Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:08

Heb zelf een pensionstal in Drenthe en hier hebben we er ook veel last van. Ik hou zelf mijn eigen weitjes schoon, maar de buren zijn hier te laks in en het groeit ook volop in de berm. We hebben ons hooi altijd van dezelfde boer en hij is vrij van dit akelige onkruid. Maar er wordt hier in de buurt altijd nog veel bermhooi en natuurhooi verkocht, waar dus ook paarden van eten. Lekker goedkoop denken ze dan. Nou ik heb het liever iets duurder en dat ik er zeker van ben dat er geen rotzooi in zit. Jammer genoeg zijn er altijd nog mensen (zoals onze buren en de gemeente) die veel te laks zijn met tijdig maaien of het weghalen van de planten.
Groetjes Brennie

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:12

Wij hebben bij ons op stal een Jacobskruidplukrooster in 't leven geroepen. Alleen hadden mensen 't ondanks dat we hadden aangegeven dat 't direct in 'n vuilniszak moest 't op een pallet gegooid Wij hebben 't vandaag in zakken gedaan.

In Engeland (dacht ik) is 't volgens mij zo dat je verplicht bent om Jacobskruid van je grond te verwijderen. Dat zouden ze hier ook in 't leven moeten roepen, maar dat zie ik er niet van komen.

Ja, misschien als er ik weet niet hoeveel dieren aan zijn overleden. Als 't kalf verdronken is dempt men de put.

Ik kan die dombo's die destijds hebben besloten om deze planten te gaan zaaien echt wel wat aandoen. Je zou toch verwachten dat men zich eerst in zo'n plant verdiept voordat ie gezaaid wordt in natuurgebieden!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:30

Dit jaar hebben wij de oorlog verklaart aan dit kruid

We hebben verschillende soorten methodes toegepast en volgend jaar zal blijken welke het beste werkt:

- Uittrekken, zoveel mogelijk met wortel en al
- Maaien en het maaisel met een bladzuiger opzuigen (wat een #$%@ werk was dat!)
- Maaien, zoveel mogelijk pakken in balen. Na 6 weken scheuten op laten komen en een gespecialeerd bedrijf laten spuiten (www.iperen.com, geen direkte familie, voor zover ik weet )

Het eind is in zicht, maar oh oh wat kan die plant zich snel vermenigvuldigen! Vorig jaar een paar plantjes, denk dat er nu wel een kuub of 30 van af is gehaald....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:07

Het is een bekend giftig kruid bij paarden.

Het groeit niet alleen in het land, maar het kan ook zitten in hooi. In hooi is het schadelijker, omdat paarden bij hooi gewoon eten wat erin zit. Bij gras heb je nog de kans dat ze hoogstens 1 hapje nemen, ze kiezen dan zelf uit wat te eten zeg maar ..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:54

Ik heb er de afgelopen tijd eens op zitten letten als ik in de auto reed, maar de bermen staan werkelijk helemaal vol met dit kruid! Ik woon in friesland maar richting Drenthe is het precies hetzelfde. Wordt hier helemaal niks aan gedaan? Dat kan toch nooit goed blijven gaan lijkt me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:10

Het gaat ook niet goed, maar men doet er niets aan. Ik heb gisteren nog bij iemand geinformeerd die connecties heeft bij de gemeenteraad, wie ik daarop zou moeten aanspreken, en hij wist het ook niet.
Verder zag hij (hoewel boerenzoon) het probleem ook niet zo. Het kwam alleen voor op weides die kapotgetrapt werden, en hij had het niet staan.
Is dit weer zo'n geval van struisvogelpolitiek?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:28

Wat een onzin van die man zeg. Hoezo kapotgetrapt land?
Het is bij ons wel zo dat op het land waar de meeste mest is gekomen er minder JKK staat. Waarschijnlijk groeit het liever op schrale grond, maar aangezien ik ook dieren heb die niet goed op bemest land kunnen,heb ik toch veel JKK staan.
Het blijft opletten de komende tijd. En ik heb echt problemen met het kopen van hooi. Hoe weet je nu zeker dat het er niet in zit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:32

Dat weet je niet. En vooral, het kopen van het hooi gaat steeds meer een probleem worden. Ik weet van mensen die i.p.v. hooi, luzerne zijn gaan voeren, maar dat zal voor jullie paarden misschien niet de oplossing zijn. Misschien stro voor de vezels gaan voeren?

En

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:59

Gelukkig hebben we ook eigen balen voordroogkuil, waarvan ik zeker weet dat er geen JKK in zit. Maar dat is niet geschikt voor alle dieren. We kopen altijd ongeveer 50 pak hooi bij. Dat wordt wel moeilijk zo. Lucerne voeren we ook. Maar voor bv. de schapen is dat wel erg kostbaar. Ik ben toch bang dat ook schapen er door vergiftigd raken.
Het moet toch in heel Nederland een probleem worden? Wij reden gisteren van Groningen naar Twente. Het stikt er overal van JKK in de bermen, maar ook in grasland. Zelfs naast koren groeide het. Een ramp vind ik het.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:51

Kan je luzerne als vervanging van hooi geven?? Aan welke hoeveelheden luzerne per plak moet ik dan ongeveer denken? Dat klinkt wel erg interessant namelijk!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:57

Ik heb nog maar een paard helemaal op lucerne gehad omdat ze geopereerd was aan een verdraaiing van de darm.
Zij at per voedingsbeurt een volle emmer lucerne, 4x per dag. Maar dat is denk ik niet genoeg voor een normaal paard. Nu krijgen mijn dieren ook een volle emmer , maar dan per dag als extra krachtvoer. Het zijn oude paardjes nl.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:59

Stacey ... gefeliciteerd !!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:00

Net bericht van onze gemeente. Het is inmiddels intern bekend dat er een probleem is ontstaan, maar vooralsnog is er nog geen te ondernemen actie bekend. Ze gaan zien of er een beleid van gemaakt kan worden ...

Gisteren op weg naar Deventer vanaf N-brabant viel mij op dat de begrazingsgebieden bij Terlet geel staan van het JKK

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:09

Het is niet alleen een probleem in Nederland. Heb onlangs mijn paardje verhuisd naar stalling met veel weide. Ideaal dacht ik voor mijn 20jarige knollie maar sinds deze week staat de weide vol met gele bloempjes
Heb de eigenaresse gewaarschuwd en die heeft gisteren een derde van de wei ontruimd, maar ik ben er echt niet gerust in.
Er is een stuk van de wei dat gewoon echt vol staat! Dat gaan ze wel afdoen maar ik vraag mij dan nog af of het wel veilig is.
De eigenaresse zei wel dat ze daar niet van eten maar elk jaar komen er gewoon meer! Ik vind het echt een ramp. Je kan je paard toch niet in een gifweide zetten!

Nu let ik er ook op en in de bermen en op stukken land staat er echt veel JKK. Wat een miserie seg. Ik durf mijn paardje bijna niet meer buiten laten.

Is maaien een optie? Want er staan echt wel honderden plantjes op.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:58

Die gemeente die onderneemt ook nooit actie Bij ons in in de buurt zit dat jocobskruiskruid ook al...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:19

is ook bekend hoeveel gram een paard, of een dier in het algemeen, per kilo lichaamsgewicht kan verdragen, voordat het funest is?
en wat zijn de ziektenverschijnselen dan eigenlijk?

en zoals ik al eerder vroeg, zou een DA het gifgehalte in de lever kunnen meten?
zo kan je door jaarlijkse controle ongeveer weten hoeveel je paard binnen heeft gekregen, ja toch?
en dan kan je eventueel je voedings schema/ of vorm, erop aanpassen....
ik begrijp het echt niet, ik zal zo eens even een brief schrijfen om naar het gemeente huis te sturen dit is toch echt niet meer normaal!!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:21

Ik dacht dat 2 tot 3 % van het lichaamsgewicht fataal is voor een paard.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:45

Het is dweilen met de kraan open. Ik houd mijn weides nu al een paar jaar bij, maar ook bij ons in de gemeente (Moergestel, N-Brabant) worden de bermen zeer slecht bijgehouden en haal ik het zelf zoveel mogelijk uit de bermen en andere weilanden, maar het is een niet te klaren klus. Ik kan alleen geen hectares wei en berm bijhouden. Ik wilde zelf al buuurtgenoten gaan inlichten, er zitten hier ook nogal wat koeienboeren en ik kan met zekerheid zeggen dat het in hun kuilvoer zit.
Wij waren op vakantie in Duitsland en daar staat het ook erg veel.
Ik loop dagelijks door de wei en ik blijf het tegenkomen en niet minder. Ieder jaar meer plantjes, alleen al in mijn wei (ongeveer 7000 meter) zo'n 200 plantjes. Ik gebruik nu de ragfork (via www.kruiskruid.nl) en dat werkt erg goed. Van schoonmaakazijn gaat het ook doood, maar dan blijft het wel verschrompeld achter in de wei en dat is ook niet veilig. Hier groeit het ook tussen de stoeptegels en dan is azijn wel een oplossing. Het groeit trouwens bij ons ook in het gazon, de tuin en in de bloembakken. Het is echt een plaag. De kinderen (de jongste is 7) weten precies wat JKK is en dat ze er vanaf moeten blijven. Maar het groeit ook op hun speelplek!!!
En je durft inderdaad haast geen hooi meer te kopen. Maar zit het dan ook niet in stro en in lucerne?!. Misschien dan maar aan de bieten(pulp), wortelen. Zit het ook in de snijmais en in granen!? Wat is nog veilig!?
Hoe gidtig is het bij aanraking.!?
Degene die voor dat stomme vlindertje (want zo mooi is het niet) ons met deze ellende heeft op gezadeld moest een heel zware straf krijgen. Zoals al eerder was gezegd, is het niet alleen meer een (heel groot) probleem voor ons paardenmensen, maar voor de hele volksgezondheid, waarom heeft niemand daar ooit bij nagedacht. Het duurt nu nog heel lang voordat we ervanaf zijn (als dat al gaat lukken), want Nederland (en Europa) is vergeven van JKK.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:53

Als de DA van de week komt enten, zal ik het meteen vragen over dat gifgehalte!!
Ik heb het idee dat ons stro altijd 'puur' is en dat er geen andere dingen in zitten. Is me nog nooit opgevallen, maar ik weet zeker dat ik zo'n plant er wel tussenuit kan frunniken.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 07:52

Als er JKK in je hooi zit heeft het geen zin de plant er tussen uit te halen. Het gif zit dan al in de baal.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:38

Je moet dan inderdaad heel het pak weggooien. En dat het zaad zich maar 80 meter verplaatst geloof ik niet, want dan had ik het nooit in mijn wei gehad. Mijn wei ligt namelijk meer dan 80 meter van de berm en het barts bij mij van JKK als ik het niet weg haal.
In de schapenweides in onze buurt heb ik het nog niet zien staan, 1 schapewei ligt tussen ons en de berm in en daar zou het dus moeten staan. In Bit las ik dat schapen wel tegen het gif van JKK kunnen, maar www.kruiskruid.nl zegt van niet. Hoe zit dit nu, als schapen er wel tegen kunnen, dan zouden zij heel goed weides schoon kunnen maken. Het valt mij gewoon op dat de wei van de schapen geen JKK bevat.
En dan nog iets over de volksgezondheid. Vorig jaar is de voedersector belaagd door de pers, over het feit dat er restanten uit de levensmiddelenindustrie in het diervoer worden gebruikt. Dit zou verboden moeten zijn, want het ging om afval en dat kwam dan weer in onze voedselketen. Nu is het zo dat alles wat in het veevoer verwerkt wordt via de GMP (certificering) gaat, dus gecontroleerd en ik zelf al dat afval durf te eten, zo goed als het is. Maar het vee krijgt nu JKK binnen zonder dat er zich iemand van de pers of regering zich drukt maakt en dat komt zeker onze voedselketen weer in. Niet alleen via melk en honing, maar ook via vlees. Varkens eten geen hooi, maar wel veel muesli, vruchtensap, friet en allerlei andere dingen die wij ook eten. Zeer nauwkeurig gecontroleerd volgens GMP normen. Geef mij voortaan maar een stukje varkensvlees in plaats van rund. Hoe zit het eigenlijk met schapenvlees en -kaas, als een schaap het gif wel kan eten. De JKK rups wordt zelf giftiger door het eten van JKK. Ik laat trouwens geen planten staan voor die rups, ik vind mijn paarden belangrijker dan die rupsen.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:33

Bij schapen is het denk ik zo dat, voordat zij er last van krijgen, ze al bij de slacht eindigen.
Hoe dat dan zit met hoeveel gif het vlees bevat weet ik niet.
Als het zich alleen in de lever bevindt, zal het misschien meevallen. Maar dat weet ik eigenlijk niet. Wordt vlees daar niet op gecontroleerd?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:14

In stro zit het niet omdat dit land jaarlijks eerst wordt geploegd voordat tarwe of rogge e.d. gezaaid worden. Aangezien JKK een 2 jarig kruid is, heeft het nooit de kans om op te schieten en te bloeien.

Inderdaad is 3% van het lichaamsgewicht aangehouden als norm, maar dit geld bij inname dus over het hele leven verdeeld. Iets wat ze nu eten blijven ze vasthouden in de lever .. dat gif komt er niet meer uit, dus zo heb je kans dat ze na 10 jaar bijvoorbeeld maar een klein hapje nemen maar toch dood gaan (dat is geen prettige dood, verlamming, spiertrekkingen, apatisch, dat soort dingen).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:25

Hoe herken je dat kruid in je hooi? Valt het erg op of moet je het hele pak doorlopen?
Wij kopen ook altijd hooi maar ik ben doodsbenauwd dat er jacobskruid in zit. Hoe kun je dat het beste controleren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:59