Het is dweilen met de kraan open. Ik houd mijn weides nu al een paar jaar bij, maar ook bij ons in de gemeente (Moergestel, N-Brabant) worden de bermen zeer slecht bijgehouden en haal ik het zelf zoveel mogelijk uit de bermen en andere weilanden, maar het is een niet te klaren klus. Ik kan alleen geen hectares wei en berm bijhouden. Ik wilde zelf al buuurtgenoten gaan inlichten, er zitten hier ook nogal wat koeienboeren en ik kan met zekerheid zeggen dat het in hun kuilvoer zit.
Wij waren op vakantie in Duitsland en daar staat het ook erg veel.
Ik loop dagelijks door de wei en ik blijf het tegenkomen en niet minder. Ieder jaar meer plantjes, alleen al in mijn wei (ongeveer 7000 meter) zo'n 200 plantjes. Ik gebruik nu de ragfork (via www.kruiskruid.nl) en dat werkt erg goed. Van schoonmaakazijn gaat het ook doood, maar dan blijft het wel verschrompeld achter in de wei en dat is ook niet veilig. Hier groeit het ook tussen de stoeptegels en dan is azijn wel een oplossing. Het groeit trouwens bij ons ook in het gazon, de tuin en in de bloembakken. Het is echt een plaag. De kinderen (de jongste is 7) weten precies wat JKK is en dat ze er vanaf moeten blijven. Maar het groeit ook op hun speelplek!!!
En je durft inderdaad haast geen hooi meer te kopen. Maar zit het dan ook niet in stro en in lucerne?!. Misschien dan maar aan de bieten(pulp), wortelen. Zit het ook in de snijmais en in granen!? Wat is nog veilig!?
Hoe gidtig is het bij aanraking.!?
Degene die voor dat stomme vlindertje (want zo mooi is het niet) ons met deze ellende heeft op gezadeld moest een heel zware straf krijgen. Zoals al eerder was gezegd, is het niet alleen meer een (heel groot) probleem voor ons paardenmensen, maar voor de hele volksgezondheid, waarom heeft niemand daar ooit bij nagedacht. Het duurt nu nog heel lang voordat we ervanaf zijn (als dat al gaat lukken), want Nederland (en Europa) is vergeven van JKK.