKK forum ook al aangeven dat gewone schoonmaakazijn voor rozetten uitstekend werkt, met wel weer de kanttekening dat het indroogt en je dus op moet letten dat ze het niet eten, maar het werkt bv. ook goed in de tuin of tussen de tegels en is neit duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:40

haboshof schreef:
@ Russel: gewoon zout. Ik heb het even geprobeerd bij een al vrij grote plant op het terras en die in de gaten gehouden. Het werkt hartstikke goed, alles rot weg. Tenminste zo ziet het er uit. Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen anders kon ik het laten zien.
Maar die op het terras is helemaal al weg. Ik ga nu de planten in het land te lijf, maar steek ze wel eerst uit. Anders moet ik de rotte delen nog weer verwijderen voor de dieren.

ja maar als je veel JKK hebt, krijg je dan geen verzilte grond?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:53

Daar ben ik niet zo bang voor. Het gaat niet om kilo's zout. Ik heb in het land alleen kleine zaailingen en gooi dus een beetje zout in het gat waar ik het plantje uit heb gehaald.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:15

Dit klinkt erg handig

Wij hebben er een aantal staan, gelukkig geen 'vrolijk'gekleurde gele paas weitjes.

Ik denk dat ik het ook maar in de berm strooi. Kan dat iig niet meer uitzaaien.

Echt super!

Zijn de korrels niet schadelijk voor mijn alles etende paardjes?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:10

dat wil ik graag proberen.
de weides staan er vol van bij ons, nou ja, vol toch vrij veel. En de eigenaars van de manege wisten niet eens dat het giftig was. handig!
Nu wil hij die planten afsnijden / afmaaien met de bosmaaier. Ik vermoed dat dat toch ook geen goed idee is? Ik heb daarop geantwoord dat het beter is ze uit te halen met wortel en al. Anders groeien ze toch gewoon terug? En zijn ze nog steeds giftig.
Ik heb toch gelijk, niet?
xxx

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:20

ik ga het zeker eens proberen!!

Afbeelding

Afbeelding

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:45

zoo dat zal ik onthouden :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:48

Ik las ergens de tip om kalkkorrels in het gat te strooien, is dat dan beter dan kunstmest of juist niet?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:56

Topic is 15 jaar oud.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:38

Oh sorry helemaal niet gezien, heb wel 15 jaar later nog steeds niet dé tip gevonden tegen die krengen van planten, jij wel?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:18

gewoon uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:39

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:04

Hartstikke leuk allemaal maar dit hebben we al 2 jaar achter elkaar gedaan en het komt gewoon terug, vandaar de reactie hierin dit topic. Of ze bedekken met kunstmest of met kalk juist beter is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:28

we hebben een paar weken terug alle plantjes verwijderd en kalkkorrels in de gaten gegooid, die groeien er vandaag welig op terug... ik zal niet te snel oordelen of ik het wel of niet vind werken want vandaag regent het en misschien kan dat de plantjes uiteindelijk toch doden, maar vooralsnog lijkt kalk absoluut niet te werken..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:39

Zidore schreef:
we hebben een paar weken terug alle plantjes verwijderd en kalkkorrels in de gaten gegooid, die groeien er vandaag welig op terug... ik zal niet te snel oordelen of ik het wel of niet vind werken want vandaag regent het en misschien kan dat de plantjes uiteindelijk toch doden, maar vooralsnog lijkt kalk absoluut niet te werken..

Hier ook een ramp. Ons hooiland blijft wel JKK vrij en wordt elk jaar bestrooid met kunstmest, dus ik gok dat dat de doorslaggevende factor is. Onze gewone weitjes die ernaast liggen staan vól JKK. Elk jaar weken en weken van uitsteken.... en elk jaar opnieuw komen ze net zo weelderig terug. We hebben dit jaar 2 weitjes alvast met een beetje kunstmest laten strooien, maar de JKK planten die er staan doen het er alleszins niet slecht op. Ik ben benieuwd hoe ze terugkomen tov de weitjes waar geen kunstmest is gestrooid, als we straks alles weer hebben uitgestoken.

De tips over het wortelgestel mee uitsteken zijn leuk, maar dan schiet er bij ons geen weiland meer over en wordt alles een diep kraterveld.

Helaas deel ik dus alleen je leed, wij hebben ook de ultieme tips nog niet gekregen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:02

In ieder geval fijn om te lezen dat ik niet alleen ben in de ellende! Welke kunstmest strooi je? Dan ga ik daar een zak van halen en gooi er handjes op denk ik.

Wat ik dit jaar wel erg verkeerd heb gedaan is het pas te gaan bestrijden nu het zo droog is. Ik heb vorig jaar alles uitgestoken maar er niets op gedaan. Had inderdaad ook van die kraters. Aankomend najaar ga ik wel weer met m'n jkk-steker tekeer. Dit jaar kon ik het echt niet opbrengen toen ik al die rozetten had zien bovenkomen. Ben zeker een paar dagen fulltime met bestrijden bezig geweest en werd er moedeloos van. We hebben de weide sinds een paar jaar, maar de vorige eigenaren hebben hem zwaar verwaarloosd (lees nonsstop paarden er op en niet bemesten) dan put de weide enorm uit en heb je jarenlang dit...

Als volgend jaar wederom het land vol staat gaan we geld aan gif uitgeven. Dan maar met grof geschut, maar ik heb dat tot op heden weten te voorkomen omdat ik geen dode planten in m'n weide wil. We hooien dan wel niet van het land maar toch stond dat me tegen.

Misschien volgend jaar de weide laten injecteren en ook met kunstmest, zou fijn zijn als dat zou werken.

Ze hebben van het waterschap de sloten rondom onze weide vorig jaar schoon gemaakt (Doen ze om de zoveel jaar) en met die zware machines zijn de plantjes nou juist precies op die plekken opgekomen. Zware machines in combinatie met klei is blijkbaar een goede plek voor JKK om op te komen... -O-

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:11

Is het niet mogelijk om (als laatste redmiddel) een stuk af te graven van de wei en opnieuw aan te vullen met schone aarde? Ik heb alleen geen idee hoe groot je wei is, en ik vermoed te groot om dit binnen aanvaardbare kosten te doen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:30

MoOtJuHh schreef:
Is het niet mogelijk om (als laatste redmiddel) een stuk af te graven van de wei en opnieuw aan te vullen met schone aarde? Ik heb alleen geen idee hoe groot je wei is, en ik vermoed te groot om dit binnen aanvaardbare kosten te doen.

Omploegen schijnt ook te werken maar ja, dan zit je een jaar zonder weide.. eerst maar al deze mogelijkheden proberen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:38

Zidore schreef:
Ze hebben van het waterschap de sloten rondom onze weide vorig jaar schoon gemaakt (Doen ze om de zoveel jaar) en met die zware machines zijn de plantjes nou juist precies op die plekken opgekomen. Zware machines in combinatie met klei is blijkbaar een goede plek voor JKK om op te komen... -O-

Nee. JKK groeit op schrale grond. Zodra je de boel lekker voorziet van (kunst)mest, geven ze het vrij vlot op.
Maar een handje kunstmest op veel te schrale grond geeft inderdaad geen enkel resultaat.

Ik zou dus eens heel kritisch kijken naar je mestbeleid want daar deugt JKK-technisch geen moer van.